Ladestasjon Dokka (Oppland)

Startet av FrodR, ons 29. jan 2014, kl. 11:16

« forrige - neste »

FrodR

Hei folkens.

Lager en egen tråd for denne jeg, undertegnede og noen andre har vært innom dette temaet i forskjellige tråder tidligere. Jeg har fått en tilbakemelding fra ordfører i dag, og status er at det er planlagt en ladestasjon i forbindelse med et nytt bygg som skal bygges fra våren 2014. Graving er satt i gang. Tekniske data for stasjonen som er planlagt har jeg ikke, men her vil jeg gjerne ha innspill fra dere som kan mer om dette enn meg. Videre kan jeg da ta på meg å overbringe nyttig info til VOKKS (Vestoppland Kommunale Kraftselskap), slik stasjonen blir til størst mulig nytte for alle parter. VOKKS står vel bak ladestasjonen i Hov også, som ble fremstilt som en hurtigladestasjon i artikkel i Oppland Arbeiderblad. Veldig hurtig er den vel faktisk talt ikke, så vi ønsker selvfølgelig en skikkelig hurtiglader i området!

Alle innspill er velkomne, her eller gjerne også en mail til VOKKS slik at de forstår at det er etterspørsel - samt HVA vi egentlig ønsker oss:-)

Mvh

Frode Ringsrud
Dokka
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

svingen

det har var jo godt nytt,voks har ikke svart meg en gang når jeg har sendt mail.

anbefaler att det blir lagt opp godt med strøm når det først skal graves til nytt hus etc,men det her er dem kanskje alt klar over.

400v 32a 3 fase krever jo sitt av kabel etc
anbefaler hvis mulig og i det minste legge til rette får veldig høy strøm forbruk og bare koblet opp et par punkter i første om gang,så slipper man og grave nye ledninger når alle kjører elbil om 5 år og man må ha 30 ladepunkter (er jo drømmen) det bør og være 400v 3 faset siden fleste nye elbiler kommer med støtter får og lade på det her.

Når det gjelder selve ladepunktene så ville jeg godt får "MENNEKES" type slik att tessla og andre biler som støtter det kan lade opp til 22kw.
Ville og kjøpt noen som støttet SMS/rfid slik att hvis kommunen ønsker i fremtiden kan dem ta betalt får det her. (hvis dem ikke ønsker det fra dag 1?)

anbefaler og sende mail til http://www.garo.no og salto.no og spøre om pris på MENNEKES med rfid/SMS og hvor mye det koster og ha det her osv.

har sendt mail til salto tidligere og fikk beskjed 5000 + mva får den enkleste og noe dyrer får 22kw men ikke så mye men det er ikke noe støtte får SMS etc.

utrolig bra det kommer opp lader er på tide :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

maxmekker

Vi jobber med nye type2 mode3 stolper med rfid løsning. Skal legge ut noen bilder i morgen.
Enkle , eller doble fra 3,7 til 22KW( ved 400)

her er noen av de vi har nå

svingen

@maxmekker det er jo veldig bra :) fint att dere er aktiv her og :)

Hvordan er ca prisene på det her?
må si att Rfid er litt halv veis løsning da det ofte er slik att man er på tur og kommer frem en plass hvor fleste ting er stengt og eneste plassen man typisk får rfid korte er på kommunehuset.

hvis man skal sikre seg og hvis alle mulig plasser starter med Rfid og betaling må man ha en haug av brikker,eller er det mulig og samkjøre det her på en måte? kan man ha et system hvor man "overfører" penger/pay pal ligende til et nettside som har rfid og man få tilgang via den rfid men har fra før slik som fortum etc?

fordelen er jo helt klart pris da man "programmere" vel bare laderen til og godta en vist antall rfid kort og man trekker fra et vist beløp akuratt som felles vaskeri kort etc,så blir ikke høy kostad.

ulempen er jo igjen hvor kjekt det får folk og ha en slik løsning,hvis man ikke selger rfid korte på den lokale bensinstasjonen er vel i det tilfelle her shell stasjon,men spørs om dem er så veldig intrisert i og selge lade kort til elbiler.... :)

så fine ut de laderene.

driver og sjekker ut muligheten som er til ladestasjoner selve da Dalen i telemark skal sette opp ladestasjoner og forsøker og få dem til og sette opp noe bedre enn vanlig stikk kontakter men alt er jo avhenig av pris,har god dialog med ordføreren så får se hvordan det går.
Bor i Nittedal (oslo)

maxmekker

Ikke sikker på hvordan RFID, eller andre betalingsløsninger skal legges opp akkurat pr i dag. Det testes ut. Bla en 'åpen' løsning, slik at kommer du fra 'utaskjærs ' skal du bli akseptert på laderen
med det kortet du har uansett om den står i Norge eller Danmark.
Sms/QR kode er også andre alternativer.

maxmekker

Skal ikke se bort i fra om det dukker opp noen dobb. 22KW på vårparten på dokka nå  ;) 

svingen

så bra! :)

har du noen til overs du kan selge til Tokke kommune og?  ( ligger her http://alturl.com/vbi9h)
dem driver og sjekker ut muligheter nå og prøver og få dem til og kjøpe en bra lade løsning,er dårlig med lade muligheter i omerådet så det her ville vært toppers :)

Bor i Nittedal (oslo)

maxmekker

Fyrte av en info mail dit og  :) , men litt vanskelig å si hvem som er ansvarlig for den 'biten' der, så den gikk til postmottak mailen.

FrodR

Takk for hjelp, håper det kommer oss alle tilgode!
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

svingen

Hei!
så bra att du tar tak i det her! :)
erfaring fra tidligere mail jeg har sendt til slik post@kommune.no får du nok ingen svar så :(

har fått beskjed att det er Anne Midjaas som styrer med det her :) (var det ordføraren sa)
Anne.Midjaas og en slik grøll alfa tokke.kommune.no
står hun er Reiselivskonsulent :)

sendt deg litt mere info på pm :)

takk igjen :)
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Sitat fra: maxmekker på tor 30. jan 2014, kl. 15:19
Skal ikke se bort i fra om det dukker opp noen dobb. 22KW på vårparten på dokka nå  ;)

Har du noe ny info om det her?
skulle gjerne ha ladet 1 times tid får og være sikker på og komme opp på hytta med min ION (så trenger bare en 16a)
syns det er dårlig og ikke ha en vanlig lade kontakt en gang her :)
Mulig det holder uten og lade og,men tro jeg gjø det føste gangen (skal til hytta rett før fagernes)

Håper Kiwi kommer opp med en hutiglader her det ville vært supert :)
Bor i Nittedal (oslo)

satheesh.net

Som et lite tips kan jeg anbefale TOCN (Tesla Owners Club Norge) sitt Ladefond. Her kan man få "sponset" en ladestasjon og der videre drift gjøres av eier. Dette er ikke spesielt for Tesla eiere, men Type 2 uttak.

Ta kontakt med OddB her på forumet for mer info rundt dette. Anbefales på det sterkeste! ;)

OddB

Ja er det noen der som har tilgjengelig 400V og har lyst til å drive et slikt ladepunkt er det bare å si i fra.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

svingen

det her er jo veldig bra!
@FrodR tar du utfordringen og snakker med lokale butikker? kafer osv?
Her er det jo snakk om og få opp et bra ladepunkt som kan tiltrekke seg elbil,butikker bør jo være med på det her :)
Bor i Nittedal (oslo)

maxmekker

Sitat fra: svingen på lør 24. mai 2014, kl. 23:19
Sitat fra: maxmekker på tor 30. jan 2014, kl. 15:19

Har du noe ny info om det her?
skulle gjerne ha ladet 1 times tid får og være sikker på og komme opp på hytta med min ION (så trenger bare en 16a)
syns det er dårlig og ikke ha en vanlig lade kontakt en gang her :)
Mulig det holder uten og lade og,men tro jeg gjø det føste gangen (skal til hytta rett før fagernes)

Håper Kiwi kommer opp med en hutiglader her det ville vært supert :)

Vokks inst. setter opp en dobb 7,3kw, husker ikke om den er privat/offentlig. Den sendes fra oss 3 juni.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA