Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

PionerThink

Fordelen med at mange biler kondemneres er at det blir flere deler tilgjengelig ???
Hvis du har mulighet for å mekke selv finner du mange deler inne på Finndel: https://finndel.no/deler.aspx?bk=062001
Her kan du få en Tannstang til 3500kr: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=106&dnr=232993
Hvis du får beskjed av Bavaria at tannstang må byttes kan du bruke et annet verksted til å montere inn en brukt hvis garantitiden er ute. Trenger ikke koste mer enn 5000-10000kr alt etter hvem du får til å gjøre det :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ferry

Den som finner et verksted som er seriøse og gjøre slike reparasjoner må behandle dem pent. De er gull verdt. Jeg begynner å mistenke at seig styring er en ganske utbredt feil. Jeg har hatt det på to ulike i3-er. Det har kommet litt snikende på, så det er nok ikke alle som oppdager det.

moonbuggy

Sitat fra: Ferry på onsdag 06. januar 2021, klokken 21:47
Den som finner et verksted som er seriøse og gjøre slike reparasjoner må behandle dem pent. De er gull verdt. Jeg begynner å mistenke at seig styring er en ganske utbredt feil. Jeg har hatt det på to ulike i3-er. Det har kommet litt snikende på, så det er nok ikke alle som oppdager det.
Da snakker vi kanskje om forskjellige feil?
Min hadde knapt gått 3000km når jeg merket problemet med styringen. Etter noen km stoppet jeg, og power av/på og siden, alt har vært OK...

Ferry

Jeg har hatt feilen der det hjelper å skru av/på bilen, men ikke samtidig med "seigt" ratt. Tror ikke de feilene er relatert til hverandre. Førstnevnte kan godt være en bug i software. Seigt ratt mistenker jeg skyldes vanninntrengning og korrosjon som gjør at mekanikken går tregt. Kunne vært interessant å undersøkt nærmere, men det krever verksted, utstyr og mekkerevner. Jeg har ingen av delene.

Ansjosfilet

Jeg har også fått "sirupsratt" som ikke selvsentrerer. Har time til uka, så får vi se hvordan det går.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Ansjosfilet

Sitat fra: Ansjosfilet på torsdag 07. januar 2021, klokken 16:09
Jeg har også fått "sirupsratt" som ikke selvsentrerer. Har time til uka, så får vi se hvordan det går.

Det ble utført en kalibrering av styringen og da skulle alt være i orden.
Hentet bilen og nøyaktig like ille som ved innlevering. Utgjorde ingen forskjell.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Ferry

Ble gjort en kalibrering av min bil også. Null forskjell. Mistenker at de er pålagt å prøve dette først. Kanskje noen biter på også. Troen på at det er bedre kan ha noe å si også.
Jeg skal snart til PKK. Vurderer å ta den hos tredjepart, NAF eller noe. Be dem om å sjekke styringa spesielt. Om den underkjennes på PKK må da BMW/Bilia måtte fikse det? Eller risikerer jeg å stå der med en ikke-godkjent bil som Bilia nekter å gjøre noe med? Bilen er verre nå i kulda enn i mildværet før jul. Elendig sentrering, og generelt tung på rattet. Kjenner ikke forskjell på våt is og tørr asfalt, like tungt uansett. Blir veldig upresist å kjøre. Alt annet enn hva man forventer i en BMW.

Klykken

Vår ble verre i kulden også. Merket stor bedring da den kom fra bytte av KLE, når den hadde stått inne på verksted i fire timer. Men ble gradvis verre jo lengre jeg kjørte.

Synes det er bedre med litt tyngde på rattet, men ganske krise at den ikke retter seg opp!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

For de som har treg/seig rattutslag, kan det ha noe med svakt 12v batteri ? Mener sevostyringen styres elektrisk, Og da via 12v batterikraft. Ville sjekket dette hvis alt annet er prøvd.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pdc

Opplever i tide og utide at bilen er låst i Park. Den lar meg ikke bytte til D eller R og jeg får "Drivetrain malfunction" på skjermen. Hvis jeg bare prøver litt frem og tilbake med å skru av og på bilen så går det seg til etter 1-10 min.
Bilen er kun gått 40000, men nybilgarantien er gått ut...

Lynet

Sitat fra: 02jan på fredag 05. februar 2021, klokken 22:58
For de som har treg/seig rattutslag, kan det ha noe med svakt 12v batteri ? Mener sevostyringen styres elektrisk, Og da via 12v batterikraft. Ville sjekket dette hvis alt annet er prøvd.
Det er vel selvopprettingen som er dårlig, har ikke noe med servoens kraft å gjøre. Eneste bilen med selvoppretting på servo var Citröen XM hvis man ser bort fra dagens selvkjørende biler som er noe annet.
Årsaken må være tregheter i styremekanisme kombinert med svært liten castervinkel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

LMOR

Ingen som har feil siden mars?
Jeg får ikke justert lysstyrke på display, knapper osv. Lenge siden jeg prøvde sist, men det er jo et hjul der som burde fungert?
Noen andre som har opplevd dette?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

#1167
Er ikke det automatisk justering? Kan ikke huske at jeg har justert dette noen gang. 🤔 Sensor/lysføler som er gåen kanskje? Slår nærlys seg på automatisk i mørket da?

Edit:
En feil hos meg er at setevarmen på førersiden fungerer i 2min før den dør frem til bilen blir restartet. Så nye 2min. Rekker å bli en grei lunk bare.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på fredag 11. juni 2021, klokken 20:31
Er ikke det automatisk justering? Kan ikke huske at jeg har justert dette noen gang. 🤔 Sensor/lysføler som er gåen kanskje? Slår nærlys seg på automatisk i mørket da?

Edit:
En feil hos meg er at setevarmen på førersiden fungerer i 2min før den dør frem til bilen blir restartet. Så nye 2min. Rekker å bli en grei lunk bare.
Ikke jeg heller, men det er nå et hjul til høyre for lyset, og det står at det skal justere noe. Du kan jo sjekke om noe skjer hos deg. Det er ikke feil med styrken, bare sjekket fordi garantien på denne går ut snart.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

Sitat fra: Klykken på fredag 11. juni 2021, klokken 20:31
Edit:
En feil hos meg er at setevarmen på førersiden fungerer i 2min før den dør frem til bilen blir restartet. Så nye 2min. Rekker å bli en grei lunk bare.

Hos meg funker setevarme på sjåførsetet ikke i det hele tatt. Lampa lyser i noen få sekunder før den går i svart, tror det betyr ledningsbrudd og jeg tipper det ligger i kablen mellom setepute og rygg. Skal visst være relativt greit å reparere selv.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA