Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Kilroy

Jeg har ikke gjort noen vitenskapelig test etter bytte til VRX heller, har ikke oppdaget mye endring fra Hakka 8, men det kan være fordi jeg ikke har sammenlignet målinger. Kjører daglig mye småkjøring, så da er forbruket skyhøyt uansett. Skal til Åre i helgen, skal se om jeg får målt litt da. Har endel turer dit og tror jeg har gamle data fra Hakka 8 tiden.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

#1366
Til og med Sottozero II er ratet et hakk snillere i på rullemotstand enn VRX, selv om det gir veldig høyt forbruk. Ser ut til å ligge opp mot 10% over Hakka 8 på tørr asfalt, som igjen ligger vesentlig høyere enn R2. Jeg har også fått anbefalt VRX og er overbevist om at det er et grepa vinterdekk spesielt på is, men siden jeg kjører veldig mye langturer utgjør faktisk forskjellen i rullemotstand en god del. Da blir jeg skeptisk til denne "F"`en, og må vil nok velge på rullemotstand, støy og egenskaper på is neste gang.

Øyvind.h

Er på jakt etter 20" felg/dekkpakke med Nokian R2, og 21" turbinfelger med dekk. Helst grå, men sølv funker.
Noen som har tips til hvor jeg burde lete? Ikke funnet noe interessant på Finn.
Forhandlere med tilbud, eller private salg. Alt av interesse. Kanskje jeg burde poste i kjøp/salg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Skal si ting forandrer seg. Husker du argumenterte sterkt for 19" og var heller lunken til 21" for en tid tilbake. Hva har endret seg?

For øvrig kvittet jeg meg med 21" hjulene på tidligsommeren i fjor vår etter litt over en sommersesong. Heretter er det kun 19" som gjelder ;)

Kilroy

Jeg hadde nok valgt dekk med snillere rullemotstand hvis jeg hadde ditt kjøremønster og kjørelengde. Det viktigste for meg var egenskaper på is og snø, og jeg har ingen destinasjoner på over 20 mil på vinteren uten lading, så da spiller ikke forbruket så mye. Det er i hvertfall mange faktorer å ta hensyn til når man skal kjøpe (vinter)dekk :D


Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. januar 2016, klokken 22:24
Til og med Sottozero II er ratet et hakk snillere i på rullemotstand enn VRX, selv om det gir veldig høyt forbruk. Ser ut til å ligge opp mot 10% over Hakka 8 på tørr asfalt, som igjen ligger vesentlig høyere enn R2. Jeg har også fått anbefalt VRX og er overbevist om at det er et grepa vinterdekk spesielt på is, men siden jeg kjører veldig mye langturer utgjør faktisk forskjellen i rullemotstand en god del. Da blir jeg skeptisk til denne "F"`en, og må vil nok velge på rullemotstand, støy og egenskaper på is neste gang.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. januar 2016, klokken 22:35
Skal si ting forandrer seg. Husker du argumenterte sterkt for 19" og var heller lunken til 21" for en tid tilbake. Hva har endret seg?

For øvrig kvittet jeg meg med 21" hjulene på tidligsommeren i fjor vår etter litt over en sommersesong. Heretter er det kun 19" som gjelder ;)

Interessant :) Ja jeg har jo alltid vært tilhenger av 19" løsningen fordi fordelene er så enorme på alt annet enn utseende. Og bilen ser jo bra ut med 19" også! Men jeg gikk for den aller mest kjedelige løsningen – standard 19" Tesla felger på både sommer og vinter. Ikke engang Cyclone eller Polar.

Vurderer derfor å starte i andre enden nå med sprekere sommer- og vinterfelger. Men det forutsetter at jeg kan gjøre noen gode kjøp på begge deler. Å betale Tesla-pris på overgang fra 19-21" vil aldri være aktuelt. Og 20" vinterpakke sammenlignes med hva Tesla tar for sin 19" pakke (som med R2 egentlig ikke er spesielt rimelig).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#1371
Jeg har valgt PH Turbin II gunmetal i 19" på grå bil. Jeg synes disse er desidert flottest av 19"-felgene jeg har sett så langt, og et valg som gjorde at jeg beholdt litt av "stuket" bilen fikk med 21". Side om side her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.msg364844.html#msg364844

På grunn av støy, sporing, ekstreme kostnader til dekk pga høy kjørelengde så jeg meg nødt til å bytte. Så lå det også en erkjennelse om at den beste halvdelen skulle slippe å oppleve å skade en felg til flere tusen - PH i 19" koster ca. 1600 (og rundt 2000 i 20", kanskje et alternativ å vurdere Øyvind?)

Har også to sett med Polar Bullet gunmetal 19" til den nye bilen, men tok vel egentlig disse kun fordi det var tomt for PH. De har en mer brunlig gunmetalfarge jeg ikke er sikker på jeg liker, så de blir nok vinterhjul på hver sin bil etterhvert.

Tesla sine originale 21" begynner forresten å bli ørlite gammelmodige i mine øyne. "Alle" har de jo. Og man får mange vanvittig flotte alternativer til mindre pris enn disse. Om jeg først skulle kompromisse på punktene som gjorde at jeg gikk bort fra 21" ville jeg nok prøvd å gjøre bilen noe mer spesiell. Disse var forresten fine, men er vel både ekstremt kostbare og større enn 21":

http://www.carid.com/images/vossen/wheels/vossen-vfs2-graphite-tesla-model-s.jpg

EDIT: Og å selge originalfelgene før de bærer preg av bruk gir forresten et greit bidrag til nykjøp :)
EDIT 2: Økte laster på opphengskomponenter ved bruk av høyere felg veide også på vektskålen inn mot beslutningen å velge bort 21". Vi skal beholde disse bilene veldig lenge, og da vil nok dette etterhvert gjøre seg gjeldende. En kjenning med store/brede felger på en BMW-suv måtte nylig bytte flere deler i forstillingen PLUSS hjullagrene på relativt kort kjørelengde, mens de fleste slike biler ruller det dobbelte og tredobbelte med originale hjul før noe skjer.

elnights

Fikk bilen med Sottozero II, tenkte det ville være gode dekk for en typisk sørvestlandsvinter. Men etter en del snøvær nå vurderer jeg å bytte ut to av dekkene med nordiske dekk. Fått en god pris på Michelin X-Ice IX3 bl.a. Noen andre som kjører lignende kombo med Sottozero II?

petersv


turfsurf

Sitat fra: elnights på fredag 22. januar 2016, klokken 14:19
Fikk bilen med Sottozero II, tenkte det ville være gode dekk for en typisk sørvestlandsvinter. Men etter en del snøvær nå vurderer jeg å bytte ut to av dekkene med nordiske dekk. Fått en god pris på Michelin X-Ice IX3 bl.a. Noen andre som kjører lignende kombo med Sottozero II?

Hadde den komboen på vår forrige S85. Virket greit det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BMW850

Har 21" på sommer og standard 19" på vinterdekk. Synes faktisk standard 19" er fine, finere enn Cyclone og skal lakke dem matt eller blank sort. Blir fint på en delfingrå Tesla. Mine mørke 21" skal jeg fortsatt benytte på sommeren da de har en fastere kjøreopplevelse enn 19". I tillegg kler de jo bilen utrolig bra :)

Synes 19" er undervurdert. Hadde Cyclone vært standard  er jeg sikker på at standard-felgene hadde vært sykt ettertraktet ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TRM

Sitat fra: BMW850 på søndag 24. januar 2016, klokken 15:04
Har 21" på sommer og standard 19" på vinterdekk. Synes faktisk standard 19" er fine, finere enn Cyclone og skal lakke dem matt eller blank sort. Blir fint på en delfingrå Tesla. Mine mørke 21" skal jeg fortsatt benytte på sommeren da de har en fastere kjøreopplevelse enn 19". I tillegg kler de jo bilen utrolig bra :)

Synes 19" er undervurdert. Hadde Cyclone vært standard  er jeg sikker på at standard-felgene hadde vært sykt ettertraktet ;)
Du kan få kjøpe et sett med standard 19" med sommerdekk av meg. Kjekt med noen reservehjul? :)

Meldte forøvrig i kveld med en kar i Bergen angående kjøp av 19" Cyclone. Jeg begynte med et bud på 10 000,- for felger, uten dekk og TPMS, men fikk et arrogant svar om at vi var på forskjellige planeter, og at han ikke selger for under 30 000,-... Ble litt fascinert over hvor lite realitetsorienterte noen kan være på markedspris.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Han skal nok brenne inne med de felgene, ja. Jeg har solgt to sett Cyclone. Det ene var kjørt et par vintre og gikk for 11.000 med sensorer og utslitte dekk, det andre var tilnærmet nytt og ble solgt nakent for 12.000. Må legge til at det var bra pågang til de prisene.

Havebigfun

Cyclone oppgis av Tesla å gi like lav forbruk som aero, ca 3% lavere enn std. Jo høyere hastigheter jo større forbruksreduksjon. Dette gjør disse felgene mere attraktiv enn de fleste- ser man bort fra estetiske overveielser. Lavere forbruk gir mindre ladebehov/ tidsforbruk ved SC og mindre batterisliasje. For de som kan leve med designet - eller synes den er fin blir det vin/vin- derfor er det ofte gode priser (- men ikke 30k).

Cookie Monster

Hvis de pga formen forbedrer med 3% så forverrer de vel med 3% på andre siden siden de da går de feil "vei" :P
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA