Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjullager P106

Startet av Siffen, torsdag 25. september 2008, klokken 13:52

« forrige - neste »

Siffen

Hei, etter en tid som passiv medlem av forumet må jeg nå be om litt hjelp. Min lokale forhandler av hjullager greier ikke å finne det rette forhjulslageret til min 1999 mod P 106. Er det noen som har et SKF nummer for dette? Har prøvd Biltema sitt lager, men det holdt bare noen få måneder.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

HHF

Med fare for å svare litt "banalt" - har du prøvd Citroen? Det er vel samme lager på Peugoeten og Citroenen?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Boogie

Det er det, og prisene er mer behagelige.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Siffen

Jeg prøver Citroen i morgen. Takk for hjelpen.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

Ken

#4
Øi, det var dumt at jeg ikke følgte med her (Englandstur blant annet). Jeg prøvde å finne en passelig lager til front hjul til Thinken min. Jeg har akkurat kjøpt en lager fra Biltema og er redd nå til å montere den hvis den går i stykke etter noen måneder.

Jeg fortstår at en 98 Peugeot 106 var passelig til Think også samt Citroen AX og Saxo. Jeg var innom SKF sitt hjemmesiden i går og fant tre mulig lager nummere.
Peugeot 106 electrique SA13 = VKBA 882 med betegnelse til fire ikke tre hjulbolter.
Citroen Saxo electrique SA13 = VKBA 882 med betegnelse til fire ikke tre hjulbolter.
VKBA 1327 var til 3 boltsnav og VKBA 3354 var til andre varianter i e bilene.
VKBA 3354 var en annen mulighet.
Vekt av selv lageret var vesentlig,
VKBA 1327 = 550g
VKBA 882 = 650g
VKBA 3354 = 680g

Biltemas sitt mål for anbefalt lager til AX og Saxo var 35 x 72 x 33 mm. Ikke noen info om peugeot 106 som er sannsynligvis like men har blitt tatt ut av sortimentet.

Jeg fikk en pris fra Ford i dag på Kr540 pluss moms som var ikke så gærnt men de måtte bestille. Biltemas sin var halv pris og lagervare så jeg gamblet på den.

Har du noen tips på hvordan man få ut lageret? På Think sin verkstdabokk er det mange spesialvektøy som trengs.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Siffen

#5
Jeg skiftet lageret i går. Kjøpte hos Citroen forhandleren, kostet 890,-.
For å skifte dette må fjærbeinet løses av bilen, bremseskiven demonteres og deretter må navet (som skiven henger på) presses ut. Denne kan til nød slåes ut med hammer. Den ene innerringen for lageret henger da fast i navet og følger med ut.
Låseringen må så fjernes og lageret må presses ut i vekstedspresse eller med ters. Ringen som henger på navet kan bikkes av med to kubein eller store skrutrekkere (fester navet i skrustikke).
Når det nye lageret skal monteres må en være forsiktig slik at dette ikke bli skadet. Det må presses i og en må presse på ytterringen for ikke å skade rullebanen. Navet kan så presses i og da må en passe på å ha mothold mot innerringen slik at ikke lageret skades.
Det er nok lurt å få hjelp til pressingen hvis en ikke har tilgang på utstyr. Lykke til.

PS! Jeg ser i Think sin verkstedshåndbok at de har verktøy for å skifte lageret mens fjærbeinet står på bilen. Du må da ha dette spesialverktøyet for å kunne gjøre jobben uten å skade lageret. For oss som ikke har dette må nok fjærbeient helt av.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

Ken

#6
Takk for tipset. Har lagersett eller lager et serienummer? Jeg samler alternativ delekilder som en sikring i tilfelle Ford trekke seg fra lagerføring av Think deler.

Jeg tok tilbake den Biltema lager i dag etter at du nevnt hvor dårlig kvaliteten var.
Jeg kjøpt en annen sett på Mekonomen med FAG lager. På kvitteringen står den SKF nummer jeg ville ha. VKBA 882. Antakelig er SKF den industri standard. Jeg ser om det passer snarest. Koster kr740.

Oppdarering:
Lager passer dårlig, inne diameter må være 37mm ikke 35mm. Fikk ut det gamle just etter å ha demontert fjærbeinet,men jeg må ha skikkelig utstyr til montering. Vurderer bruk av verksted, kan ikke være så dyrt å presse inn et lager.
Jeg trenger originaldel 350.32 både Peugeot og Citroen.

Siste oppdatering her:
Den passelig Think lager var 07-5917 Ruville lagersett fra Mekonomen som tilsvarer den SKF VKBA 3554
Den var Kr 140 billigere også!

Skal poste info her på Agder Elbilforenings del av forum her under "Reservdeler utenom bilmerke verksteder"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Siffen

Delenummeret fra Citroen er 335017, går til C-15, AX, ZX og Saxo.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA