Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

kjellan

Sitat fra: Lynet på søndag 11. desember 2016, klokken 12:39
Sitat fra: kjellan på lørdag 03. desember 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2016, klokken 19:59
Det er omtrent samme partikkelutslipp fra 4 piggdekk som ei diesellørje!

Er ein påstand som du kan sikkert kan dokumentere !!

Det er stor forskjell på partikkelstørrelsen. Veislitasje gir lite partikkler mindre enn PM 10 og dei detter raskt til bakken pga av størrelsen og tyngde. Diesel sot partikkler derimot flyter vidt rundt, koagulerer med andre forurensninger og er for utelufta tilsvarande som røyking innendørs var tidligare.

http://tidsskriftet.no/2002/08/aktuelt-problem/luftforurensning-astma-og-allergi-betydningen-av-ulike-partikler

Dokumentasjonen finner du her: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:124334/FULLTEXT01.pdf

Eller for den som ikke vil lese hele dokumentet så er det 0,6g svevestøv pr bil pr km og av dette er det mellom 57-84% som ligger så lenge i luften at vi puster det inn.
Men jeg må beklage at jeg hadde en stoooor kommafeil!
Euro 5 og 6 kravet er maks 0,005 gram partikkelutslipp, altså er piggdekkutslippet 100 ganger større enn dieselutslippet når det gjelder partikler!

OK ! Har ikkje lest heile avhandlinga  :o , men det er kansje også eit poeng at dieseleksos & partikler inneholder kreftframkallande stoffer etter forbrenning. https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust a
Om det er mindre partikkler pr km så er diesel eksosen "farligare" enn veistøv for helsa.  (Fattig trøst for dei med t.d kols).

Kva som gir størst risiko for helseplager; dieseleksos eller veistøv frå piggdekk pr bil passer vel bedre i ein annan tråd. ;)  Mulig det finnes ein avhandling på det og ... ;D
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Isbjørn

Finnes det piggdekk til originale Tesla Turbine 21"?
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

jlan

Sitat fra: Isbjørn på mandag 12. desember 2016, klokken 12:23
Finnes det piggdekk til originale Tesla Turbine 21"?
Nokian Hakkapeliitta 8 245/35 R21 96T XL
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Isbjørn

Sitat fra: jlan på mandag 12. desember 2016, klokken 13:00
Sitat fra: Isbjørn på mandag 12. desember 2016, klokken 12:23
Finnes det piggdekk til originale Tesla Turbine 21"?
Nokian Hakkapeliitta 8 245/35 R21 96T XL

Hvor får man tak i de? Når jeg sjekker på nett så er det ingen piggdekk i denne dimensjonen tilgjengelig.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Isbjørn

Er det mulig å sette 245 sommerdekk på et 8,5 felg som er tiltenkt 265?

Eller omvendt, 265 på 8 felg?
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Muffinman

#1851
PH Turbin og Polar i 19" som veldig mange bruker med originale dekk istedet for Tesla originalfelg er 8,5" bred. Det fungerer godt, og ser bra ut siden man slipper "ballongdekk" looken som man kan skimte med original 8". Så ja, 245 på 8,5 er god knall. Husk at Tesla sine originale 21" også er 8,5" brede og bruker 245 - dekk. Selv har jeg mange 19" hjulsett på 8,5" felg med 245. Faktisk har jeg også 245 på 9" foran på sommerdekkene (21") på ene bilen.

265 på 8" felg vil ikke se særlig lurt ut, og vil sannsynligvis spore fælt. Ville ikke gjort det.

Kim Kim

Nokian R2
Pirelli

Hvilke dekk hadde dere valgt fra Tesla sin dekkpakke på ny Model S ?
Kjører da 95% på østlandet og nedover til Sverige hvor våte veier er det mest vanlige tror jeg.


Støy er en viktigere faktor enn rekkevidde  for meg
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

petersv

Jeg foretrekker vinterdekk på vinteren, og anbefaler derfor ikke pirelli. Kjørt med R2 i 3 sesonger,  fornøyd. Viktig med 49.5psi i dekkene.

turfsurf

Kjørte en vinter med Pirelli på S85. Mye bruk av kjetting når det var snø. Med 85D hadde det nok gått grei, men ville kun kjøpt det hvis all langtur var på salta veier. Hentet bilen med disse dekkene på i en skikkelig snøstorm. Kjørte fra Bergen til Vestfold, og selv om det gikk greit, så var det til tider soleklart at det ikke var dekk for forholdene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øggen

Kjøp R2, for guds skyld om du ikke er en gambler med familien eller deg sjøl som innsats. Pirelli e et dekk meint for sør Europa med 1 dag snø i året.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Hodetelefoner

Sitat fra: Øggen på onsdag 28. desember 2016, klokken 03:15
Kjøp R2, for guds skyld om du ikke er en gambler med familien eller deg sjøl som innsats. Pirelli e et dekk meint for sør Europa med 1 dag snø i året.

R2 skal kun brukes på lukkede områder. livsfarlige dekk. bilen mister alle kjøreegenskapene

Hyperstress

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 27. desember 2016, klokken 18:59
Nokian R2
Pirelli

Hvilke dekk hadde dere valgt fra Tesla sin dekkpakke på ny Model S ?
Kjører da 95% på østlandet og nedover til Sverige hvor våte veier er det mest vanlige tror jeg.


Støy er en viktigere faktor enn rekkevidde  for meg
På våt vei er Pirelli et MYE bedre dekk en R2. Jeg har hatt begge på tesla. Men de 5% dagene du kjører på vinterforhold er det greit å senke farten 5-10 kmt i forhold til R2.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Hehe, valget mellom R2 og Pirelli er som valget mellom pest og kolera. R2 suger på våt vei, tørr vei, og slapseføre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: KristofferH på onsdag 28. desember 2016, klokken 05:21
Sitat fra: Øggen på onsdag 28. desember 2016, klokken 03:15
Kjøp R2, for guds skyld om du ikke er en gambler med familien eller deg sjøl som innsats. Pirelli e et dekk meint for sør Europa med 1 dag snø i året.

R2 skal kun brukes på lukkede områder. livsfarlige dekk. bilen mister alle kjøreegenskapene

@KristofferH
Er det gjerne tid for at du tar deg en (jule)kake?

Det er helt greit at du synes det er greit med "racing", men spar oss for en del av utsagnene. Jeg tror alle som har kjørt noen år vet og skjønner at vinterdekk ikke klarer å være gode VINTERdekk samtidig som å opprettholde perfekte kjøreegenskaper på alle områder.

Det er en fullstendig feil påstand å si at "bilen mister alle kjøreegenskapene". Til piggfritt vinterdekk til Tesla Model S så tilsier alles erfaring at dette er en av de beste dekkvalgene, men det duger ikke til råning rundt i gaten som du gjerne ønsker.

Håper du ikke kjører som galmann på glattisen selv om du har piggdekk som kanskje har klart å opprettholde noe mer av "kjøreegenskapene".
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA