Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteripakke med dobbel rekkevidde på Leaf? (400km)

Startet av MindViruz, tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:38

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:19
( Thomas - der har du linken din til reell pris - )  :P

Dette er vel ikke representativt for utsalgsprisen på nye batteripakker?

"These batteries are never used - charged at storage voltage of 3.83V" betyr vel at pakken er tatt ut av en ny Leaf og egentlig er brukte. At prisen på "ubrukte" brukte batterier på ebay forteller så mye om utsalgsprisen fra Nissan tviler jeg på...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Jeg vet ikke mere enn det jeg kan lese om , jeg heller - men jeg kan jo anta litt :  Prisen blir neppe høyere enn dette i fremtiden , og den er ihvertfall på dette nivået nå , på gråmarkedet - om man kan bruke et slikt uttrykk.  En videre logisk tankerekke vil da bli ( i mitt tilfelle) at prisen umulig kan bli i 100000 kroners klassen , men snarere godt under halvparten - om man ønsker å bytte SAMTLIGE batterier - og det finner jeg uansett å være lite realistisk . Man bytter sannsynligvis et mindre antall celler.  :) Men : vi får vel se da , vet du !  ::)

eledille

Hvis du har kapasitetstap på en pakke hvor alle cellene fremdeles virker så vil det ikke hjelpe deg noe som helst å bare bytte noen av dem. De nye vil da ha en flott teoretisk kapasitet som du aldri får brukt fordi bilen fremdeles må stoppe når den dårligste cellen er tom.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Blip

#18
Jeg vil påstå at det neppe er noen som kommer til å bytte til større pakke i en brukt bil. Behovet for å garantere at dette er mulig/vite at det er mulig, kommer fra folk som har "batterilevetidangst". Håper ikke jeg fornærmer noen... ;)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

knnygar

På same måte som nokre skiftar motor i gamle fossilbilar, vil nokre skifte batteri i gamle elbilar.
Om det blir ein storindustri, det trur eg ikkje.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Blip

Ja, men finnes det mange som kjøper en fabrikkny motor til en 5 år gammel bil (hvor det ikke er snakk om havari)?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Knotten

Jeg ser for meg at jeg kanskje om 5-6 år står der med en framdeles 'pen' bil, men med etterhvert for dårlig batteripakke.
Da har jeg 2 valg:
Enten kvitte meg med den, det betyr 'gi den bort', da en slik bil ikke er mye verdt i markedet,
Eller spandere f.eks 30.000 (husk: om 5-6 år..) på ny batteripakke og kjøre 5-6 år til.

Det må da være et akseptabelt alternativ?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Thomas Parsli

Jeg vet ikke hvor mye du kjører, men om 5-6år bør du ha 70-80% kapasitet.
En Leaf som gjør 100km om sommeren dekker bruken for mange, så jeg tror ikke vi snakker om "gi bort pris".

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#23
Sitat fra: eledille på onsdag 12. februar 2014, klokken 16:17
Hvis du har kapasitetstap på en pakke hvor alle cellene fremdeles virker så vil det ikke hjelpe deg noe som helst å bare bytte noen av dem. De nye vil da ha en flott teoretisk kapasitet som du aldri får brukt fordi bilen fremdeles må stoppe når den dårligste cellen er tom.

Her ser jeg at du muligens går ut fra at alle celler i en Lithium-Ion pakke vil degraderes likt. Slik er det nok ikke ! BMS systemet håndterer forskjeller i cellene siden bilen er ny. Celler som ligger lavere i spenning , vil bli ladet opp mere enn de som er fylt opp først , Etter noen år , vil noen celler være omtrent like gode som nye , og andre vil kunne være ganske dårlige.  Dermed vil det (kanskje!) i noen tilfeller være aktuelt å skifte ut deler av pakken.  Men som nevnt i tidligere innlegg : vi får vel se !

Knotten

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:02
Jeg vet ikke hvor mye du kjører, men om 5-6år bør du ha 70-80% kapasitet.
En Leaf som gjør 100km om sommeren dekker bruken for mange, så jeg tror ikke vi snakker om "gi bort pris".

Thomas
Jeg har kjørt 16000 km siden august 2013, vil tro det blir mer kjøring framover våren enn det var i fjor høst, så vi snakker kanskje om 35000 pr år, dvs kanskje i overkant av 200000 km på 6 år.

Det er som kjent vanskeligere å spå om framtiden enn om fortiden,  ::)
men er avgiftsfritakene på ny elbil fjernet, så er blir nybilprisen veldig høy.

Det jeg prøvde å si er at det kan være SVÆRT aktuelt å skifte ut batteripakken om bilen ellers er ok.

NB: Jeg er ikke av den typen som MÅ ha ny sofa annet hvert år..  :P :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

pottle

#25
Selv om batteriet er litt svekket: Hvorfor selge bilen om 5-6 år?

Scenario 1:
Om 5-6 år så har jeg en "gratis" Elbil med kanskje noe redusert batterikapasitet som kan brukes til lokal kjøring på kveldstid. Jeg har også mest sannsynlig kjøpt enda en ny elbil som går sine reelle 40-50 mil.

Scenario 1:
Om 5-6 år så har jeg en "gratis" Elbil med kanskje noe redusert batterikapasitet som kan brukes til lokal kjøring på kveldstid. Jeg har også mest sannsynlig kjøpt meg atter en Nissan Leaf som kjører sine reelle 10-15.

Begge scenarioer er sannsynlige, hvorav jeg er sikker på at selv en svekket Nissan Leaf på 6-7 år fortsatt har VELDIG stor bruksverdi for meg og min familie.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

MindViruz

Hvis rekkevidden er redusert til 70-80 km om 5-7 år, og bilen ellers er bra. Da tror jeg det vil være aktuelt for mange med en ny batteripakke som gir realistisk kjørelengde på over 300 km dersom prisen i forhold til en ny avgiftsbelagt elbil er lav. Ihvertfall for meg. Først da kan fossilbilen bli solgt.

knuterik

BMW i3 har ledig plass til en liten bensinmotor/rekkeviddeforlenger. Antar at man kan plassere ekstra batterier også der om det er ønskelig.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA