Batteripakke med dobbel rekkevidde på Leaf? (400km)

Startet av MindViruz, tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:38

« forrige - neste »

MindViruz

Hei.

Jeg har hørt at om du kjøper en BMW i3 blir det garantert at det (innen 5 år?) skal komme en ny batteripakke til bilen som du kan skifte ut. Denne skal da gi rundt dobbelt så lang rekkevidde.

Har Nissan sagt noe om at det skal være mulig å skifte ut/oppgradere batteriet til den nyeste Leafen i framtiden? Selve bilen holder jo sikkert lenge, det er batteriet som taper seg med tiden. Og med dobbel rekkevidde så blir jo fossilbilen unødvendig for mange flere.

Ser for meg at bilen kommer til å få ett langt liv derson dette blir mulig til en overkommelig pris i framtiden.

Kjell Leaf

Garantert er det vel ikke på BMW heller, her må vi nok bare vente og se.
Batteriteknologien er ikke kommet så langt enda at man kan doble kjørelengden uten å legg inn dobbelt så mange batterier. Ingen vet når det kommer heller. Jeg tror en dobling er så langt frem at jeg uansett velger å bytte ut hele bilen, batteripakken blir ikke gratis vet du, og da spørs det om det er noe vits i å legge så mye penger i en bil som drar litt på åra, spesielt hvis de originale batteriene fremdeles er ok.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

Naboen min påstod at BMW garanterte dette. Om han sa 5 år eller når teknologien var tilgjengelig husker jeg ikke helt.

Thomas Parsli

Det er ingen tvil om at batteriene blir billigere, lettere og mindre -men spørsmålet blir egentlig hva restverdien er på bilen når batteriene må skiftes ut.
Jeg ser for meg at verdien av en Leaf som har gått 200.000km er lav om 5-10 år og derfor ikke et naturlig utgangspunkt for investeringer i størrelsesorden 100-150.000,-

Det skjer også en del på motoreffektivitet, regenerering og hurtiglading...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Belloq

Jeg har hørt at Bmw allerede har batterier som går mye lengre, så tipper det kun går få år før disse kommer for salg. Så hvis Bmw har så har jo Nissan også, de bruker vist samme batteritype.
P85 2014

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:12
Det er ingen tvil om at batteriene blir billigere, lettere og mindre -men spørsmålet blir egentlig hva restverdien er på bilen når batteriene må skiftes ut.
Jeg ser for meg at verdien av en Leaf som har gått 200.000km er lav om 5-10 år og derfor ikke et naturlig utgangspunkt for investeringer i størrelsesorden 100-150.000,-

Thomas

innspill : På amerikanske nettsider antydes det nå priser på ca 120 USD pr cellepakke til Leaf  ( det er 48 pakker der ) - hvilket vil bli ca USD 5500,-   ? Det blir jo ikke mere enn ca 40000,- NOK  det ?  OG - da har man jo en helt ny , komplett pakke.   Det er jo ikke sikkert man trenger å skifte veldig mange celler for å få relativt god kapasitet igjen. Dessuten- dette er priser som antydes nå - og de kommer nok neppe til å øke. Jeg ser ikke spesielt svart på dette.  Legger ved en link til batteripris estimat : http://www.greencarreports.com/news/1077804_electric-car-battery-costs-to-decline-to-200-kwh-in-2020-mckinsey-says

Kjell Leaf

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:33

Thomas

innspill : På amerikanske nettsider antydes det nå priser på ca 120 USD pr cellepakke til Leaf  ( det er 48 pakker der ) - hvilket vil bli ca USD 5500,-   ? Det blir jo ikke mere enn ca 40000,- NOK  det ?  OG - da har man jo en helt ny , komplett pakke.   Det er jo ikke sikkert man trenger å skifte veldig mange celler for å få relativt god kapasitet igjen. Dessuten- dette er priser som antydes nå - og de kommer nok neppe til å øke. Jeg ser ikke spesielt svart på dette.  Legger ved en link til batteripris estimat : http://www.greencarreports.com/news/1077804_electric-car-battery-costs-to-decline-to-200-kwh-in-2020-mckinsey-says
Jeg tror at når det kommer nyutviklede batterier så tar de seg godt betalt for dem en stund. Det blir som innen alt annet at det er dyrt i starten, man skal tjene inn store millionbeløp i utviklingskostnader.
Men å bytte ut batteriene med samme type man har blir ganske billig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

Thomas

Jeg tenkte som så at den som kjøper avgiftsfri Leaf i dag har betalt lite for selve bilen. Skal man erstatte bilen om 5-10 år vil den koste myye mer enn i dag. Batteripakke derimot blir sikkert langt billigere, for den er ingen hestekreftavgift på.

Tar man godt vare på bilen kan det derfor kanskje svare seg å forlenge rekkevidden i forhold til ny Leaf når den tid kommer. Kanskje...

Thomas Parsli

Fallende pris (og økende kapasitet) har vi diskutert her i åresvis, men fakta er at Nissan ikke engang har en offisiell pris på den eksisterende batteripakken!

Fra artikkelen: " That means the 24 kWh pack in a 2012 Nissan Leaf may have cost between $12,000-$14,400 to manufacture".

Jeg har hørt at kostnadene var under $10.000 i 2013, som sannsynligvis betyr et stykke over 100.000,- i Norge.
Husk også at man må betale mva. på batterier, mens en ny bil med de samme batteriene enn så lenge har mva-fritak!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

På amerikanske nettsider antydes det nå priser på ca 120 USD pr cellepakke til Leaf  ( det er 48 pakker der ) - hvilket vil bli ca USD 5500,-   ? Det blir jo ikke mere enn ca 40000,- NOK  det ?  OG - da har man jo en helt ny , komplett pakke.   Det er jo ikke sikkert man trenger å skifte veldig mange celler for å få relativt god kapasitet igjen. Dessuten- dette er priser som antydes nå - og de kommer nok neppe til å øke. Jeg ser ikke spesielt svart på dette.  Legger ved en link til batteripris estimat : http://www.greencarreports.com/news/1077804_electric-car-battery-costs-to-decline-to-200-kwh-in-2020-mckinsey-says

Framtidig batterikostnad er et spennende emne. Artikkelen i linken over er fra 2012 og tar for seg den kjente prognosen om at batterikostnaden ventes ned i USD200 pr. kWh innen 2020:

SitatAt the moment, a typical lithium-ion battery pack costs around $500-$600 per kilowatt-hour. That means the 24 kWh pack in a 2012 Nissan Leaf may have cost between $12,000-$14,400 to manufacture--a significant proportion of the vehicle's cost.

Her er linken til ny Leaf batterimodul på eBay for USD125 - dvs. at man allerede i 2014  kan kjøpe batterier for USD 250 pr kWh. Og jeg tviler på at BMW, GM eller Nissan betaler særlig mye mer.

Daeedor

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:29
På amerikanske nettsider antydes det nå priser på ca 120 USD pr cellepakke til Leaf  ( det er 48 pakker der ) - hvilket vil bli ca USD 5500,-   ? Det blir jo ikke mere enn ca 40000,- NOK  det ?  OG - da har man jo en helt ny , komplett pakke.   Det er jo ikke sikkert man trenger å skifte veldig mange celler for å få relativt god kapasitet igjen. Dessuten- dette er priser som antydes nå - og de kommer nok neppe til å øke. Jeg ser ikke spesielt svart på dette.  Legger ved en link til batteripris estimat : http://www.greencarreports.com/news/1077804_electric-car-battery-costs-to-decline-to-200-kwh-in-2020-mckinsey-says

Framtidig batterikostnad er et spennende emne. Artikkelen i linken over er fra 2012 og tar for seg den kjente prognosen om at batterikostnaden ventes ned i USD200 pr. kWh innen 2020:

SitatAt the moment, a typical lithium-ion battery pack costs around $500-$600 per kilowatt-hour. That means the 24 kWh pack in a 2012 Nissan Leaf may have cost between $12,000-$14,400 to manufacture--a significant proportion of the vehicle's cost.

Her er linken til ny Leaf batterimodul på eBay for USD125 - dvs. at man allerede i 2014  kan kjøpe batterier for USD 250 pr kWh. Og jeg tviler på at BMW, GM eller Nissan betaler særlig mye mer.

Takker , Gordon , det var den linken jeg ikke fant i farten , og prisen stemmer jo overens med de 120 USD jeg anga.  ( Thomas - der har du linken din til reell pris - )  :P

fws

Jeg spurte selgeren om dette når jeg kjøpte Leaf. Han sa at hvis det kommer ny batteriteknologi, så vil du kunne oppgradere til dette i eksisterende Leaf. Så da satser vi på at det stemmer.
Nissan Leaf 2018

Knotten

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:29

Og det er i dag. Batteriverden går videre. 
Det sier seg selv at der det er et stort nok behov melder leverandører seg automatisk etterhvert, sånn er det bare..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

BE

Sitat fra: fws på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:27
Jeg spurte selgeren om dette når jeg kjøpte Leaf. Han sa at hvis det kommer ny batteriteknologi, så vil du kunne oppgradere til dette i eksisterende Leaf. Så da satser vi på at det stemmer.
Hva en selger sier er det siste du skal tro på, det er diskutert gang på gang på dette forumet. Du må lære deg å se på det som lett underholdning.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

johncl

Det er allerede en liten forbedring av Li-Ion teknologien basert på en karbon/silikon anode, men det er da snakk om ca 20%-50% økning i kapasiteten på disse. Problemet er antall ladesykluser før man får merkbart fall i kapasitet. Men dette er en teknologi som stadig er i utvikling så vi kan nok forvente oss en del hopp i kapasitet i årene framover.
Perlehvit Leaf 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA