Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av Vind, mandag 20. januar 2014, klokken 12:17

« forrige - neste »

Vind

Mine første dager i en BMW i3, og mine tanker om utstyrsvalg og funksjoner
Først: bilen er fantastisk, den kjører bra, og er fortsatt så sjelden (jeg fikk ifølge min forhandler kundebil nr 10 i Oslo ;-)  og folk snur seg etter den overalt ;-)

Jeg valgte en bil med det meste av utstyr, jeg droppet bare alarm, HK anlegg, soltak og Concergie service.  Ganske enkelt fordi jeg ville holde meg på mitt budsjett for nr 2 bil på 350 000.  Nå blir nok dette nr 1 bil, men det er en annen historie.

Siden ikke alt utstyret er veldig godt beksrevet så prøver jeg å beskrive hvordan jeg har opplevd det, for å hjelpe både de som enda ikke har bestilt, og de som venter i "spenning"

Bluetooth Professional,  Internet, Connected drive
Det er svært lett å koble opp telefonen.  Når jeg koblet opp iPhone sier den at jeg bør installere en app på telefonen.  Denne er ikke lansert i Norge (muligens i Tyskland), men skal visstnok komme i løpet av februar.  Handsfree fungerer svært godt, spesielt fordi bilen er så stille. En kollega ringte meg, og utbrøt, «så flott at du fortsatt er på jobben» – da han ikke hørte noe handsfree støy, og trodde jeg satt på kontoret.  Musikk fra telefonen fungerer med god kvalitet, både iTunes og Spotify.  Albumbilde kommer opp på skjermen – som man kan dele, med f.eks 2/3 navigasjon, 1/3 Radio eller media.  Søk i kontakter – siste ringte, siste mottatte er svært raskt med iDrive.

I en annen tråd ble det diskutert hvordan man skal koble bilen til internett.  Det trenger man ikke – den er på, webbrowseren fungerer på de fleste sider (når bilen står stille, eller kjører veldig sakte). iDrive er lett for å søke, finne telefonnummer osv, men skal man skrive lange webadresser blir litt slitsomt.

Comfort Access
Veldig behagelig, men det denne pakken gir også knapper i interiøret for å åpne «frunk» foran og bagasjerom.  På biler uten Comfort Access er dette kun på fjernkontroll.  Bilen åpner når man stikker hånden inn i håndtaket, og låses med å legge fingeren på ett område på håndtaket.  Eller selvfølgelig fra nøkkel.  Holder man inne punktet på håndtaket litt lenger vippes også speilene opp.  (det kan man også gjøre fra fjernkontroll ved å holde inne låseknappen ca ett sekund.
Fjernkontrollen er forresten skikkelig flott – så i en test at den sammenlignes med "badgen" til crewet i StarTrek, og det er en bra beskrivelse.

Lyspakke
Gir lys i sminkespeil solskjermer, lys i interiøret, fotbrønnner, bakdører, og på dørhåntakene.  Ser veldig bra ut – og for noen er lys i sminkespeil viktig.  Er ikke sikker på om det er en del av lyspakken, men det er tre ladepunkter (12V lighter plugger) i bilen.  En midt under dashbordet, en i midt konsollen og en i bagasjerommet.

Parkeringspakke
Det går fint å parkere automatisk.  Den slår ikke til på alle plasser, men fungerer bra for vanlig gateparkering.  Jeg parkerer nok ett par sekunder raskere selv, men jeg har svart belte i lukeparkering fra før.  For de som ikke har så god trening så vil funksjonen være kjærkommen.

Det som gjør denne pakken veldig bra er kameraet.  I tillegg til sensorene, så gir dette veldig god oversikt.  Kameraet sitter midt i støtfangeren (litt høyt oppe under bakluken), og har en ganske vid vinkel.  Man kan slå på at avstandssensorene også viser avstand til objektene i bildet – med farger for hvor nærme objektet er.  I tillegg til støttelinjene som svinger med rattet – så bør selvforskyldte parkeringsbulker være historie.  Kameraet kan også aktiveres når man kjører (akkurat som på Tesla) , kan være praktisk om man har slått ned setene og lastet til taket som erstatning for speilet.

Interiørdetaljer
Det er ikke håndtak i taket i baksetene, men det er små kroker som kan vippes rundt, om man skal henge opp en jakke, eller klærne man har hentet på renseriet.
Baksetene kan felles forover, eller felles ned både fra baksetet og fra bagasjerommet.  Hemper på hver side av bakseteryggen gjør dette enkelt.

Adaptive LED kjørelys,
Disse ser veldig bra ut, og gir ett svært godt lys.  Som noen bemerker er det en svak fiolett kant på lyset, plager ikke meg, synes den ser bra ut.  Har ikke helt forstått hva det adaptive betyr, trodde dette var lys som svingte - men ser ikke dette tydelig når jeg kjører.  Her må jeg få kjørt litt på landevei før jeg forstår det.  Basert på brosjyre kan det virke som det er noe automatikk på fjernlys, men dette er ikke beskrevet i manual.  Mulig at Adaptive betyr at de justeres i høyderetningen, for de gjør de, de blender ikke motgående i det hele tatt.

Lydanlegg
Jeg har ikke valgt ekstra lydanlegg - men er godt fornøyd med standard anlegget.  Skulle jeg allikevel ha endret på bestillingene min er nok dette det første jeg ville lagt til.

Fint om andre nybakte eiere deler sine erfaringer - jeg foreslår at enkeltdiskusjoner om utstyret prøver å styres til de egne trådene der de finnes.  Alt tilsier at det blir mange flere i3er på gaten de neste ukene og månedene.  (fikk foresten tommel opp fra en Leaf i dag - så det er tydelig at mange liker at BMW har kommet på veien)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Terondo

Kjekk lesing dette. Er noe eget med erfaringer fra eiere, kontra erfaring fra biltestere. Ikke at de har kommet med noe særlig negativt, men det var likevel noe annet.

Jeg håper også andre poster sine "første dager i bilen"-erfaringer på denne måten. Gjerne i samme tråd, for å samle det der.

Adaptive LED kjørelys er vel at de er selvjusterende, at de både svinger og justerer seg i høyden automatisk, og at det er automatiske fjernlys. Man skal vel i prinsippet ikke behøve å røre lysinnstillingene etter at man har satt de til automatisk.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

LMOR

#2
Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 12:17
Når jeg koblet opp iPhone sier den at jeg bør installere en app på telefonen. 

Flott oppsummering!

Er det ikke appen som heter BMW Connected du skal installere? Den har jeg på min telefon, og den ligger på den Norske itunes.

Se ellers LED fjernlys tråden i forhold til side-lys. Det er flere som har forventet noe mer som andre BMWer har, men som ikke helt finner ut hva som er adaptivt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

#3
Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 12:17
Når jeg koblet opp iPhone sier den at jeg bør installere en app på telefonen. 

Flott oppsummering!

Er det ikke appen som heter BMW Connected du skal installere? Den har jeg på min telefon, og den ligger på den Norske itunes.
Nei - jeg har den, og den fungerer ikke, i følge selger kommer det en ny for i3 senere.

BMW i Remote appen for fjernstyring fungerer godt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 13:17
Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 12:17
Når jeg koblet opp iPhone sier den at jeg bør installere en app på telefonen. 

Flott oppsummering!

Er det ikke appen som heter BMW Connected du skal installere? Den har jeg på min telefon, og den ligger på den Norske itunes.
Nei - jeg har den og BMW i appen, i følge selger kommer det en ny for i3 senere.

Du mener "BMW i Remote" appen? Det er den viktigste.
"BMW i" appen er bare reklame.

Har du navnet til den du må vente på?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#5
Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 13:17
Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 13:09
Er det ikke appen som heter BMW Connected du skal installere? Den har jeg på min telefon, og den ligger på den Norske itunes.
Nei - jeg har den, og den fungerer ikke, i følge selger kommer det en ny for i3 senere.

BMW i Remote appen for fjernstyring fungerer godt.

Dette var merkelig - jeg testet BMW Connected App'en på min 5.gen iPod Touch (med kabeltilkobling til midt-konsoll), når jeg testet i3 på November - og dette fungerte smertefritt. Jeg brukte alle under-funksjonene som  Facebook, Twitter, News (RSS), Wiki Local, Glympse, Webradio og Office-funksjonene (Mail/SMS/Calendar) - og alt fungerte som det skulle med i3. Det fungerte tilogmed bedre på i3 enn min 12-mod 118dA, fordi iPod'en ble holdt i live (ved at laderen hele tiden fikk spenning) slik at man ikke måtte bringe den ut fra Standby hver gang man satte seg inn i bilen :)

PS! Jeg vet at BMW har lansert et ny versjon (Juli-13) av CCC (iDrive) som skal støtte BMW Connected App'en via Bluetooth (samt støtte Android) - men dette fikk jeg ikke tid til å teste ut. Det kan godt være mulig at dette ikke fungerer på alle slags telefoner (enda), for Bluetooth er en så komplisert protokoll at alle ulike telefoner håndterer denne forskjellig. Full kreditt til BMW for at de satser på å få til dette - men jeg våger ikke vedde på at de får det til å fungere med alle slags telefoner.

LMOR

#6
Som bromm skriver så bør du teste med kabel. Bluetooth kan nok ta tid å stabilisere.

Det er 2 apper til som jeg ikke har testet:

BMW Link Europe
BMW Wireless

Første "tror" jeg ikke er viktig, men den andre kan være noe? Den er i den norske butikken.

Jeg kjenner bare til en som ikke er kommet til Norge enda, og det er "i manual"-appen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Vind,

Hva følger med i3'en av ladekabler da?
En 10/12A Shcuko og en Type 2?




Vind

#8
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 20. januar 2014, klokken 15:55
Vind,

Hva følger med i3'en av ladekabler da?
En 10/12A Shcuko og en Type 2?
Ja - en standard lader + type 2.  Type 2 blir etterlevert da det ikke har kommet nok av dem enda til Norge (Forhandleren måtte prioritere til demo bilene, og for å få hurtigladed kundebiler før levering først)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 15:48
Som bromm skriver så bør du teste med kabel. Bluetooth kan nok ta tid å stabilisere.
Det er 2 apper til som jeg ikke har testet:
BMW Link Europe
BMW Wireless
Første "tror" jeg ikke er viktig, men den andre kan være noe? Den er i den norske butikken.
Jeg kjenner bare til en som ikke er kommet til Norge enda, og det er "i manual"-appen.

De to nevnte er beregnet på eldre biler og for biler uten navigasjon (BMW Link har en slags navigator som bruker skjermen til iOS-enheten - hehe ;) )

For i3 er det "BMW i Remote" og "BMW Connected" som gjelder. For å si det enkelt så håndterer den første det som foregår "utenfor" bilen, mens den andre er "bindeleddet" for det som kan gjøres fra selve iDrive-menyen. Konseptet er at så lenge "BMW Connected" har en aktiv kobling mot bilen, så kan de innbygde funksjonene i BMW-Connected styres (disse innebygde er for tiden News, Office, Wiki Local, Facebook, Twitter, Webradio og ECO Pro analayzer).

Men også andre "BMW Connected Ready" apper som er installert på samme telefon/iPod/iPad skal kunne fjernstyres fra selve menyen, og derfor er mulighetene uendelige for å kunne støtte nær sagt alle Apper som blir utviklet med støtte for BMW (vi venter på Spotify). Her er en liste over hva som er tilgjengelig i dag:

Aupeo! - Personal (internet) Radio
Audible - audiobooks from Amazon
Snippy - audiobooks (german)
Stitcher - collection of web radios
TuneIn Radio - over 70,000 online radios around the world
Deezer - online on-demand music service
Pandora - world's biggest online music service (bare USA)
Napster - online music service
Glympse - GPS-based location sharing

Det er komplisert å få oversikt over alt dette (mye forskjellig og "utdatert" info på BMW's egne sider) - men det finnes en liste, i selve BMW Connected-appen, som viser alle tilgjengelige tjenester/apper.

Litt mer her: https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=bmw-connecteddrive-bmw-announces-new-apps&outputChannelId=6&id=T0143547EN&left_menu_item=node__5236

...og her http://www.autoevolution.com/bmw-blog/how-to-use-bmw-s-apps-photo-gallery-64592.html

i3_X5_116dA

Dere som har fått i3:

- Tror dere stuerommet under panseret er såpass "tørt" ved regn at det faktisk går an å lagre saker og ting som "ikke" tåler vann der?  :o 

Vind

Hei - ja stuerommet er helt tørt, men der er dekkreperasjonssettet, og med f.eks ladekabel og en kanne spyleveske er det ikke så mye mere plass.  Det selges en liten "bag" for stuerommet, ca 700 kr, med flere rom som kan organisere litt bedre.  Men man kan ha diverse småting der som man ikke vil ha slengene rundt i bilen.

Angående app.  Ja BMW Connect appen fungerer - men kun med kabel.  Det skal enten komme en oppdatering eller ny app, som gjør det samme med Bluetooth.  Den støtter jo kalender, Twitter, Facebook og mye annet (det eneste jeg egentlig er interessert i er kalender.  Det er fint når man snakker i Handsfree å se når man har ledig tid.  Vil helst unngå å måtte koble til telefon hver gang. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 21:01
Den støtter jo kalender, Twitter, Facebook og mye annet (det eneste jeg egentlig er interessert i er kalender.  Det er fint når man snakker i Handsfree å se når man har ledig tid.  Vil helst unngå å måtte koble til telefon hver gang.

Tips: Det med Facebook og Twitter kan kanskje se/høres ut som "sladder og unyttig", men det er kanskje de mest fantastiske mediene for å bruke til å holde seg oppdatert i bilen. Man kan f.eks lage seg en egen konto i bilen for både Facebook og Twitter, og knytte disse opp mot nyhetskilder og trafikkrelaterte tjenester ved at man like/follow det som kan være av interesse. Hvis man f.eks "liker" eller "follow" alle nasjonale og lokale nyhetsleverandører (VG, NRK, Adressa, BA etc.), Vær-sider (f.eks Vær-Adressa, Yr etc.) og trafikknyheter (f.eks Statens Vegvesen - Region X), Politiets Twitterkonto for regionen man er i, så får man en helt unik "News-desk" i bilen, som inneholder viktig informasjon til enhver tid... Right in front of you ;)

SE

Artig å lese ferske erfaringer fra ny i3! Takk og fyll gjerne på med om temp. rekkevidde, batterinivå :-)
Blir ikke mindre forventningsfull av dette, men liker det.  Gleder meg til levering  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA