SW v.6.0

Startet av Roger (NO), søndag 02. februar 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: mj på lørdag 02. august 2014, klokken 19:45
På servicesenteret i Berlin/Hamburg ( husker ikke helt hvilken av dem ) hadde de ikke den store troen på at 6.0 ville gi de store revolusjonerende endringene da det aller meste av dette er på plass i 5.12
Ganske stor skuff hvis ikke 6.0 byr på noe nytt.... :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

eDooku

Det er nok ingen fare for at det ikke vil være noe nytt i v6.0. Til det er mulighetene og ønskelistene litt for mange.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

serenejet

Håper egentlig det ikke blir altfor mye nytt og tøysete jeg. Lett å få feature-dilla og slenge på for mye.
2025 ID.Buzz GTX

Anew

Mest av alt vil jeg ha stabilitet og ytelse. Syns jeg har måttet reboote uforholdsmessig ofte etter at 5.11 kom på plass, og jeg opplever litt for ofte treghet bla. i ryggesensorene.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

eDooku

Jeg tror vi vil se ytelsesforbedringer sammen med en del nye funksjoner og kanskje designmessige tilpasninger. Super stabilitet og feilfrihet i en x.0-versjon synes jeg ikke man kan forvente, det er det heller ingen andre programvareutviklere som klarer. Styrken med Teslas OTA-oppdateringer er at vi raskt kan få feilfikser etter den første versjonen.

Så får vi håpe på at utviklerne faktisk kan få jobbe med å gjøre 6.x bra før de må hive seg over 7.0, som selvsagt blir en del av Model 3... Runddansen vil fortsette og fortsette...

serenejet

Sitat fra: ew på mandag 04. august 2014, klokken 09:33
Jeg tror vi vil se ytelsesforbedringer sammen med en del nye funksjoner og kanskje designmessige tilpasninger. Super stabilitet og feilfrihet i en x.0-versjon synes jeg ikke man kan forvente, det er det heller ingen andre programvareutviklere som klarer. Styrken med Teslas OTA-oppdateringer er at vi raskt kan få feilfikser etter den første versjonen.

Her er jeg uenig. I en 1.0 bør man kanskje gi litt slack, men i en såpass sen versjon som dette bør man forvente at antallet regresjoner er minimalt.
2025 ID.Buzz GTX

tho

Sitat fra: kvasbo på mandag 04. august 2014, klokken 09:36
Her er jeg uenig. I en 1.0 bør man kanskje gi litt slack, men i en såpass sen versjon som dette bør man forvente at antallet regresjoner er minimalt.

Tja det kommer jo helt an på hvor mange nye funksjoner som blir introdusert.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

serenejet

Ambivalent til dette, altså. Klarer man ikke lage såpass enkel software som dette med høy kvalitet bør man lage færre features. Er ikke akkurat avanserte greier det er snakk om. Antar de stadige forsinkelsene kommer av problemer med stabilisering pluss mangel på fokus pga. mekking på X/3-softwaren.

Samme for meg egentlig, bilen funker fint med 5.12 og jeg savner egentlig lite (selv om det er moro med nytt og fancy er stabilitet mye viktigere, og 5.12 oppleves som temmelig stabil).
2025 ID.Buzz GTX

cra

Nuvel. Med så mange funksjoner er det langt fra noen "enkel" software. Det kan kanskje se slik ut utenfra, men det er utrolig hvor mye rart som kan påvirke "noe annet rart", og testing i lab blir aldri det samme som faktisk bruk, ei heller betatesting. Det er umulig å teste alle kombinasjoner før man releaser, og før eller sinere er det en eller annen bruker som trykker på noe samtidig som et par andre utestede forutsetninger er til stede, og så skjer noe merkelig/galt. Jeg har jobba med softwareutvikling i 20 år, og har sett mye rart. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eDooku

Det er sjelden man ser en .0 som ikke har noen problemer. Og det er helt riktig det cra sier om testing. Apple klarer f.eks. aldri å slippen en Mac OS eller iOS uten å kort tid etter komme med en X.X.1. Microsoft klarer det ikke. Google slipper sjelden noe uten å kalle det beta. Andre bilprodusenter oppdaterer programvaren hele tiden, de sniker det bare inn under service eller sjekk. Problemet er vel i grunnen at programvare ikke er så enkelt som vi ønsker at det skal være.

serenejet

Tro meg, jeg vet. Har jobba med enterprisesoftware i mange år og sitter midt oppi en hotfix til store kunder nå, så jeg vet hvor vanskelig det er å release :)

Et operativsystem er uansett uendelig mye mer avansert enn det tynne laget Tesla har oppå Linux i bilene sine, det meste av features man ønsker er jo nesten bare UI-fikser eller småting i øverste lag/hovedskjermen.

Men jeg kan nok om dette til å anta at Tesla vet hva de gjør, får til balansen og releaser når de er ferdige!
2025 ID.Buzz GTX

OleJA

Tror mye av det de sliter med, er at det nok finnes flere forskjellige varianter av sensorer og embedded kontrollere i bilene som er levert. Dette er i utgangspunktet gjort for å innføre forbedringer fortløpende, men vil etterhvert skape store utfordringer i å levere oppdateringer som fungerer korrekt sammen med alle disse produktvariantene.

serenejet

Det høres veldig plausibelt ut. Særlig sett i lys av at de sleit økonomisk en periode og derfor sikkert har en god del hacks rundt omkring i programvaren.
2025 ID.Buzz GTX

cra

Sitat fra: OleJA på mandag 04. august 2014, klokken 11:39
Tror mye av det de sliter med, er at det nok finnes flere forskjellige varianter av sensorer og embedded kontrollere i bilene som er levert. Dette er i utgangspunktet gjort for å innføre forbedringer fortløpende, men vil etterhvert skape store utfordringer i å levere oppdateringer som fungerer korrekt sammen med alle disse produktvariantene.

Da tipper jeg at noen av disse kan bli oppdatert/byttet i forbindelse med en del andre servicer etterhvert, uten videre seremoni. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Sitat fra: kvasbo på mandag 04. august 2014, klokken 10:10
Tro meg, jeg vet. Har jobba med enterprisesoftware i mange år og sitter midt oppi en hotfix til store kunder nå, så jeg vet hvor vanskelig det er å release :)

Et operativsystem er uansett uendelig mye mer avansert enn det tynne laget Tesla har oppå Linux i bilene sine, det meste av features man ønsker er jo nesten bare UI-fikser eller småting i øverste lag/hovedskjermen.

Men jeg kan nok om dette til å anta at Tesla vet hva de gjør, får til balansen og releaser når de er ferdige!

Har selv snart 20 år med softwareutvikler bak meg og kan bare si meg helt enig.

Det har faktisk vært lite bugs å se fra Teslas side - noe som også er nødvendig i et embedda produkt som dette.

Selv ønsker jeg å se MYE forbedringer (og kompetansetilegning hos Tesla) når det gjelder DAB og mediaavspilling generelt. I tillegg er det mye av MMIen som kan gjøres langt bedre, uten at jeg har de helt store forhåpningene der.

MMIen (og underliggende funksjonalitet) for air suspension er en vits. At de ikke har evnet å ha en 100% manuell mode separat fra automatikken er en vits.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA