En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

snd

@Muffinman, har du bilde(r) av bakhjulene som viser dekkstrekk?

Achilles dekkene har blitt testet av flere FB og konsensus der er at disse er glatte på vått føre, men ellers svært slitesterke komfortdekk. Her sammenlignes Achilles mot Lexani, så du mener at Lexani er dårligere enn det på vått føre.

Jeg kjører Lexani LX-Twenty 245/285-21" og mener at retningsstabiliteten ble betydelig bedre med -1grad camber og 4grad caster foran. Bruker 2.9 bar i dekkene. 
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Har ikke bilde for hånden, men den er sammenlignbar med Lexani i 285/30 på 10,5" felgene. De er brede for størrelsen. Men de blir jo litt høyere, 285/30 er vel nær perfekt rulleomkrets mens denne dimensjonen vil avvike en del. Ser også at turtallet på driveunitene er blitt ca 3% ulikt, og at speedometeret er gått fra å vise 1-2km/t for mye til 1-2km/t for lite. Slik sett antar jeg at speedo henter info fra bakaksel.

Jeg tenkte at det kunne være motvind, men kunne ikke se noe. Men etterhvert skyet det over og jeg fikk noen vanvittige regnbyger, og en nødbremsing midt i en av dem. Det er jo ikke noen omfattende testing, men synes dekket leverte veldig bra under disse forholdene. Og slik som nye dekk gjerne er var det ikke antydning til vannplaning til tross for litt hastighet og veldig mye vann i veien.

Jeg mener ikke at Lexani er dårligere på vått, men dette har jeg ikke testet i utenlandske hastigheter i regnvær. Derimot fungerte det veldig bra i 80`ish hjemme i Norge, både når hjorten spretter over veien når det høljer ned og på tørt. Jeg er spent på hvordan Achilles vil fungere hjemme.

Treadwear er ikke mye høyere (400) enn Lexani (320), men det siste settet bakdekk ble ikke mer enn 14.000km gamle. Da hadde de 2,5mm igjen. Det forrige settet holdt vel ca 5000km til før de var på samme nivå. Merk at i norske hastigheter trekker 85D bak, så disse fungerte stort sett som drivhjul med min kjøring. Kommer man over 90-100 er det samme tilfelle for forhjulene. Med andre ord vil bilen min være forhjulsdrevet mesteparten av turen på 8000km+,  slik at jeg primært må se etter slitasje foran etter turen.

Det er i første rekke støy på grov asfalt og gjerne i litt høy hastighet samt retningsstabiliteten jeg ble overrasket over i forhold til Lexani. Sistnevnte er jo faktisk veldig bra de også.

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Hjemme etter 8000km på ny gummi, og framdekkene som for alle praktiske formål har fungert som drivhjul det meste av tiden pga hastighet ligger faktisk opp mot 6,5mm enda. Nye er disse etter hva jeg kan finne ut oppunder 8mm, så dette lover veldig bra selv om slik ekstrem langkjøring er noe av det som sliter minst dekk.  Bak har det minket omkring 0,3mm mer av en eller annen grunn. Regner med det er relatert til den brede felgen (10,5") eller hjulvinklene. Foran er det ihvertfall perfekt slitasje over hele dekkets bredde.

Forbruksmessig er det en viss forskjell til Lexani i sistnevntes favør. Det kan se ut som forskjellen er størst i området 95-105 km/t.

Så er det vel også ca. 3% større rulleomkrets på 275/35-21 enn 245/45-21 og 285/30-21. Siden bilen tydeligvis får speedoinfo fra bakhjulene kan man anta at bilen ruller 3% lenger enn den tror, og dermed blir indikert forbruk tilsvarende høyere. Om det er så kan man vel trekke fra 6-7wh/km for reelt forbruk på kjøringen jeg har gjort så langt med dem. Også verdt å merke seg at dette sannsynligvis slår inn på estimert rest på batteriet ved ankomst når man bruker navi; her har jeg et bestemt inntrykk av at jeg må kjøre roligere for å ikke "bruke opp" restenergien enn tidligere. Virkelig synd disse ikke kommer i 285/30.

Har ikke fått testet skikkelig på vått enda, men har nærmet meg frisk kjøring og så langt virker de veldig bra. Blir spennende å se hvordan de oppfører seg på slippgrensen.

Hdloop

Har en ny Mod S 75D i bestilling og fått tilbud av lokal forhandler på vinterdekk:
8,5X19 PH Edition II Turbin GunMetal felger
Pirelli Winter Ice Zero FR XL 245/45R19
Ferdig lagt om med sensorer.
Totalt pris inkl omlegg og alt: 15 500,-
Ca 2000,- mer så kan jeg få Conti 7 /Haka /GoodYear Ice
Bor syd på østlandet og er stort sett bare veier.
Bør jeg gå opp et par lapper, eller er Pirelli helt ok?
Selger mente de var hardere og passet tung Tesla bedre sånn all over?

georglu

Sitat fra: Hdloop på tirsdag 31. juli 2018, klokken 08:12
Bor syd på østlandet og er stort sett bare veier.
Bør jeg gå opp et par lapper, eller er Pirelli helt ok?
Selger mente de var hardere og passet tung Tesla bedre sånn all over?

Jeg gikk for Nokian Hakkapeliitta R3 (ny i år). Godt fornøyd med R2 på begge mine to siste biler (venter på en 75D) selv om disse er en del lettere (Toyota Auris og Auris Touring Sports). Jeg valgte det jeg kjente fra før i stedet for å prøve noe ukjent. Bor på Østlandet syd for Oslo.

Betalte 12800 kr inkl. montering.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

What-a-watt

Jeg får min nye Tesla i september, og skal kjøpe nye felger til vinterhjulene. Jeg har egentlig aldri vært særlig opptatt av hvordan hjulene ser ut, men kunne kanskje tenke meg noe annet enn sølv. Bilen er Midnight Grey (har aldri sett den annet enn på bilder, og heller ikke bevisst sett den på veien). Men hvilken farge skal jeg velge på felgene? Jeg vil ikke ha helt sorte, men det finnes forskjellige sjatteringer av grått. Bør den være så lik bilfargen som mulig, eventuelt mørkere eller lysere?

OlaM

Sitat fra: Whatwatt på mandag 06. august 2018, klokken 22:47
Jeg får min nye Tesla i september, og skal kjøpe nye felger til vinterhjulene. Jeg har egentlig aldri vært særlig opptatt av hvordan hjulene ser ut, men kunne kanskje tenke meg noe annet enn sølv. Bilen er Midnight Grey (har aldri sett den annet enn på bilder, og heller ikke bevisst sett den på veien). Men hvilken farge skal jeg velge på felgene? Jeg vil ikke ha helt sorte, men det finnes forskjellige sjatteringer av grått. Bør den være så lik bilfargen som mulig, eventuelt mørkere eller lysere?

Jeg synes Midnight Grey godt kler de originale mørkegrå 19" Slipstream eller 21" Turbine. Eksempel her, selv om lyset til Marcusbil sitt fotostudio er litt voldsomt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124013739

Ellers er 19" PH Turbin 2 i gunmetal et kurant alternativ: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=65054991

Fargen trenger absolutt ikke være 100% match. Synes heller det kan se litt rart ut. Ellers er det uendelige kombinasjoner av lysere eller mørkere toner som ser bra ut, estetikk er mystiske greier.
'21 3LR

What-a-watt

Takk OlaM! Selve fargen på bilen fra Marcusbil var oppløftende for meg. Bildet på Design Studio viser en tilnærmelsesvis sort bil, mens denne er slik jeg ville ha den. Håper ikke lyset er for sterkt! Minner litt om en 5-serie i Sterling Grey jeg hadde i 2012, men litt mørkere. Og felgfargen ser lekker ut. Jeg har gått for 19" standardhjul i bestillingen. og tenker nå å kjøre med sølvfelgene i vinter. Så får det heller bli nye felger til våren. Er røde caliper standard?

OlaM

Ja, den kan kanskje minne endel om den BMW-fargen, men er ganske blå/lilla i tonen. Synes både sølvgrå og blå også har litt lilla i seg. Det er bare å stille seg ved hvilken som helst vei en en av landets fire største byer, så kjører det en forbi hvert minutt.  :)

Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 07. august 2018, klokken 09:25
Er røde caliper standard?

Nei, kun på P-modellene.
'21 3LR

What-a-watt

Sitat fra: OlaM på tirsdag 07. august 2018, klokken 10:06
Det er bare å stille seg ved hvilken som helst vei en en av landets fire største byer, så kjører det en forbi hvert minutt.  :)
Tur/retur er det 250 km. til nærmeste storby. Vi her nede er "bare" nummer ti. Egentlig har jeg aldri sett nærmere på Tesla-biler, men det endrer seg sikkert nå. :D Takk for hjelpen.

Muffinman

Du kan jo teste farge på felgene med gummilakk. Fort å legge, og 100% reverserbart. Skal du gjøre det billigst mulig har Biltema lakk som er helt grei. Gunmetal ser i tillegg veldig bra ut, og holder bedre enn svart.

What-a-watt

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 07. august 2018, klokken 10:55
Du kan jo teste farge på felgene med gummilakk. Fort å legge, og 100% reverserbart. Skal du gjøre det billigst mulig har Biltema lakk som er helt grei. Gunmetal ser i tillegg veldig bra ut, og holder bedre enn svart.

Smart! Får jeg et vanlig lakkeringsverksted til å gjøre dette? Ikke si at "dette greier du selv", for jeg vet at da blir det garantert mislykket. Mitt antall tommeltotter er en verdenssensasjon.

ps. Hos Biltema finnes gummilakk bare i matt. Finnes den i blankt noen andre steder?

Muffinman

Matt gunmetal blir faktisk veldig fint. Har brukt den til chrome delete på midnight silver metallic bil, og det holder gjennom sommeren. Ulempen er at det ikke tåler petroleumsbasert avfetting, slik at den kanskje ikke tåler vinter og vårpuss. Men man får som sagt testet fargen. Foliatec sin sprayfolie er noe dyrere, men tåler slik avfetting og er dermed noe mer holdbar om man ønsker noe mer varig.

Om du klarer det selv eller ikke blir din vurdering, men å legge gummilakk på felger er vanvittig enkelt. Du får et inntrykk i denne videoen, og resultatet kan bli veldig bra om man ikke er like nøye som her:

https://www.youtube.com/watch?v=HWs5xjB0q-U

What-a-watt

Det er vel maskeringen jeg ser for meg som en utfordring, men det ser det ut som denne karen har løst. Hjulene kan jeg selvsagt ta av for å slippe maskering av bremser, og hvis det er så enkelt som vist på denne videoen, klarer jeg det! Men når Muffinman (og han hører jeg på) anbefaler Foliatec, så går jeg for den. Håper den er like enkel å dra av dekkene.

https://www.youtube.com/watch?v=OlyB3FbYRRs

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA