Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Celter, enig i at sølv er penest på sort.

Noen som vet hvilke dekk som blir levert på 21 tommere nå? Eks om man kjøper en vanlig 85 og oppgraderer med 21'?

Har bestilt en grå S85D med 21' og ble i stuss hvilke dekk de leverer.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

snoopy2005

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:46
Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:55
Denne anbefalingen burde gått ut til flere! Vredestein og 20" Polar felger kanon på vått og tørt, ikke som Hakka 7 på våt is, men det vil jeg tro ha noe med mangel på pigg å gjøre.....

Min sterkeste anbefaling!
1. Har du erfaring med kjøring i snø?
2. Hva var prisen?

Kom meg ned i fra Kvamskogen med underkjølt regn oppå hardpakka snø, så det gikk fint, men ikke piggdekk!
ca 20k hos Dekk1
Y, 3 og en KIA SOUL EV

Hyperstress

Ang Pirelli Sottozero; jeg har ikke fått testa de skikkelig på nordisk føre, så jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg til å kjøre fjelloverganger med kollonnekjøring og dårlig vær. Er det bare å ta det rolig så funker det greit, eller er det risikosport?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Så lenge det er minusgrader ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig, men selvfølgelig tatt det med ro. Plussgrader, vel jeg kjører på R2 og bruker webkameraene til Vegvesenet til å ta en titt på veien. Er det blankis vil jeg helst være sikker på at det er godt strødd før jeg kjører. Med Pirelli vil jeg tro at det er enda viktigere å bruke hodet, og velge å IKKE kjøre om føret er på kanten. Et sett hurtigkjettinger kan kanskje være en god ide.

Har bestilt Pirelli på S85D`en som planlegges levert oktober 2015. Nå er det såpass langt fram i tid at det kanskje er usikkert om Sotto 2 blir levert, men hurtigkjetting blir uansett fast inventar på en bil med kontinentale vinterdekk.

Havebigfun

Jeg hadde Sotto ifjor og har Xi3 iår- kan ikke sammenlignes- Sotto har vesentligmindre marginer i skikkelig vintervær dvs snø og glattis. De er ikke egnet for innlandet, fjellet og nord- men antakelig godt nok langs kysten i Sør/vest.(Det er noen som er fornøyde med de også- mulig de bor der.)

Hyperstress

Sitat fra: Havebigfun på fredag 02. januar 2015, klokken 20:51
Jeg hadde Sotto ifjor og har Xi3 iår- kan ikke sammenlignes- Sotto har vesentligmindre marginer i skikkelig vintervær dvs snø og glattis. De er ikke egnet for innlandet, fjellet og nord- men antakelig godt nok langs kysten i Sør/vest.(Det er noen som er fornøyde med de også- mulig de bor der.)

Men hadde du kjørt over fjellet med dem i drittvær, hvis det var viktig, eller var de så ille i slike forhold at du da hadde leid deg bil istedet?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Havebigfun

Jeg hadde ikke kjørt under kritiske forhold- bor i Oslo (og har bil nr 2 med Hakka R og hengerfeste)
Spørsmålet stillte seg ikke. Bilen er tung-og dyr og livet/helse kostbar.
Dekkene er feil sted å spare. Er man avhengig av bil og skal kjøre uansett er R2 eller Xi3 sannsynlig de beste piggfrie vinterdekk og med god avstand til Sotto-dekkene.
Når man er fleksibel og bruker bilen kun under stabile vær/ veiforhold er Sotto antakelig allikevel greie nok.

Electric

Sitat fra: Bjørn på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:51
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. mars 2014, klokken 14:23
De var stilige! Vet du hva pris inkl alt til Norge blir?

Ja i tillegg til drøye 13k blir det 3000.- i frakt.. og 25% moms.. ingen toll på bildeler. så ca 20k.. mye penger men egentlig billig for så råe og store felger.. :)

Ingen toll på bildeler ? Det er vel toll på bildeler til elbiler....men ikke selve bilen.

Martinius


Cowboystrekk

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 03. januar 2015, klokken 10:13
Jeg hadde ikke kjørt under kritiske forhold- bor i Oslo (og har bil nr 2 med Hakka R og hengerfeste)
Spørsmålet stillte seg ikke. Bilen er tung-og dyr og livet/helse kostbar.
Dekkene er feil sted å spare. Er man avhengig av bil og skal kjøre uansett er R2 eller Xi3 sannsynlig de beste piggfrie vinterdekk og med god avstand til Sotto-dekkene.
Når man er fleksibel og bruker bilen kun under stabile vær/ veiforhold er Sotto antakelig allikevel greie nok.
Jeg bruker å si at du kan spare på mye du kjøper til bilen din, men når det kommer til vinterdekk og barnestoler  så velger du det beste!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Enig, men hva som er det beste kan avhenge av bruksområde og andre omstendigheter. Har kjørt snart 32k på R2 på min bil, og selv de er ikke gode nok i enkelte situasjoner. D`en er bestilt med Pirelli, men jeg er ikke så sikker på at de skal få stå på vinteren gjennom. Teste, og eventuelt degradere dem til sommerdekk. Med 50k i året forsvinner de fort.

Electric

Sitat fra: Toosleezaay på torsdag 08. januar 2015, klokken 10:14
tror du blander toll og mva...

Hva tror du toll er ? Du betaler mva på kjøpesum når du tar noe inn i landet = toll (inkl. frakt, havneomkostninger, unloading etc-etc.). Tollgebyr kommer i tillegg (behandlingsgebyr av mindre størrelse). Det kalles også inngående mva og kommer til fradrag i utgående mva hvis du er registrert i mva-registret (og har over 50k i omsetning eller 250k i anleggsmidler - som må være avgiftspliktige anleggsmidler). Jepp har sjekket - det ER toll (=mva) på bildeler til el-bil.

Martinius

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/

Dette må du betale når du handler på nett

    Merverdiavgift: Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale merverdiavgift (moms, MVA) på 25 prosent (15 prosent på mat og alkoholfri drikke). Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri. Slik regner du ut merverdiavgiften.
    Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere både i forhold til type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.
    Pris for fortolling: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar som regel en betaling for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tollvesenet, men en betaling fraktselskapet tar.

Du må betale avgifter for varen uavhengig av om du kjøper den ny eller brukt.

petersv

Er det noen som har blå Tesla med Polar Izar gun metal i 19" og har mulighet til å poste et bilde av komboen her tatt i dagslys? På forhånd takk!

sn0le

#614
Sitat fra: Electric på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:54
Jepp har sjekket - det ER toll (=mva) på bildeler til el-bil.
Da har du ikke sjekket godt nok.
www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/importkalkulator/

La inn bildeler for 13k og 1k i frakt.
Kr 0,- i toll
Men man må betale 25% MVA på delene og frakt, samt betale et fortollingsgebyr.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA