Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring model s

Startet av Cheokeee, lørdag 08. februar 2014, klokken 18:15

« forrige - neste »

Cheokeee

Har nettopp bestilt en model s 85 kwh, og vært relativt beskjeden når jeg valgte ekstrautstyr.
Er det noen som har erfaringer med hvordan den er uten luftfjæring? Har tatt sjansen på å ikke bestille dette.
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

Tai

Meg bekjent har ingen angret på at de ikke bestilte luftfjæring.  Men ingen har heller angret på å bestille det ;D

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Cheokeee

Høres beroligende ut  :)
Synes det er litt missvisende, siden det "alle" plasser står at model s har luftfjæring, når det egentlig er et tilvalg i utstyrslisten.
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

petersv

#3
Inntil nå (sw6.0) har det ikke vært så mange fordeler å ha luft. Nå som vi får mer kontroll er det noen fordeler i kjøring på skogsvei/snø, og litt bedre rekkevidde på motorveien. Komfortmessig skryter flere av std.fjering, men luft er luft ;)

Det som taler mot luft; økonomi, både investering og livsløp.

PS. Jeg valgte luft.

laumb

Var borti første tilfelle av "nice to have" på luft i dag. Kjørte på ubrøytet vei og skulle bane meg igjennom en litt voksen brøytekant. Tror ikke fronten hadde vært like ren og pen etter å ha hoppet igjennom der med standardhøyde.

Forøvrig støtter jeg innlegget over: har ikke lest om en eneste (både i Norge og rundtom) som har angret på å ha droppet luft.

Tuxedo

#5
I vinter har jeg flere ganger hatt behov for "very high", selv i tjukkeste Oslo.  Jeg er veldig glad for at jeg ikke droppet luftfjæring.  For to uker siden ble jeg hengende og vippe på en kommunal brøtyekant ut fra utkjørselen min; uten luftfjæring hadde dette blitt ett mye større problem enn det faktisk ble.

hma

#6
Jeg valge bort luftfjæring, men har også tenkt på om det var smart eller ikke.

Den åpenbare grunnen for å droppe luft er én mindre (dyr) komponent som kan gå i stykker.

Oppsiden med luft er (antakelig) bedre kjørekomfort og ekstra hjelp ved dyp snø eller høye brøytekanter.

Min konklusjon er å vurdere nivå på utstyr mot behov. Har man en drøy hyttevei med dyp snø, eller forserer daglig dårlig brøytet vei er luftfjæring et must.
Kjører man derimot på normale veier med normal brøyting bør det gå fint uten.

[Edit 18.02.2014]
Etter en del lesing i denne tråden og grubling bestemte jeg meg for å spørre om å få lagt til luftfjæring. Fikk positivt svar fra Tesla det selv om bilen har vært finalized i 1 måned. Jeg er veldig fornøyd med servicen :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

eledille

Jeg har ikke luft og har ikke angret på det. Standardfjæringen er av veldig bra kvalitet. Den absorberer ujevnheter bedre enn det meste og er likevel fast og sportslig.

Hvis jeg bodde i Oslo sentrum hadde jeg nok ønsket meg luft. Det blir noen voldsomme voller mellom parkeringsplassene og veibanen etter hvert. Men da hadde jeg neppe hatt MS heller :)

Obs: Mange overdriver hvor lav MS er. Den er faktisk ikke spesielt lav.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cheokeee

Takk for tilbakemeldinger  :)
Har selv kjørt litt mercedes med luftfjæring, så er klar over hvor bra komforten er, og fordelen med å kunne heve bilen ved behov.
Men lar fornuft og økonomi bestemme, så da blir luft valgt bort.
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

BMW850

For å si det sånn, jeg hadde ikke valgt bort luftfjæring pga av at den potensielt KAN gå istykker en eller annen gang. Men forstår at om økonomien tilsier prioritering kan det være aktuelt :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

OleT

Jeg er veldig glad for at jeg valgte luft. På "standard" skraper buken nedi hvis jeg skal til venstre på toppen av bakken fra huset, og det skal jeg så godt som alltid.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

AreLib

#11
standard uten luft er 1.6cm høyere enn luft i normalhøyde.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Harlex

Luft er bedre enn ikke luft... Enklere e det ikke lettere å si det. Det er vel derfor det er et tilvalg/ekstrautstyr. Hvis det hadde vært dumt med luft så hadde vel der ikke vært et tilvalg.... Bruker det selv jevnlig når jeg skal litt utenfor den vanlige asfaltkanten.. Gleder meg til vi kan justere den selv i SW 6.......:-))))
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Hyperstress


Sitat fra: Harlex på søndag 09. februar 2014, klokken 01:38
Luft er bedre enn ikke luft... Enklere e det ikke lettere å si det. Det er vel derfor det er et tilvalg/ekstrautstyr. Hvis det hadde vært dumt med luft så hadde vel der ikke vært et tilvalg.... Bruker det selv jevnlig når jeg skal litt utenfor den vanlige asfaltkanten.. Gleder meg til vi kan justere den selv i SW 6.......:-))))

Luft er sikkert bedre på alt utenom pris og eventuelle framtidige utgifter. Er vel ingen som går for standardfjærer fordi de tror det er bedre enn luft, men heller at forskjellen ikke er stor nok til at det er verdt pris og evt risiko for reparasjoner senere.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

Folk som er opptatt av sportslige kjøreegenskaper kan godt finne på å velge stålfjærer selv om de er stinne av penger.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA