Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spetalens regnestykke

Startet av flux, tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:28

« forrige - neste »

Oreo

Ha ha, syntes Spetakkel toppet det hele på NRK med å syte over at norske skattebetalere tapte avgifter på mangel av DRIVSTOFFAVGIFT!!! På en ELBIL!

Nå skal han vel ha meg til å betale tilsvarende avgift på bruk av vaskemaskinen og kaffetrakteren også nå?? Dette var omtrent det mest patetiske jeg har sett og hørt noen gang.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Mindgame

Det var en fryktelig dårlig oppvisning av Spetalen i debatten på NRK ikveld. Virket rett og slett som at han ikke hadde kunnskaper om bilen eller problemstillingen i det hele tatt. Men jeg syntes faktisk ikke at Hauge var "på ballen" heller.

Rotete og svak argumentasjon av begge parter.

Selv har jeg kjøpt TMS med tanke på å erstatte vår BMW X3. TMS blir da eneste bil i familien på fem personer. Personlig mener jeg at Spetalen bommer på sine økonomiske regnestykker og hans karakteristikk av TMS som en nr to eller tre sportsbil for rike på Oslo vest.

janmb

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:05
Det er på mange måter skremmende å se hvilke motkrefter som nå kommer frem i media fra alle kanter. Janteloven og misunnelsen står fortsatt sterkt i Norge.
Det hamres løs på "subsidier", "kullkraftdrevet", "rikmannsbil", "ekstrabil" og "kø i kollektivfeltet".

Eeeeegentlig er jeg litt glad for det - helt enkelt fordi jeg selvsagt ønsker at bilen jeg til enhver tid kjører skal være så sjelden som mulig. Men det er av rent egoistiske grunner - for miljøet er det selvsagt svært synd om folk blir lurt av slik vranglære til å tro elbiler ikke er rett vei å gå
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

stue

Spetalen maste om at det var en sportsbil, og han nevnte til og med at den hadde knøttlite bagasjerom. Virker jo ikke som han vet hva han snakker om? Eller er det bevisst fra hans side å lyve om dette?

ebbrey

Skal si det ble fart i media når elbilen endret seg fra

til


Ser problematikken med veiavgift bommer ferger osv. Har ingen ting imot at dette endres.
Men skal det være noe fart i elbil salget må hvertfall avgiftene på kjøpet holdes nede.
Resten er det vel bare fair at vi også er med på å betale for.

Dette med bil nr 2/3 for rikinger? Nei, ikke mye vits å bruke energi på. Tror det er mange vanlig-mann-i-gata som har fått en mulighet til å bytte ut den gamle bilen med noe nyere tryggere og morsomere og betale på. Er ikke det bare bra da? Bilparken i norge er skammelig gammel som den er.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Espen Hugaas Andersen

#36
Hauge konsentrete nok ikke på de riktige tingene. Det var åpenbart at Spetalen er tilbakestående, men Hauge er ikke en god debattant så det ble nok ikke like tydelig for de uinnvidde.

Jeg hadde likt det om vi hadde en norsk talsmann med de samme kvalitetene som Richard Dawkins, som kunne plukke argumentene bedre fra hverandre med fakta.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Øygard

Det som er synd er at mange har enda mindre kunnskap om elbiler og Tesla enn Spetalen og vil kjøpe argumentene og regnestykkene hans.

Jaja. Da vet jeg hva tema i lunchen på jobb i morgen blir...
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

tho

Er det bare jeg som synes Hauge er en skikkelig ekkel type? Han er en utrolig dårlig representant for elbilfolket etter min menig. En litt mer veltalende og karismatisk person hadde gjort seg!

Nå skal det sies at jeg ikke har noen miljø-tanker rundt mitt kjøp. Jeg vil bare ha fet bil til en billig penge så spatelen har nok ganske rett på mange måter vertfall når det gjelder meg. Men at staten taper penger. Den er drøy. Staten velger å ikke ta penger for å få flere til å velge elbil! Er faen ingen som hadde kjøpt elbil his de hadde  samme avgifter/mva som vanlige biler. (Ei heller 50% av avgiftene tror jeg)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

OddB

Sitat fra: tho på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:49
Er det bare jeg som synes Hauge er en skikkelig ekkel type? Han er en utrolig dårlig representant for elbilfolket etter min menig. En litt mer veltalende og karismatisk person hadde gjort seg!

Nå skal det sies at jeg ikke har noen miljø-tanker rundt mitt kjøp. Jeg vil bare ha fet bil til en billig penge så spatelen har nok ganske rett på mange måter vertfall når det gjelder meg. Men at staten taper penger. Den er drøy. Staten velger å ikke ta penger for å få flere til å velge elbil! Er faen ingen som hadde kjøpt elbil his de hadde  samme avgifter/mva som vanlige biler. (Ei heller 50% av avgiftene tror jeg)
Uten Hauge hadde du ikke hatt noen Tesla i dag !
Så enkelt er det. Les deg opp på elbilens historie. Bellona  handler om miljøvern, det er basis for Elon og Tesla også..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ebbrey

#40
Sitat fra: tho på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:49
Er faen ingen som hadde kjøpt elbil his de hadde  samme avgifter/mva som vanlige biler. (Ei heller 50% av avgiftene tror jeg)

Kommer vel litt ann på kjøper. Du har de som kjøper uten at pris har noe å si. Også feks de som handler på regnestykke. Hvis jeg kunne kjøpt en fossilgolf eller en e-golf til samme pris. Hvor e-golfen hadde nok rekkevidde. Så ville det jo vært en del å hente på driftskostnader ved mye kjøring.

Hadde selv ikke vært intressert i en bil til 600+ som trenger nesten 16kr literen i drivstoff.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

tho

Nå nevnte jo Spetalen at staten tapte penger på drivstoffavgift også. Skulle ikke forundre meg om noen politikerhoder fikk gode ider nå på km avgift for elbiler.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

hhartes

Jeg fikk følelsen av at Spetalen snakket om Roadster (sportsbil, Oslo Vest, bagasjerom, baksete osv). Men han kan da ikke være SÅ lite informert! Og å påstå at det bare er rikinger i Oslo som kjøper en slik bil, som nr 2 eller 3, for å snike i kollektivfeltet, er direkte provoserende når man selv er temmelig "normal", bor i Trøndelag og klarer seg med kun en TMS i en småbarnsfamilie.

Spetalen har vært et stolt eksempel fra "min" linje på Gløshaugen, på en økonom som også kan ingeniørfag (han gikk på Indøk). Nå fremstår han bare som en uvitende tulling som desperat forsøker å stoppe verden fra å gå videre. Godt å vite at selv han er dømt til å tape den kampen.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Espen Hugaas Andersen

En ting man kan gjøre:

Tipse diverse nettaviser om denne saken og pek på faktafeilene i Spetalens syn. Jeg har allerede tipset teknisk ukeblad, og håper de kan kjøre en balansert sak på Spetalens uansvarlige påstander. Den eneste måten man får informert befolkningen er ved å engasjere seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Avh

Jante øker mest i Norge for tiden. Da vi kjørte Buddy så folk nedlatende og overbærende på den, en sinke i kollektivfeltet og trafikkfarlig. Nå kommer Teslaen om en måned og bilen brenner allerede og ladestrømmen er borte for alltid. Fossilfolket er redd de blir bilismens paria lik røykerne, og ut spretter jante-trollet: Angrep er det beste forsvar...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA