Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva tjener de som har kjøpt Tesla Model S?

Startet av Espen Hugaas Andersen, torsdag 06. februar 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg vet vi har hatt noen av disse undersøkelsene tidligere, men de har ikke alltid spesifisert spørsmålet veldig nøye.

Altså, hva er husholdningsinntekten:

- For dere som har kjøpt/finalized
- Før skatt
- Inklusive kapitalinntekter
- Uavhengig av om parteren bidrar til bilen
- Norske kroner
- Uavhengig av om man har kjøpt flere Model S eller Roadster
- Inklusive ting som støtte fra NAV, barnebidrag, osv.

Er spørsmålet klart? :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krister461

#1
Spørsmålet er klart. Men, det vil jo være store variasjoner basert på om man er en eller to i husholdningen. Vi er to i husholdningen men vi er avhengig av to biler. Så det er jo strengt tatt bare ene av inntektene som bidrar til bilholdet av Teslaen...

Så om noen svarer 1 mill så vet vi ikke om dette er en person med høy inntekt eller to med middels inntekt.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at dette blir det mest nøyaktige spørsmålet uten å splitte det opp i flere underspørsmål basert på hvor mange personer man er i husholdningen osv. Det er en kompleks problemstilling, og et enkelt spørsmål vil ikke gi det fullstendige bildet.

Hvis man er to personer med inntekt på 1 mill hver, og 16 barn, så har man ikke like god råd som en person med 600 000 i inntekt. (Som et ekstremt eksempel.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

orjan

Kan du åpne for å gjøre endringer? Skumleste bare og stemte basert på min inntekt, ikke husholdningens...
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Espen Hugaas Andersen

Det er desverre ingen mulighet for det i redigeringsmenyen. (Ett og annet avvik er nok ikke forferdelig om man får 200+ stemmer.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eclipse

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eclipse på torsdag 06. februar 2014, klokken 10:47
Hva er hensikten med denne undersøkelsen?
Vise at alle som kjøper Model S ikke er multimilliardærer. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MartinezSC

#7
Sitat fra: orjan på torsdag 06. februar 2014, klokken 10:44
Kan du åpne for å gjøre endringer? Skumleste bare og stemte basert på min inntekt, ikke husholdningens...
Kan du ikke trykke på "fjern stemme"?

EDIT: Ser at dette bare er mulig på noen spørreundersøkelser..

krister461

#8
Selvsagt vil ikke ett spørsmål gi det hele bildet. Og, du har i motsetning til tidligere forsøk klart å stille et konsist spørsmål. ;)

Men, jeg mener at man ville fått et riktigere inntrykk av teslaeierne om man spurte om inntekten til den bilen var registrert på. I de få tilfellene bilen er registrert på to personer så kan man ta snittinntekten. Da ville man ut fra undersøkelsen i alle fall kunne dra et slags snitt over alle som har svart og se en mer realistisk spredning.

Disse tallene gir i hvert fall ikke meg så veldig mye siden jeg ikke vet hvilke svar som representerer en eller to inntekter. De som ønsker å tolke det slik at teslaeiere er rike vil tro at det er mange enkeltpersoner som har svart, mens de som ønsker å tolke det slik at teslaeiere ikke er så rike vil tro det er mange husholdninger med to inntekter som har svart... :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: krister461 på torsdag 06. februar 2014, klokken 10:49
Selvsagt vil ikke ett spørsmål gi det hele bildet. Og, du har i motsetning til tidligere forsøk klart å stille et konsist spørsmål. ;)

Men, jeg mener at man ville fått et riktigere inntrykk av teslaeierne om man spurte om inntekten til den bilen var registrert på. I de få tilfellene bilen er registrert på to personer så kan man ta snittinntekten. Da ville man ut fra undersøkelsen i alle fall kunne dra et slags snitt over alle som har svart og se en mer realistisk spredning.

Disse tallene gir i hvert fall ikke meg så veldig mye siden jeg ikke vet hvilke svar som representerer en eller to inntekter. :)
Det er som oftest slik at en familie går for en stor dyr bil, og en mindre billig bil. Om det var vanligst at familier gikk for to ca like dyre biler, så ville jeg ha vært enig med deg, men så lenge det er to biler i forskjellig prisklasse som er vanligst, så vil som oftest inntekt fra den som har den minste bilen også gå til den største bilen. Kanskje ikke direkte, men ved at husholdningsutgiftene fordeles ulikt. Man kan bringe det at det er som oftest inntektsforskjeller også inn i miksen, altså at den med lavest inntekt ofte dekker den billigste bilen, men da begynner det å bli veldig mye synsing. Ett annet moment er at single betaler forholdsvis mye mer for bolig relativt til inntekt, altså har de relativt sett dårligere råd.

Jeg klarer ikke helt å se at man kan klare å sette ett bra skille uten to spørsmål, ett for single og ett for husholdninger med flere personer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hyperstress

Tror det er veldig vanskelig å formulere denne avstemningen perfekt. Vi vil uansett slik den er nå få en grei pekepinn på hvordan det ligger an  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Espen Hugaas Andersen

#11
Jeg lette litt på SSB, og kom fram til at i 2012 var medianinntekten etter skatt 446 200 kroner, og gjennomsnittet på utlignet skatt av bruttoinntekt lå på 25,4%. Før skatt blir medianinntekten altså 598 000 kroner. Dette var i 2012, om man regner med 5% lønnsøkning siden da vil man ligge på rundt 628 000 kroner i median husholdningsinntekt.

Det blir litt grovt når man ikke har nyere tall og tall før skatt, men er nok sånn ca riktig. Vi kan regne ut median av husholdningsinntekten her og deretter sammenligne med median husholdningsinntekt for landet.

Medianen blant de som har kjøpt tesla ligger på rundt 1,15 millioner. Det er høyere enn landssnittet, men ikke helt oppe i skyene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#12
Vent, jeg var visst litt pessimistisk. Jeg fant en annen tabell "Hushalda sine inntekter, hushaldstypar".

Der kan man se at de totale husholdningsinntektene før skatt blir slik:

Alle hushald: 698 500
Aleinebuande under 30 år: 294 300
Aleinebuande 30-44 år: 419 100
Aleinebuande 45-66 år: 432 500
Aleinebuande 67 år og eldre: 305 500
Par utan barn, eldste person under 30 år: 660 900
Par utan barn, eldste person 30-44 år: 869 400
Par utan barn, eldste person 45-66 år: 986 500
Par utan barn, eldste person 67 år og eldre: 665 800
Par med barn 0-5 år: 964 900
Par med barn 6-17 år: 1 170 600
Par med barn 18 år og eldre: 1 253 000
Einsleg mor/far med barn 0-5 år: 384 500
Einsleg mor/far med barn 6-17 år: 527 300
Einsleg mor/far med barn 18 år og eldre: 676 900
Fleirfamiliehushald: 948 500

Med 1,25 mill i gjennomsnittlig husholdningsinntekt tjener altså de som har kjøpt Tesla mindre enn gjennomsnittshusholdningen der det er snakk om et par med ett eller flere barn eldre enn 18 år. Dette var også i 2012, så tallene for i år blir høyere.

Redigert: Jeg sammenlignet først medianinntekten med gjennomsnittsinntekten. Det blir helt feil. I stedet regnet jeg ut gjennomsnittsinntekten basert på avstemningen, der jeg antok "over 2 mill" betydde "2,5 mill", denne ble på 1,236 mill.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

D.O

Sitat fra: krister461 på torsdag 06. februar 2014, klokken 10:49
Selvsagt vil ikke ett spørsmål gi det hele bildet. Og, du har i motsetning til tidligere forsøk klart å stille et konsist spørsmål. ;)

Men, jeg mener at man ville fått et riktigere inntrykk av teslaeierne om man spurte om inntekten til den bilen var registrert på. I de få tilfellene bilen er registrert på to personer så kan man ta snittinntekten. Da ville man ut fra undersøkelsen i alle fall kunne dra et slags snitt over alle som har svart og se en mer realistisk spredning.

Disse tallene gir i hvert fall ikke meg så veldig mye siden jeg ikke vet hvilke svar som representerer en eller to inntekter. De som ønsker å tolke det slik at teslaeiere er rike vil tro at det er mange enkeltpersoner som har svart, mens de som ønsker å tolke det slik at teslaeiere ikke er så rike vil tro det er mange husholdninger med to inntekter som har svart... :)
Helt enig, eller så får trådstarter dele resultatet på 2. BLir helt feil å fremstille det slik at fleste parten har en inntekt på over 1 mill. Da vil utenforstående missoppfatte og tro at dette er inntekten til 1 person.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cowboystrekk

Dette synes jeg var en god avstemning. Andre avstemninger som også bør taes med når man evt skal sende noe til media er hvem som bruker Teslaene sine som familiebiler med en eller flere barn i, om det er hovedbil, eneste bil eller bil nr 2\3 osv (mener det finnes ei sånn undersøkelse). Hadde vært snedig å ha noen tall å slå i bordet med, kanskje noen her på forumet kunne ta med undersøkelsene på debatten ikveld og lese fra dem?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA