Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av satheesh.net, onsdag 12. februar 2014, klokken 08:11

« forrige - neste »

petersv

Jeg savner en mulighet til å slå av skytjenesten. Jeg er skeptisk til at bilen ikke får sove og at batteriet tappes unødig.

satheesh.net

#16
Sitat fra: M@Do på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:48
Det som er problemet med designet er at hvis man f.eks setter opp å starte oppvarming av bilen kl 07:00 alle ukedager via APP'en så vil dette slutte å fungere etter 14 dager, fordi session tokenet har terminert og skytjenesten din ikke innehar username/password for å generere en ny token. Det beste du kan gjøre med dette er vel da å sende en notification til enheten om at man må åpne APP'en for å trigge en ny autentisering?

Du har helt rett. Det er nettopp det som vil skje. Vi tok høyde for at folk ikke klarte å være "borte" fra Appen i så lang tid uten å klikke seg inn. Når det er sagt; så er det en funksjon til som er implementert. Når skytjenesten ser at informasjonskapselen er nær en utløpsdag sender denne automatisk en oppdatering til Live Tile'en på mobilen (med et ikon av en nøkkel) som gjør deg oppmerksom på at du kanskje burde starte Appen for å friske opp forbindelsen. ;)

Sitat fra: krister461 på onsdag 12. februar 2014, klokken 23:17
Men, du sier at informasjonskapselen (som jeg kaller token) bare gir min mobil tilgang. Men skytjenesten benytter vel denne for direkte tilgang til Tesla/min bil? Og således lagrer denne i databasen skytjenestens database?

(Beklager maset, men synes dette både er interessant og viktig når man vurderer 3.parts apper).

Altså den lagrer ikke brukernavn og passord, men en "token" som sier at du har allerede autentisert din mobil via skytjenesten og til Tesla sine servere. (Jeg håper du forstår at ett sted må denne typen informasjon bli lagt for å i det hele tatt kunne tilby tjenestene som Appen har mulighet for.) For å utdype ytterligere:

Når du åpner Appen og kobler mot skytjenesten skjer følgende:
TeslaCompanion => "Jeg er her, ikke slett meg fra systemet" (14 dagers personvern)
Skytjenesten => "Ok, da skal jeg ikke slette deg. Men informasjonskapselen kommer til/har gått ut, vennligst autentiser deg."
TeslaCompanion => "Ok, her har du min autentifikasjon."
Skytjenesten => "Takk for det." (nå vil skytjenesten friske opp informasjonskapselen)

Nærmere inn på hvordan alt dette virker ønsker vi rett og slett ikke gå ut med. Vi bruker bare API'et som Tesla selv har gitt ut og bruker denne på lik linje som alle andre programmer gjør. Håper du føler deg litt tryggere.

Sitat fra: petersv på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:01
Jeg savner en mulighet til å slå av skytjenesten. Jeg er skeptisk til at bilen ikke får sove og at batteriet tappes unødig.

Patience is a virtue. :D Da alle (tydeligvis) ikke er komfortable med denne skytjenesten (men har ingen problemer med å bruke Bank App, bestilling av kinobilletter, bruker VisibleTesla, sitte på McDonald's og surfe, etc) har vi allerede tenkt ut dette scenarioet. I neste versjon kommer det faktisk en innstilling der man kan velge å bruke skytjenesten eller ikke. På den måten kan brukeren føle seg "100%" trygg på at Tesla API'et er det eneste som er i bruk og ingenting annet. Det vil da (selvsagt) gå på bekostning av at Live Tile, notifikasjoner, epost varsling, tidsinnstilling av lading/klima og alt annet som er tilknyttet skytjenesten ikke vil fungere.

Som Kristian Valen ville sagt: Alle skal få.

Jeg håper i hvert fall folk flest synes Appen og tjenestene den leverer kan være til nytte og er et godt produkt. :D

krister461

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:29
Altså den lagrer ikke brukernavn og passord, men en "token" som sier at du har allerede autentisert din mobil via skytjenesten og til Tesla sine servere. For å utdype ytterligere:

Når du åpner Appen og kobler mot skytjenesten skjer følgende:
TeslaCompanion => "Jeg er her, ikke slett meg fra systemet" (14 dagers personvern)
Skytjenesten => "Ok, da skal jeg ikke slette deg. Men informasjonskapselen kommer til/har gått ut, vennligst autentiser deg."
TeslaCompanion => "Ok, her har du min autentifikasjon."
Skytjenesten => "Takk for det." (nå vil skytjenesten friske opp informasjonskapselen)

Nærmere inn på hvordan alt dette virker ønsker vi rett og slett ikke gå ut med. Vi bruker bare API'et som Tesla selv har gitt ut og bruker denne på lik linje som alle andre programmer gjør. Håper du føler deg litt tryggere.
Mitt poeng var bare at i 14 dager så har dette tokenet like fulle rettigheter som brukernavn og passsord, ergo er det svært viktig at dette er sikret godt.

Dette er ikke mening som kritikk. (Dog har jeg litt kritikk mot hvordan Tesla har implementert dette). Men for meg er dette viktige ting å vite før jeg vurderer å bruke eller anbefale en tredjepartsapplikasjon som tross alt gir tilgang til å spore og låse opp bilen min. Jeg ville vært mye mer kritisk til en tredjepartsapplikasjon som skulle hatt tilgang til bankkontoen min.

I et tenkt scenario der du får innbrudd i bilen fordi noen har låst den opp via Teslas API så er det vel ikke utenkelig at forskringsselskapet vil avkorte utbetaling hvis det viser seg at du har vært uforsiktig med brukernavn og passord som gir tilgang til bilens funksjoner. :)

satheesh.net

Sitat fra: krister461 på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:29
Altså den lagrer ikke brukernavn og passord, men en "token" som sier at du har allerede autentisert din mobil via skytjenesten og til Tesla sine servere. (Jeg håper du forstår at ett sted må denne typen informasjon bli lagt for å i det hele tatt kunne tilby tjenestene som Appen har mulighet for.) For å utdype ytterligere:

Når du åpner Appen og kobler mot skytjenesten skjer følgende:
TeslaCompanion => "Jeg er her, ikke slett meg fra systemet" (14 dagers personvern)
Skytjenesten => "Ok, da skal jeg ikke slette deg. Men informasjonskapselen kommer til/har gått ut, vennligst autentiser deg."
TeslaCompanion => "Ok, her har du min autentifikasjon."
Skytjenesten => "Takk for det." (nå vil skytjenesten friske opp informasjonskapselen)

Nærmere inn på hvordan alt dette virker ønsker vi rett og slett ikke gå ut med. Vi bruker bare API'et som Tesla selv har gitt ut og bruker denne på lik linje som alle andre programmer gjør. Håper du føler deg litt tryggere.
Mitt poeng var bare at i 14 dager så har dette tokenet like fulle rettigheter som brukernavn og passsord, ergo er det svært viktig at dette er sikret godt.

Dette er ikke mening som kritikk. (Dog har jeg litt kritikk mot hvordan Tesla har implementert dette). Men for meg er dette viktige ting å vite før jeg vurderer å bruke eller anbefale en tredjepartsapplikasjon som tross alt gir tilgang til å spore og låse opp bilen min. Jeg ville vært mye mer kritisk til en tredjepartsapplikasjon som skulle hatt tilgang til bankkontoen min.

I et tenkt scenario der du får innbrudd i bilen fordi noen har låst den opp via Teslas API så er det vel ikke utenkelig at forskringsselskapet vil avkorte utbetaling hvis det viser seg at du har vært uforsiktig med brukernavn og passord som gir tilgang til bilens funksjoner. :)

Det eneste jeg kan si er at dette er sikret godt. I hvert fall så godt som dagens teknologi tillater det. Det er derfor vi ikke kan og vil gå inn i detaljer. Og ja, er litt enig i hvordan API'et til Tesla fungerer kan være litt "enkelt", men man må nesten bruke det som de selv (altså Tesla Motors) gir oss. ;)

Vet ikke om du leste den lille edit'en min i tråden over:
(Jeg håper du forstår at ett sted må denne typen informasjon bli lagt for å i det hele tatt kunne tilby tjenestene som Appen har mulighet for.)

Jeg tar det ikke som kritikk, tro meg, men man må også ha forståelse for at ikke alle detaljer ønskes delt fra utviklernes side. Vi er også helt "vanlige" forbrukere og tenker mye på dette med sikkerhet og personvern.

For å bli helt OT her så kan jeg meddele om at jeg har selv jobbet og hatt ansvar for hele Forsvarsnettet i flere år, etter dette var ansvaret hele Politinettet i et par år. Mye av samme typen arbeid i nåtiden også (uten å gå inn i detaljer). Tro meg når jeg sier at sikkerhet og personvern er ekstremt viktig for meg (og mange andre).

On topic igjen: Vi ønsker at folk skal føle seg trygge. Om du stoler på oss eller ikke er helt opp til deg. :D

petersv

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:29
Sitat fra: M@Do på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:48
Det som er problemet med designet er at hvis man f.eks setter opp å starte oppvarming av bilen kl 07:00 alle ukedager via APP'en så vil dette slutte å fungere etter 14 dager, fordi session tokenet har terminert og skytjenesten din ikke innehar username/password for å generere en ny token. Det beste du kan gjøre med dette er vel da å sende en notification til enheten om at man må åpne APP'en for å trigge en ny autentisering?

Du har helt rett. Det er nettopp det som vil skje. Vi tok høyde for at folk ikke klarte å være "borte" fra Appen i så lang tid uten å klikke seg inn. Når det er sagt; så er det en funksjon til som er implementert. Når skytjenesten ser at informasjonskapselen er nær en utløpsdag sender denne automatisk en oppdatering til Live Tile'en på mobilen (med et ikon av en nøkkel) som gjør deg oppmerksom på at du kanskje burde starte Appen for å friske opp forbindelsen. ;)

Sitat fra: krister461 på onsdag 12. februar 2014, klokken 23:17
Men, du sier at informasjonskapselen (som jeg kaller token) bare gir min mobil tilgang. Men skytjenesten benytter vel denne for direkte tilgang til Tesla/min bil? Og således lagrer denne i databasen skytjenestens database?

(Beklager maset, men synes dette både er interessant og viktig når man vurderer 3.parts apper).

Altså den lagrer ikke brukernavn og passord, men en "token" som sier at du har allerede autentisert din mobil via skytjenesten og til Tesla sine servere. (Jeg håper du forstår at ett sted må denne typen informasjon bli lagt for å i det hele tatt kunne tilby tjenestene som Appen har mulighet for.) For å utdype ytterligere:

Når du åpner Appen og kobler mot skytjenesten skjer følgende:
TeslaCompanion => "Jeg er her, ikke slett meg fra systemet" (14 dagers personvern)
Skytjenesten => "Ok, da skal jeg ikke slette deg. Men informasjonskapselen kommer til/har gått ut, vennligst autentiser deg."
TeslaCompanion => "Ok, her har du min autentifikasjon."
Skytjenesten => "Takk for det." (nå vil skytjenesten friske opp informasjonskapselen)

Nærmere inn på hvordan alt dette virker ønsker vi rett og slett ikke gå ut med. Vi bruker bare API'et som Tesla selv har gitt ut og bruker denne på lik linje som alle andre programmer gjør. Håper du føler deg litt tryggere.

Sitat fra: petersv på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:01
Jeg savner en mulighet til å slå av skytjenesten. Jeg er skeptisk til at bilen ikke får sove og at batteriet tappes unødig.

Patience is a virtue. :D Da alle (tydeligvis) ikke er komfortable med denne skytjenesten (men har ingen problemer med å bruke Bank App, bestilling av kinobilletter, bruker VisibleTesla, sitte på McDonald's og surfe, etc) har vi allerede tenkt ut dette scenarioet. I neste versjon kommer det faktisk en innstilling der man kan velge å bruke skytjenesten eller ikke. På den måten kan brukeren føle seg "100%" trygg på at Tesla API'et er det eneste som er i bruk og ingenting annet. Det vil da (selvsagt) gå på bekostning av at Live Tile, notifikasjoner, epost varsling, tidsinnstilling av lading/klima og alt annet som er tilknyttet skytjenesten ikke vil fungere.

Som Kristian Valen ville sagt: Alle skal få.

Jeg håper i hvert fall folk flest synes Appen og tjenestene den leverer kan være til nytte og er et godt produkt. :D

Jeg tror ikke du leste mitt innlegg helt korrekt. :) Jeg er ikke skeptisk, i stor grad, til sikkerheten, men jeg vil ikke at bilen skal bli kontaktet hele tiden og ikke få sove. Batteriet varer lengre da uten tilkobling.

satheesh.net

Sitat fra: petersv på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:47

Jeg tror ikke du leste mitt innlegg helt korrekt. :) Jeg er ikke skeptisk, i stor grad, til sikkerheten, men jeg vil ikke at bilen skal bli kontaktet hele tiden og ikke få sove. Batteriet varer lengre da uten tilkobling.

Joda, jeg leste det korrekt, men svarte deg kanskje ikke like korrekt. :P
Prøver igjen: Altså, det er ikke Appen som poller bilen din, heller ikke skytjenesten, men Tesla Motors serverne. Akkurat dette har vi naturligvis ikke mulighet til å endre eller gjøre noe med. Appen/skytjenesten går automatisk i "dvalemodus" (på lik linje som f.eks VisibleTesla gjør) hvis den ikke blir brukt etter en liten stund. På den måten blir ikke bilen pollet noe mer enn hva som er standard fra Tesla serverne, og batteriet ditt burde ikke bli tappet mer enn hva som er normalt. ;)

Bent

Innledningsvis vil jeg si at dette ikke er ment som kritikk av jobben som er gjort av app-utviklerne selv om det kanskje kan se slik ut. Det er f.eks. mulig at dagens løsning er det beste som er mulig basert på de grensesnittene som er tilgjengelig fra Tesla og det kan ikke tredjeparts-apper kritiseres for. Men jeg ønsker å belyse noen aspekter rundt sikkerhetsløsninger generelt, og hva dette har å si for denne appen.

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:29(...) Nærmere inn på hvordan alt dette virker ønsker vi rett og slett ikke gå ut med. (...)
Det eneste som kan gi en bruker noe videre tillit til at en sikkerhetsløsning faktisk er god er at løsningen og dens tekniske aspekter er godt dokumentert og publisert. Dette er tildels fordi brukeren da selv kan vurdere om dette er en løsning han kan stole på, og tildels fordi en publisert løsning vil underlegges kritisk søkelys fra andre profesjonelle som gjerne ikke nøler med å si fra hvis de kan lese seg til en svakhet. Sikkerhet er så kinkig å gjøre riktig, og så lett å fullstendig ødelegge med selv helt trivielle programmeringsfeil, at denne type gransking er direkte nødvendig for å kunne kalle løsningen robust. En løsning som derimot holdes på bakrommet og kun leses av et lite antall interne utviklere er ikke utsatt for samme type gransking og tilhørende kvalitetssikring.

Videre er det slik at når sikkerhetsløsningen i realiteten er bra så er det ikke en trussel for den at de tekniske detaljene er viden kjent: det eneste man trenger å holde hemmelig i en god løsning er passord og kryptonøkler. Alt annet kan publiseres.

I et system der man finner det tvingende nødvendig å holde tilbake tekniske detaljer er dette gjerne fordi man vet at løsningen er mangelfull, og at den med noe letthet kan kompromitteres av folk som kjenner til svakhetene. Hemmelighold gir derfor grunnlag for manglende tillit til løsningen. (Det er selvsagt ikke slik at akkurat denne appen nødvendigvis har slike svakheter, og igjen, hvis den har dem kan det godt være fordi det er den eneste måten å tilby funksjonaliteten på; men, dette kan man jo ikke vite da og folk som bryr seg om sikkerhet vil gjerne vite.)

Så hva har dette å si for denne appen? Vel, hvis du er av typen som bryr deg om sikkerhet, som kjører NoScript i nettleseren din, som slår av mobiltelefonen (eller enda bedre, legger den igjen) før jobbmøter, som alltid dekker til når du taster inn PIN-kode på butikken, som har lås på postkassa, som aldri i verden kunne finne på å legge husnøkkelen under velkomstmatta, så bør du ta en ekstra runde med deg selv og vurdere hvordan du ønsker å bruke denne appen. Hvis du derimot ikke gjør slike andre tiltak i hverdagen så er du antagelig allerede så utsatt for enkle svindel/tyveri-forsøk at én til har lite å si.

Litt mer om dette her: http://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity
Tesla Roadster, 25Mm

petersv

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:08
Sitat fra: petersv på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:47

Jeg tror ikke du leste mitt innlegg helt korrekt. :) Jeg er ikke skeptisk, i stor grad, til sikkerheten, men jeg vil ikke at bilen skal bli kontaktet hele tiden og ikke få sove. Batteriet varer lengre da uten tilkobling.

Joda, jeg leste det korrekt, men svarte deg kanskje ikke like korrekt. :P
Prøver igjen: Altså, det er ikke Appen som poller bilen din, heller ikke skytjenesten, men Tesla Motors serverne. Akkurat dette har vi naturligvis ikke mulighet til å endre eller gjøre noe med. Appen/skytjenesten går automatisk i "dvalemodus" (på lik linje som f.eks VisibleTesla gjør) hvis den ikke blir brukt etter en liten stund. På den måten blir ikke bilen pollet noe mer enn hva som er standard fra Tesla serverne, og batteriet ditt burde ikke bli tappet mer enn hva som er normalt. ;)

Jeg er kjent med hvordan tjenestene er satt opp, men det du sier er ikke helt korrekt. Dere har mulighet til å trigge Teslas servier til å polle bilen ofte, sjelden, eller hele tiden. Så min "bekymring" står fortsatt ved lag. I Visible Tesla har de løst dette ved å la brukeren selv bestemme hvor ofte appen skal sende spørringer til Tesla (og dermed bilen.)

satheesh.net

Sitat fra: petersv på mandag 17. februar 2014, klokken 09:18
Jeg er kjent med hvordan tjenestene er satt opp, men det du sier er ikke helt korrekt. Dere har mulighet til å trigge Teslas servier til å polle bilen ofte, sjelden, eller hele tiden. Så min "bekymring" står fortsatt ved lag. I Visible Tesla har de løst dette ved å la brukeren selv bestemme hvor ofte appen skal sende spørringer til Tesla (og dermed bilen.)

Ja, det er sant. Kan sikkert legge inn et valg på hvor ofte man vil ha disse spørringene. (Neste versjon.)  ;)

Tarpoon

Flott app! Bruker den hver dag.

Det eneste problemet jeg har er når det er to profiler, og den ene bruker Celsius, og den andre Fahrenheit.
Forlater personen som bruker Fahrenheit bilen, og jeg prøver å starte forvarming neste gang, da blir det krøll. Det ser ut som om det blir sendt en kommando til bilen om å sette temperatur på 20F, og det blir litt i kaldeste laget :)

Jeg har ikke testet ut API'et ennå, så jeg vet ikke om det er app'en eller noe i selve serviceimplementasjonen.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Dvergen196

Genial app ;D
Jeg er storfornøyd med oppdateringen bortsett fra at speedometeret er borte, hvorfor en den fjernet?
M3P Hvit/Hvit bestilt 16/10.
Model X 90D AP2 Solgt
Ford Focus RS 2017 Solgt
BMW M3 Competition 2017 Solgt
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

petersv

Sitat fra: satheesh.net på mandag 17. februar 2014, klokken 10:15
Sitat fra: petersv på mandag 17. februar 2014, klokken 09:18
Jeg er kjent med hvordan tjenestene er satt opp, men det du sier er ikke helt korrekt. Dere har mulighet til å trigge Teslas servier til å polle bilen ofte, sjelden, eller hele tiden. Så min "bekymring" står fortsatt ved lag. I Visible Tesla har de løst dette ved å la brukeren selv bestemme hvor ofte appen skal sende spørringer til Tesla (og dermed bilen.)

Ja, det er sant. Kan sikkert legge inn et valg på hvor ofte man vil ha disse spørringene. (Neste versjon.)  ;)

Supert :) Så deg utenfor huset ditt i dag når jeg syklet hjem fra jobben forresten tror jeg (på Lysaker.)

satheesh.net

Sitat fra: Tarpoon på mandag 17. februar 2014, klokken 11:56
Flott app! Bruker den hver dag.

Det eneste problemet jeg har er når det er to profiler, og den ene bruker Celsius, og den andre Fahrenheit.
Forlater personen som bruker Fahrenheit bilen, og jeg prøver å starte forvarming neste gang, da blir det krøll. Det ser ut som om det blir sendt en kommando til bilen om å sette temperatur på 20F, og det blir litt i kaldeste laget :)

Jeg har ikke testet ut API'et ennå, så jeg vet ikke om det er app'en eller noe i selve serviceimplementasjonen.

Fantastisk oppdagelse! :) Vi skal prøve å få fikset dette! ;)

Sitat fra: Dvergen196 på mandag 17. februar 2014, klokken 18:50
Genial app ;D
Jeg er storfornøyd med oppdateringen bortsett fra at speedometeret er borte, hvorfor en den fjernet?

Den er ikke fjernet, men den dukker kun opp når bilen er i bevegelse (det er i hvert fall poenget :P). Blir så mye unødvendig "støy" på skjermen når bilen er parkert. ;)

Sitat fra: petersv på mandag 17. februar 2014, klokken 19:46

Supert :) Så deg utenfor huset ditt i dag når jeg syklet hjem fra jobben forresten tror jeg (på Lysaker.)

Det stemmer nok ganske godt. ;) Hadde jo vært artig om du stoppet og sa hei da, neste gang kanskje? ::)

petersv

Sitat fra: satheesh.net på mandag 17. februar 2014, klokken 23:19
Sitat fra: Tarpoon på mandag 17. februar 2014, klokken 11:56
Flott app! Bruker den hver dag.

Det eneste problemet jeg har er når det er to profiler, og den ene bruker Celsius, og den andre Fahrenheit.
Forlater personen som bruker Fahrenheit bilen, og jeg prøver å starte forvarming neste gang, da blir det krøll. Det ser ut som om det blir sendt en kommando til bilen om å sette temperatur på 20F, og det blir litt i kaldeste laget :)

Jeg har ikke testet ut API'et ennå, så jeg vet ikke om det er app'en eller noe i selve serviceimplementasjonen.

Fantastisk oppdagelse! :) Vi skal prøve å få fikset dette! ;)

Sitat fra: Dvergen196 på mandag 17. februar 2014, klokken 18:50
Genial app ;D
Jeg er storfornøyd med oppdateringen bortsett fra at speedometeret er borte, hvorfor en den fjernet?

Den er ikke fjernet, men den dukker kun opp når bilen er i bevegelse (det er i hvert fall poenget :P). Blir så mye unødvendig "støy" på skjermen når bilen er parkert. ;)

Sitat fra: petersv på mandag 17. februar 2014, klokken 19:46

Supert :) Så deg utenfor huset ditt i dag når jeg syklet hjem fra jobben forresten tror jeg (på Lysaker.)

Det stemmer nok ganske godt. ;) Hadde jo vært artig om du stoppet og sa hei da, neste gang kanskje? ::)

Tenkte på det, men du stod å snakket med en "gammel dame." ;)

satheesh.net

Sitat fra: petersv på tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:37
Tenkte på det, men du stod å snakket med en "gammel dame." ;)

Ååå. Den eldre kvinnen var en nabo på baksiden som beundret huset og synes det var så fint her. Måtte jo si meg enig. :P

PS! Hils gjerne på en annen gang. ;)

For å ikke gå mer OT (og moderator arresterer meg); så følger det her et par skjermbilder av en kommende funksjon for å slå av og på skytjenesten, samt speedometer i fart. (Som nevnt tidligere kommer på når bilen er i bevegelse. Speedometeret er også dynamisk og viser det "samme" som bilens instrument.) ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA