Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

nebbulk

#210
Da har jeg fått testet ut 21" med 245/265-dekkene. Har kjørt tur/retur Hirtshals - Flensburg. Hadde som mål å ha færrest mulig ladestopp. Tok ferjen fra Kristiansand i går kveld og kjørt via Aarhus i går for å overnattet på Scandic Vest. Fortsatt videre sør med fullt batteri i morges. Det er 187 km. Rekker å få fulladet batteri på 2,5t mens ærener blir unnagjort. Tilbake til Hirtshals er det 367 km og bilen er ladet til 402 km. Har nå ankommet ferjekaia og har 65 km igjen på bilen. Det var 150 kg ekstra vekt på returen. Regn og vått asfalt fra grensa og opp. Turen tok 4 timer uten ladestopp, så det gikk rolig. Forbruket ser dere på bildet. Trippteller B er for tur/retur.

Så på bakgrunn av dette er jeg godt fornøyd med rullemotstanden på dekkene. Dekkstøyen? Mindre enn hva jeg hadde forventet.
Dekkene er nå kjørt ca 2000 km.
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Cowboystrekk

Så bra ut det :) Har inntrykk av at P+-dekkene kommer uvanta bra ut ifra rullemotstand, men de er vell C-merka på rullemotstand og tror jeg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:26
Det er mange nå som har hjul/dekk/felger liggende.  Det er bare å finne personvekta å sette igang 8).
Hadde vært fint med en oversikt ;)
Da har jeg lagt inn vekt på noen få dekk, mange av de som skårer bra i tester og er å få kjøpt i Norge ligger ikke ute på Tirerack... Finner dårlig med info ift vekt på dekk på andre nettsider.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun


krister461

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52
Vossen CV4 (stiv pris så det er sagt, men finnes billigere replikas, se side 7)
Det er bedre om du gir en link. Sidetall avhenger av hvilken enhet man leser tråden på...

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tjomswrx

#216
Ser at mange oppgraderer felger og dekk. Mye lekkert dere putter på! Jeg tenkte for en gangs skyld å holde meg til originaldekk/-felger. I påvente av bilen kjøpte jeg faktisk nylig ett nytt sett originaldekk på FINN for å ha i reserve (leser her inne at MS`en spiser bakdekk). Hvor dårlige er egentlig disse OEM sommerdekka? (er godt vant med motoriserte biler og dekk med god turn-in og grep)
S85

fonberg

Sitat fra: tjomswrx på mandag 02. juni 2014, klokken 10:57
Ser at mange oppgraderer felger og dekk. Mye lekkert dere putter på! Jeg tenkte for en gangs skyld å holde meg til originaldekk/-felger. I påvente av bilen kjøpte jeg faktisk nylig ett nytt sett originaldekk på FINN for å ha i reserve (leser her inne at MS`en spiser bakdekk). Hvor dårlige er egentlig disse OEM sommerdekka? (er godt vant med motoriserte biler og dekk med god turn-in og grep)

Til det jeg definerer som vanlig kjøring er jeg meget fornøyd med GoodYear, særlig i kombinasjon med styring innstilt på sport så føles bilen meget stabil, balansert og forutsigbar på tørr asfalt. Jeg har ikke prøvd ut grensene for grep på våt asfalt eller testet hvor fort den vannplaner, men tester viser vel at de er middelmådige på vått. Slitasjen etter ca. 5000 km er minimal.

Sammenlignet med Hakka R2 piggfritt overrasker GY-dekkene med at de oppleves som mykere over kanter og ujevnheter, selv om GY-ene naturligvis er svært mye stødigere og har veldig mye bedre grep når du presser dem.

Etter min smak er TMS-en plenty fast og sportslig med standard GoodYear-dekk (standard 85 med luftfjæring). Forbruket tror jeg er bittelitt høyere med GY enn med Hakka R2, jeg vil gjette på 5% høyere forbruk med GY under ellers like forhold.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Cowboystrekk

GY er helt greie, har skrevet litt om de i førsteposten. Problemet med dem er at de er helårsdekk. Dette gir litt mange kompromiss ift egenskaper på våt veg osv. Det fine er at du kan ta de på tidligere om våren og senere om høsten. Litt snø i vegen er ikke noe problem. De er ok på forbruk og bra på tørst føre. De er realtivt stille og de slites sakte\varer lenge. Alt i alt helt greie dekk, men hadde satt pris på noen skikkelig premium sommerdekk på bilen istedet må jeg si ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tjomswrx

Takk for svar. Det høres ut som jeg kan leve med disse. Får i alle fall prøve og se.... Enig i at en slik bil skulle vært utstyrt med noe langt bedre enn helårsdekk (hvis det stemmer). Har hatt biler der dekkene er laget for bilen, må si jeg liker den prioriteringen bedre. Men men..... amerikanerne bygger vel fortsatt for rett-fram kjøring.
S85

Havebigfun

Etter å ha skaffet meg Aerofelger ønsker jeg å flytte GY-dekkene over og bruke std-felgene til vinterdekk.
Hvem i Oslo gjør dette til en overkommelig pris og uten å skade Dekk eller felg?

Muffinman

Har hørt innom to dekkverksteder i dag om å få vrengt av Conti-dekken og lagt på to nye PS2. Et av verkstedene var i tvil på om de klarte 21" og var skeptisk, det andre kunne ikke garantere at det ikke kunne bli merker på felgene. Men de låner meg utstyret så jeg kan gjøre det selv. De var dog veldig interessert i å se på og eventuelt assistere. Det begynner å bli en del av disse bilene i området, så de er nok interessert i å få litt erfaring uten risiko til å begynne med. Har lagt om masse dekk før så jeg er ikke bekymret - kan jo beskytte felgkanten med tape og/eller legge på fra baksiden. Kan bli interessant dette :)

Havebigfun

Hadde du bodd litt nærmere tigerstaden kunne jeg stukket innom- da kunne vi laget "workshop dekkskifte". Jeg ville antakelig få en bratt læringskurve 8)

fonberg

Jeg vurderer Dunlop Sport Maxx RT som neste sommerdekk (245/45-19). Dette kommer i vanlig (98) og XL-utgave (102). Er det noen som vet om disse vil oppleves forskjellig under kjøring? Vil den mer solide XL-varianten oppleves som stødigere?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Beachboy

Vet noen om det er mulig å kjøpe 21" Nokian eller andre vinterdekk på de turbin felgene?
Jeg orker ikke kjøpe separate felger til vinterdekkene :P
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA