Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Etisk dilemma

Startet av 19quiz76, tirsdag 11. februar 2014, klokken 01:12

« forrige - neste »

19quiz76

Har blitt forespeilet en mulig jobb for Statoil, de vurderer meg for innlesing av voice på en stor reklamefilm som skal lages i april. Denne type jobb er en stor del av levebrødet mitt, men jeg lever også helt fint uten inntekten fra akkurat denne jobben.

Ryggmargen sier avstå fra jobben, men byrået som fronter meg vil kanskje se på meg som vanskelig hvis jeg flagger en såpass "radikal" holdning til landets største selskap. Det er ikke mange andre ting jeg ville sagt nei til, hittil har jeg satt grensen ved misjonerende virksomheter og politiske partier.

Så tenker jeg; denne jobben vil uansett bli gjort av noen andre, hva med å jekke opp prisen og donere honoraret til for eksempel Elbilforeningen eller et annet elbilfremmende tiltak? Venner og familie vil nok uansett heve et øyenbryn eller to ettersom jeg holder elbil- og antioljefanen høyt i sosiale sammenhenger, men hvis det går til en god sak har jo Statoil indirekte støttet "fienden".

Hadde vært gøy å høre hva dere andre ville gjort?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Ingebrigt

Jeg er kanskje ikke helt i målgruppen for spørsmålet da jeg har tilbrakt mange arbeidsdager på Statoils (og andre oljeselskapers) offshore-installasjoner uten samvittighetskvaler.

Gjør jobben og doner pengene, Statoil vil knapt registrere det om du avstår og pengene vil komme til nytte i en sak du brenner for.

cra

Go for it! Lite er mer tilfredsstillende enn å "ta penger fra fienden".  ;D  Å donere dem til elbilforeningen eller lignende blir vel det amerikanerne kaller "adding insult to injury". :)

Alternativt kan du kanskje bruke noen av kronene på å melde inn eventuelle elbilskeptikere på jobben/naboer/venner i foreningen?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Jeg vil vel si at det kommer anpå hva budskapet du skal frembringe for dem er.

Statoil som sådan kan vel godt låne stemmen din til,men hvis det går direkte på utsagn som du er helt uenige i så syns jeg du skal droppe det.
Og da ikke for at Statoil skal registrere din motstand, men for din egen del bla i senere sosiale sammenhenger.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:09
Jeg vil vel si at det kommer anpå hva budskapet du skal frembringe for dem er.

Statoil som sådan kan vel godt låne stemmen din til,men hvis det går direkte på utsagn som du er helt uenige i så syns jeg du skal droppe det.
Og da ikke for at Statoil skal registrere din motstand, men for din egen del bla i senere sosiale sammenhenger.

Som jeg skulle sagt det selv :)

... husk også at om jobben er å "forhærlige" Statoil vs de andre oljefirmaene, så er så vidt jeg vet Statoil den eneste kjeden i Norge som har installert ladere på noen av sine stasjoner....
Model S 85D

19quiz76

Takk for gode innspill - tror nok jeg lander på å gjøre jobben ettersom det er en veldig generell slå-seg-på-brøstet-reklame om nordmenns fortreffelige evne til å klare brasene under vanskelige forhold.

Hva med formålet pengene skal gå til? Er det organisasjoner som kunne trenge pengene mer enn Elbilforeningen? Hva med Zero eller andre?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

cra

Jeg kjenner ikke de ulike organisasjonene godt nok til at jeg kan gi noen anbefaling, og til syvende og sist synes jeg det skal være opp til deg og din magefølelse (evt. fornuft) hvem du gir pengene til. Det er jo tross alt dine penger.

Du kan evt. sende en mail til organisasjonene der du forklarer situasjonen, og spør dem hva de evt. kan finne på å bruke pengene til, og ta en avgjørelse ut fra det? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingebrigt

Vet ikke hva man kan tjene på slike jobber, men jeg ser for meg at et offentlig ladepunkt med påskrift om "sponsingen" fra statoil kunne vært kult

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: Ingebrigt på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:22
Vet ikke hva man kan tjene på slike jobber, men jeg ser for meg at et offentlig ladepunkt med påskrift om "sponsingen" fra statoil kunne vært kult

Min magefølelse sa "ladefondet til TOCN", men dette var vel enda bedre :)  Uansett, som andre har sagt før så er det din magefølelse hva du synes passer.
Model S 85D

19quiz76


Sitat fra: Ingebrigt på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:22
Vet ikke hva man kan tjene på slike jobber, men jeg ser for meg at et offentlig ladepunkt med påskrift om "sponsingen" fra statoil kunne vært kult
Vanlig honorar er 5.000 for én tv-spot, så tenkte å prøve meg på 10.000 siden det blir en såpass stor profilering. Da er man kanskje et stykke på vei til et kombinert Schuko/type 2-punkt?
Hadde vært veldig gøy med "Sponsored by..", ja
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OleT

Som Statoilansatt burde jeg vel ikke uttale meg, men...

Ta jobben.

Den nye garasjen på Sandsli har 57 ladeplasser, det er ganske bra for et oljeselskap!
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

elektrolux

Statoil er grunnen til velstanden vår og indirekte grunn til at vi nå kjører Elbiler.

Uten pengene og forurensningen oljen har medført ville vi ikke vært der vi er i dag.

Er daglig oppi samme dilemma. Utforsker nye oljefelt i min faste jobb, samtidig som jeg med Elbilhjelpen.no forsøker å holde gamle Elbiler på veien og forsyne nye elbiler med rimelig ladeutstyr. Uten pengene og fritiden fra Oljen hadde jeg ikke kunnet drive Elbilhjelpen.no
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

W. Axl Rose

C, hva ble det til her egentlig?  8)

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA