Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Real Time Navigation

Startet av Cato76, mandag 03. februar 2014, klokken 11:18

« forrige - neste »

Cato76

Hva er egentlig real time navigation? Dette var vel et punkt Elon nevnte som major oppdatering. Jeg trodde google traffic var real time  ???

Kanskje Space-X har sendt opp en satellitt som sender real time bilder...  8)

Nei, er det noen som sitter med info om hva denne oppdateringen vil medføre?

Uansett så savner jeg funksjoner som gjør at man kan velge forskjellige ruter som;
- Raskeste rute
- Korteste rute
- Estimert forbruk ved de forskjellige rutene, basert på temperatur og trafikk som kan hentes ut via www'en
- Oversikt over alle offentlige ladestasjoner
- Om en har ferje på ruten så burde bilen klare å hente opp rutetabell for ferjen automatisk (som en pop-up som kommer når en nærmer seg ferjen - eks 30 min før)
- Mulighet til å legge inn symboler (valgfritt) for parkeringshus, sykehus, attraksjoner, restauranter... osv. trykker man på symbolet så får man opp mer info + valg om å gå direkte til hjemmeside.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Brede

Googles real-time navigation innebærer at du automatisk blir rutet inn på mindre traffikerte veier dersom dette medfører en kortere reisetid. Dette blir kontinuerlig utregnet og oppdatert.
Mulig det blir samme funksjon i bilen?
Trafikktetthet har vi vel allerede ser jeg, så da mangler det vel bare utregning av reisetid og oppdatering av rute i henhold til dette.

kristmara

Rute med lavest forbruk hadde vært fint. Trenger bare å ha kontakt med  yr, brøytemannskap og trafikkinfo i tillegg til å vite om stigning :)
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

Cato76

Sitat fra: kristmara på mandag 03. februar 2014, klokken 12:15
Rute med lavest forbruk hadde vært fint. Trenger bare å ha kontakt med  yr, brøytemannskap og trafikkinfo i tillegg til å vite om stigning :)

Kontakt med yr eller tilsvarende er vel ikke problem, heller ikke trafikkinfo (som sender info via radio og nett). Stigning finnes data på allerede (f.eks her http://www.jurassictest.ch/GR/)
Er vel litt mye å be om at brøytemannskapet skal ringe Tesla og fortelle hvilke veier som er brøytet... men dette er jeg sikker på at det kommer - en får jo oppdaterte kart over hvor og når løypemaskinen kjører på fjellet (utstyrt med GPS sendere), så hvorfor skulle ikke dette fungere for brøytebiler? Her er eksempel for Golsfjellet - http://www.tractrac.com/ski/golsfjellet/
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Henning76

Sitat fra: kristmara på mandag 03. februar 2014, klokken 12:15
Rute med lavest forbruk hadde vært fint. Trenger bare å ha kontakt med  yr, brøytemannskap og trafikkinfo i tillegg til å vite om stigning :)

http://www.jurassictest.ch/GR/

Den er ihvertfall et bra utgangspunkt. Jeg tror Google allerede har informasjon om stigning, fartsgrenser og lignende. Vær spiller vel ikke SÅ stor rolle hvis man legger til grunn at det enten er a) vått, b) kaldt eller c) JÆVLIG kaldt. ;)
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Cato76

Sitat fra: Henning76 på mandag 03. februar 2014, klokken 12:33
Sitat fra: kristmara på mandag 03. februar 2014, klokken 12:15
Rute med lavest forbruk hadde vært fint. Trenger bare å ha kontakt med  yr, brøytemannskap og trafikkinfo i tillegg til å vite om stigning :)

http://www.jurassictest.ch/GR/

Den er ihvertfall et bra utgangspunkt. Jeg tror Google allerede har informasjon om stigning, fartsgrenser og lignende. Vær spiller vel ikke SÅ stor rolle hvis man legger til grunn at det enten er a) vått, b) kaldt eller c) JÆVLIG kaldt. ;)

Været har mye å si! I de siste ukene som har ligget på ca -5 grader har jeg hatt et forbruk på ca 245kW/km (til jobb). Når det endret seg til 3+ grader i dag hadde jeg et forbruk på 215kW/km.
Når vi i sommer ligger på 20 grader så vil nok rekkevidden øke med 20-30% i forhold til det en har ved noen minusgrader.
Om en først har 20 grader vil nok vått/tørt også utgjøre noe.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

kristmara

Sitat fra: Cato76 på mandag 03. februar 2014, klokken 12:44
Sitat fra: Henning76 på mandag 03. februar 2014, klokken 12:33
Sitat fra: kristmara på mandag 03. februar 2014, klokken 12:15
Rute med lavest forbruk hadde vært fint. Trenger bare å ha kontakt med  yr, brøytemannskap og trafikkinfo i tillegg til å vite om stigning :)

http://www.jurassictest.ch/GR/

Den er ihvertfall et bra utgangspunkt. Jeg tror Google allerede har informasjon om stigning, fartsgrenser og lignende. Vær spiller vel ikke SÅ stor rolle hvis man legger til grunn at det enten er a) vått, b) kaldt eller c) JÆVLIG kaldt. ;)

Været har mye å si! I de siste ukene som har ligget på ca -5 grader har jeg hatt et forbruk på ca 245kW/km (til jobb). Når det endret seg til 3+ grader i dag hadde jeg et forbruk på 215kW/km.
Når vi i sommer ligger på 20 grader så vil nok rekkevidden øke med 20-30% i forhold til det en har ved noen minusgrader.
Om en først har 20 grader vil nok vått/tørt også utgjøre noe.

Nedbør i luft og rullemotstand pga våt/slapsete vei har mye mer å si enn temperatur. Vind har mye å si i høye hastigheter. Men bortsett fra det med brøyting kan man vel stort sett gå ut ifra at det er omtrent samme forhold på de ulike reiserutene.
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

Sofus

Håper vi får en smart og brukervennlig integrasjon av Waze i navigasjonen.

https://www.waze.com
Model S

El-Ing


Sitat fra: Sofus på onsdag 05. februar 2014, klokken 14:47
Håper vi får en smart og brukervennlig integrasjon av Waze i navigasjonen.

https://www.waze.com

+1

bruker den daglig på telefonen, hadde vært genialt på den store skjermen!




Tappatalket fra telefonen
Grå S85 mottatt 28.2.

bb

Sitat fra: Cato76 på mandag 03. februar 2014, klokken 11:18
Uansett så savner jeg funksjoner som gjør at man kan velge forskjellige ruter som;
- Raskeste rute
- Korteste rute
- Mulighet til å legge inn symboler (valgfritt) for parkeringshus, sykehus, attraksjoner, restauranter... osv. trykker man på symbolet så får man opp mer info + valg om å gå direkte til hjemmeside.
Dette har TomTom, Garmin, etc hatt i mange år. Det er derfor jeg fortsatt bruker en løs TomTom i tillegg. Min TomTom kan f.eks. få opp et hotell og vise telefonnummer. Hjemmeside har den ikke da.

På min TomTom GO-930T (T'en står for traffic) så får jeg realtime beskjed hvis ruten jeg har valgt plutselig har kø eller er stengt. TomTom vil da kalkulere en ny rute som er raskere, vise i antall minutter/timer hvor mye raskere den er og spørre meg om jeg vil ta ny rute eller fortsette på den gamle.

Problemet med denne er at trafikkmeldingene ofte er utdaterte. Jeg har av og til kjørt en skogsvei for å unnå vegarbeid som var ferdig ti timer siden. Det er ikke noe galt i selve systemet til TomTom. Men de som legger ut trafikkinformasjon må være flinkere til å oppdatere det. Så i praksis driter jeg i å ta ny rute og satser på å følge den første ruten. I 90 % av tilfellene var det ikke noe kø/vegarbeid/uhell.

Jeg tipper Tesla kommer til å bruke informasjon fra Google for å rekalkulere nye ruter underveis hvis den ruta du har plutselig skulle ta lenger tid enn antatt. Det er kult at Tesla forbedrer navigasjonen sin. Men jeg kommer personlig til å bruke TomTom i mange år fremover, slik jeg ser tempoet i utviklingen av navigasjonen til Tesla.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sjøhyene

Er det bare jeg som er skuffet over navisjonen til MS?

Skulle i helgen navigere meg først til lier/drammen og så opp i fjellet mot nesbyen. Både frem og tilbake skulle den ha meg ut på ruter som helt opplagt tok både lenger tid og hadde lenger avstand.
Bør legge til at trafikkbildet neppe var forklaringen da den hjemover tok veien om hønefoss med masse kø av folk som skal mot oslo pluss veiarbeid. Når jeg egentlig skulle mot tønsberg.. Tenkte jeg skulle gi den en sjanse å prøve den veien istedenfor den kortere veien jeg vanligvis kjører. Det var helt klart ikke smart.

Eller er det noe i oppsettet jeg må justere? Eventuelt noe jeg ikke har skjønt?

Syns det er ekstra merkelig når jeg kan navigere via google på min telefon og få beste rute hver gang. Altså en annen rute en bilen gir når bil og telefon er på sammen sted.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Quintilian

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 24. mars 2014, klokken 08:13
Er det bare jeg som er skuffet over navisjonen til MS?

Skulle i helgen navigere meg først til lier/drammen og så opp i fjellet mot nesbyen. Både frem og tilbake skulle den ha meg ut på ruter som helt opplagt tok både lenger tid og hadde lenger avstand.
Bør legge til at trafikkbildet neppe var forklaringen da den hjemover tok veien om hønefoss med masse kø av folk som skal mot oslo pluss veiarbeid. Når jeg egentlig skulle mot tønsberg.. Tenkte jeg skulle gi den en sjanse å prøve den veien istedenfor den kortere veien jeg vanligvis kjører. Det var helt klart ikke smart.

Eller er det noe i oppsettet jeg må justere? Eventuelt noe jeg ikke har skjønt?

Syns det er ekstra merkelig når jeg kan navigere via google på min telefon og få beste rute hver gang. Altså en annen rute en bilen gir når bil og telefon er på sammen sted.


Synes å huske at noen her sa at kartdata blir levert av Google (og oppdatert høvelig ofte), mens selve navigasjonsbiten/rutekalkulasjonen gjøres ved hjelp av Navigon...? Og at denne ikke oppdateres sammen med Google-kartene?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA