En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, ons 12. feb 2014, kl. 09:52

« forrige - neste »

Skjøteledning

Orker ikke lese igjennom 165 sider, så beklager hvis spørsmålet har blitt besvart her før.
Har bestilt nye Nokian Hakka Black2 sommerdekk 245/45/19, er det bare å montere TMPS sensorer fra de gamle dekkene på de nye eller må det bestilles nye? Bruker samme felg som de gamle står på (Cyclone)?
Hvor lang levetid er det på TMPS sensorer(batteri)?
Har Model S nov.-15

Muffinman

Sensorene er montert i felgen, så om du bare bytter dekk trenger du ikke gjøre noe. Du kan flytte sensorene over til annen felg uten problemer. Levetiden på sensorene er det vel ingen som har testet i praksis enda, ikke hørt om noen som har blitt flate så langt. De holder nok i mange år.

Skjøteledning

Takk for svar.
Blir spennende å se hvordan de nye Hakka dekkene blir.
Gleder meg til å få skiftet over til fastere gummi etter vintersesong på myke Nokian R2.

Fastlane83

Hei. Noen som vet hva som har skjedd med Polar Wheels? Prøver å skaffe ny felg etter jeg ble påkjørt, men biloppretteren sier de ikke er å oppdrive.

Evt noen som har en stk 19´Silver Bullitt til salgs?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Kavorka

Da var det på tide med nye sommerdekk. Ser at mange er fornøyd med Landsail 588, men kan ikke se at det ligger 245/45R19 i nettbutikker. Er det noen som kjenner til hvor det selges?

Jejl

Jeg fikk beskjed i fjor om at de sannsynligvis ikke ville få inn flere av disse på Dekk 1. Mener de sa at de var gått ut av produksjon (midlertidig?). Du får sjekke litt rundt om det er noen som fremdeles har dem på lager.

Sulle

Model Y AWD 2025 - FSD overført fra MS
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1 - Solgt
Think Li 2010 - Ute av drift
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

alda

Rotering av hjul vid hjulskift på nyare D-modeller, är det nödvendig?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Cries

Sitat fra: alda på ons 18. apr 2018, kl. 12:12

Jeg roterer som regel hjul litt etter hvordan slitasjen er (har hatt 70D i 2 år). Med Range Mode On på vinteren, var behovet mindre for å rotere, grunnet jevnere belastning på dekkene. Jeg liker å ha de med best mønster fremme på sommertid, og bak på vinterstid (vannplaning vs skli ut med bakenden). Jeg tror du vil ha dekkene litt lengre om du roterer, da dekkene vil få ulik type slitasje basert på hard akselerasjon (bak) og sideslitasje pga svinging (fremme).

alda

Sitat fra: Cries på ons 18. apr 2018, kl. 12:50
Sitat fra: alda på ons 18. apr 2018, kl. 12:12

Jeg roterer som regel hjul litt etter hvordan slitasjen er (har hatt 70D i 2 år). Med Range Mode On på vinteren, var behovet mindre for å rotere, grunnet jevnere belastning på dekkene. Jeg liker å ha de med best mønster fremme på sommertid, og bak på vinterstid (vannplaning vs skli ut med bakenden). Jeg tror du vil ha dekkene litt lengre om du roterer, da dekkene vil få ulik type slitasje basert på hard akselerasjon (bak) og sideslitasje pga svinging (fremme).
OK, kollar om det är stort avvik på mønsterdjup fram/bak, och byter i så fall.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Kavorka

Takker for det Sulle!

Siden disse ikke har samarbeidspartner for å legge dekk på felg, er det noen som har erfart problemer med å få et annet verksted til å gjøre jobben? Kanskje dette er uproblematisk, men jeg har erfaring med at håndtverkere ikke vil installere utstyr som er kjøpt inn av andre fordi avanse på vare er en del av lønnen..

Sitat fra: Sulle på tir 17. apr 2018, kl. 22:50
Fevik dekk: https://www.fevikdekk.no/collections/all/t-sommerdekk+v-landsail+d-19+p-45+w-245

Simen1

Jeg møtte ingen problemer når jeg fikk Vianor i Tromsø til å montere dekk jeg hadde kjøpt en annen plass og har heller ikke hatt problem med det tidligere på andre verksteder/biler. Jeg har i hvert fall inntrykk av at det er helt normalt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

E_S

Sjekk litt rundt og få ALLTID pris på forhånd - det varierer voldsomt både på pris og innstilling.
Mange dekksjapper monterer gjerne dekk kjøpt andre steder til samme pris de opererer med til vanlig, men man har også de som steiler fullstendig og enten nekter helt eller blåser opp prisen til hinsides summer dersom man kommer med dekk kjøpt andre steder.
:)

Kavorka

Jeg fikk tilbud om 2900 fra Dekk1 siden det ikke var kjøpt hos dem.. Men jeg ser at Madla/Hillevåg Bil, som ikke selger dekk, gjør jobben for rundt 1200.

Fevik dekk var gått tomme, men mente de skulle få ny leveranse neste uke. Mange Teslaer som skal ha nye sko antakelig :)

Simen1

Så vidt jeg husker betalte jeg rundt 1200 hos Vianor, med dekk kjøpt et annet sted (som ikke hadde mulighet for montering)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA