Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av GotMeTeslaMS, mandag 10. februar 2014, klokken 07:43

« forrige - neste »

GotMeTeslaMS

Skal i følge Tesla få mitt eksemplar om noen uker. Kjenner på at opplevelsen det gir å kjøpe en Tesla står i grell kontrast til det å kjøre den.

Fra vi ingikk avtale om kjøp har:
- Utleveringssted blitt flyttet med 5 mil.
- Leveranse tidspunkt er flyttet med minst 1 måned.
- Adapteret som ble anbefalt og skal følge med er mangelvare (var påstått i leveranse da vi signerte avtale).
- Forsikring av bilen klarer Tesla ikke å ordne, så det må vi selv fikse.
- Ekstrautstyr som gummimatter osv klarer de ikke levere med, men det må bestilles på internett/service center separat som om de kommer fra en annen leverandør.

Om ikke annet hadde det vært greit med en forklaring og en beklagelse for ulempene.

Joda, jeg skjønner at dette høres ut som syting. Men når Tesla heller ikke tar bruktbiler i bytte og f.eks. Audi nå hevder de har en SUV med 70 mil rekkevidde på tegnebrettet, hva er da sjansen for at Tesla kan overleve med sitt "fremtidens" serviceløse internett salg?

Jeg tror ikke vi kjøper Tesla for andre gang om de ikke de nok en gang er helt unike på miljøvenlighet og teknikk.

Så kjære Tesla: Please, skjerp servicenivået!
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

TesLars

Kjenner ikke til hendelseshistorikken din med Tesla.

MEN forsikring er bileierens ansvar og ikke forhandleren.

Og hvorfor skal Tesla ta inn fossilbiler?
Oslo
Black Model S

Lille Lance

5 mil ekstra til utleveringssted er vel ikke så gærnt ... du skal vel ikke gå? Hvis jeg er ledig den dagen du får bilen, så skal jeg frakte deg de siste 5 milene  ;)

... og aldri mer Tesla hørtes jo litt dramatisk ut
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Øyvind.h

#3
Når du skal kjøpe bil neste gang kan jeg nesten garantere at de har fått kontroll på ekstrautstyr, utleveringssted er du da kjent med, leveringstidene er mer presise og de kan antakelig også bistå med forsikring.

Innbytte burde gå fint så lenge du ikke kommer med noe gammelt skrot (les: fossilbil). Innbytte er uansett en måte å gi bort mye penger på, så det eneste Tesla trenger å gjøre er å gi et bud langt under markedspris og deretter gi bilen til en oppkjøper.

At Audi kommer med en SUV med 70 mil er bare luftig pr-vås. De er langt unna å kunne konkurrere på batterikapasitet, ladenettverk og pris. Snakker vi 5-6 år frem i tid så kanskje :)

Ellers må jeg si jeg forstår deg godt. Hadde selv en uheldig opplevelse med servicen etter levering som tok bort mye av gleden. Men de ordnet opp, og nå nyter jeg bilen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GotMeTeslaMS

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. februar 2014, klokken 08:05
Når du skal kjøpe bil neste gang kan jeg nesten garantere at de har fått kontroll på ekstrautstyr, utleveringssted er du da kjent med, leveringstidene er mer presise og de kan antakelig også bistå med forsikring.

Innbytte burde gå fint så lenge du ikke kommer med noe gammelt skrot (les: fossilbil). Innbytte er uansett en måte å gi bort mye penger på, så det eneste Tesla trenger å gjøre er å gi et bud langt under markedspris og deretter gi bilen til en oppkjøper.

At Audi kommer med en SUV med 70 mil er bare luftig pr-vås. De er langt unna å kunne konkurrere på batterikapasitet, ladenettverk og pris. Snakker vi 5-6 år frem i tid så kanskje :)

Ellers må jeg si jeg forstår deg godt. Hadde selv en uheldig opplevelse med servicen etter levering som tok bort mye av gleden. Men de ordnet opp, og nå nyter jeg bilen :)

Jeg håper du har rett, for Tesla har virkelig satset hardt og viser retning så de fortjener å lykkes. Men det er samtidig viktig at de kjenner og erkjenner sine forbedringsmuligheter. På dette med service er det viktig at vi som kunder gir åpen tbk melding og ikke er alt for relgiøse.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Wait4TeslaMS på mandag 10. februar 2014, klokken 08:16
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. februar 2014, klokken 08:05
Når du skal kjøpe bil neste gang kan jeg nesten garantere at de har fått kontroll på ekstrautstyr, utleveringssted er du da kjent med, leveringstidene er mer presise og de kan antakelig også bistå med forsikring.

Innbytte burde gå fint så lenge du ikke kommer med noe gammelt skrot (les: fossilbil). Innbytte er uansett en måte å gi bort mye penger på, så det eneste Tesla trenger å gjøre er å gi et bud langt under markedspris og deretter gi bilen til en oppkjøper.

At Audi kommer med en SUV med 70 mil er bare luftig pr-vås. De er langt unna å kunne konkurrere på batterikapasitet, ladenettverk og pris. Snakker vi 5-6 år frem i tid så kanskje :)

Ellers må jeg si jeg forstår deg godt. Hadde selv en uheldig opplevelse med servicen etter levering som tok bort mye av gleden. Men de ordnet opp, og nå nyter jeg bilen :)

Jeg håper du har rett, for Tesla har virkelig satset hardt og viser retning så de fortjener å lykkes. Men det er samtidig viktig at de kjenner og erkjenner sine forbedringsmuligheter. På dette med service er det viktig at vi som kunder gir åpen tbk melding og ikke er alt for relgiøse.
Tro meg - Tesla har fått høre det når de ikke har levert. De har også fått ros når de har imponert. Jeg synes også det er greit å diskutere ting man er misfornøyd med her på forumet, så lenge diskusjonene er konstruktive og belysende. Bagatellisering er jeg ikke fan av, samtidig som jeg opplever at Tesla får en del uberettiget kritikk.

Jeg fikk bilen på sensommeren i fjor, og mitt inntrykk er at Tesla sakte er på vei dit de bør være. Samtidig har den vanvittige suksessen vist seg vanskelig å håndtere, noe som har gjort at de ikke har dimensjonert iverksatte tiltak korrekt. Derfor kan man nå i februar 2014 oppleve det som like vanskelig å få tak i gummimatter som september 2013. Hadde folk sluttet å kjøpe bilen hadde Tesla fått et pusterom, men det er urealistisk her i Norge ettersom bilen er så vanvittig bra - og i tillegg "lavt" priset. Jeg var innom Skøyen for en uke siden, og da holdt de på med ny ombygging. Hentet bilen et par dager senere - ombyggingen var ferdig og ørten mann satt i nyinnredet service-område. Fortsatt litt kaos, men organisasjonen er i kraftig vekst. Og når de flyr inn haugevis av folk fra andre steder i verden for å komme a jour, opplever jeg at de har skjønt at tidligere tiltak ikke har holdt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krister461

Har Tesla en del utfordringer igjen og løse? Ja, definitivt!
Er dette mer enn man kan forvente av et så ferskt selskap med enorm salgsvekst? Nei, strengt tatt ikke!
Er dette grunn til å konkludere med at man aldri mer skal kjøpe en Tesla? Nei, det blir for dumt!

(Sorry, kunne ikke dy meg) ;)

Kagex

Syntes det kanskje er litt å ta i når du sammenligner med andre bil merker som har eksistert i over 50 år alle sammen. de første bilene ble levert til Norge i fjor.

mangel av ekstrautstyr er jeg enig med  er dårlig.

men ordne forsikring er vel en sak du må gjøre selv om du kjøper bil eller hus, ja jeg vet noen bil forhandlere har avtaler (men da kommer klagestormen på at kjøpere får det billigere andre steder).

at de flytter utleveringsted 5 mil er da ikke så ille? de tar 2400 kr for frakt og klargjøring. regner med at hvis du ringer med og sier at du betaler dem 30 000 ekstra så leverer de hjem til deg som de gjør i usa.
P29687

snurrehue

Sitat fra: krister461 på mandag 10. februar 2014, klokken 08:30
Er dette mer enn man kan forvente av et så ferskt selskap med enorm salgsvekst? Nei, strengt tatt ikke!
Er dette grunn til å konkludere med at man aldri mer skal kjøpe en Tesla? Nei, det blir for dumt!

Helt enig i at det ikke er noen grunn til å konkludere at man aldri mer skal kjøpe Tesla.
Men på den annen side priser Tesla seg langt, langt oppe på premiumstigen. Ser vi til utlandet ligger de på prisnivå tilsvarende heftige luksusbiler. Her til lands riktignok priser nærmere kurante premiumbiler, men det er statens fortjeneste.

Med en slik prising (uten avgifter) skal man kunne forvente et eksepsjonelt produkt samt enorm service.

At Tesla ikke tilbyr innbytte, er helt greit. Dog hadde det vært en fordel om de kunne hatt en avtale med oppkjøper eller en bruktbilsjappe, slik at de som kjøper Tesla, slipper å måtte leve i uvisse om når de får solgt sin daværende bil og til hvilken pris. Det er ikke nødvendigvis artig å bli sittende på en ekstra bil i lang tid fordi man ikke får solgt den.

Forsikring kunne Tesla med fordel hatt samarbeidspartnere på. Som vi ser i forsikringstråden er det enormt sprik på hva folk får tilbud på. Noen slipper billig unna, andre må betale skjorta.

Matter og adaptere som ikke kan leveres sammen med bilen, og er uviss leveringstid på, er en mangel som skaper mye irritasjon og frustrasjon. Adapter kan jo være vesentlig for å kunne få ladet sin bil tilstrekkelig. Gummimatter sparer folk for mye søle og dritt som trekker inn i stoffmattene, og er noe jeg setter enorm pris på å ha her i et vinter- og høstland som Norge er. Tenk så mye enklere og mer behagelig det er å løfte ut gummimatta, riste den lett og spyle den ren, for deretter å være klar for bruk igjen, kontra stoffmatte hvor salt og småstein/grus/sand setter seg fast og gjør den til et sant helvete å holde noenlunde ren og presentabel... I en bil i denne prisklassen burde man absolutt få levert en totalpakke hvor alt er til stede på utleveringstidspunktet.

Å måtte dra til Drammen for å få utlevert bilen er normalt ikke noe problem, men det er jo med på å senke servicenivået. Det vil jo for mange bety at man må ta seg ekstra tidlig fri fra jobb for å kunne hente bilen. Det betyr jo også at man dyttes ut av dialogen med kundebehandleren man i kjøpsprosessen knyttet kontakt med.

Alt i alt er ikke dette noe som skremmer meg bort fra bestillingen. Men Tesla må passe på at de yter i forhold til forventning.

Oreo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. februar 2014, klokken 08:05
Innbytte burde gå fint så lenge du ikke kommer med noe gammelt skrot (les: fossilbil).
Haha, den var bra Øyvind.h
Hvor er fiolinen jeg burde spille på nå?
Gå og kjøp deg en fossil og betal flere 100k i avgifter om det får deg til å føle deg bedre. Eller bestil en Q8 og vent i flere år. Har ingen medfølelse. Take it or leave it.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Meringdal


Mr.Hansen

Sitat fra: Meringdal på mandag 10. februar 2014, klokken 09:52
Jeg må kjøre 50 mil :/

Jeg tror du kommer til å smile alle de 50 milene hjem og tar sikkert noen ekstra omveier også.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

cra

Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 10. februar 2014, klokken 10:10
Sitat fra: Meringdal på mandag 10. februar 2014, klokken 09:52
Jeg må kjøre 50 mil :/
Jeg tror du kommer til å smile alle de 50 milene hjem og tar sikkert noen ekstra omveier også.

Ja, det er jo et perfekt alibi for å tilbringe resten av dagen i ny bil! Ikke noe "Har du ikke fått henta den bilen snart? Når kommer du hjem og monterer de nye IKEA-hyllene til barnerommet? Du har vel ikke glemt at du skal hjelpe meg å <fyll inn noe som er kjiupere enn å kjøre Tesla her - det burde være rikelig med alternativer>".  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Ja, jeg synes dette var syting.

At de utleverer i Drammen der de har havna synes jeg er helt fornuftig. Det er egentlig i din egen interesse også at bilen fraktes minst mulig før du får den.

Forsikring er det formelt uansett ditt eget ansvar å ha og ikke noe det er fornuftig at billeverandøren styrer med i det hele tatt. Det er jo uansett en haug detaljvalg der du ønsker å gjøre selv uansett.

Forsinkelser er kjipt, men å forvente fra en så fersk leverandør. BMW har forøvrig lignende forsinkelser på mange av sine nye modeller også.

Innbytte hadde vært fint, men er generelt ekstremt dårlig butikk uansett.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

LED

Unnskyld min negativitet til TMS, men moderatorer, finnes det en mulighet til å få vekk slike tråder som dette her? Kan man ikke lage et eget syteforum så alle kan legge inn sine gråtetråder borte vekk fra alle? Det kan jo være greit å samle dem på et sted også. Da kan man i ro og mak gå inn og lese dem alle som en om man skulle ha behov for det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA