Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: AndreS på søndag 11. januar 2015, klokken 23:02
Sitat fra: Teslaguten på søndag 11. januar 2015, klokken 10:35
Godt jobba Muffinman. Det viser at marginane er små enkelte ganger og kjøreforholda kan bli livsfarlege ved omslag til klart vær med utstråling fra bakken.

Eg har kjørt Pirelli 2 vintersesongar, mesteparten av tida på våt veg. Suverene dekk på det føret, OK på tørr snø og is. Ikkje så gode på 0 føre og våt snø/is..

Dei er ikkje så bra som nordiske på snø og is, så eg skifta bakdekk til Michelin xIce då Pirelli bak kom ned til 4mm. Nokian R2 er til mitt bruk uaktuelt, då 90% av kjøringa er på E18/E6 med fart 100+. Der svømmer Nokian omtrent som Mark Spitz, trudde Michelin skulle vera tingen. Etter 2000 km med alt frå 40 til 50psi i Michelin, så var konklusjonen at dei ikkje dugde til mitt bruk. Bilen spora, drifta sidelengs, logra under pådrag og oppførte seg nervøst i all fart over 70.

Roterte dekk, Pirelli satt på bak og Michelin xIce framme. Min erfaring er at dette er den best mulige kombinasjonen av vinterdekk til Tesla for alle som ikkje kjøyrer på hardpakka snø og is mesteparten av tida.
Bilen oppfører seg som den skal, ingen sporing, drifting eller logring uansett fart og pådrag.
Styreresponsen er litt mjukare, omtrent som å gå fra Sport til Comfort, men absolutt ikkje noko problem.
Har vore med på kolonnekjøring utan problem, men har såklart med Weissenfels Quattro kjettingar i tilfelle..

Galskap, hva skjer hvis du må bremse skikkelig på våt snø eller is i sving med søppeldekk på det føret bak?

Har fått testet Sottozero litt nå på dårlig føre(hadde R2 tidligere), og dette er ikke søppeldekk. Det har blitt tegnet et unyansert bilde av disse dekkene her på forumet. En får inntrykk av at de er pretty close to useless, men det er overhodet ikke tilfellet etter min mening. De er uten tvil overlegne R2 på våte/saltede og tørre veier, og slettes ikke så verst på (hardpakket)snø, og tørr snø/is kombo. Spesielt ikke med nye og rene dekk. Eneste der jeg opplever dem glatte er klink-is, våt is, og is med løssnø på. Da er nok R2 bedre.

Begge dekkene er gode til det de er ment for.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Teslaguten

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 11. januar 2015, klokken 22:23
Du får kjøre som du flyr, Teslaguten, så blir det nok bra.

Risk managment funkar på glatte vegar også ;)
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Teslaguten

Sitat fra: AndreS på søndag 11. januar 2015, klokken 23:02
Sitat fra: Teslaguten på søndag 11. januar 2015, klokken 10:35
Godt jobba Muffinman. Det viser at marginane er små enkelte ganger og kjøreforholda kan bli livsfarlege ved omslag til klart vær med utstråling fra bakken.

Eg har kjørt Pirelli 2 vintersesongar, mesteparten av tida på våt veg. Suverene dekk på det føret, OK på tørr snø og is. Ikkje så gode på 0 føre og våt snø/is..

Dei er ikkje så bra som nordiske på snø og is, så eg skifta bakdekk til Michelin xIce då Pirelli bak kom ned til 4mm. Nokian R2 er til mitt bruk uaktuelt, då 90% av kjøringa er på E18/E6 med fart 100+. Der svømmer Nokian omtrent som Mark Spitz, trudde Michelin skulle vera tingen. Etter 2000 km med alt frå 40 til 50psi i Michelin, så var konklusjonen at dei ikkje dugde til mitt bruk. Bilen spora, drifta sidelengs, logra under pådrag og oppførte seg nervøst i all fart over 70.

Roterte dekk, Pirelli satt på bak og Michelin xIce framme. Min erfaring er at dette er den best mulige kombinasjonen av vinterdekk til Tesla for alle som ikkje kjøyrer på hardpakka snø og is mesteparten av tida.
Bilen oppfører seg som den skal, ingen sporing, drifting eller logring uansett fart og pådrag.
Styreresponsen er litt mjukare, omtrent som å gå fra Sport til Comfort, men absolutt ikkje noko problem.
Har vore med på kolonnekjøring utan problem, men har såklart med Weissenfels Quattro kjettingar i tilfelle..

Galskap, hva skjer hvis du må bremse skikkelig på våt snø eller is i sving med søppeldekk på det føret bak?
Søppeldekk har eg ikkje erfaring med.
Etter 20k km på vinterføre, inkludert våt snø og is, er eg godt kjent med både kapasiteten og begrensningane til Sottozero og fysikken involvert.

Reknar med du er psykiater som kan stilla diagnose basert på kva dekk eg brukar, og du kjøyrer så klart med kjetting på alle fire i din nye P85D når det er våt snø og is ;D

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Teslaguten

Sitat fra: Hyperstress på søndag 11. januar 2015, klokken 23:41
Sitat fra: AndreS på søndag 11. januar 2015, klokken 23:02
Sitat fra: Teslaguten på søndag 11. januar 2015, klokken 10:35
Godt jobba Muffinman. Det viser at marginane er små enkelte ganger og kjøreforholda kan bli livsfarlege ved omslag til klart vær med utstråling fra bakken.

Eg har kjørt Pirelli 2 vintersesongar, mesteparten av tida på våt veg. Suverene dekk på det føret, OK på tørr snø og is. Ikkje så gode på 0 føre og våt snø/is..

Dei er ikkje så bra som nordiske på snø og is, så eg skifta bakdekk til Michelin xIce då Pirelli bak kom ned til 4mm. Nokian R2 er til mitt bruk uaktuelt, då 90% av kjøringa er på E18/E6 med fart 100+. Der svømmer Nokian omtrent som Mark Spitz, trudde Michelin skulle vera tingen. Etter 2000 km med alt frå 40 til 50psi i Michelin, så var konklusjonen at dei ikkje dugde til mitt bruk. Bilen spora, drifta sidelengs, logra under pådrag og oppførte seg nervøst i all fart over 70.

Roterte dekk, Pirelli satt på bak og Michelin xIce framme. Min erfaring er at dette er den best mulige kombinasjonen av vinterdekk til Tesla for alle som ikkje kjøyrer på hardpakka snø og is mesteparten av tida.
Bilen oppfører seg som den skal, ingen sporing, drifting eller logring uansett fart og pådrag.
Styreresponsen er litt mjukare, omtrent som å gå fra Sport til Comfort, men absolutt ikkje noko problem.
Har vore med på kolonnekjøring utan problem, men har såklart med Weissenfels Quattro kjettingar i tilfelle..

Galskap, hva skjer hvis du må bremse skikkelig på våt snø eller is i sving med søppeldekk på det føret bak?

Har fått testet Sottozero litt nå på dårlig føre(hadde R2 tidligere), og dette er ikke søppeldekk. Det har blitt tegnet et unyansert bilde av disse dekkene her på forumet. En får inntrykk av at de er pretty close to useless, men det er overhodet ikke tilfellet etter min mening. De er uten tvil overlegne R2 på våte/saltede og tørre veier, og slettes ikke så verst på (hardpakket)snø, og tørr snø/is kombo. Spesielt ikke med nye og rene dekk. Eneste der jeg opplever dem glatte er klink-is, våt is, og is med løssnø på. Da er nok R2 bedre.

Begge dekkene er gode til det de er ment for.

@Hyperstress: You can be my wingman anytime!
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Hyperstress

Sitat fra: Teslaguten på mandag 12. januar 2015, klokken 00:00
@Hyperstress: You can be my wingman anytime!

Så det er flere flygere her altså  ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Noen som vet om det ble noe mer av dette?

www.youtube.com/watch?v=Di0cIcGO0xg

Dette er noe jeg har ventet lenge på og lurt på hvorfor det ikke har kommet påbud om (dekkprodusentene "vil" ikke ha det pga. at det minker salget.)

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Cowboystrekk

For å gi litt nærmere info om Sottozero vs R2\Xi3 etc. Les f.eks denne: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2012/resultater-fra-hver-testdisiplin/ Merk dere Nokian WR, dette dekket har svært like ytelser som Sottozero ifølge noen tyske dekktester. Sammenligna med f.eks Nokian R (noen som har kjøpt dekk fra tredjepart har disse dekkene, i 2013 da R2 kom valgte en god del disse) som er litt dårligere enn R2 så har det ca 20% lengre bremselengde på is, er ganske likt på snø, ca 20% kortere bremselengde på våt asfalt og ca 15% kortere bremselengde på tørr asfalt. Merk at tallene nok vil være bedre for R2 enn R, allikevel vil Sottozero være bedre på våt og bar veg og ganske nærme på snø.

Kort oppsummert: Kjører du på føre som ofte innebærer is så BØR du velge R2\Xi3, er det stort sett alltid, bart, vått eller snøføre så er Sottozero et bedre valg :) 
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Teslaguten

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 12. januar 2015, klokken 12:42
For å gi litt nærmere info om Sottozero vs R2\Xi3 etc. Les f.eks denne: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2012/resultater-fra-hver-testdisiplin/ Merk dere Nokian WR, dette dekket har svært like ytelser som Sottozero ifølge noen tyske dekktester. Sammenligna med f.eks Nokian R (noen som har kjøpt dekk fra tredjepart har disse dekkene, i 2013 da R2 kom valgte en god del disse) som er litt dårligere enn R2 så har det ca 20% lengre bremselengde på is, er ganske likt på snø, ca 20% kortere bremselengde på våt asfalt og ca 15% kortere bremselengde på tørr asfalt. Merk at tallene nok vil være bedre for R2 enn R, allikevel vil Sottozero være bedre på våt og bar veg og ganske nærme på snø.

Kort oppsummert: Kjører du på føre som ofte innebærer is så BØR du velge R2\Xi3, er det stort sett alltid, bart, vått eller snøføre så er Sottozero et bedre valg :) 

Takk for link og ein edruelig konklusjon, Cowboystrekk.

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 12. januar 2015, klokken 11:11
Sitat fra: Hyperstress på mandag 12. januar 2015, klokken 08:29
Sitat fra: Teslaguten på mandag 12. januar 2015, klokken 00:00
@Hyperstress: You can be my wingman anytime!

Så det er flere flygere her altså  ;)
Tror det er ganske mange her.

Jepp, er nok det ;)
Tippar ansattparkeringa på OSL har høgaste konsentrasjonen av Tesla utanom Fremont..
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200


Teslaguten

Sitat fra: Muffinman på mandag 12. januar 2015, klokken 20:33
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 11. januar 2015, klokken 22:23
Du får kjøre som du flyr
Sakte og lavt  ;D
Ja, default på bilen er ialle fall "Low", sakte blir jo både relativt og subjektivt ;)
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Trond.Strom

Jeg ser at anbefalingene på dekk ligger 19-22 tommer.

Er det noen som har tanker på om det er lurt å sette på 18" som vinterhjul? kanskje litt smalere også så muligens noe ala 225/55-18 som har ca samme omkrets/diameter

skulle tro at det vil sitte bedre på vinterføre samt spore mindre på norske veier

Øyvind.h

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 15. januar 2015, klokken 11:31
Jeg ser at anbefalingene på dekk ligger 19-22 tommer.

Er det noen som har tanker på om det er lurt å sette på 18" som vinterhjul? kanskje litt smalere også så muligens noe ala 225/55-18 som har ca samme omkrets/diameter

skulle tro at det vil sitte bedre på vinterføre samt spore mindre på norske veier
Får ikke plass pga bremsene. Gjelder også enkelte 19" felger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.Strom


FThorsen

Jeg har en P85+ i dag med 19" R2 og jeg syns den er ALT for myk i "handlingen" (som andre her inne også poengterer). Som mange andre her inne så kjører jeg primært i lavlandet med noen turer i fjellet i ny og ne. Jeg kjøpte meg primært R2 da jeg var redd for å stå fast og pigg var uaktuelt. Bremselengde på glatt føre justeres med fart, noe som ofte er litt vanskeligere med å sette seg fast ;)

Men nå ankommer en P85D snart, og jeg trenger vinterdekk på denne. Tenkte først å prøve 20" felg med R2 og kanskje litt bredere enn det Tesla anbefaler. Men jeg vurderer nå heller om jeg skal gå for Zottodekkene. Jeg kjører tross alt ca 80% av vinteren på våt eller tørr asfalt, og da er det viktigere med bedre grep der, spesielt når jeg får firehjulstrekk.

Har noen her noen erfaring med Zotto i 19" kontra 20"?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA