Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Mippen

#525
Blir det egentlig så mye å spare? Kjøper jeg bilen uten vinterdekk på felg får jeg med et felgsett på kjøpet. Tar jeg av sommerdekkene og legger på Nye vinterdekk koster 11-12.000kr også får jeg kanskje et par tusen for sommerdekkene hvis jeg selger de. La oss si at med salgs summen av dekkene så sitter jeg igjen med 8000 betalt for dekk på felgene jeg fikk med. Så skal gjerne dekkforhandleren  ha litt for arbeidet med å bytte om dekkene hvis de er kjøpt billig på nett. Kanskje det ender på 9000 betalt selv. Nytt dekksett med 20" koster fra rundt 22.000kr og oppover. Det blir totalt 31000kr for billigste alternativ.

Kjøpe jeg i stedet 19" vinterdekk fra tesla med r2 koster de 21k, selger jeg original hjulene jeg får med inkludert nye dekk får jeg kanskje 15000kr. Da har jeg betalt 6000kr selv. Kjøper jeg da nye 20" felger til 22.000kr blir det 28.000kr totalt for 19" felger med r2 vinter og uoriginale 20". Altså 3000kr spart og mye mindre arbeid. Er det riktig ressonering?

Kjøper jeg r2 dekk på 19" til 21.000kr og cyclone til 16.000kr koster det meg 37.000kr. Kanskje jeg får 20.000kr for cylone felgene med dekk, også må jeg ha nye 20" felger. Hvis de koster 22k blir det totalt 39000kr. Altså 11.000kr mer enn å kjøpe 19" med r2 og få med originale felger på kjøpet for å så kjøpe uoriginale felger.

Bytter jeg i stedet om felgene og beholder cyclone hjulene og selger standard felger med sommerhjul til 15k har jeg betalt 23k. Kjøper jeg så nye hjul til 22k har jeg brukt 45.000kr på 19" cyclone vinterhjul og 20" uoriginale sommerfelger.

Det billigste alternativet er naturligvis å kjøpe bilen med r2 på 19" felg og få med felgene som er inkludert i prisen. Da har jeg bare betalt 22k. Problemet er at jeg ikke liker de vanlige 19" som sommerfelger.
Fremtiden er elektrisk.

darthy001

@Mippen hehehehehe jeg satt slik leeenge her for noen uker siden når jeg fikk flere sjanser til å confirme min bestilling. Ble til slutt gal og gikk for standard 21" sommer og standard 19" med R2 fpr vinter.

Har egentlig mer lyst på noen andre felger spesielt på vinterhjulene, men orket til slutt ikke tanken på mer felg og dekk tanker :)

Så mitt råd blir: ikke tenk kun økonomi hvis du synes det blir mye mas. Det er minimale forskjeller hvis du ser totalprisen her. Men er du virkelig virkelig klar for andre felger så er det nok mer viktig med den vinklingen enn eventuelt innsparing av noen veldig få tusenlapper.

Personlig hadde jeg veeeldig lyst på div vossen eller avantgarde felger, men endte opp med å ikke orke maset med bytte av dekk etc på standard 19". 21" fra Tesla liker jeg uansett godt.

Mippen

#527
Sitat fra: darthy001 på mandag 10. november 2014, klokken 23:10
@Mippen hehehehehe jeg satt slik leeenge her for noen uker siden når jeg fikk flere sjanser til å confirme min bestilling. Ble til slutt gal og gikk for standard 21" sommer og standard 19" med R2 fpr vinter.

Har egentlig mer lyst på noen andre felger spesielt på vinterhjulene, men orket til slutt ikke tanken på mer felg og dekk tanker :)

Så mitt råd blir: ikke tenk kun økonomi hvis du synes det blir mye mas. Det er minimale forskjeller hvis du ser totalprisen her. Men er du virkelig virkelig klar for andre felger så er det nok mer viktig med den vinklingen enn eventuelt innsparing av noen veldig få tusenlapper.

Personlig hadde jeg veeeldig lyst på div vossen eller avantgarde felger, men endte opp med å ikke orke maset med bytte av dekk etc på standard 19". 21" fra Tesla liker jeg uansett godt.

Jeg vet hva jeg har lyst på men jeg kan ikke kjøre med 21" der jeg skal kjøre med bilen min. Det som er problemet. Jeg kan ikke ha større enn 20", helst 19" Syns 19" virker så lite på den store bilen. Så blir dratt mellom cyclone felgene som jeg ikke klarer å bestemme meg helt for om jeg liker eller noen uoriginale felger ala det du nevner i 20". Liker også polar wheels sine felger.

Hadde jeg kunnet kjøre med 21" hadde valget vært enkelt men siden jeg kjører mye på dårlige veier og inn trange plasser med mye murkanter er det ute av mitt valg.

Lurt litt på å gjøre dette med cyclone felgene dersom jeg lander på de.


Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: B_Tesla på mandag 10. november 2014, klokken 14:00
(standard er 17, men finnes ingen flere 17" - de er jo smultringer)
Er det forresten fysisk mulig med 17" på TMS?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mippen

Sitat fra: tomrh på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:05
Sitat fra: B_Tesla på mandag 10. november 2014, klokken 14:00
(standard er 17, men finnes ingen flere 17" - de er jo smultringer)
Er det forresten fysisk mulig med 17" på TMS?

Nei, bremsene er for store. Hørt rykter om at noen har klart å få på en 18" felg som er veldig tynn på innsiden men det skal jaggu godt gjøres. 19" er det minste.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Det er vel hjulopphengsdeler som stikker enda lenger ut enn bremsene hvis jeg ikke husker feil.

B_Tesla

Med 17 ville også dekket blitt 13,5 cm høyt. Ville sett lekkert ut:)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mippen

Hva sier dere? Ser vel ikke helt feil ut med cyclone felger i 19" og gunmetal?
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

PH turbin er kule felger som jeg synes ser bedre it enn cyclone. Fikk advarsel om at denne typen felger ikke bør brukes om vinteren der det er mye snø da de pakker mye snø mellom eikene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mippen

Snø er ikke noe problem. Skal brukes om sommeren.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:28
PH turbin er kule felger som jeg synes ser bedre it enn cyclone. Fikk advarsel om at denne typen felger ikke bør brukes om vinteren der det er mye snø da de pakker mye snø mellom eikene.
Samler seg ofte en del snø mellom eikene på Cyclone ja. Og dritt. Men sjelden noe problem i praksis.

Muffinman


Dette var ikke stygt. Jeg lurer sterkt på å få mine Cyclone pulverlakkert og bruke de til sommerhjul på nybilen til neste år.

darthy001

Hva koster slik lakkering? Kunne vurdert det på vinterhjulene.

Mippen

2-3000 har jeg hørt. Hvis man ikke kjøper plastidip og gjør det selv.
Fremtiden er elektrisk.

janosat

Sitat fra: Mippen på tirsdag 11. november 2014, klokken 17:26
2-3000 har jeg hørt. Hvis man ikke kjøper plastidip og gjør det selv.

Brukte plastidip selv på mine cyclone vinterfelger, lakket i forrige uke.
Spent på holdbarheten i lengden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA