Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Newbee

Ser ikke poenget med å ha originale på sett nr. 2 når de ikke er fine. Turbine finnes vel ikke i 19".
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Philippo10

Tenker å sette vinterdekk på orginal felgene og kjøpe fin sommer felger :P
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

rene

Sitat fra: Newbee på mandag 25. august 2014, klokken 11:55
Ser ikke poenget med å ha originale på sett nr. 2 når de ikke er fine. Turbine finnes vel ikke i 19".
Det ble levert ut ganske mange sett 19" turbine da de gikk tom for felger til vinterhjul i vinter.

Muffinman

Nei. Det var Cyclone. 19" Turbine finnes ikke.

Philippo10

Noen som kan hjelpe meg med en oversikt over forhandlere i Trondheim? Tenker på nye felger m/dekk.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

tonl

Sitat fra: Philippo10 på tirsdag 26. august 2014, klokken 20:39
Noen som kan hjelpe meg med en oversikt over forhandlere i Trondheim? Tenker på nye felger m/dekk.

Tempe service?

Leaf_2014

Begynner å bli lang tråd å bla gjennom ...

Hva gjør man egentlig hvis man vil ha 20" sommerfelg? Selger man 19" helårsdekkene man "må" kjøpe med? Er det et marked for disse?
Leaf 2014

satheesh.net

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 27. august 2014, klokken 07:23
Begynner å bli lang tråd å bla gjennom ...

Hva gjør man egentlig hvis man vil ha 20" sommerfelg? Selger man 19" helårsdekkene man "må" kjøpe med? Er det et marked for disse?

Det er nok et marked for 19" felger, men kanskje ikke nødvendigvis dekkene. Bedre å få litt enn ingenting. ;)

Leaf_2014

Ved et evt kjøp blir nok original 19" brukt som vinterfelg så det er jo bare dekkene, noen ide om hva man kan få for et slikt sett? Evt grisekjøre første sommer, vrenge over til vinterdekk og kjøpe sommerfelger til iløpet av vinteren ... :P
Leaf 2014

Bjoris

Det er åpenbart ett marked for dekkene etter hvert som folk sliter ut standard dekkene, det er jo ikke ALLE som vil bruke en formue på dekk, jeg syns GY dekkene fungerer heilt ok og ser jo at det å få nye slik så rimelig som de selges nå er ett kupp, har sett 4 stk nye til rundt kr. 3.000,-.

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på onsdag 27. august 2014, klokken 12:18
Det er åpenbart ett marked for dekkene etter hvert som folk sliter ut standard dekkene, det er jo ikke ALLE som vil bruke en formue på dekk, jeg syns GY dekkene fungerer heilt ok og ser jo at det å få nye slik så rimelig som de selges nå er ett kupp, har sett 4 stk nye til rundt kr. 3.000,-.
Flere slike sett som har gått for 3K ja, for man får dem vel helt nye for drøyt 4K levert fra utlandet. Billige dekk som presterer veldig bra, spesielt mtp. ramaskrikene i forkant hvor det ble kalt møkkadekk og billig skvip. Ikke akkurat det inntrykket jeg har av hverken støy, veigrep eller sliteevne. Det kan godt være dyrere dekk hadde sittet enda bedre, vært enda mer stille og hatt bedre sliteevne, men etter snart halvannen sommer kan jeg fortsatt ikke se rare slitasjen på mine. Og jeg har ikke lett høyrefot :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

#371
For norske forhold er standarddekkene ofte gode, men de slipper lett ved aks på våt veg og rullemotstanden er noe høyere enn f.eks Xi3. Får man de for 3-4k finnes det ingen i nærheten av dem ytelsesmessig. I USA sier flere at de foretrekker MXM4 som blir levert der som tilvalg. De er bedre på våt veg og har litt lavere forbruk. Norsk asfalt er generelt veldig grov, noe som kan gi bedre grep. I de fleste andre land er asfalten glattere og dekkene vil få mer trøbbel.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. august 2014, klokken 14:03
Ikke akkurat det inntrykket jeg har av hverken støy, veigrep eller sliteevne. Det kan godt være dyrere dekk hadde sittet enda bedre, vært enda mer stille og hatt bedre sliteevne, men etter snart halvannen sommer kan jeg fortsatt ikke se rare slitasjen på mine.
Helt enig med dette. Mye bang for the buck med disse dekkene, hvis man ikke skal leke sportsbil så ser jeg ikke helt det store behovet for bedre dekk om sommeren. Bedre å legge pengene i gode vinterdekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Havebigfun

#373
Idag kjøpte jeg Xi3 med polar gunmetal med den lille vrien at de origanle GY skulle på Polar mens vinterdekkene skulle på original 19".
Det viste seg at mine nye gunmetal felger var vesentlig lysere enn de to felgene som hang på veggen Og bildene jeg har sett her, den aktuelle fargen er mere bronse :o.
Vinterdekkene som ble montert var produsert i uken 42/13- og jeg trodde dekk var ferskvare...
Til sist holdt de på med avbalansering i evigheter, hele operasjonen tok 1,5 timer med 2-3 i arbeid mestepasten av tiden. Jeg fikk fortalt at det var kast på et av GY-dekkene som har gått pene 6k. Det endte med at de hentet en annen ny Polarfelg og fikk da kontroll- den andre splitter nye som ble pakket ut mens jeg så på hadde åpenbart en produksjonsfeil eller skade. Nå har jeg montert bronsefargene Polar som er tapetsert med avbalanseringsvekter på innsiden.
Som kronen på verket hadde prisen gått opp med 2600 Nkr i forhold til prisen jeg hadde fått på forhånd- dette fikk jeg omsider justert men jeg sitter igjen med en rar følelse. :(
Kommentarer mtp dekkalder, gunmetalfargen og balanseringsvektene?? Hva er akseptabelt?


Gordon Retriever

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 28. august 2014, klokken 21:49
Vinterdekkene som ble montert var produsert i uken 42/13- og jeg trodde dekk var ferskvare...

Dekkbransjen har i det siste gått over til å promotere at dekk er ferskvare som holder seg fersk i minst 3 år fra produksjonsdato. Dette forutsetter at dekkene lagres riktig, noe det å handle hos en autorisert dekkforhandler skal være en garanti for har vært gjort. Likevel har jeg mer tro på å lagre dekk i kjellerboden min med en lav og stabil temperatur året gjennom, enn i dekklageret til min lokale dekkforhandler. Et lager som består av en stålkontainer i solveggen utenfor forhandleren. ;D

Ved å kjøpe vinterdekk i god tid før rushet i oktober/november er det naturlig at man får dekk som ikke kommer rett fra samlebåndet. Bør kunne passere hvis lagringen har vært riktig.

Vedr. balanseringsloddene har helt nye biler ofte rundt 45 gram lodd festet på felgene. Vekten er oppgitt på loddene, så du har muligheten til å finne ut hvor mye som måtte til for å få ditt hjul i balanse. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA