Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bestilt Leaf Acenta, nybegynnerspørsmål

Startet av Lena82, torsdag 06. februar 2014, klokken 23:09

« forrige - neste »

eledille

Elbil fundamentalist:

Opplading til 100 % sliter på batteriet. Utlading til 0 sliter ikke på batteriet, så sant den får strøm igjen med en gang.

Batteriet har det best under 50 %, men trenger man 100 % så lader man til 100 %. Bare ikke lad fullt bare for å gjøre det.

Hvor lenge batteriet befinner seg på høy ladestatus har også innvirkning, så hvis man vil være hysterisk kan man bruke timeren slik at batteriet lades først like før det skal brukes :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Haahov

Sitat fra: eledille på lørdag 08. februar 2014, klokken 22:24
Elbil fundamentalist:

Opplading til 100 % sliter på batteriet. Utlading til 0 sliter ikke på batteriet, så sant den får strøm igjen med en gang.

Batteriet har det best under 50 %, men trenger man 100 % så lader man til 100 %. Bare ikke lad fullt bare for å gjøre det.

Hvor har du det ifra? Har du noen link?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: eledille på lørdag 08. februar 2014, klokken 22:24
Elbil fundamentalist:

Opplading til 100 % sliter på batteriet. Utlading til 0 sliter ikke på batteriet, så sant den får strøm igjen med en gang.

Batteriet har det best under 50 %, men trenger man 100 % så lader man til 100 %. Bare ikke lad fullt bare for å gjøre det.

Hvor lenge batteriet befinner seg på høy ladestatus har også innvirkning, så hvis man vil være hysterisk kan man bruke timeren slik at batteriet lades først like før det skal brukes :)

Det er 2 hensyn:

1. Økt forbruk om vinteren, samt at man setter pris på å ha strøm nok til å kunne ta en uventet ekstratur. Ekstra forbruket fra varme i kupe og økt luftmotstand, rullemotstand som er i mismatch med batteriets lavere ytelser i kulde. Ikke flørt for mye med de røde strekene på batteriet.

2. Batteri balanse og forskjeller mellom celler
Batteriet blir ikke balansert ved opplading til 80% og da kan utvikle seg ubalanse mellom cellene. Er temperaturene er lave, vil kanskje de svakere cellene gå tomme mye tidligere enn i varmt vær. Fortsetter man å kjøre batteriene ned etter en celle er tom, vil det slite svært raskt på den/de dårligste cellen/e. En topplading balanserer cellene bedre. http://batteryuniversity.com/learn/article/can_batteries_be_restored#mismatch

Derfor er jeg i tvil om 80% opplading totalt sett er best på vinteren, sett opp mot de andre ulempene. Det er fint å kombinere, ikke 80% hele tiden. Jeg tror dype utladinger sliter mer enn man liker å tro...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

BE

Battericellene i Leaf bli balansert hele tiden, ikke nødvendig å lade til 100%. Dette har du forresten full oversikt over i Leaf Spy appen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

eledille

#20
Fant en interessant lenke igjen: http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss Søk på "Minimizing Battery Capacity Loss". Der har de kommet frem til omtrent det samme som jeg sier.

For øvrig vil et Li-ion-batteri som ikke balanseres bli ødelagt på kort tid. De MÅ ha balansering, og hvis dette kun skjedde ved fullading så måtte produsenten ha sikret seg at fullading ble utført automatisk. Det er litt vanskelig siden brukeren kan nappe ut kabelen når han vil. Det står heller ikke noe om at bilen periodisk skal fullades i boka, så vidt jeg vet. Batteriet kan ikke balanseres ved overlading uansett, så separate balanseringskretser må være til stede.

Hmm - dette er visst ikke så "nybegynner"-aktig lenger... :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA