Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

TeslaK

#180
Sitat fra: JWinterburn på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:35
Hvordan dekk hadde du da TeslaK ? Har enda ikke kommet stort under 200 under med 19" og nokian R2 selv

Sportcontact 5P 245/40-R20. De har F-rating på rullemotstand.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

JWinterburn

Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

HKS

#182
Har nå fått kjørt litt på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 på originale 19" felger.

Byttet ut og solgte RS-A2 dekkene som fulgte med bilen. Er veldig fornøyd så langt. Støynivået er omtrent det samme som jeg hadde med Nokian R2, bilen er selvsagt mye mer morsom å kjøre nå, derfor er det litt vanskelig å få en god måling på forbruk... ;)

Holdt meg i skinnet i dag når jeg kjørte tur/retur jobb (Askim til Fornebu) med litt kjøring i Oslo begge veier. På vei til jobb endte jeg opp med et forbruk på rett under 200 Wh/km, på vei hjem fikk jeg 191 Wh/km. Har anbefalt trykk i dekkene.

Veldig fornøyd med Eagle F1 Asymmetric 2 så langt. Er også veldig fornøyd med at jeg ikke gikk for 21" felger.
Tesla Model 3 Long Range

TeslaK

Sitat fra: JWinterburn på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:37
Bråker de mye da?

Jeg syns ikke det. De er 72 db kontra F1 på 69 db men de er jo runflat..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Cowboystrekk

Sitat fra: HKS på onsdag 16. april 2014, klokken 01:02
Har nå fått kjørt litt på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 på originale 19" felger.

Byttet ut og solgte RS-A2 dekkene som fulgte med bilen. Er veldig fornøyd så langt. Støynivået er omtrent det samme som jeg hadde med Nokian R2, bilen er selvsagt mye mer morsom å kjøre nå, derfor er det litt vanskelig å få en god måling på forbruk... ;)

Holdt meg i skinnet i dag når jeg kjørte tur/retur jobb (Askim til Fornebu) med litt kjøring i Oslo begge veier. På vei til jobb endte jeg opp med et forbruk på rett under 200 Wh/km, på vei hjem fikk jeg 191 Wh/km. Har anbefalt trykk i dekkene.

Veldig fornøyd med Eagle F1 Asymmetric 2 så langt. Er også veldig fornøyd med at jeg gikk for 21" felger.
Også greit å tenke på at du må kjøre inn nye dekk med minst 500 km før støy\forbruk stabiliserer seg bl.a pga at dekket "setter" seg i felgen og beskyttelseslaget (så dekket ikke skal klebe seg til f.eks jord før det blir brukt) slites ned. Ifølge tirerack regner de faktisk ikke et dekk som innkjørt før 800 km og anbefaler ikke å kjøre mye friske akser før da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjørn

Sitat fra: HKS på onsdag 16. april 2014, klokken 01:02
Har nå fått kjørt litt på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 på originale 19" felger.

Byttet ut og solgte RS-A2 dekkene som fulgte med bilen. Er veldig fornøyd så langt. Støynivået er omtrent det samme som jeg hadde med Nokian R2, bilen er selvsagt mye mer morsom å kjøre nå, derfor er det litt vanskelig å få en god måling på forbruk... ;)

Holdt meg i skinnet i dag når jeg kjørte tur/retur jobb (Askim til Fornebu) med litt kjøring i Oslo begge veier. På vei til jobb endte jeg opp med et forbruk på rett under 200 Wh/km, på vei hjem fikk jeg 191 Wh/km. Har anbefalt trykk i dekkene.

Veldig fornøyd med Eagle F1 Asymmetric 2 så langt. Er også veldig fornøyd med at jeg gikk for 21" felger.

Denne skjønte jeg ikke helt.. "du har kjørt litt på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 på originale 19" felger."
Men er også "veldig fornøyd m at du gikk for 21" felger.." ?! kjører du 19" el 21" på Asym.2 dekka..? :)

HKS

Sitat fra: Bjørn på torsdag 17. april 2014, klokken 02:56
Denne skjønte jeg ikke helt.. "du har kjørt litt på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 på originale 19" felger."
Men er også "veldig fornøyd m at du gikk for 21" felger.." ?! kjører du 19" el 21" på Asym.2 dekka..? :)
Var en "ikke" som hadde forsvunnet... ;)
Tesla Model 3 Long Range

Bjørn

Sitat fra: HKS på torsdag 17. april 2014, klokken 12:44
Sitat fra: Bjørn på torsdag 17. april 2014, klokken 02:56
Denne skjønte jeg ikke helt.. "du har kjørt litt på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 på originale 19" felger."
Men er også "veldig fornøyd m at du gikk for 21" felger.." ?! kjører du 19" el 21" på Asym.2 dekka..? :)
Var en "ikke" som hadde forsvunnet... ;)

::)  Du må gi en forbruksraport så snart du får rast av deg..! :P jeg ruller rundt på samme dekkene, men annen dim (255/40-20) og de sitter helt utrolig på veien..! Men, dem bråker.. veldig, og i normal landeveis hastighet så har jeg ikke sjangs å komme under 220-230wt.. prøvde 3 mil i 60kmt i en 80 sone vei, og brukte 190wt...  :-\ OEM dekka brukte 126wt på samme øvelse.. kjører m 50psi

HKS

#188
Her er en forbruksrapport. Kjøre fra Askim til Hvaler nå i dag. Der er det primært 80-sone, men også noe 60 og 70. Hadde et par forbikjøringer, lå rundt 90 på en del av strekningen med 80-sone.

Avstand kjørt, 70,2 km totalt, snittforbruk 168 Wh/km.

Edit: Med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 på 19". Dekktrykk er det som er anbefalt av Tesla.
Tesla Model 3 Long Range

Cowboystrekk

HKS: så bra ut ift forbruk da. Blir nok de dekkene på meg og etterhvert!

Bjørn: ifølge tirerack var faktisk 800 km innkjøringsfase men du er vell over det nå? Tydelig at litt dårligere karakter på rulle kontra F1 på 19' samt dim i seg selv kan utgjøre en god del!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjørn

#190
Takk for den HKS! Da vet vi det.. :) Jeg nærmer meg 2000km på mine, kjørte 200km i dag, 100på tørr og 100 på våt.. 50-80km't resultat 240wt! stoppet på en bensinstasjon og skulle sjekke trykket.. dem hadde 53psi, og var *varme* etter å ha kjørt i 60-80km't i rolige 30km.. og gummien så myk at småstein klistrer seg fast på gummien.. Så da vet vi hvor kwt ender..! faktisk ca 10kwt på et batteri.
Dette er dekk som passer best på bane...! har virkelig fått testet dem på *veldig* svingete veier her oppe i Lofoten.. Og dem sitter noe helt jævlig godt! Skremt vettet av noen barndomskompiser her oppe som har kjørt de samme veiene i over 20 år, Og trodde dem så døden i hvitøyet når jeg tok svinger 20-30kmt fortere enn dem hadde hatt m firehjulsrens i ungdomstia.. og Tesla'n lå som et lokomotiv gjennom svingen uten så mye som et lite Hollywood-pip fra dekkene.. :P
Såh.. noe får man igjen for 5-6 mil kortere rekkevidde..  ;)
Men HKS.. bare for å få det klart, dim på dine Asym2 er altså de orginale 245/45-19 ?

petersv

Bjør, kanskje du burde tatt en svipptur innom er verksted å sjekka hjulstillinga di? Kan virke som det ikke er helt rett pdd. mtp. "varmgang."

Bjørn

Sitat fra: petersv på lørdag 19. april 2014, klokken 11:30
Bjør, kanskje du burde tatt en svipptur innom er verksted å sjekka hjulstillinga di? Kan virke som det ikke er helt rett pdd. mtp. "varmgang."

Ja, det hadde jeg og konkludert med, hadde det ikke vært for at med 19" oem dekka og hakka8 dekka, så kjørte jeg lett i 180wt på normal fart, og har vært helt nede i 126wt over ei 50km strekke i 60km't..
første jeg skal prøve når jeg kommer hjem er å sette på 19" igjen å teste forbruket..

Cowboystrekk

Har da gjort ganske heftige oppdateringer i førsteposten. Noe nytt og kjekt som jeg nylig lærte er tall for varighet på dekk ift slitasje :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

satheesh.net

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:59
Har da gjort ganske heftige oppdateringer i førsteposten. Noe nytt og kjekt som jeg nylig lærte er tall for varighet på dekk ift slitasje :)

Bra! :D Som et tips hadde det vært fint om du legger inn en liten notis helt øverst med teksten (eks.): Siste redigering: I dag kl. 11:20 ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA