Ladestrøm tabell

Startet av LMOR, tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:39

« forrige - neste »

LMOR

Minner på bidrag til testing!

Har funnet noe i utlandet, så jeg har oppdatert tabellen i starten på denne tråden.

Vi trenger å få verifisert tallene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#31
Da har jeg funnet ut mye spennende nytt, etter å ha testet både i3 og e-Up med denne kabelen:

http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

1. i3 KAN lade fint med en 16A kladd!
2. Det er bare 15 min forskjell mellom 12A og 16A fra 80-100% (+/- 2 timer)
3. Bilen trakk 16A på 80%, men bare 8A på 95%
4. Det tar 50min fra 95-100% sannsynligvis uansett hvilken AC strømstyrke du bruker, 12A, 16A, 32A!
5. Innstillingene som vi har diskutert frem og tilbake har INGEN effekt på denne kabelen, så mode2/standard virker bare på kladden som følger med (eller uoriginale kabler som følger samme "standard"), og mode3/hurtig, bare hvis du er koblet til en mode3 boks du kan forhandle med slik at den reduserer ladingen. (Det gjør at min plan om å ha denne som ekstrakabel, må revurderes, fordi den alltid vil trekke 16A).

Har ellers oppdater tabellen på første side med siste oppdagelser.
(og JA, jeg brukte måle"kladd" til både spenning, strøm og effekt :-))
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:29
Da har jeg funnet ut mye spennende nytt, etter å ha testet både i3 og e-Up med denne kabelen:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
1. i3 KAN lade fint med en 16A kladd!

+1

Grunnleggende grunnforskning! Bra! Da går vi vel ut fra de samme resultatene for Mennekes 16A-kladd. Men dette skal jeg teste for å få bekreftet når den kommer.  ;)


TrondW

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:29
Da har jeg funnet ut mye spennende nytt, etter å ha testet både i3 og e-Up med denne kabelen:

http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

1. i3 KAN lade fint med en 16A kladd!
2. Det er bare 15 min forskjell mellom 12A og 16A fra 80-100% (+/- 2 timer)
3. Bilen trakk 16A på 80%, men bare 8A på 95%
4. Det tar 50min fra 95-100% sannsynligvis uansett hvilken AC strømstyrke du bruker, 12A, 16A, 32A!
5. Innstillingene som vi har diskutert frem og tilbake har INGEN effekt på denne kabelen, så mode2/standard virker bare på kladden som følger med (eller uoriginale kabler som følger samme "standard"), og mode3/hurtig, bare hvis du er koblet til en mode3 boks du kan forhandle med slik at den reduserer ladingen. (Det gjør at min plan om å ha denne som ekstrakabel, må revurderes, fordi den alltid vil trekke 16A).

Har ellers oppdater tabellen på første side med siste oppdagelser.
(og JA, jeg brukte måle"kladd" til både spenning, strøm og effekt :-))

Veldig interessant. Et spørsmål; hva mener du med +/- 2 timer i punkt 2?
Hvor mye raskere lader 16 amp kladden i praksis fra 0-80 % eller fra 20 %-80 % sett i forhold til originalkladden på max 12 amp?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Sitat fra: TrondW på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:13
Veldig interessant. Et spørsmål; hva mener du med +/- 2 timer i punkt 2?
Hvor mye raskere lader 16 amp kladden i praksis fra 0-80 % eller fra 20 %-80 % sett i forhold til originalkladden på max 12 amp?
Så bra at noen setter pris på timene som har gått med :-)
Du har sett tabellen helt i starten av denne tråden?
med +/- 2 timer mener jeg: 110 minutt med 16A og 125minutt med 12A.
0-80% (og alle varianter under 80%) går ca 30% raskere med 16A, mens 0-100% går ca 20% raskere, og 80-100% går bare ca 10% raskere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

I dag morges hadde bilen, med standardladeren plugget inn med MAX Charge, forvarmet seg, men jeg hadde forsovet meg. Programmert avgangstid var da satt til ca 25 minutter før jeg kom ut. Batteriet var blitt nesten fullt igjen. Jeg får ikke bilen til å vise prosent SOC, men jeg tipper 98 %? Laderen trakk da 3,8 A i følge måleren jeg har satt i stikket. Bilen var blitt lunken igjen.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: MortenH på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:50
I dag morges hadde bilen, med standardladeren plugget inn med MAX Charge, forvarmet seg, men jeg hadde forsovet meg. Programmert avgangstid var da satt til ca 25 minutter før jeg kom ut. Batteriet var blitt nesten fullt igjen. Jeg får ikke bilen til å vise prosent SOC, men jeg tipper 98 %? Laderen trakk da 3,8 A i følge måleren jeg har satt i stikket. Bilen var blitt lunken igjen.
Det høres riktig ut for de siste %-ene. Du har rett at du ikke ser % direkte. Du må dele det blå tallet på det hvite over :-(
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#37
Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:39
AC lading            low     red      max    ladetid på MAX (0-80%)   (0-100%)**    Tilført batteriet per time*  % opp per time (ca)*
standard kladd,     6A      9A       12A          ca 7,5 timer             ca 9,5 timer                2,0kWh                        11%
16A kladd,            16A    16A      16A          ca 5,5 timer             ca 7,5 timer                2,7kWh                        14%
32A kladd,            32A    32A      32A          ca 3 timer                ca 5 timer                   5,3kWh                        28%
16A mode3,            -       14A?    16A          ca 5,5 timer             ca 7,5 timer                2,7kWh                        14%
32A mode3,            -       28A?    32A          ca 3 timer                ca 5 timer                   5,3kWh                        28%
DC ladning
50 kW,                 har ingen innstilling.        ca 20 minutt            ca 30 minutt               37,2kWh                      ---

* Opp til 80% (så går det saktere! og tilfører ca 1,9kWh i gjennomsnitt på AC)
** De siste 5% på AC tar ca 50 minutt.

Da anser jeg ladetabellen på første side til å være i godkjent stand :-)
Vi mangler bekreftede tall for redusert lading på mode-3, men det er ikke så viktig, da vi normalt vil ha full styrke.
Nå kan dere selv sjekke mot % helt til høyre for å se at det stemmer med målingene på appen!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Batteritralla

Er hjemme igjen etter min 134 Km tur uten lading. Legger erfaringer fra denne inn i eksisterende 130 km innlegg senere.

Når det gjelder lading med 16A fra lav resterende kapasitet, så har bilen ladet fra gjenstående 4  :-X km til 22 Km på en time med 16A. Glemte å sjekke hvor mange % dette blir...

Hvor kan jeg lettest gjøre dette?

Må jeg ta ut lade plugg og dele blått tall på hvitt, eller står det noe annet sted?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:40
Må jeg ta ut lade plugg og dele blått tall på hvitt, eller står det noe annet sted?
Det er det jeg gjør, eller du kan lese av i % på appen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:40
Er hjemme igjen etter min 134 Km tur uten lading. Legger erfaringer fra denne inn i eksisterende 130 km innlegg senere.

Når det gjelder lading med 16A fra lav resterende kapasitet, så har bilen ladet fra gjenstående 4  :-X km til 22 Km på en time med 16A. Glemte å sjekke hvor mange % dette blir...

Hvor kan jeg lettest gjøre dette?

Må jeg ta ut lade plugg og dele blått tall på hvitt, eller står det noe annet sted?
Ellers kan vi regne grovt at du ladet 18km, og du klarte 130km, altså ladet du 14% som utrolig nok stemmer perfekt med tabellen :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#41
Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:39
AC lading            low     red      max    ladetid på MAX (0-80%)   (0-100%)**    Tilført batteriet per time*  % opp per time*  km/time opp*
standard kladd,     6A      9A       12A          ca 7,5 timer             ca 9,5 timer                2,0kWh                        11%                 13km
16A kladd,            16A    16A      16A          ca 5,5 timer             ca 7,5 timer                2,7kWh                        14%                 18km
32A kladd,            32A    32A      32A          ca 3 timer                ca 5 timer                   5,3kWh                        28%                 36km
16A mode3,            -       14A?    16A          ca 5,5 timer             ca 7,5 timer                2,7kWh                        14%                 18km
32A mode3,            -       28A?    32A          ca 3 timer                ca 5 timer                   5,3kWh                        28%                 36km
DC ladning
50 kW,                 har ingen innstilling.        ca 20 minutt            ca 30 minutt               37,2kWh                (opp ca 25%/32km på 5 minutt!)

* Opp til 80% (så går det saktere! og tilfører ca 1,9kWh i gjennomsnitt på AC)
** De siste 5% på AC tar ca 50 minutt.

Da har jeg lagt til en kolonne med km/time opp også for å gjøre det en da enklere. Den gjelder i ca 5-10 grader, og avhengig av kjørestil/modus. Men greit som et ca. tall.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Batteritralla

Utmerket tabell.

Det er mange som har grunn til å være takknemlig over arbeidet du legger ned og publiserer her.

DC lading er dessverre det eneste som kan gjøre I3 aktuell for vår familie.

Er det planlagt DC lading for I3 i Bergens området?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 22:40
Utmerket tabell.

Det er mange som har grunn til å være takknemlig over arbeidet du legger ned og publiserer her.

DC lading er dessverre det eneste som kan gjøre I3 aktuell for vår familie.

Er det planlagt DC lading for I3 i Bergens området?
I løpet av ca et år, skal det være mulig å kjøre fra syd i Norge til Trondheim langs kysten, og flere veier innover i landet, men en DC-Combo minst hver 10 mil. (etter det jeg har lest), så JA :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sirka

SitatEtt av tiltakene Bergen kommune har planer om er å få på plass mange nye hurtigladere på Danmarks plass i løpet av året.

http://www.ba.no/nyheter/article7107446.ece
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA