Hjemmelading

Startet av Mippen, tor 06. feb 2014, kl. 14:33

« forrige - neste »

Mippen

Har hørt om at det går an å få en ladeboks hjemme slik at man kan lade elbilen fortere. Hva gjør denne boksen og hva kreves av el-nettet i huset?
Fremtiden er elektrisk.

Trig8

Det er to hovedalternativer for raskere lading hjemme enn med den 10A kabelen som følger med bilen:
1: 16A
2: 32A hvis du har kjøpt bilen med fabrikkmontert utstyr for dette (tilleggsutstyr).

Omtrentlig regnet gir antall A (ampere) ladefart tilsvarende samme prosent pr time.
10A = 10% lading pr time

Du kan enten ha stikkontakt og kjøpe kabel for å koble til bilen, eller du kan sette opp en boks med fastmontert kabel. Tror nok de fleste velger løs kabel i stikkontakt - da kan den tas med på tur.
El-anlegget må være dimensjonert på dette. Sjekk sikringene du har der du vil lade.

Det er mange tråder på dette som er mye mer utførlige om tekniske detaljer og muligheter.

jkirkebo

Sitat fra: Trig8 på fre 07. feb 2014, kl. 00:04
Du kan enten ha stikkontakt og kjøpe kabel for å koble til bilen, eller du kan sette opp en boks med fastmontert kabel. Tror nok de fleste velger løs kabel i stikkontakt - da kan den tas med på tur.

I teorien korrekt, men utgavene med fast kabel koster stort sett det samme som de med kontakt. Dermed kan man like så godt kjøpe en med fast kabel og ha Type 2 kabelen permanent i bilen. Det blir jo enklere i hverdagen også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

johncl

Du sier at 32A lademulighet på bilen er ekstrautstyr? Gjelder dette alle nye Leaf også? Jeg trodde alle kunne lades med 16A eller 32A bare man hadde boksen installert hjemme.
Perlehvit Leaf 2014

Trig8

32A er ekstrautstyr, ja, og kan ikke ettermonteres.
Det fantes ikke på de 'gamle'.
Tror det koster 7500,- ihht prislista.

Mippen

Så eneste boksen gjør er at man slipper å dra ut kabelen hver gang? Har sett reklame med lad elbilen fortere med en egen ladestasjon hjemme. Må man da ha kraftiger strømforsyning også? Jeg har 16a kurs nå og det er ikke anbefalt å bruke mer enn 10a på denne. Skal ikke belaste en kurs 100prosent sies det.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på søn 09. feb 2014, kl. 10:00
Så eneste boksen gjør er at man slipper å dra ut kabelen hver gang? Har sett reklame med lad elbilen fortere med en egen ladestasjon hjemme. Må man da ha kraftiger strømforsyning også? Jeg har 16a kurs nå og det er ikke anbefalt å bruke mer enn 10a på denne. Skal ikke belaste en kurs 100prosent sies det.

Fastmontert boks gjør at du slipper å dra fram ladekabelen fra bilen hver gang, og med 16A lading vil du få ganske mye raskere lading enn medfølgende 10A ladekabel. En fastmontert boks vil også være "tryggere" da det ikke er noen Schuko kontakt som slites ved daglige ut/innkoblinger. Har du valg bil med 32A lademulighet må du ha fastmontert boks (eller "semiportabel") for å kunne lade på den hastigheten.

Er strømopplegget lagt korrekt og av nyere dato skal det ikke være noe problem å lade med 16A på den, hverken med fastmontert boks eller 16A ladekabel med Schuko.

nofuelno

Du kan kjøpe en veggboks fra Ensto ( http://www.ensto.com/no/losninger/ladestolper/ladingavelbilhjemme )
som koster 8.500,- . Benyttes denne på en 16A kurs, kan du justere ladefarten til f.eks. 14A
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Mippen

Sitat
Er strømopplegget lagt korrekt og av nyere dato skal det ikke være noe problem å lade med 16A på den, hverken med fastmontert boks eller 16A ladekabel med Schuko.

El anlegget er akkurat lagt opp helt nytt med tanke på elbilen, men det går også et utelys og to lysarmaturer på samme kursen. Det er i hovedsak utelyset som vil stå på når bilen lades, men må også inn i uthuset noen ganger. Utelyset trekker vel bare 25w og lysarmaturene 120w. Uansett anbefalte ikke elektrikeren å belaste kursen 100 prosent. Han sa det skulle være litt margin med tanken på varmgang osv. 

Hvordan vet jeg hvor mange watt bilen min kan lade? Hva er for eksempel forskjell på bilen som kan ladet 10/16amp og den som kan lade 32? Går det eventuelt an å bruke en overgang til hurtiglader for å lade den raskere hjemme hvis jeg har en kraftigere kurs lagt opp?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

SitatDu kan kjøpe en veggboks fra Ensto ( http://www.ensto.com/no/losninger/ladestolper/ladingavelbilhjemme )
som koster 8.500,- . Benyttes denne på en 16A kurs, kan du justere ladefarten til f.eks. 14A

Tåler den regn?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på søn 09. feb 2014, kl. 15:16
Sitat

El anlegget er akkurat lagt opp helt nytt med tanke på elbilen, men det går også et utelys og to lysarmaturer på samme kursen. Det er i hovedsak utelyset som vil stå på når bilen lades, men må også inn i uthuset noen ganger. Utelyset trekker vel bare 25w og lysarmaturene 120w. Uansett anbefalte ikke elektrikeren å belaste kursen 100 prosent. Han sa det skulle være litt margin med tanken på varmgang osv. 

Litt avhengig av hva slags type sikring det er vil 25W ikke være merkbart, og 120W til lys innimellom heller ikke noe problem. Alternativt kan du også koble ut laderen i periodene du skal bruke kursen til andre strømkrevende ting. Var en periode nødt til å kjøre vaskemaskin og tørketrommel samtidig på en 16A kurs, og da gikk det opp mot 4500W i perioder uten at sikringen gikk (men anbefaler det ikke). Enkelte av de faste ladestasjonene kan vel også justeres så man lader på 15A og ikke 16A og da vil du være godt innenfor.

Sitat fra: Mippen på søn 09. feb 2014, kl. 15:16
Hvordan vet jeg hvor mange watt bilen min kan lade? Hva er for eksempel forskjell på bilen som kan ladet 10/16amp og den som kan lade 32? Går det eventuelt an å bruke en overgang til hurtiglader for å lade den raskere hjemme hvis jeg har en kraftigere kurs lagt opp?

Hvis bilen er av den oppgraderte typen (levert ny fra sommer2013) og den er bestillt med 6.6kW lader kan du utnytte 32A lademulighet. Men 6.6kW lader var et ekstrautstyr som det kan virke som om mange forhandlere ikke anbefalte. Har du muligheten for 32A lading skal det vel også komme opp i displayet der forventet ladetid står, er postet et bilde av det i en annen tråd uten at jeg husker hvilken. 32A bruker samme ladeport som den vanlige laderen og hurtiglading hjemme via CHAdeMO er fortsatt en del år frem i tid hvis du ikke har veldig mye penger tilovers.

Ellers ville jeg kanskje ha prøvd ut å lade med medfølgende ladekabel en periode først for å se om det holder både i ladetid og eventuelle ulemper. Hvis du ikke har behov for å lade på jobb eller tilsvarende kan ladekabelen henge hjemme hele tiden og da blir det ikke annet enn ladetid som er forskjellig fra en fastmontert boks.

Mippen

Vet ikke om det har noen bettrening, men på carwings appen står det ladetid for 3kw og 6kw. Hva betyr det? Står det på alle?
Fremtiden er elektrisk.

Knotten

Tull og tøys!! >:(
Er 16A kursen OK, kan du belaste den med 16A kontinuerlig, det er gode marginer her.
Maks 10A på en 16A kurs - jeg ler meg ihjel!!

Unnskyld, kunne ikke dy meg.. :o
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Mippen

Ok. Elektrikeren min anbefalte ikke å lade 16 amp på 16 amp over tid. Anbefalte å bruke i underkant av 80prosent av kursen. Men hvis det går fint er det bra. Jeg er ikke Elektriker og det er vel ikke alle som kjenner så godt til elbiler. Først sa han at jeg måtte ha 32 amp. Når jeg sa at kabelen bare trakk 10 amp gikk det fint sa han.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Hva koster det eventuelt for en 16amp lader?
Fremtiden er elektrisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA