Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lage ladekabel

Startet av teralv, torsdag 30. januar 2014, klokken 11:56

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:42
Lader 3-4 ganger for dagen, og utskriften på service denne mnd fra Nissan gav meg toppkarakter: lading ofte var bra - stod det i serviceraport.

Det er vel en generell enighet om at det er mye bedre for batteriet å lade 4 ganger fra f.eks 35% til 60% enn en gang fra 0-100% selv om total effekt blir den samme.

For min del ble 6/10/16A ladekabel "redningen" som gjorde at Leafen kunne brukes til all normal kjøring. Både med å lade på 16A når jeg trengte mye effekt fort, men også 6A når jeg måtte kriselade på alternative steder med skjøteledning. LeafSpy sier 483 L1/L2 ladinger (disse øker for hver gang ladekabel blir koblet til) og 12 hurtigladinger (2 ganger fra 30% til 80% = 1 hurtiglading) på ca 24.500km

Har brukt originalkladden kun en gang siden jeg fikk Charge-Amps i ca oktober i fjor, og det var når bilen skulle stå et par dager uten tilsyn på flyplassparkering.

Griffel

#16
Sitat fra: svingen på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:04
har du 16a på bilen din som maks så må du nok vente til Chademo  i åpne kilde kommer ut,den kommer nok på ca 10-15 tusen....da kan du lade fort,men hvor ofte trenger du egentlig det.
De som til Leaf eller Trillig har behov for en større lader enn det som sitter i bilen behøver ikke å vente på "Chademo  i åpne kilde" det er "bare" å kjøpe en slik:
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/move_and_charge/
finnes i to versoner en på 10kW og en på 20kW.
(Jeg tror Nofuel kjenner prisen.)

Om en bygger noe selv kreves de samme komponentene så ikke tro at den blir særlig mindre.
(Så krever den jo tilgang til en 400V 3 fas stikkontakt)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

svingen

Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:42
Lite relevant å skrive inn "hvor ofte har du brukt for det".

Ingen her inne vet HVA JEG HAR BRUKT FOR.  :P

Senest i går var jeg fra Askøy til Hylkje på formiddag t/r. Kjørte uten klima og varme t/r for å klare turen. Kjerringa skulle bruke bilen 3 timer senere Askøy-Fana t/r, da hadde faktisk 16 amp være å foretrekke. Sånn er det stadig. Jo raskere lading, jo bedre for min del - når en har behov.

Lader 3-4 ganger for dagen, og utskriften på service denne mnd fra Nissan gav meg toppkarakter: lading ofte var bra - stod det i serviceraport.
'


hehe,kjenner meg selv godt igjen i det her,dama kjører elbilen 7 mil så kommer hjemm er det igjen 20-30% så skal jeg ut og trene 1 time senere,kjører da 3 mil,hadde ikke hat sjans på en 10a da,nei 16a er noe man rett og slett må ha :)
har 16a fast i garasjen og justerbar 6,10,16a i bilen med 20 meter skjøtelednnig (2.5mm) da er man godt rusta (+ forum rfid brikke og grønn kontakt) :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Griffel

#18
Sitat fra: emil på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:39
Sitat fra: svingen på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:07
11kw hvor får du det fra?
Var relatert til open chademo saken (og det var 12kW og ikke 11)
Hvor mange kW er jo bestemt av den likeretteren som bygges, så her er det fritt-fram 0-50 kW, men en skal jo også finne et sted denne likeretteren kan mates fra.
(Sats heller på de hurtigladestasjonene som finnes)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teralv

Fortell meg nå;

Når jeg kobler ABB sin monsterkontakt fra hurtigladeren på Fjøsanger ved Rema, så undres jeg hvor mange KW den leverer min stakkars Leaf? 3,3 eller 6,6 kw?




Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Griffel

#20
Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:28
Fortell meg nå;

Når jeg kobler ABB sin monsterkontakt fra hurtigladeren på Fjøsanger ved Rema, så undres jeg hvor mange KW den leverer min stakkars Leaf? 3,3 eller 6,6 kw?
Det bestemmer bilen basert på temperatur og ladetilstand, men dette er en DC lader som kan levere opptil 50 kW. Dette går altså utenom bilens innebygde lader og følger CHAdeMO standarden, som er hurtigladestandarden for Japan.
Enten AC (vekselstrøm) fra el nettet via og begrenset av bilens lader. ( I ditt tilfelle 16A 3,3kW)
Eller en ekstern DC lader med CHAdeMO standard opp till 50 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teralv

Har vi da konkludert med at min Leaf som da ikke har 6,6 kw i vanlig ladekontakt ikke kan benytte seg av noe mer enn 16 amp kontakt?

Er det ikke mulig å få stikk som på hurtigladerne og gi det en har i garasjen, som 32 til 40 amp i mitt tilfelle?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

JBS

Nej, du vil kun kunne optage max 16Amp med din Japan Leaf ( den er i bund og grund kun en model 2012).

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Griffel

Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:31
Har vi da konkludert med at min Leaf som da ikke har 6,6 kw i vanlig ladekontakt ikke kan benytte seg av noe mer enn 16 amp kontakt?

Er det ikke mulig å få stikk som på hurtigladerne og gi det en har i garasjen, som 32 til 40 amp i mitt tilfelle?
Det må isåfall være en CHAdeMO lader som denne: http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/move_and_charge/
som jeg tidligere viste til eller tilsvarende fra ABB, men siden du syntes at 6500 var dyrt for Charge.amp-kablen er nok ikke dette noe å tenke på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teralv

Pris på den der?

6500,- er ikke dyrt for alt, men for den kabelen jeg fikk synes jeg ikke prisen står i stil med det jeg vil tro er produksjonskostnadene og en fornuftig fortjeneste. Nekter å tro at det i ladepluggen kan forsvare pris på 6500,- - for ledningen fra plugg til veggkontakt er neppe verdt mer enn 200,- maks. Det var poenget mitt.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

emil

Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 17:02
6500,- er ikke dyrt for alt, men for den kabelen jeg fikk synes jeg ikke prisen står i stil med det jeg vil tro er produksjonskostnadene og en fornuftig fortjeneste. Nekter å tro at det i ladepluggen kan forsvare pris på 6500,- - for ledningen fra plugg til veggkontakt er neppe verdt mer enn 200,- maks. Det var poenget mitt.

Skulle du kjøpt løs ladeplugg (j1772), kabel og Shucko ville du vel kommet på 600-800kr pluss frakt. Det du mangler da er styringsenheten, eller "kladden" som er på kabelen som følger med bilen. For Charge-Amps kabelen er denne elektronikken plassert inne i håndtaket så man slipper den upraktiske kladden.

Kan nok være enig i at den direkte produksjonskostnaden for en enkelt ferdig ladekabel nok ligger godt under 6500.

Vil tro at de som solgte den til deg sitter igjen med noe rundt en 1000-lapp som skal dekke deres kostnader med personell/reklamasjon/markedsføring osv. Må også huske at de som har utviklet "innholdet" i håndtaket (eller kladden) også skal ha betalt for utviklingsjobben, og det må nødvendigvis tas inn via utsalgsprisen. Vet ikke hvor mange enheter de har laget/solgt, men markedet er ennå ikke så stort at de selger hundretusenvis av disse.

Men folk er forskjellige. Vil tro at de fleste som er avhengig av 16A lading på jobb eller tur, og i tillegg vil ha en kabel som tar minst mulig plass, er som meg som synes den var verd hver eneste krone den kostet.

Bobbulf

Sitat fra: emil på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:52
Men folk er forskjellige. Vil tro at de fleste som er avhengig av 16A lading på jobb eller tur, og i tillegg vil ha en kabel som tar minst mulig plass, er som meg som synes den var verd hver eneste krone den kostet.
Helt enig. Synes uansett at det ikke er mye penger å svi av, når jeg tenker på hvor fort de samme kronene hadde forsvunnet i dieseltanken på kun et par uker. Kabelen er jo egentlig fort inntjent uansett, hvis man tenker på hvor mye man sparer på å bruke den.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

knnygar

Ladepluggen til høgre (j1772) på Leaf er kopla til ein ladar i bilen som er avhengig av eit signal frå kladden som avgjer kva straum den har lov til å drage frå nettet (220v AC).

Ladepluggen til venstre (CHAdeMO) er kopla direkte til batteriet (500v DC), og det er difor ladestasjonen som bestemmer kva ladestraum som skal leverast til bilen.

Første alternativ har maks 16A (3,3kW) pr. ladar, 32A (6,6kW)med dobbel ladar i bilen.
Andre alternativ kan i teorien lade frå 0 til ubegrensa, avhengig av kva straumnettet kan levere og bilen tåle.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

emil

Sitat fra: Bobbulf på torsdag 30. januar 2014, klokken 20:12
Sitat fra: emil på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:52
Men folk er forskjellige. Vil tro at de fleste som er avhengig av 16A lading på jobb eller tur, og i tillegg vil ha en kabel som tar minst mulig plass, er som meg som synes den var verd hver eneste krone den kostet.
Helt enig. Synes uansett at det ikke er mye penger å svi av, når jeg tenker på hvor fort de samme kronene hadde forsvunnet i dieseltanken på kun et par uker. Kabelen er jo egentlig fort inntjent uansett, hvis man tenker på hvor mye man sparer på å bruke den.

Mulighet for 16A lading på jobb gjorde at jeg ikke trengte å bekymre meg for 7mil hver vei til på vinterføre, ellers hadde det nok blitt fossilbil på de turene i om vinteren. Og for meg var kabelen nedbetalt på en måneds tid i sparte bensin/bomkostnader på bensinbilen.

Balrog

Noen som har en ide om hva en mobil Chademo-400V 3fas lader som linket til koster? Dette vil jo mangedoble rekkevidden for mange.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA