Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

60kWh

Startet av vonar, mandag 20. januar 2014, klokken 08:39

« forrige - neste »

Anew

Sitat fra: EvenSteven på mandag 20. januar 2014, klokken 12:38
Kjørte bilen ned til hytta i Strømstad nå nylig og fikk da et forbruk på 216kw/t - Altså da ca. 28 mil ved 100% lading.
Dette er veldig fin lesning for en som går og venter (utålmodig) på sin 60. Hadde du noen rekkeviddeangst før/under turen? Hva var rest på batteriet etter ankomst?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

vonar

Dette høres jo ikke så verst ut.

Hva med utladning når bilen ikke står kobla til? Opplever dere omtrent samme batteritap som de med 85kWh?
Oslo

Cowboystrekk

185 Wh levanger-åre tur retur. 27 mil, 15 km rest pluss reservetank, lada til 93% før avreise.
180 Wh levanger-værnes tur retur.
125 Wh med klima av, rolig kjøring i by og max 70 på landeveg.
195 Wh levanger-trondheim tur-retur, kaldt og ikke rangemode pluss mye bykjøring i tr.h.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tuxedo

Sitat fra: vonar på mandag 20. januar 2014, klokken 17:22
Dette høres jo ikke så verst ut.

Hva med utladning når bilen ikke står kobla til? Opplever dere omtrent samme batteritap som de med 85kWh?

Det vil jeg anta.  Systemene som trekker strøm når bilen er avslått er de samme for begge batteristørrelser.  Og batteriets egenutladning er veldig lite i forhold til dette trekket.

vonar

Cowboystrekk, var dette i vintertemperaturer alt sammen?
Oslo

EvenSteven

Har ikke fått målt 100% hva gjelder tap ved stillestand, men er ikke snakk om mange km for min bil. Kan ta en test i morgen og legge ut resultatet.
Da jeg kjørte ned til hytta, hadde jeg ladet bilen til 90% før avreise, var innom xxl ved Sarpsborg og handlet i Strømstad før ut til hytta som ligger 6km fra Strømstad. Mener å huske jeg hadde igjen ca. 4 mil typical.
Hadde kjørt da ca. 20 mil fra avreise.
Så aldri noe rekkevidde angst, bare good feelings! ;)
Tesla S P85+ sølv

EvenSteven

60kw er noe mer energisnål enn 85kw, altså forbruket ligger gjerne noe under.
Første merkede strek wattmeter i speedometer for 60kw ligger på 150w mens denne vises som 200w på 85kw sitt speedometer.
Ser at når jeg ligger rundt 80km/t landevei er det lett å ligge under denne linjen. Så tror faktisk man skal kunne klare å matche Rated range som er 160w/km forbruk ved sommerlige forhold. Altså 37,5mil på full lading.
8)
Tesla S P85+ sølv

Cowboystrekk

Sitat fra: vonar på mandag 20. januar 2014, klokken 17:31
Cowboystrekk, var dette i vintertemperaturer alt sammen?
rundt 0 C. Trondheimsturen ca 3-7 minus.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mecanica vergara

Dette var god informasjon for kommende 60KW eiere. Det er mange som er kritiske til den mindre batteripakken. Men med 250km rekkevidde på vinteren vil bilen dekke mine behov.
I forhold til ytelser har jeg ennå ikke hatt 300hk og 0-100 på 6,2 til rådighet i mine tidligere biler. Så dette blir helt sikkert ikke noen nedtur.

Veldig gøy å høre at de som kjører 60KW virker veldig fornøyd. Gleder med til flere erfaringer fra dere.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Cowboystrekk

Husk at dragtimes testa den til å greie 5.3 fra 0-100 ;) første gang jeg gav full pinne ble jeg sjokkert over hvor gode ytelsene var...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lygren

Hadde vært forsiktig med 60kWh til de finner ut av dette med drain. Min 60kWh trekker langt mer enn de aller fleste 85kWh-variantene, et problem som jeg også har kjørt en poll på det amerikanske Tesla-forumet og fått bekreftet at forekommer på mange 60-modeller.

Jeg godtar ikke at 60kWh-modellen EVENTUELT viser seg å trekke 2-3 ganger så mye på tomgang som 85kWh-varianten om det blir enden på visa, så for min del er det tut og kjør med forbrukerråd og greier.

Mye mulig det kun er min 60kWh som har problemer, men som nevnt; i USA melder veldig mange 60kWh-eiere om samme issue.

Mitt råd er derfor foreløpig; IKKE kjøp 60kWh-modellen til det er avkreftet at denne har større drain. I så fall blir dette en svært vanskelig om ikke umulig bil å selge igjen - for det at den miste såpass mye mer strøm enn en tilsvarende 85kWh er også i praksis et stort issue hvis du f.eks. er på handletur til Sverige og ikke får ladestrøm og mister 2-3KM / t som i mitt tilfelle....

Tai

Sitat fra: Lygren på mandag 20. januar 2014, klokken 23:47
....for min del er det tut og kjør med forbrukerråd og greier.

Mye mulig det kun er min 60kWh som har problemer, men som nevnt; i USA melder veldig mange 60kWh-eiere om samme issue.

Mitt råd er derfor foreløpig; IKKE kjøp 60kWh....

Oi, det var voldsomme greier. Har du vært i kontakt med Tesla og bedt dem se på problemet? Det skal jo være rimelig greit å sjekke loggen for å se hva forbruket ditt er på. Ser liksom ikke for meg at de ikke vil ta dette alvorlig.

Det vil overraske meg hvis 60kWh har et større strømtrekk enn 85kWh.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Anew

Sitat fra: Lygren på mandag 20. januar 2014, klokken 23:47
Hadde vært forsiktig med 60kWh til de finner ut av dette med drain. Min 60kWh trekker langt mer enn de aller fleste 85kWh-variantene, et problem som jeg også har kjørt en poll på det amerikanske Tesla-forumet og fått bekreftet at forekommer på mange 60-modeller.
Har du lest denne:
http://www.greencarreports.com/news/1088929_life-with-tesla-model-s-electric-draw-vampire-slain-at-last ?

Der løste det seg ved å bytte defekt 12V-batteri. Det er jo absolutt ingen grunn til at det skulle være mye større drain på 60. Noen få prosent mer er naturlig (mindre batteripakke og forbruk pr. km, men like mye elektronikk å holde liv i når bilen er parkert), men ikke mye.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

TesLars

@Lygren: synes det er synd at du opplever problemer og at bilen din ikke lever opp mot dine forvetninger. Synes også det er synd måten innspillene dine har blitt vinklet av media den siste tiden. På meg høres det ut som at de fleste 60-eierne er fornøyd med bilene sine og da blir for dumt å generalisere problemet ditt spesielt overfor andre som sitter på gjerdet ang. modellvalg.
Oslo
Black Model S

mecanica vergara

Sitat fra: Tai på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Lygren på mandag 20. januar 2014, klokken 23:47
Mitt råd er derfor foreløpig; IKKE kjøp 60kWh....

Oi, det var voldsomme greier. Har du vært i kontakt med Tesla og bedt dem se på problemet? Det skal jo være rimelig greit å sjekke loggen for å se hva forbruket ditt er på. Ser liksom ikke for meg at de ikke vil ta dette alvorlig.

Det vil overraske meg hvis 60kWh har et større strømtrekk enn 85kWh.

Tai
Henig at det er litt hardt å anbefalle folk om ikke å kjøpe en 60kWh bil grunnet dette. Dette er et problem vi får håpe Tesla rydder opp i. Og om de ikke viser vilje vil du helt sikkert stå særkere om det er flere norske 60kWh biler som klager inn samme saken. Så dumt å skremme folk fra å kjøpe.
 
Da Tesla er en forholdsvis fersk bilprodusent er vi nok mer utsatt for problemer en andre bilmerker. Enten det er en 85kWh eller 60kWh bil. Jeg har kjørt div. Audi siden 2003, og har ikke sluppet unna feil og mangler.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA