Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

jazzwheel

Det har sikkert blitt nevnt før, men mine R2 dekk var også på den måten. Ved å øke trykket med en halv bar fra 41-42PSI til 48-50 ble det himmel og hav i forskjell. Nå er det ikke antydning til "flytefølelse" engang.

Havebigfun

Jeg tror Xi3 er optimale under de forhold :)

BMW850

Sitat fra: fthorsen på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:58
Jeg har en P85+ i dag med 19" R2 og jeg syns den er ALT for myk i "handlingen" (som andre her inne også poengterer). Som mange andre her inne så kjører jeg primært i lavlandet med noen turer i fjellet i ny og ne. Jeg kjøpte meg primært R2 da jeg var redd for å stå fast og pigg var uaktuelt. Bremselengde på glatt føre justeres med fart, noe som ofte er litt vanskeligere med å sette seg fast ;)

Men nå ankommer en P85D snart, og jeg trenger vinterdekk på denne. Tenkte først å prøve 20" felg med R2 og kanskje litt bredere enn det Tesla anbefaler. Men jeg vurderer nå heller om jeg skal gå for Zottodekkene. Jeg kjører tross alt ca 80% av vinteren på våt eller tørr asfalt, og da er det viktigere med bedre grep der, spesielt når jeg får firehjulstrekk.

Har noen her noen erfaring med Zotto i 19" kontra 20"?


Da vil jeg bare si til deg at Sottozeroene er midt i blinken. Synes faktisk ikke jeg merker vesentlig forskjell i forhold til mine 21" sommer dekk, da tenker jeg på fasthet i "handling". Nydelige å kjøre med. Bare du er klar over at du har litt lengre bremsestrekning og noe dårligere sidegrep i svinger. Dette tilpasses jo med fart som du sier...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Oggen

Sotto midt i blinken my ass.
Når dere direkte innrømmer feilene ved dekket rett etterpå,så innrønmer dere at det har mangler! Da er det ikke bra nok.
Jeg er synderen,  men kjører hakka8 og slipper å ingå noen kompromiss og er klar uansett føre.
Smakssak,  men kompromiss er aldri aktuellt på vinerføre.

Siggen

Sitat fra: fthorsen på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:58


Har noen her noen erfaring med Zotto i 19" kontra 20"?

Hei. Har ett sett R2 i 20" samt ett sett Yokohama Iceguard((?)piggfri)i 19" og til det føret vi har rundt Stavanger så er det vel så gode Yokodekkene som R2. Har ikke prøvd Sotto. Men slik jeg forsto det på min lokale dekkpusher så er Yokohama i samme kategori som Pirelliene.

Cowboystrekk

Med mindre man svært sjelden roter seg borti is så ville jeg valgt Xi3 fremfor Sottozero. Sistnevnte er et kontinentalt vinterdekk med betydelig dårligere egenskaper på is, men omtrent like gode på snø som nordiske vinterdekk. Bor man langs kysten i den sørlige halvdelen av landet hvor nåla sjelden kommer under 0 og sjelden skal til fjells så kan Sottozero være et godt dekk for mange :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

BMW850

Sitat fra: Oggen på fredag 16. januar 2015, klokken 04:24
Sotto midt i blinken my ass.
Når dere direkte innrømmer feilene ved dekket rett etterpå,så innrønmer dere at det har mangler! Da er det ikke bra nok.
Jeg er synderen,  men kjører hakka8 og slipper å ingå noen kompromiss og er klar uansett føre.
Smakssak,  men kompromiss er aldri aktuellt på vinerføre.

Whatever... denne vinteren ser det ikke ut som om det blir noe problem ihvertfall. Som jeg sier, om man kjører i lavlandet som jeg gjør 95 % av tida er Sottozero veldig behagelige. Om du ikke inngår noe kompromiss har jo det sikkert med DIN kjørestil, hvor mye og hvor du kjører og gjøre. Jeg er ikke avhengig av bilen på den måten, KAN la den stå de få dagene været er skikkelig jævlig og sier bare at Sottozeroene passer bilen meget bra. De fleste, ihvertfall på østlandet, kjører IKKE med piggdekk har jeg inntrykk av. Føler du deg utrygg i trafikken må du selvfølgelig gjerne bruke piggdekk :P
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Eip

#667
Sitat fra: fthorsen på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:58
Jeg har en P85+ i dag med 19" R2 og jeg syns den er ALT for myk i "handlingen" (som andre her inne også poengterer). Som mange andre her inne så kjører jeg primært i lavlandet med noen turer i fjellet i ny og ne. Jeg kjøpte meg primært R2 da jeg var redd for å stå fast og pigg var uaktuelt. Bremselengde på glatt føre justeres med fart, noe som ofte er litt vanskeligere med å sette seg fast ;)

Men nå ankommer en P85D snart, og jeg trenger vinterdekk på denne. Tenkte først å prøve 20" felg med R2 og kanskje litt bredere enn det Tesla anbefaler. Men jeg vurderer nå heller om jeg skal gå for Zottodekkene. Jeg kjører tross alt ca 80% av vinteren på våt eller tørr asfalt, og da er det viktigere med bedre grep der, spesielt når jeg får firehjulstrekk.

Har noen her noen erfaring med Zotto i 19" kontra 20"?

Brede vinterdekk er farlig,spesielt på slush. Blir som vannplaning selv i lave hastigheter.
VIN: 509XX PD

Balrog

Jeg flagget tidligere i vinter skuffelse over Nokian R2. Nå som alle har sklidd av veien i Oslo og omegn har jeg ikke forstått noe som helst, for mitt veigrep har vært så bra at jeg ikke har tenkt på at det har vært og er glatt. Kanskje angeren over å gi slipp på Quattro slipper helt i løpet av vinteren?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Cowboystrekk

Man kan si mye om R2:
-Geleaktig\deigete (blir bedre med ca 50 psi, men merkes fremdeles litt)
-Slipper lett ved aks
-Ikke så bra på våt veg

MEN:
Overraskende bra på is og snø, jeg har ei glatt oppkjørsel, minimalt strødd, snø på nærmest blank is. Bilen kommer opp og ned, og det er sjelden TC slår inn. Svigerfar med nye hakka 8 har samme erfaring. 2 andre som ofte kjører innom oss har piggdekk, den ene helt nye, men jalladekk, den andre 4 år gamle piggdekk. De sliter som f... i oppkjørsla vår, må ofte ha flere forsøk på å komme opp, sklir nedover, masse TC. Så R2 er et overraskende bra dekk på ordentlig vinterføre, og det er derfor vi kjøper det ;)

Har samme erfaring med 2 Nissan Leaf som jeg ofte kjører, den ene gamle R-dekk, den andre nye R2. Sistnevnte er merkbart bedre på is. Faktisk aldri hatt problemer med å komme opp noe sted :) Med R har jeg slitt noen ganger.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mr.rs4

Har ikke lest for mye, men er det en liste / skriv på hvor bredde felger en kan få på bilen, om man vil ha f.eks 22" felger?
Og hva er maks bredde på dekkene?
Hva er bolt sirkel på TMSP85D?

Vurdere å bytte ut mine nye 21" felger/dekk på min kommende TMSP85D med 22" felger.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

B_Tesla

Litt usikker på antall tommer, men du kan ikke øke sporvidden med mer enn 15mm pr aksel, eller 7.5mm pr dekk. Det gir deg jo en pekepinn. Felgstørrelsen kan du sette praktisk talt hva du vil over 19", gitt at omkretsen ikke endres med mer enn +-5% sånn ca.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Dennis

Tesla har bolt sirkel: 5×120 og Offset: 40mm

Vet flere kjører på feks Vossen med 9" foran og 10.5" bak. Foran tror jeg maks bredde er 245 hvis det ikke skal subbe, kan også være mulig 255 går avhengig av offset.
Bak får du fint på 295 brede dekk 8)

B_Tesla

Jeg har 255 fremme og bak, og det går helt fint. Riktig nok lavere profil, så da blir bredden sånn ca likt opplevd.

Må legge til at dersom de på EU er skikkelig vrien kan 22" bli et problem, da bilen er godkjent med max 21" fra fabrikk. Det sagt kan man nok få 22" godkjent, og lagt inn i vognkortet på biltilsynet. Litt usikker på hvor streng de er på det på biltilsynet.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Dennis

Sitat fra: B_Tesla på mandag 19. januar 2015, klokken 15:19
Jeg har 255 fremme og bak, og det går helt fint. Riktig nok lavere profil, så da blir bredden sånn ca likt opplevd.

Må legge til at dersom de på EU er skikkelig vrien kan 22" bli et problem, da bilen er godkjent med max 21" fra fabrikk. Det sagt kan man nok få 22" godkjent, og lagt inn i vognkortet på biltilsynet. Litt usikker på hvor streng de er på det på biltilsynet.

Ikke noe egen godkjenning på størrelse av felgene så lenge de er innafor kravene for rulleomkrets. Men bredere felger og dekk må egentlig godkjennes, men aldri opplevd noe problem med det selv. Blir man stoppet er det bare å slenge på vinterhjula eller noe å vise bilen og så bytte tilbake igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA