Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Twowheels

Sitat fra: bennygullfot på torsdag 02. oktober 2014, klokken 12:52
Noen som kan anbefale en dekkskiftesjappe i alnabruområdet? Altså som kan tesla og bruker riktig moment, fyller i riktig lufttrykk etc.

btw tilbyr serviceverkstedene til tesla denne tjenesten?

Mittdekkhotell på Ensjø blir brukt av Tesla. Vinterhjulene mine ble sendt rett dit fra Tesla. 1500 pr sessong ink hjulskift. Er det dyrt ? Synes det var dyrt jeg. Skifter hjul på 1 time sjøl. Men har ikke prøvd på tesla. Følger ikke med noe jekkeutstyr.
_________

sn0le

Byttet dekk på 19" felgene i dag.
Fikk det gjort på Johs Bjerke på Bryn.
Med omlegging på felg og montering på bil så koster 4 stk Nokian R2 245/45R19 meg kr 9.990,-

De visste om jack mode, heiste opp bilen på korrekt måte, dro til med moment på 175Nm og fylte 50PSI i dekkene.
Han ene i butikken kjører visst Tesla, så de er vel godt instruert. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Stig O

Et lite tipps til alle med uorginale felger som må ha senterringer. Hubben, ringen i senteret, stikker bare 3-4 mm ut og kommer nesten ikke i kontakt med senterringene som ofte er konet. Snu derfor senterringene feil vei slik at de berører senteret (hubben).OBS! Det er ikke alle dette går på, da noen har en fals inne i senterhullet.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

hoffa

Da vinterhjulene kommet på, selv om det er nesten 20+ :o

Rial Lugano Gunmetal med Bridgestone Blizzac VRX og Alloygators fra tempedekk.no

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Beachboy

Hei,

Har noen erfaring med polar 20" som vinterfelger?
Og bilder med disse på Tesla?
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Muffinman

#410
Nå er det vel opplest og vedtatt at på 21" er Continental møkk og Michelin PS2 gull. Egne erfaringer tilsier så langt at sistnevnte holder 3-4 ganger så lenge som førstnevnte. På drivhjulene antar jeg at PS2 neppe holder mer enn 20.000 ved pen kjøring.

Vi skulle hatt noen tips i denne tråden på hvilke dekk som er mest slitesterke i 21". Nankang har et dekk til gode tusenlappen mindre enn Conti/Michelin pr stk, og som er oppgitt til lavere støy enn Conti og marginalt høyere enn PS2. Men slitestyrken vet vi lite om.

Noen som har prøvd andre merker og begynner å få et bilde av slitestyrken?

EDIT: Fikset tagger.

Cowboystrekk

UTQG-koden sier noe om slitasje. Noen som kan se kodene på de 2 dekkene du nevner muffin?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

B_Tesla

Sitat fra: awaisaziz på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:37
Har noen erfaring med polar 20" som vinterfelger?
Og bilder med disse på Tesla?

Det er ganske mange som har erfaring med den felgen på vinteren her inne. Har selv det på vinter, men ikke prøvd det enda. Burde finne en del om du søker Polar 20, eller les litt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15979.0.html. Det er pro og con når det kommer til 20", men jeg kunne ikke gå fra 21" sommer til Tesla 19" på vinteren. Dette gruppekjøpet er over, men man skal nok finne en god pris på det om man kaster seg rundt.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:47
UTQG-koden sier noe om slitasje. Noen som kan se kodene på de 2 dekkene du nevner muffin?
Conti ser ut til å ha 280, mens PS2 har 220. Siden PS2 varer 3-4 ganger så lenge som Conti antar jeg at Tesla solgt oss  feilvare og gjør miner til slett spill når det kommer reaksjoner. I følge dette skulle jo Conti-dekkene holde lenger enn PS2.  Hvis denne ratingen er til å stole på da.

sn0le

Har nevnt det før, enten i denne eller andre tråder (husker ikke).
Gummiblandinger for dekk varierer etter hvilket marked de skal selges i.
Et dekk solgt i Spania har en annen gummiblanding enn et dekk solgt i Norden.
Og det hjelper ikke akkurat at asfalten i Norge er ekstra ru.
Merker bare når man kommer over til Sverige at det blir en helt annen dekkstøy.
Dette merket jeg tilogmed når jeg var i nordnorge og kjørte fra Narvik til Abisko.
Svensk asfalt er totalt annerledes.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cowboystrekk

UTQG tror jeg gjelder for typisk amerikanske forhold, type 20C og veldig god asfaltkvalitet. Med grov asfalt og lavere temperaturer så kan ting stille seg annerledes. Helårsdekk har som regel langt høyere UTQG enn sommerdekk siden det har flere riller som kjøler dekket bedre. Goodyeardekkene som følger med har 440, noe som er langt over så og si alle dekk som selges i Norge. At UTQG kan være helt på bærtur når forholdene avviker mye fra testforholdene skjønner jeg godt, men tipper at folk generelt vil se at Goodyeardekkene vil vare langt lenger enn alle 21"-variantene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Toumannen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:43
Nå er det vel opplest og vedtatt at på 21" er Continental møkk og Michelin PS2 gull. Egne erfaringer tilsier så langt at sistnevnte holder 3-4 ganger så lenge som førstnevnte. På drivhjulene antar jeg at PS2 neppe holder mer enn 20.000 ved pen kjøring.

Vi skulle hatt noen tips i denne tråden på hvilke dekk som er mest slitesterke i 21". Nankang har et dekk til gode tusenlappen mindre enn Conti/Michelin pr stk, og som er oppgitt til lavere støy enn Conti og marginalt høyere enn PS2. Men slitestyrken vet vi lite om.

Noen som har prøvd andre merker og begynner å få et bilde av slitestyrken?

EDIT: Fikset tagger.

Det er viktig å huske på at oppgitt støy på dekk er UTVENDIG støy, dette av hensyn til miljøet. Mange som "jukser" med dette ved å plassere små tapper nede i mønsteret ved dekkskulderen som hjelper å "stenge inne" lyden. Det store paradokset er at dette gir mer støy inni kupeen.

Erfaringer fra andre er det viktigeste hjelpemiddelet for å vite om en type dekk støyer mer en andre på samme type bil.


Nasse

Sitat fra: sn0le på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:19
Byttet dekk på 19" felgene i dag.
Fikk det gjort på Johs Bjerke på Bryn.
Med omlegging på felg og montering på bil så koster 4 stk Nokian R2 245/45R19 meg kr 9.990,-

De visste om jack mode, heiste opp bilen på korrekt måte, dro til med moment på 175Nm og fylte 50PSI i dekkene.
Han ene i butikken kjører visst Tesla, så de er vel godt instruert. :)

Jepp, var innom å kjøpte samme dekk hos de i dag. De hadde også Michelin X Ice tilgjengelig. Super behandling av bilen, og de har full kontroll på Tesla :)

Philippo10

Tenker å bestille Niche Stüttgart V70 245/45R19 til min kommende Tesla. Noen som vet om man få disse bestilt billigere fra utlandet?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Mippen

Sitter her med dekk og felg dilemma til bilen min. Syns 21" ser flottest ut men syns de er for store. På jakt etter noen mindre, kanskje 20" Eller skal jeg holde meg til standard 19" på sommer og vinter? Eventuet cyclone?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA