Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Mippen

#495
Ja, men spørsmålet er om de er god nok. Tesla har advart folk mot å bruke uoriginale felger. Hvis jeg kjøper noen felger med annet innpress kan det for eksempel slite mer på drivverket. På en bil som tesla har det mye mer å si i forhold til en liten yaris.  Har også hørt om at uoriginale felger som subber og felger som har blitt skjeve. Er også skeptisk til felger med senterringer.
Fremtiden er elektrisk.

krister461

Som jeg skrev sist gang du stilte disse spørsmålene:

Sitat fra: krister461 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:02
Teslas cyclone og 21'' er veldig overpriset imo. Kjøper du fra Tempe eller andre som kan Tesla så får du god service og felger som passer fint. :-)

guneiv

Hei. Kikker på sommer felger, liker veldig godt Breyton felgene til Stig O, men er også lysten på 20 Vossen VFS2 9' ET 35 foran og 10,5' ET 42 bak. Erfaringer med dekkdimensjoner? 245/40/20 eller 255/40/20 foran? Ser noen har 295 bak på 22', og så en oversikt der 295 er riktig til 10,5' felg. Passer det, eller bør en ha noe som er smalere? Vil helst ha så mye gummi som mulig på utsiden av felgen for iallefall en viss grad av beskyttelse.
Svart S85D

Mippen

Noen som vet hva cyclone sommerhjul går for ny ellet pent brukt privat? Lurer på å bestille bilen med det for å se hvordan det blir og eventuelt oppgradere til 20". Syns de ser grei ut på bildet. Følelsene sier større men fornuften sier nei.
Fremtiden er elektrisk.

petersv

Sitat fra: Mippen på søndag 09. november 2014, klokken 15:45
Noen som vet hva cyclone sommerhjul går for ny ellet pent brukt privat? Lurer på å bestille bilen med det for å se hvordan det blir og eventuelt oppgradere til 20". Syns de ser grei ut på bildet. Følelsene sier større men fornuften sier nei.

Tipper mellom 16-19k. med brukbare/nye dekk.

Mippen

Sitat fra: petersv på søndag 09. november 2014, klokken 15:48
Sitat fra: Mippen på søndag 09. november 2014, klokken 15:45
Noen som vet hva cyclone sommerhjul går for ny ellet pent brukt privat? Lurer på å bestille bilen med det for å se hvordan det blir og eventuelt oppgradere til 20". Syns de ser grei ut på bildet. Følelsene sier større men fornuften sier nei.

Tipper mellom 16-19k. med brukbare/nye dekk.

Til sammenligning, hva går standard 19" dekk og felger for på finn?
Fremtiden er elektrisk.

petersv

De ligger på 12-15k med nye dekk som jeg har sett
(og kjøpt.)

Mippen

Ok, men burde ikke cyclone felgene gå for en del mer da?
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 10. november 2014, klokken 00:18
Ok, men burde ikke cyclone felgene gå for en del mer da?

Noe kanskje, om du finner den riktige kjøperen. Men ikke noe i nærheten av det Tesla tar ekstra for de.

Personlig hadde jeg betalt mindre for cyclone, men det er jo smak og behag. Synes standardfelgene er penere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Så du mener jeg vil få mindre for cyclone som er dyrere? Så en som skulle selge cyclone for rundt 28k på elbilforumet. Vet ikke hva han fikk til slutt men de ble solgt.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 10. november 2014, klokken 00:45
Så du mener jeg vil få mindre for cyclone som er dyrere? Så en som skulle selge cyclone for rundt 28k på elbilforumet. Vet ikke hva han fikk til slutt men de ble solgt.

Nei, jeg mener at om man vil ha vesentlig mer for disse enn for standardfelgene kan det ta litt tid å få solgt da det ikke virker som om cyclone er et spesielt populært utstyrsvalg. Personlig mener jeg de er ekstremt overpriset fra Teslas side, de koster jo 15-16k mer enn standardfelgene. 3-4k hadde vært en mer "normal" tilleggspris etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

B_Tesla

Jeg er ikke helt enig i at det nødvendigvis er så dyrt med oppgraderingen av felger på Tesla. Altså i kroner å øre kanskje, men sett i sammenheng med konkurransen er det ikke.

For meg virker det som at mange som kjøper en Tesla i Norge går fra relativt rimelige biler - folkebiler. Denne bilen skal konkurrere med BMW M5, Merscedes S, Masarati. På en M5 koster en oppgradering fra 19 til 20 tommer 27k, mens en kosmetisk oppgradering av felger på f.eks en 530i koster 5-15k.

Går man over til Maserati, snakker man en mye større økning. Man må ha i bakhodet at man har kjøpt en meget dyr bil. Denne bilen er dyr å kjøpe ekstrautstyr til, den vil være dyr å forsikre og ville kostet en arm og en fot å vedlikeholde i fremtiden hadde de ikke vært for den nåværende service modellen de har lagt seg på.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

egernmus

Er der nogen, der har erfaringer med Michelin Pilot Alpin PA4 255/40 på 20 tommers fælge? Hvilken fælgbredde og indpresning skal man gå efter for at de ikke skraber på?

Mippen

Er det noen som har en formening om bruk av senterringer? Syns det høres litt skummelt ut på en bil som veier såpass mye og har såpass kraftig motor. Har sett på noen tsw felger men de må bruke senterringer for å passe. Dekkbutikken sier det går helt fint men jeg er litt skeptisk.
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

Bruker senterringer for andre sesong på rad, eneste jeg har å bemerke var at den ene senterringen var litt slapp etter første sesong, men den fungerer fremdeles :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA