Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Østerdalen

Startet av brynjar, lørdag 08. februar 2014, klokken 10:00

« forrige - neste »

brynjar

Har nettopp kjørt 335 km i tett snøvær og tidvis tungt slapseføre fra Oslo opp hele Østerdalen til Tynset. Kjørte vel litt for fort i starten og kom frem med bare 14 km i rekkevidde (inkl en time Chuko-lading underveis). Første gang jeg har vært SÅÅ langt nede i kjelleren.

Hurtiglademulighetene i Østerdalen er dessverre begredelige. Det er et Chademo-uttak på Elverum, men den adapteren kommer vel først i april.

MEN: Jeg snakket med Østerdalen Hotell 4 km nord for Rena (http://osterdalenhotell.no/) og de vurderer seriøst å etablere (semi-)hurtiglading. Hotellet ligger rett ved veien og jeg fikk "fylt på" en time med Chukokontakt der mens jeg spiste middag.

OG: Etter en hyggelig telefonsamtale med Nord-Østerdal Kraftlag (NØK) på Tynset satte de faktisk opp et byggeskap med 400V 32 A nær tomta si på Tynset der jeg nå lader. Helt adhoc løsning selvfølgelig, men NØK sier de har vurdert å bygge flere ladepunkter i Nord-Østerdalen, bl a i nærheten av et av spisestedene på Alvdal eller på truckstoppen på Hanestad.

Har også snakket med Tynset kommune som sier de jobber med saken.

Jeg vil tro at viljen til å bygge ut (semi-)hurtigladestasjoner i Østerdalen avhenger av at de av oss som kjører eller planlegger å kjøre Østerdalen, tar kontakt og således viser at det er et voksende marked for elbillading. Herved er oppfordringen viderebrakt.

Send hyggelige eposter til:
Østerdalen Hotell Epost: Salg@osterdalenhotell.no
NØK: post@nok.no
Tynset kommune: postmottak@tynset.kommune.no
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Moray

Det var ikke dårlig. Østerdalen er jo egentlig et "svart hull" pr dags dato.
S85

brynjar

Så absolutt er sort hull. Selv om det er raskeste vei fra Trondheim til Oslo. Burde vel vært en superlader her også, men i mellomtiden hadde noen Type 2 ladere vært fint.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

arnljon

Har sendt mail til everksjefen i NØK. Gammel klassekamerat av meg fra NTH. Oppfordret ham til å sette opp ladestasjoner i forbindelse med spisesteder i Østerdalen. Takket ham også for ad-hoc bistand med byggestrøm.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

brynjar

Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

OddB

Sitat fra: arnljon på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:48
Har sendt mail til everksjefen i NØK. Gammel klassekamerat av meg fra NTH. Oppfordret ham til å sette opp ladestasjoner i forbindelse med spisesteder i Østerdalen. Takket ham også for ad-hoc bistand med byggestrøm.
Du kan jo tipse dem om at TOCN er i ferd med å etablere ladefondet sitt og kan kunne bidra med støtte til hardware :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hma

Du kan formidle informasjon om støtteordningene til Transnova her:
http://www.transnova.no/sok-stotte/


Elbilforeningen sin veileder for boretslag kan også brukes som hjelp:
http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/1/112

Håkon Markussen
Trøndelag/Norsk Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Sisyfos

Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

stiantveitofficial

Jeg kjører Østerdalen 2 ganger pr mnd og møter iallfall 1 til 2 Teslaer både når jeg kjører oppover til Trondheim og ned igje til Oslo. Har lenge lurt på hvor de lader hvis det er slik at de faktisk har kjørt helt Fra Trondheim eller Oslo.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Erik F. H.

Er fornøyd eier av en Tesla S. Vi var på Røros i vinterferien og var nødt til å ta fossilbilen på ferie grunnet fravær av ladestasjoner. Hva skyldes de elendige lademulighetene i Østerdalen? Det er jo helt svart nord for Elverum! Skal skrive epost som anbefalt over.
Tesla Y venter...
Tesla X 100D ny mars 19. Solgt november 21
Tesla S 90D ny september 17. Kjørt 28 000 km. Solgt februar 19.
Tesla S 85 med alt unntatt barneseter. Ny desember 2013. Kjørt 80 000 km. Solgt september 17.

Øyvind.h

Klag til tesla. Tror de er i gang med ladere i Østerdalen allerede, men skader ikke å mase for å vise interesse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Erik F. H.

Skrev epost til Tesla i desember. Håper flere ber om superlader i Østerdalen. Korteste vei mellom Oslo og Trondheim.
Tesla Y venter...
Tesla X 100D ny mars 19. Solgt november 21
Tesla S 90D ny september 17. Kjørt 28 000 km. Solgt februar 19.
Tesla S 85 med alt unntatt barneseter. Ny desember 2013. Kjørt 80 000 km. Solgt september 17.

RaBalder

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:44
Klag til tesla. Tror de er i gang med ladere i Østerdalen allerede, men skader ikke å mase for å vise interesse.

Det kan da ikke være Tesla sitt ansvar å bygge Superlader overalt.

Dersom jeg ikke får en superlader jeg kan svinge innom på tur til den myra borte ved granskogen der jeg fant en neve moltebær for tre år siden, så skal jeg kunne klage til Tesla.


Øyvind.h

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:44
Klag til tesla. Tror de er i gang med ladere i Østerdalen allerede, men skader ikke å mase for å vise interesse.

Det kan da ikke være Tesla sitt ansvar å bygge Superlader overalt.

Dersom jeg ikke får en superlader jeg kan svinge innom på tur til den myra borte ved granskogen der jeg fant en neve moltebær for tre år siden, så skal jeg kunne klage til Tesla.
Så hovedfartsåren mellom Norges to største byer er ikke noe vi burde mase på at dekkes? Jeg snakker ikke om en rute mellom steinrøysa og sveltihjel....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OddB

I verdenesammenheng er nok Rv3 en rute mellom steinrøysa og sveltihjel. Tror det nok er mange andre land i verden som gjerne skulle ha hatt EN superlader...
I stedet for å gå i taket på denne måten kan dere lese andre tråder her i forumet..
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.660.html
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA