Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Hideyowife

Nybil garantien gikk ut i høst og Bilia utførte rep etter garantiutløpstest for rundt 90.000kr. Vet ikke hvor imponert jeg er med tanke på kvaliteten. Opplever også at merkeverksted ikke er spesielt troverdige og jeg misliker normen som er kommet med prising av jobber som utføres. Som NAF medlem fikk vi dekket kostnad knyttet til ny nøkkel i sommer da 1 av 2 var ødelagt. Egenandelen var 1000kr. Bilia tok 4000kr totalt. 1000kr for selve nøkkelen og 3000kr for "koding". Når jeg kom å skulle hente nøkkelen regnet jeg derfor med at nøkkelen var klar. Men, neida. Den måtte kodes i bilen. Det tok nøyaktig 5 sekunder så var jobben gjort...

I september fikk vi feilmeldinger knyttet til at 12v batteriet muligens sang på siste vers. Bilia skulle ha 3800kr for bytte, og "koding" av batteri til bilen. Kostnad for selv batteriet var 1800kr og de kunne ikke montere batteri jeg evt kjøpte selv. Batteriet døde igår. Byttet batteriet selv og tenkt at da måtte jeg kanskje innom Bilia for "kodingen". Men, bilen trenger ingen koding og alt fungerer helt fint.

De siste årene har jeg eid litt ymse av merker og BMW samt Mercedes forhandlere opplever jeg som de grådigste og i noen tilfeller, regelrett uærlige. Fornøyd med I3n og har nok den 2-3 år til før den byttes ut, men BMW er som MB, fjernet fra lista over merker som kjøpes igjen.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Orbit

Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:01
Borrejobben kostet ikke så mye, maks 1000.- tenker jeg, men det som kostet noen tusen var å ta ut seter, tepper og isolasjon og så tørke dette før montering tilbake. Hadde jeg dratt med en gang jeg hørte svulping, hadde sikkert kostet mellom 1-2000.- totalt. Da hadde det ikke kommet vann inn i kupeen.

Vedlagt er amerikansk service-bulletin for drenering av vann
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Sitat fra: Orbit på fredag 07. januar 2022, klokken 18:28
Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:01
Borrejobben kostet ikke så mye, maks 1000.- tenker jeg, men det som kostet noen tusen var å ta ut seter, tepper og isolasjon og så tørke dette før montering tilbake. Hadde jeg dratt med en gang jeg hørte svulping, hadde sikkert kostet mellom 1-2000.- totalt. Da hadde det ikke kommet vann inn i kupeen.

Vedlagt er amerikansk service-bulletin for drenering av vann
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Ser riktig ut. Det var den de brukte. Men de trodde vannet kom fra et annet sted.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Roshmann

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:51
Nybil garantien gikk ut i høst og Bilia utførte rep etter garantiutløpstest for rundt 90.000kr. Vet ikke hvor imponert jeg er med tanke på kvaliteten. Opplever også at merkeverksted ikke er spesielt troverdige og jeg misliker normen som er kommet med prising av jobber som utføres. Som NAF medlem fikk vi dekket kostnad knyttet til ny nøkkel i sommer da 1 av 2 var ødelagt. Egenandelen var 1000kr. Bilia tok 4000kr totalt. 1000kr for selve nøkkelen og 3000kr for "koding". Når jeg kom å skulle hente nøkkelen regnet jeg derfor med at nøkkelen var klar. Men, neida. Den måtte kodes i bilen. Det tok nøyaktig 5 sekunder så var jobben gjort...

I september fikk vi feilmeldinger knyttet til at 12v batteriet muligens sang på siste vers. Bilia skulle ha 3800kr for bytte, og "koding" av batteri til bilen. Kostnad for selv batteriet var 1800kr og de kunne ikke montere batteri jeg evt kjøpte selv. Batteriet døde igår. Byttet batteriet selv og tenkt at da måtte jeg kanskje innom Bilia for "kodingen". Men, bilen trenger ingen koding og alt fungerer helt fint.

De siste årene har jeg eid litt ymse av merker og BMW samt Mercedes forhandlere opplever jeg som de grådigste og i noen tilfeller, regelrett uærlige. Fornøyd med I3n og har nok den 2-3 år til før den byttes ut, men BMW er som MB, fjernet fra lista over merker som kjøpes igjen.

Det er absolutt anbefalt å "kode" nytt batteri til bilen etter skifte av batteri. Dette for å sikre korrekt lading av batteri, som igjen medfører lengere levetid på batteriet.

pberg

Spørsmålet er hvor mange batterier du kan kjøpe for de kronene BMW skal ha for å kode inn nytt batteri.....

Hvis ikke finnes det vel en app som kan fikse det via OBDII-porten.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Roshmann

Om man kjøper batteri fra BMW selv, så kan man kanskje kjøpe 0,5 batteri for den prisen.
Og ja, det finnes alternative metoder for å registrere nytt batteri, eller kode inn et annet batteri.

Om man kjøper Biltema batteri og bruker BMW for å registrere nytt batteri, så kan man kanskje kjøpe 0,75-1 batteri.

Klykken

Etter snart åtte år på veien er ene blinklyset i speilet gåent og noen dioder i bremselyset i bakruta dårlig. Ellers ingen andre feil på bilen iht pkk.

Bremseskiver var gode (originale), og mye klosser igjen (skiftet frem én gang).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Har opplevd i det siste at regen plutselig har blitt veldig redusert(minner litt om når det er glatt og regen slår seg av). Mot veikryss og rundkjøringer der vi før bare kunne slippe gassen må vi nå bremse opp!
Har hatt rundt 4-6 grader her i Kr.sand de siste dagen(dog med 1-2 grader på natta), men aldri opplevd tidligere at regen har vært tilnærmet borte til tider. Søkte litt på engelsk og da fant jeg følgende: https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/s2c60r/regen_has_gotten_a_bit_wonky/
Her nevner en bruker at en hastighetssensor på et hjul hadde fusket, noe som igjen kunne føre til bortfall av regen? Hos oss har ikke regen forsvunnet helt, men den er veldig redusert. Noen andre som har vært borti tilsvarende?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Ikke dekkene som spiller deg et puss, da? Vinterdekk fra Nokian (r2-dekkene) er i alle fall noe dritt vedr. regenerering og akselerasjon. Ser TC-lyset blinker hele tiden hos oss, og regen er nærmest fraværende. Blinker på bar asfalt i sving, også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Merket at med Nokian R2 dekkene kunne gi litt variabel regenerering i overgang vinter til vårtemp. Med R3 dekkene jeg kjører nå, har de vært bedre på alle mulige måter. Dvs har normal regen uavhengig av temp + imponerende god framkommelighet på snø og is.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

PionerThink

Vi byttet fra utslitte Bridgestone dekk som slapp hver gang en svingte og ga gass utav et kryss med litt grus i, til helt nye Continental ContiVikingContact 6 kjøpt hos GS Bildeler for 1 mnd siden ca. Kan ikke erindre at regenereringen endret seg fra den ene dagen til den neste, men ukene etterpå har den definitivt vært redusert(har jo teflon-hukommelse, så ikke lett å huske i detalj!)
Kan sef være at disse har blitt for myke ifht de utslitte gamle, spes nå når tempen stiger, men har jo vært rundt null på morran og de har jo oppført seg likt med dårlig regen egentlig uavhengig av temperatur?
Trodde ikke Continental sine dekk skulle være slik som Nokian R2?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Jeg kommer til å kjøpe originale Bridgestone vinterdekk ved neste korsvei i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bjorngb

Har hatt problemer med GPS posisjonering skrur seg av (posisjon rapporteres ikke til app) - har fått beskjed om å ta dette med BMW kundeservice på nett.

Sitat fra: bjorngb på fredag 18. mars 2022, klokken 08:54
Nå - etter 11 måneder med mail frem og tilbake med BMW Customer Care og BMW ConnectedDrive fikk jeg beskjed om å levere bilen inn til feilsøking. Men fordi garantien på bilen nå er gått ut, må jeg betale for feilsøking. For å si det mildt - jeg er forbannet.

Jeg skal ringe BMW Norge for å høre hva de sier. Blir dette enden på visen kommer jeg ikke til å legge 1 krone igjen hos BMW noen gang.

Synd jeg nettopp har kjøpt en BMW mc. Service på den kommer ikke til å skje hos BMW Stavanger som også skal begynne med MC...
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Klykken

GPSposisjonering fungerte kun de første årene hos oss. Tenkte kanskje det hang sammen med det der abonnementet som gjør at du får bl.a. værvarsel i bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bjorngb

Sitat fra: Klykken på fredag 18. mars 2022, klokken 09:41
GPSposisjonering fungerte kun de første årene hos oss. Tenkte kanskje det hang sammen med det der abonnementet som gjør at du får bl.a. værvarsel i bilen.
Det skal virke uavhenging av "kart/trafikk/vær" abonnementet - men det er hyggelig år det virker. Det kan brukes for smartlading av bilen. Tibber kan styre lading år bilen er parkert i nærheten av hjemme.
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA