Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av Vind, mandag 20. januar 2014, klokken 12:17

« forrige - neste »

Vind

#15
Sitat fra: SE på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:45
Artig å lese ferske erfaringer fra ny i3! Takk og fyll gjerne på med om temp. rekkevidde, batterinivå :-)
Blir ikke mindre forventningsfull av dette, men liker det.  Gleder meg til levering  ;D
Har desverre ikke fått tid til å ta en skikkelig langtur for å tømme batteriet, men i dag har jeg kjørt 74 km uten lading.  Startet dagen med 114 km rekkevidde i Comfort og 123 i Eco Pro, har kjørt bare Eco Pro, og hadde 52 km igjen når jeg kom hjem.  Det er -8 grader og småglatt i Oslo området.  Dette inkluderete også parkering ute - og start av kald bil.  Så totalt sett er jeg fornøyd med rekkevidden.  I går ladet jeg bilen noen timer på en kommunal parkeringsplass, og det jeg observerte der var at det er forferdelig lite strøm i de stolpene, parkerte på 78%, og etter nesten tre timer var den på 92%.  Glad jeg ikke skal fullade en Tesla på en slik stolpe.  Har ikke notert nøyaktig Watt forbruk og slikt, men tror rekekviddeberegningen gir en veldig god indikasjon.

I dag kjørte jeg med cruise controll og Kø-assistent i kollektiv feltet - det fungerte bra, i hver påkjøring så tok kø-assistenten over.  Den holder akkurat en bil's avstand når det snegler seg frem, slik at man høflig kan slippe inn en bil fra påkjøringsrampen.  Mitt intrykk er at cruise controllen gjør at man kjører veldig økonomisk, og ikke minst avslappet - men selv med korteste rekkevidde til bilen foran, så holder den akkurat litt for lang avstand etter min smak.  Jeg hadde håpet at kamerabasert cruise kontroll skulle taklet rundkjøringer bedre, men man må passe på å sette ned farten (på CC) til 30-40 i rundkjøring, da den ellers gir litt på når den ett kort øyeblikk mister bilen forann.  Dette gjelder alle andre adaptive cruise controller jeg har kjørt - men hadde håpet at denne skjønte at man var i en rundkjøring - basert på navigasjonen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Leste det siste i manualen, og hadde også fått inntrykket av at kamerabaserte løsninger fungerte bedre, og rundkjøringer er det jeg trenger mest forbedring på.

Ellers kan du vel stille avstanden til bilen foran?

Og så regner jeg med at du har stilt lading til maks A?, det du beskriver er ca 5A. Men det går vel uansett senere når du passerer 80%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: LMOR på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:51
Leste det siste i manualen, og hadde også fått inntrykket av at kamerabaserte løsninger fungerte bedre, og rundkjøringer er det jeg trenger mest forbedring på. Det er litt skuffende.

Ellers kan du vel stille avstanden til bilen foran?

Og så regner jeg med at du har stilt lading til maks A?, det du beskriver er ca 5A. Men det går vel uansett senere når du passerer 80%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: LMOR på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:52
Sitat fra: LMOR på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:51
Leste det siste i manualen, og hadde også fått inntrykket av at kamerabaserte løsninger fungerte bedre, og rundkjøringer er det jeg trenger mest forbedring på. Det er litt skuffende.

Ellers kan du vel stille avstanden til bilen foran?

Og så regner jeg med at du har stilt lading til maks A?, det du beskriver er ca 5A. Men det går vel uansett senere når du passerer 80%.
Angående Adaptive CC, så kan du stille avstanden til bilen forann.  I rundkjøringer er den bedre enn tidlige systemer, og på nivå med de fleste andre jeg har kjørt, men den benytter ikke navigasjonen der.  Det er en god betjening, og lett å trykke på Resume for å stoppe og starte igjen.  Om man ønsker å kjøre økonomisk hjelper den veldig bra til med det.

Har ikke stilt ladingen, men den lader over dobbelt så raskt hjemme (vanlig 8 amp sikring) som på det kommunale ladepunktet, men har lest at det ikke er allverdens strøm i alle de. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Har du brukt "Road Ahead" funksjonen?

Da vet bilen at det er en rundkjøring foran. Vet ikke om den fungerer med AC.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 07:31
Har du brukt "Road Ahead" funksjonen?

Da vet bilen at det er en rundkjøring foran. Vet ikke om den fungerer med AC.
Nei - har ikke finlest manualen - men tror ikke det hjelper.  Dette er ikke noe stort problem, hadde bare forventet en litt bedre funksjon.  Det fungerer likt om man har på navigasjon.  Dette er som sagt like bra (eller dårlig) som alle andre avstandsbaserte cruise controller, har kjørt både X5, Outlander, XC60, V70, A6 og Mercedes med samme utstyret - og det er ett generelt "eksterem" problem, men krever litt overvåkenhet av sjåfør.  Etter litt kjøring venner man seg fort til å slå den av og på når man nærmer seg en rundkjøring.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

OK. Har også brukt dette i mange år, og testet på flere biler. Vi finner kanskje noen fordeler etter hvert.

Men du bør likevel teste ut Route Ahead. Virker bare i ECO PRO "tror" jeg. Og du kan dessverre ikke bruke den med AC ser det ut til. (men det står bare at det ikke virker med CC)

Men du kan få instruksjoner om når det optimale tidspunktet for å begynne å "seile" er :-)
Dette har vært diskutert i andre tråder, der andre elbiler som har mindre regenerering har blitt dratt frem som å kunne håndtere dette bedre. Men i3 gir deg faktisk det optimale tidpunktet basert på kart info!

Da kan alle bli like gode som Lunde :-), og du kaster ikke bort noe energi ved å kjøre AC for langt, og så bremse.

Den gir deg beskjed om:

- endringer i fartsgrensen
- avkjøring, vegkryss
- skarp sving
- rundkjøring

Det blir gøy å prøve.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Elmo

Sitat fra: Vind på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:24
I går ladet jeg bilen noen timer på en kommunal parkeringsplass, og det jeg observerte der var at det er forferdelig lite strøm i de stolpene, parkerte på 78%, og etter nesten tre timer var den på 92%.

Det jo mere strøm i stolpen enn du fikk da, for det er jo "kladden" begrenser (men det vet du vel?).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

LMOR

Sitat fra: Elmo på onsdag 22. januar 2014, klokken 19:40
Sitat fra: Vind på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:24
I går ladet jeg bilen noen timer på en kommunal parkeringsplass, og det jeg observerte der var at det er forferdelig lite strøm i de stolpene, parkerte på 78%, og etter nesten tre timer var den på 92%.

Det jo mere strøm i stolpen enn du fikk da, for det er jo "kladden" begrenser (men det vet du vel?).

Dette har Vind svart på allerede på denne siden..:

"men den lader over dobbelt så raskt hjemme (vanlig 8 amp sikring) som på det kommunale ladepunktet"
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: Elmo på onsdag 22. januar 2014, klokken 19:40
Det jo mere strøm i stolpen enn du fikk da, for det er jo "kladden" begrenser (men det vet du vel?).
Det er ikke kladden, og instillingen i bilen står til "Maks" (denne instillingen er diskutert i en annen tråd), så det var mere en kommentar at man ikke kan forvente stabil lading på en vanlig stikkontakt på gaten.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:47
Men du bør likevel teste ut Route Ahead. Virker bare i ECO PRO "tror" jeg. Og du kan dessverre ikke bruke den med AC ser det ut til. (men det står bare at det ikke virker med CC)
sjekket opp "Route Ahead" i manualen, og det ser ut som en bra funksjon - men tror ikke denne støttes i Norge helt enda.  Det står at den foreløbig kun er aktiv på noen veistrekninger, og blir fullt utbygd i senere oppdateringer.  Jeg har gjort nesten all kjøring i Eco Pro, og varlsene skal komme automatisk.  Det ser ikke ut til at det er noe sted å slå på "Route Ahead".
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:10
Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:47
Men du bør likevel teste ut Route Ahead. Virker bare i ECO PRO "tror" jeg. Og du kan dessverre ikke bruke den med AC ser det ut til. (men det står bare at det ikke virker med CC)
sjekket opp "Route Ahead" i manualen, og det ser ut som en bra funksjon - men tror ikke denne støttes i Norge helt enda.  Det står at den foreløbig kun er aktiv på noen veistrekninger, og blir fullt utbygd i senere oppdateringer.  Jeg har gjort nesten all kjøring i Eco Pro, og varlsene skal komme automatisk.  Det ser ikke ut til at det er noe sted å slå på "Route Ahead".
Ok, men da har du skrudd på "Vehicle information" / "eDrive" / "ECO PRO tips" ?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tore Wold

Jeg fikk min bil levert i går og fikk først i dag anledning til å teste den ut på en litt "lengre" tur i kveld for å se om rekkevidde indikatoren var å stole på.

Ved avreise viste reddeviddeindikatoren at bilen hadde strøm for 105 km. Jeg planla en variert tur med kombinasjon avsvingete på smale veier, noe motorvei og noe bykjøring.  Distansen ble på 59 km med høydeforskjell på ca 150m underveis.  Det var mørkekjøring med mye bruk av nær og fjærnlys og kjøremodus ble satt til Eco Pro, varmen ble satt på Automatikk til 20 grader, varmen i førersete på laveste knepp. Radio var på hele veien. Fartsgrensene varierte fra 50 - 80 kmt og jeg fulgte disse konsekvent. Cruise control blr brukt på motorvei.

Jeg opplevde bilen som veldig smidig og med fantasatiske kjøreegenskaper. Ble spesielt imponert på den smale svingete veien med fartsgrense  60-70km/t. Er vant til en 325i Cab med "sekser", men i3 går langt utenpå denne i smidighet og svingkomfort på slike veier.   Styringen var i tillegg meget presis og mye bedre enn 3 serien.  Svingradiusen er jo "bærre lækker".

Ved hjemkomst viste rekkeviddeindikatoren at jeg hadde igjen strøm til 49 km. Når jeg tenker på at den ved start viste 105 km må jeg konkludere at dette er så presist at det er imponerende. Den viste i all fall ikke for mye, men heller 3 km for lite.

Det dukket imidlertid opp et moment som var nytt for meg. Når jeg satte den på lading på Wallbox Pro etter turen viste Connect drive App på Ihone an den hadde 46 km igjen i sted for 49.  Hvorfor denne differansen oppstår forstår jeg ikke, men skal følge med og som jeg forstår mere senere.  Har noen av dere peiling?

Ha en god i3 aften.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

LMOR

Jeg kan bidra med en "teori". Bilen lærer hver dag (det er fakta), og siden du satte den på lading, så gir han deg den oppdaterte rekkevidden, hvis du fortsetter å kjøre slik du gjorde i kveld.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: Tore Wold på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:09
Når jeg satte den på lading på Wallbox Pro etter turen viste Connect drive App på Ihone an den hadde 46 km igjen i sted for 49.  Hvorfor denne differansen oppstår forstår jeg ikke, men skal følge med og som jeg forstår mere senere.  Har noen av dere peiling?
Jeg tror jeg har forklaringen på den lille differansen.  Appen viser rekkevidde i Comfort mode mens bilen antagelig sto i Eco Pro.  Jeg opplevde for noen dager siden at app viste 125 km.  Mens jeg spiste frokost så begynte det å sne.  Da viste den 119 km.  Så den tar vær med i beregningen.

..og masse gratulasjoner med flott bil!!!
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA