Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Leaf, hva er lurt å se etter?

Startet av TeeLa, tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:03

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: eledille på onsdag 12. februar 2014, klokken 00:28
Om man skulle bestemme seg for en US-modell, så er det ikke bare Arizona som bør unngås. Varme går hardt utover batteriet, og det er ikke spesielt kjølig i New Mexico, Texas eller Louisiana heller, for å nevne noen.

Er det noen mulighet for å finne ut hvor i USA bilen har blitt solgt basert på VIN?

Ellers ville jeg, som jeg har nevnt i et par andre tråder, tatt med OBDII-blåtann adapter og Android telefon med LeafSpy (gratis versjonen virker fint) og sjekket hvor høyt opp i SOC et fulladet batteri går.

TorC

Man trenger ikke VIN for å avsløre en US-Leaf.

Leaf for det europeiske markedet har et ekstra lys under bakfangeren. US-Leaf har en ekstra knapp på multimediakonsollen merket "XM" på venstre rad som her: http://www.plugincars.com/sites/default/files/leafpetpeeves3b.jpg

Jeg har fulgt med på annonsene på finn, og de aller fleste er veldig "flinke" til å unnlate å nevne at det er US-import. Og de tar ofte bilder hvor disse forskjellene ikke synes.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingebrigt

Us-leaf har også sidemarkeringslys i lyktene, orange på siden av frontlykten og røde på baklykten. Ikke så lett å skjule disse heldigvis.

Bobbulf

Emil lurte vel på om VIN nr viser hvor i USA bilen er fra. Ikke om bilen er fra USA eller ei.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:56
Er det noen mulighet for å finne ut hvor i USA bilen har blitt solgt basert på VIN?

Alle biler har en eller flere "State vehicle title record", her fremgår det som regel hvor bilen er solgt og/eller registrert. Men det er litt pes å bestille en slik rapport fra riktig myndighet: http://www.nhtsa.gov/Vehicle+Safety/Odometer+Fraud/Title+&+Odometer+Records:+How+to+Access+Them+by+State

En  rappport fra f.eks http://www.vinaudit.com/ til $10 kan fortelle mye (se eksempel på http://www.vinaudit.com/report), men en selger vil jo kunne maile deg  informasjonen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TeeLa

Jeg ser på denne på finn --> 46633714. ser ut som den er bra. ogifølge fohandlerytter batteriet 100% og er carwings og norsk modell. Meeen.. et problem. Bilen er i Oslo jg i Harstad. type 1403 km. det blir noe problematsik å kjøre den strekningen med en el-bil. Noen som har kjørt så lange turer med elbil. vet at lengere nord man kommer jo lengere er det mellom ladde stasjoner :(


Gordon Retriever

Bilforhandlere kan ordne transport. Ta kontakt med selger og be om tilbud på bilen levert der du bor. :)

cra

Evt. går det å få sendt bil med hurtigruta. Trur jeg betalte et par tusen for å få en Think sendt med hurtigruta fra Bergen til Ålesund for en del år siden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:56
Sitat fra: emil på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:56
Er det noen mulighet for å finne ut hvor i USA bilen har blitt solgt basert på VIN?
En  rappport fra f.eks http://www.vinaudit.com/ til $10 kan fortelle mye (se eksempel på http://www.vinaudit.com/report), men en selger vil jo kunne maile deg  informasjonen.

Ofret en $10'er på en rapport derifra. Ser ut som om den er solgt i Virginia i juli 2012 og sendt ut fra New Jersey i juli 2013. Sommertemperaturer i Virgina skal ligge på 15-30 grader, så kanskje ikke det værste klimaet. Men noe må jo ha skjedd siden batteriet har gått ned 7% på første leveår/13.000km, men holdt seg stabilt på det nivået de neste 13.000km i Norge

Gordon Retriever

Sitat fra: cra på torsdag 13. februar 2014, klokken 12:55
Evt. går det å få sendt bil med hurtigruta. Trur jeg betalte et par tusen for å få en Think sendt med hurtigruta fra Bergen til Ålesund for en del år siden.
Hurtigruten er et utmerket alternativ. Regn med 6-8.000 for frakt fra Vestlandet til Nord-Norge.
Hurtigrutefrakt fra Oslo tror jeg imidlertid blir dyrt. ;)

TorC

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 13. februar 2014, klokken 18:16
Sitat fra: cra på torsdag 13. februar 2014, klokken 12:55
Evt. går det å få sendt bil med hurtigruta. Trur jeg betalte et par tusen for å få en Think sendt med hurtigruta fra Bergen til Ålesund for en del år siden.
Hurtigruten er et utmerket alternativ. Regn med 6-8.000 for frakt fra Vestlandet til Nord-Norge.
Hurtigrutefrakt fra Oslo tror jeg imidlertid blir dyrt. ;)

Prøv med easybring.no Det KAN jo hende noen har plass til bilen for en billig penge...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på torsdag 13. februar 2014, klokken 14:12Sommertemperaturer i Virgina skal ligge på 15-30 grader, så kanskje ikke det værste klimaet. Men noe må jo ha skjedd siden batteriet har gått ned 7% på første leveår/13.000km, men holdt seg stabilt på det nivået de neste 13.000km i Norge

Kan ikke dette ha like mye med at din, la oss kalle det batteriforvaltning kan ha vært bedre  - dvs. at bilen kan ha hatt flere dyputladinger eller klattlading mellom 80 og 100% mens den var i USA?

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 13. februar 2014, klokken 18:21
Sitat fra: emil på torsdag 13. februar 2014, klokken 14:12Sommertemperaturer i Virgina skal ligge på 15-30 grader, så kanskje ikke det værste klimaet. Men noe må jo ha skjedd siden batteriet har gått ned 7% på første leveår/13.000km, men holdt seg stabilt på det nivået de neste 13.000km i Norge

Kan ikke dette ha like mye med at din, la oss kalle det batteriforvaltning kan ha vært bedre  - dvs. at bilen kan ha hatt flere dyputladinger eller klattlading mellom 80 og 100% mens den var i USA?

Overtok bilen på ca 13.300km og startet først målinger med LeafSpy rett før 17.000km

Så første 16.824km ble kjørt med 318 ladinger ( 52,9km pr lading )
De neste 8.515km ble kjørt med 232 ladinger ( 36.7km pr lading )

Jeg lader alltid helt opp hvis jeg har tid, men det hender jeg stopper før hvis jeg skal avgårde (all lading skjer på kommunale plasser eller jobb). Klattlading er det mer av nå enn før, men jeg setter den sjelden på lading nå hvis jeg ligger over ~60% og vet at jeg ikke har behov for fullt batteri dagen etter (går med ca 20-25% på kjøring til/fra jobb). Er veldig sjelden under 20%.

Ellers bruker jeg bilen som en "vanlig" bil og tenker ikke veldig mye på optimal batteribehandling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA