Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Amoss

Model S 85D

Cowboystrekk

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 02. april 2014, klokken 19:04
Da ble det 20" Vossen CV4 i Matte Graphite Machined med Conti SportContact5 på min brune P85.
Gleder meg til resultatet...
Å kombinere tøffe felger med de omtrent beste dekkene som er å oppdrive blir sjelden feil ;) Prisen er nok litt for høy til at jeg hadde gjort det, men kudos til deg!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mecanica vergara

Denne felge på rett i overkant av 10kg kommer opp som alternativ på Tirerack. Dette må jo være et veldig godt alternativ med tanke på rekkevidde. Eller har ikke Trierack tatt hensyn til vektbelastningen en Model S har? Jeg klarte ikke å finne noen vekt spesifikasjoner på OZ felgen.
http://www.tirerack.com/wheels/WheelCloseUpServlet?target=runWheelSearch&initialPartNumber=W01803200N6MS&wheelMake=O.Z.&wheelModel=Ultraleggera+HLT&wheelFinish=Matte+Silver+Painted&showRear=no&autoMake=Tesla&autoModel=Model+S&autoYear=2014&autoModClar=&filterFinish=All&filterSize=19&filterBrand=O.Z.&filterSpecial=false&filterNew=All&filterWeight=All&sort=Brand

Og hvor mye veier starndard 19" felgen til Tesla. Det er sikkert svart opp i en tråd tidligere, men hvis det er noen som vet :)
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Bjørn

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 03. april 2014, klokken 10:05
Denne felge på rett i overkant av 10kg kommer opp som alternativ på Tirerack. Dette må jo være et veldig godt alternativ med tanke på rekkevidde. Eller har ikke Trierack tatt hensyn til vektbelastningen en Model S har? Jeg klarte ikke å finne noen vekt spesifikasjoner på OZ felgen.
http://www.tirerack.com/wheels/WheelCloseUpServlet?target=runWheelSearch&initialPartNumber=W01803200N6MS&wheelMake=O.Z.&wheelModel=Ultraleggera+HLT&wheelFinish=Matte+Silver+Painted&showRear=no&autoMake=Tesla&autoModel=Model+S&autoYear=2014&autoModClar=&filterFinish=All&filterSize=19&filterBrand=O.Z.&filterSpecial=false&filterNew=All&filterWeight=All&sort=Brand

Og hvor mye veier starndard 19" felgen til Tesla. Det er sikkert svart opp i en tråd tidligere, men hvis det er noen som vet :)

Ja, jeg veide mine 19" til 13,5kg. Men det var på noen avbal. vekter og trykksensor, så ca 13,4kg :)

Cowboystrekk

Det er nok ikke mye vekt på felg og dekk har å si for rekkevidda. Om du snakker om lette felger med 19" og tunge felger med 21" så er nok forskjellen der...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjørn

Stemmer nok for rekkevidda.. :) men for kjøreegenskapene har det mye å si.. Alt av u-avfjært vekt, dvs felg,dekk, bremser, bærebruer og nav belaster demperene mer jo tyngre disse er.. og disse "reagerer" tregere for hver kilo som blir lagt til..

Bjørn

Da er 20x9" felgene fra Concavo Wheels endelig på plass.. Syns dem ser bra ut, men ikke helt fornøyd.. Det var 1-2mm *kast* i *alle* felgene..  >:(  klarer ikke å kjenne dette.. men et hjul skal være 100% rundt i mine øyne! lite ubalanse, ingen vekter over 50g.
I tilleg kan jeg IKKE anbefale Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 lenger.. dem bråkte noe Jævlig..! *Mye* mer en de org 19" Goodyear billigdekka..
Alt i alt blandede følelser.. ser bra ut, høres for jævlig ut.. men sitter veldig bra på veien..

erot

Ser bra ut! Kjipt med kast da. Ikke noe du bør godta, men kjedelig å klage til utlandet med alt styret og evt. returer, moms osv. Er det høydekast? Hvis det er sidekast er det nok ikke så farlig.

Bjørn

Sitat fra: erot på torsdag 03. april 2014, klokken 23:33
Ser bra ut! Kjipt med kast da. Ikke noe du bør godta, men kjedelig å klage til utlandet med alt styret og evt. returer, moms osv. Er det høydekast? Hvis det er sidekast er det nok ikke så farlig.

Nei det er nok høydekast..
Vært i kontakt m dem nå (Vibe Motorsports) og dem virker rimelig orntlige i svarene jeg får.. Og lurer på om jeg er villig til å godta en discount.. Fortalte dem at en tur til felgretting vil koste ca 470$.. så vi får se hva dem sier..

Cowboystrekk

Hmm, tror du ikke dekkene "roer" seg ift støy når de er innkjørt etter noe mil? Hører flere som sier at støyen blir litt mindre når "beskyttelseslaget" utenpå gummien er slitt ned og dekkene myka opp litt?

GY-billigdekka er vell kjent for å være støysvake, men desverre elendige på alt annet.

Ser på tester at asymmetric 2 hevder seg midt på treet på støy, men desverre finnes det ikke andre dekk som er spesielt bedre heller. Du ville nok fått litt mindre støy med 19", men da hadde jo felgene vært mindre kule og, er desverre av og til man må gjøre noen kjipe kompromiss!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Harlex

Hvordan er det med Vertini felgene. Lurer på dem Vertini concave... Noen som vet om disse er konstruert/godkjent for Model s?
http://www.dekk1.no/felger-felg/vertini-felger
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Cowboystrekk

Kommer an på hvor mange kg de skal tåle. Absolutt minimum for Tesla er ca 700 kg (det ligger da som regel inne en sikkerhetsmargin oppå), det bør ikke særlig under det. Vet flere av felgene som Dekk1 leverer ut er laga for 695 (har de selv), men har sikkerhetsmargin opp til 730 ca.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Harlex

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 04. april 2014, klokken 11:23
Kommer an på hvor mange kg de skal tåle. Absolutt minimum for Tesla er ca 700 kg (det ligger da som regel inne en sikkerhetsmargin oppå), det bør ikke særlig under det. Vet flere av felgene som Dekk1 leverer ut er laga for 695 (har de selv), men har sikkerhetsmargin opp til 730 ca.
Det er vel 750 som er satt fra Tesla :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Bjørn

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 04. april 2014, klokken 10:04
Hmm, tror du ikke dekkene "roer" seg ift støy når de er innkjørt etter noe mil? Hører flere som sier at støyen blir litt mindre når "beskyttelseslaget" utenpå gummien er slitt ned og dekkene myka opp litt?

GY-billigdekka er vell kjent for å være støysvake, men desverre elendige på alt annet.

Ser på tester at asymmetric 2 hevder seg midt på treet på støy, men desverre finnes det ikke andre dekk som er spesielt bedre heller. Du ville nok fått litt mindre støy med 19", men da hadde jo felgene vært mindre kule og, er desverre av og til man må gjøre noen kjipe kompromiss!

Joda, d kan hende.. beskyttelses laget.. (silikonhinna) forsvant nok de første 20m fra dekksjappa.. ihvertfall på bakdekka..! ;)
håper de blir litt bedre når dt blir varmere asfalt.. dessuten har jeg bestemt meg for å gjøre inngrep mht støyisolering..!
Jeg kjørte foresten en tur til oslo på GY dekka (hva står GY for egentlig??) og synes faktisk dem er ganske gode å kjøre på.. stille ja, men også helt ok i svinger og vanndrenering.. 0 sporing og brukbart grep.. :)

Cowboystrekk

Goodyear :) Helt greie dekk, men middels på bremsing på våt veg og høy rullemotstand gjør dem midt på treet. Asymmetric 2 gir npen prosent lengre rekkevidde og motstår vannplaning bedre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA