Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

cstromme

*sigh*

Er det noe jeg ikke ønsker så er det mye støy. Samboeren min har derimot satt ned foten og nekter å kjøre bil / sitte på hvis vi kjører piggfritt. Og ja, mye bart her. Vi har dog en bakke opp til huset som ofte blir veldig isete på vinteren, så helt dumt er det nok ikke å velge piggdekk.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

B_Tesla

Jeg er veldig usikker her selv. Skal velge pigg/piggfritt nå, men skulle gjerne testet det først. Har hatt Hakka8 på min BMW i vinter, og må si det var ganske nice. Satt utrolig bra (også de dagene hvor det faktisk var snø iår ;) ). Vanskelig egentlig å si noe om støy, men var helt leveling i 3-serien min. Var ikke veldig mye veistøy - mer pigg støy om du skjønner hva jeg mener. På mange måter bråkte mine 19" sommerdekk mer.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Cowboystrekk

Det kan god hende at støyen i hakka8 er akseptabel for mange og. Når det er sagt så er R2 ekstremt stille så det blir vell ikke helt fair å sammenligne med det :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

finn_roen

#303

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

finn_roen

Veldig dyr også fant jeg ut 4stk 19x8 ET35  Bolt 5x120 koster 5544$

Eip

Noen som har prøvd 235/45-19 hakka 8?
Har lest at flere får flyte tendenser oppå slaps , som ofte kommer av for brede vinterdekk

Ble rimelig irritert da en gammel Toyota med 185 vinterdekk passerte merca som lå å balanserte i 80 med 225 vinterdekk
VIN: 509XX PD

Nasse

#307
Noen som har erfaring med 20x8.5 ET30 og 255/40R20?

Ville egentlig ha 245/40R20, men finner ikke dekkene jeg vil ha i den dimensjonen....

Det jeg lurer på er om kombinasjonen av dekk og felg gir et for bredt dekk for bilen (og at jeg ender med en kombinasjon som bygger for mye i ytterkant).

Noen som kan hjelpe med matematikken her?

(noen tips til hvor jeg får TPMS billigst?)

BMW850

Kjøpte med Pirellipakka da jeg fikk den til 16000. Kjører 90% i lavlandet og håper de er sånn passe brukelige også de gangene jeg skal til hytta på snøføre. Noen mener de er helt greie etter sist vinter :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bjoris

#309
Noen som har kontroll på hvilket tilbud som er bra om dagen på vinterhjul dekk/felg? Jeg blir ikke klok på alt som ligger på finn.no. Planen var å kjøpe noen originale felger med org.sommerdekk og så få over vinterhjul på disse. Mich X-Ice var planen, men vi kjører til fjells nesten hver helg og jeg ser mange mener at X-Ice ikke er så bra som Nokian på is så spørs om jeg ikke ender med Nokian da vi kjører veldig rolig uansett så at bilen ikke blir så stram i fisken på vinterhjulene er mindre viktig, klart viktigst er å ha best mulig feste. Spes om fruen skal ta bilen alene til fjells...

Men er litt mer i tvil nå om det er noe poeng å ha ett sett ekstra standard hjul liggende så kanskje jeg tar sjansen på uoriginale felger likevel:)

Vel, tilbud og anbefalinger mottas, skal også ha skiboks og takbøyler så får begynne å sjekke litt ut fremover så vi er klar i god tid til vinteren...

petersv

Hør med gutta (Kristoffer) på Dekkhallen, de har både boks og stativ i tillegg til dekk. Du burde få R2 med Polar Izar 19" til under 20' med sensorer om du kjøper boks og stativ i tillegg. Ila dekk er også blandt de billigste, men vet ikke om de har boks og stativ.

Cowboystrekk

Er vell mange som selger pakker med alt inkl for under 20k nå :) Megahjul er vell helt nede i 16k inkl sensorer og R2. Xi3 og R2 er ganske like, men R2 har litt bedre bremselengde på is men og litt dårligere egenskaper på tørr\våt veg. Om du er mye til fjells vil uansett snøkjetting være en god investering om du ikke bare skal gå for piggdekk. Da er hakka 8 tingen, ingen over, ingen ved siden!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

#312
Kjøpte to nye Hakka R2 i dag fra Interdekk. Ser at lastindeksen er oppgitt til 101 (?) på disse dekkene. Kravet er vel 96 på denne bilen? Usikker på hva som står på de "gamle" dekkene, skal sjekke i morgen.

Noen som tør tippe om det er forskjell i praktiske egenskaper mellom 96 og 101, bortsett fra at de tåler større last?

EDIT: Kommer på at med disse to har jeg kjøpt dekk for 17.000 kroner på 9 måneder og 35.000km i tillegg til de 8 som ble levert på bilen. Jaja, koster vel å være kar  :P

Twowheels

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. august 2014, klokken 17:11
Kjøpte to nye Hakka R2 i dag fra Interdekk. Ser at lastindeksen er oppgitt til 101 (?) på disse dekkene. Kravet er vel 96 på denne bilen? Usikker på hva som står på de "gamle" dekkene, skal sjekke i morgen.

Noen som tør tippe om det er forskjell i praktiske egenskaper mellom 96 og 101, bortsett fra at de tåler større last?

EDIT: Kommer på at med disse to har jeg kjøpt dekk for 17.000 kroner på 9 måneder og 35.000km i tillegg til de 8 som ble levert på bilen. Jaja, koster vel å være kar  :P

har du konstant klampen i bånn etter hvert lyskryss og full brems før neste ?
_________

Muffinman

Nei, for det meste økonomisk langkjøring. Men de originale 21" Continentaldekkene som jeg satte på bilen for første gang i april varte bare 8500km, gjennomsnittsberegnet for alle fire. Elendige dekk kombinert med en ikke helt optimal hjulstilling. Størstedelen av kostnaden er 4 nye Michelin PS2. I tillegg til dekkostnaden kommer 2,5k til hjulinnstilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA