Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

6AP - Remote Services. Hva er det?

Startet av AndesiteSilver_i3, mandag 03. februar 2014, klokken 14:59

« forrige - neste »

AndesiteSilver_i3

Jeg har ikke bestilt noe "utvidet" internett/apps.
Har da kun 6AE - TeleServices, 6AP - Remote Services og 6AC - Intelli.emer.call. som ligger inne under standardutstyr.
Hva kan dette brukes til? Har du noen eksempler?

Det jeg er mest spent på er om jeg med dette kan styre oppvarming av bilen via mobil eller ikke.
Har ikke noen linker her nå men mener å ha sett litt delte meninger om hva man må ha for å kunne styre lading/oppvarming.
Noen mener at standard er tilstrekkelig for å kunne styre oppvarming mens andre mener jeg må ha minimum 6AK i tillegg.
Noen her som vet dette sikkert?
- - - - - - - - -

Terondo

Oppvarming av bilen kan du vel alltid styre, uansett ekstrautstyr. Bilen vil alltid være online, uavhengig av om du har valgt "Internet" som ekstrautstyr. Internet, som ekstrautstyr gir deg bare mulighet til å surfe på internett i bilen, på iDrive-skjermen, men bare når den står i ro, eller beveger seg ganske sakte. Jeg hoppet over akkurat dette, siden det bare kan brukes når den står i ro.

Når det gjelder Remote Services, vil jeg tro det har med f.eks. kollisjonsvarsling og slikt å gjøre, at bilen kan melde om kollisjon selv, og at man generelt har mulighet å ringe for å varsle om uhell, direkte i bilen. Siden dette handler om sikkerhetsutstyr er nok dette med som standard.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

02Henning

Hiver meg på denne tråden, med fare for at svaret allerede finnes i en annen tråd (har ikke funnet det så langt):
Når i3 er "online" hele tiden så regner jeg med at det er via 3G? Da trenger vi jo et ekstra SIM med abonnement, er dette noe som følger med i en eller annen pakke når bilen leveres eller skaffer vi dette selv i forkant av levering?

Abonnementstilknytning kan jo endres etterhvert, men uavhengig av hvilken app-konfigurasjon du har bestilt så er det vel en forutsetning at bilen har tilgang til GSM-nettet? Hva er "drillen" her?

bromm

Bilen kommer som standard med eget sim-kort som gjør at den alltid er på nett i hele Europa. Den kommer også med de 3 som trådstarter nevner - 6AE, 6AP og 6AC som standard. Disse er i hovedsak det som trengs for at både BMW i Remote-appen kan kommunisere med bilen, nødanrop ved ulykke, samt at fjerndiagnostikk/service kan utføres - her litt mer grundig info fra kontraktsteksten:

TeleServices (SA6AE)
Tjenesten "TeleServices" gir kunden mobilitet. Dersom det
er påkrevd eller når det angis eller bestilles av kunden, skal
bilens tekniske data (f.eks. serviceopplysninger om
slitasjedeler, tilstandsopplysninger om bilen som check
control-meldinger, batter¡-ladestatus, data for å identifisere
og lokalisere bilen i tilfelle havari), overføres til BMW. I tilfelle
det er påkrevd med service, skal disse dataene sammen med
kundens navn og e-postadresse, som kunden har gitt til
BMW, oversendes til den ansvarlige ser-vicepartneren, BMW
Mobile Care eller de enkelte tjenesteleverandørene med sikte
på å oppnå kontakt og gjøre en avlale, Dataene skal
oppbevares helt til alle prosedyrene er korrekt gjennomført.
Utover dette skal det ikke oversendes noen data til tredjeparter.
Tekniske data skal med regelmessige intervaller
overføres fra bilen til BMW, der de skal vurderes for å bistå i
den ytterligere utviklingen av BMW-produkter. Det er dette
som er kalt "Teleservice Report". Disse dataene er
utelukkende tekniske, bilrelaterte data. Andre data, som
posisjonsbestemmelse, skal ikke overføres som del av
"Teleservice Report". "TeleService Battery Guard" overvåker
bilens batteriladestatus kontinuerlig. Dersom batteriets
ladestatus synker til under en fast verdi, skal den ansvarige
serv¡cepartneren informeres. Den ansvarlige servicepartneren
skal deretter kontakte kunden for å avtale en serviceavtale
etter behov. Ved å registrere seg i BMW ConnectedDrive
kundeportal, kan kunden også bli informert om kritisk batteristatus
gjennom tekstmeldinger, eller for BMW i gjennom
push mail, ved at hjelp av lysende markeringslys eller
parkerings-lys.

lntelligent nødanrop (SA6AC)
Det er nødvendig å identifisere og lokalisere bilen for å bruke
"lntelligent nødanrop", og det er også nødvendig å overføre
den påkrevde informasjonen for å gi bistand til den enkelte
redningssentral. Brukeranmodningen og de dataene som
kreves, kan oveføres til tjenesteleverandører som er utnevnt
av BMW for å levere tjenesten - i så tilfelle skal disse
dataelementene bare brukes for å bistå med å levere
tjenesten, og de skal oppbevares frem til alle prosedyrer er
korrekt gjennomført. Utover dette skal det ikke oversendes
noen data til tredjeparter

Remote Services (SA6AP)
Tjenesten "Remote Services" (5A6AP) krever registrering i
BMW ConnectedDrive kundeportal. Denne tjenesten kan
være til hjelp dersom kunden ved et uhell låser seg ut av bilen,
f.eks gjennom BMW Operator med den fjernstyrte telefonfunksjonen.
Alternativt kan kunden bruke en smarttelefon som fjernkontroll.
Ved å bruke "My BMW i Remote App" (tilgjengelig for iPhone og Android),
kan kundene finne sin BMW blant andre biler ved hjelp av denne
smarttelefon-appen, ved at den får frontlyktene til å blinke.
Kunden kan også justere temperaturen i bilen før de setter seg inn.


Det meste er altså med her, for å kunne kommunisere med bilen utenifra, og fjernstyre/avlese det som er interessant på den måten.

MEN disse inneholder altså ikke alle underholdningstjenestene og Internett-relaterte funksjoner innenfra bilen (slik som 6AK Connected Drive (med alle mulige gratis-app'er (6NR) for bruk mot internett), RTTI (6AM), som gir oppdatert traffikk informasjon, som igjen kan ha betydning for rekkevidde og en standard nettleser (6AR), som lar brukeren surfe på hvilken som helst "normal" nettside gjennom iDrive.

AndesiteSilver_i3

Takk for utdypende tilbakemeldinger.
Da kan det se ut som om jeg har det jeg trenger ang trådløs styring/kontroll.
- - - - - - - - -

AndesiteSilver_i3

Jeg prøver å få lagt inn min i3 i www.bmw-connecteddrive.no men den finnes ikke der ennå.
Noen som har noen estimater på hvor lang tid etter ferdig produsert bil man kan finne sin bil på www.bmw-connecteddrive.no?

Min i3 ble ferdigprodusert 12.05.2014

- - - - - - - - -

Klykken

Nå har ikke jeg fått min enda, men må man ikke verifisere registreringen i selve bilen også?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Herwitz

Sitat fra: Klykken på onsdag 21. mai 2014, klokken 12:39
Nå har ikke jeg fått min enda, men må man ikke verifisere registreringen i selve bilen også?

Jo, du får ikke gjort det før du har tilgang på bilen. Det kommer en kode i bilen som skal bekreftes.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

AndesiteSilver_i3

Okay, takk for info. Da er det bare å vente noen uker ennå..

Jeg skjønner at jeg ikke får aktivert bilen min før jeg får matchet med en kode fra min egen bil
men jeg hadde håpet den skulle finnes i connecteddrive nå.
Prøver jeg å legge inn et VIN med noen titalls nummer før mitt VIN så finner den den bilen.

Hadde håpet å kunne fått tilgang på user manual for min bil litt i forkan før den blir utlevert :-)
- - - - - - - - -

LMOR

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på onsdag 21. mai 2014, klokken 13:49
Hadde håpet å kunne fått tilgang på user manual for min bil litt i forkan før den blir utlevert :-)
Det er det en egen tråd på, og den ligger tilgjengelig for iOX og Android ca 1 uke etter at bilen er produsert ferdig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA