Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).

Startet av Gusse, søn 19. jan 2014, kl. 10:38

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: krister461 på ons 22. jan 2014, kl. 12:13
Men, er bilens plugg en standard type 2 mode 3? Den takler jo også Teslas superladere som sender DC-strøm.

Type 2 har tydeligvis pinout for DC.

Sitat fra: krister461 på ons 22. jan 2014, kl. 12:13
Og, gitt dine forutsetninger som burde jo Teslas UMC kunne brukes på en hvilken som helst bil som støtter type 2 mode 3, men det er vel ingen som forventer?

Uten at Tesla hverken ønsker, bekrefter eller garanterer for det så ville jeg definitivt forvente at det fungerer ja - all den tid de har valgt en standardregulert plugg og ikke en proprietær løsning.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på ons 22. jan 2014, kl. 12:10
Sitat fra: krister461 på ons 22. jan 2014, kl. 11:51
Hele ditt resonnement baserer seg på at Teslas UMC oppfører seg som en Type 2 ladestasjon og bruker eksakt samme signaler. Har du noen kilde for det eller er det bare din antagelse?

Det er riktig på at jeg baserer meg på det. Og all den tid den er tilkoblet en type 2 mode 3 plugg er det faktisk nødvendigvis et krav at den oppfører seg i henhold til det.

Dersom det var slik at Tesla hadde en egen plugg med andre/flere ledere kunne det selvsagt vært tenkelig at de hadde noe eget proprietært ræl mellom seg selv og UMC, men all den tid de bruker samme pinner for pilotsignal som en hvem som helst annen type 2 stasjon er ikke avvik der noe alternativ.

Vi vet ikke om UMC bruker pilotsignal i det hele tatt. Superladerne bruker kommunikasjon over strømpinnene (powerline communication) og det kan godt hende UMC gjør det samme. At bilen fikser Mode 3 lading med pilotsignal betyr ikke at den bare fikser dette.

Har noen prøvd å bruke en Tesla UMC på en annen elbil, f.eks e-UP eller i3? Om den passer fysisk da...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på ons 22. jan 2014, kl. 12:21
At bilen fikser Mode 3 lading med pilotsignal betyr ikke at den bare fikser dette.

Akkurat, at den er kompatibel med Type 2 Mode 3 betyr ikke at den må støtte kun det. Selvfølgelig krever det mere å støtte utvidet funksjonalitet, men hva så ?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OleJA

Sitat fra: turfsurf på ons 22. jan 2014, kl. 13:08
Sitat fra: jkirkebo på ons 22. jan 2014, kl. 12:21
At bilen fikser Mode 3 lading med pilotsignal betyr ikke at den bare fikser dette.

Akkurat, at den er kompatibel med Type 2 Mode 3 betyr ikke at den må støtte kun det. Selvfølgelig krever det mere å støtte utvidet funksjonalitet, men hva så ?
Hvordan signalerer US biler + UMC med hverandre? Dersom denne signaleringen ikke er identisk med Type 2 Mode 3 protokollen, så er det mye mulig at de har beholdt denne protokollen 'i bunn' for EU UMC også, men utvidet den til også å kunne forstå 'Type 2'. .... Vet ikke, bare spekulerer

cairnz

USB3 er jo bakoverkompatibel med USB2 .. HDMI 1.4 med ARC er kompatibel med HDMI 1.3 osv.. Hvem som putter hva i kabelen er irrelevant. I følge en tekniker på skøyen fins det FW både i bilen og i UMC. så lenge det ikke er en fysisk defekt så kan det løses med nye Firmware - noe denne oppdateringen kan tyde på.

Om Tesla-kladden kan brukes på i3, eller en i3-kladd kan brukes på Tesla blir helt irrelevant da det er kommunikasjon mellom Model S og UMC (om det er Mode3-protokoll, teslaprotokoll eller http har ingenting å si) som streiker; en av delene er programmert til å kutte ut i tilfeller hvor det virker som det ikke er nødvendig å kutte ut).

Leverer forøvrig Nissan og de andre produsentene ut oppdateringer til bilen "OTA" ?
Elbilist

Cirion

Sitat fra: cairnz på ons 22. jan 2014, kl. 13:35
Leverer forøvrig Nissan og de andre produsentene ut oppdateringer til bilen "OTA" ?
De som produsentene som leverer oppgraderinger gjør dette over OTS... ( Over The Service ).
Volvo kaller det Service 2.0.
http://www.volvocars.com/no/sales-services/services/service2_0/pages/default.aspx
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amoss

Sitat fra: krister461 på ons 22. jan 2014, kl. 12:13
Men, er bilens plugg en standard type 2 mode 3? Den takler jo også Teslas superladere som sender DC-strøm.

Nei, Tesla oppgir at den er "type 2 mode 3 kompatibel", ikke at den er en slik plugg. Som du selv nevner så er den modifisert for å takle SC som ikke støttes av standarden, og hvilke andre endringer de har vet ikke vi. Kanskje bilen og UMC "snakker sammen" så bilen VET at den er koblet til en Tesla UMC, og at UMC'en da støtter å få overført FW via kabelen?  Jeg vet ikke, men muligheten er der...


Sitat fra: krister461 på ons 22. jan 2014, kl. 12:13
Og, gitt dine forutsetninger som burde jo Teslas UMC kunne brukes på en hvilken som helst bil som støtter type 2 mode 3, men det er vel ingen som forventer?

Akkurat det kunne vært en interessant ting å prøve på :)  Om noen har tilgang på en annen type bil med Meneske plugg så hadde det vært gøy å høre hvordan det gikk :)  Men selv om det skulle gå, så betyr ikke det annet enn at UMC'en oppfører seg etter standarden når den ser en ikke-Tesla bil, akkurat som bilen oppfører seg etter standarden når den ser en ikke-Tesla UMC/plugg.
Model S 85D

janmb

Sitat fra: Amoss på ons 22. jan 2014, kl. 13:45
Nei, Tesla oppgir at den er "type 2 mode 3 kompatibel", ikke at den er en slik plugg.

Det er korrekt, men den har type 2 fysisk utlegg og har ingen flere pinner. Om bilen tolker annet enn type 2 mode 3 signaler over pilotsignalpinnene som er det i så fall et meget beklagelig brudd på standarden.

Dersom man går ut fra at UMCen og bilen bryter standarden for den pluggen de har valgt å bruke så kan jo problemet og feilkilden være tilnærmet hva som helst - det skal jeg ikke benekte. Jeg velger dog å tro at Tesla er bedre enn Microsoft til å faktisk forstå konseptet standarder. Man velger ikke å ta ibruk en standard interface for deretter å signalere den helt annerledes. Det gir ingen mening i det hele tatt. Da burde de jo langt heller laget sin egen plugg.

Jeg hører (og er enig i) tankegangen om at type 2 mode 3 kompatibilitet kan være et subsett av den totale funksjonaliteten - men ikke så lenge pluggen er type 2. Tenkisk mulig ja, greit, nei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Roger (NO)

Hva har denne UMC diskusjonen med Tittel på tråden å gjøre?
Bare lurer...

krister461

Sitat fra: Roger (NO) på ons 22. jan 2014, kl. 15:11
Hva har denne UMC diskusjonen med Tittel på tråden å gjøre?
Bare lurer...
Diskusjonen startet med en påstand om at ladeproblemene ikke kunne løses av en software-oppdatering, men måtte løses med å bytte UMC. Men, slike diskusjoner har en tendens til å utarte seg og det er alltid vanskelig å holde ting on topic i slike forum. :)

janmb

Sitat fra: Roger (NO) på ons 22. jan 2014, kl. 15:11
Hva har denne UMC diskusjonen med Tittel på tråden å gjøre?
Bare lurer...

Fint lite, men det var som nettopp det som var bakgrunnen for denne tråden. Slik sett er det navningen på tråden som er litt off, ikke innholdet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på ons 22. jan 2014, kl. 14:48
Sitat fra: Amoss på ons 22. jan 2014, kl. 13:45
Nei, Tesla oppgir at den er "type 2 mode 3 kompatibel", ikke at den er en slik plugg.

Det er korrekt, men den har type 2 fysisk utlegg og har ingen flere pinner. Om bilen tolker annet enn type 2 mode 3 signaler over pilotsignalpinnene som er det i så fall et meget beklagelig brudd på standarden.

Hvorfor er det et brudd på standarden å ha utvidet funksjonalitet? I så fall er hele SC-muligheten på denne pluggen brudd på standarden da standarden tilsier maks 140A på disse pinnene og 200A på to ekstra pinner under.

Dessuten er det ikke snakk om å signalisere over pilotsignalpinnen men over strømpinnene (http://en.wikipedia.org/wiki/Power_Line_Carrier). Slik er standarden for CCS-lading og Tesla bruker det samme for sin SC. Da er det nærliggende å tro at de kanskje bruker denne kommunikasjonen fra UMC også for å utvide funksjonaliteten. Så lenge bilen takler lading fra Mode 3 Type 2 kilder kan jeg ikke skjønne at dette skal være brudd på standarden på noen som helst måte.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Men bruker Tesla SC samme protokoll som CCS? Jeg skjønner at den fysiske koblingen vil være lett å få til, og at kommunikasjonen lett kan gå på strømførende pinner, men snakker bilen samme språk som CCS ladestasjonen :) ?

Angående Tesla UMC og andre biler har jeg laget egne tråder om akkurat dette, og jeg lurer fortsatt på hva som skjer når man plugger Tesla UMC i en i3. Regner med det går aldeles utmerket da UMC virker å være tilpasset standarden, men helt sikker er jeg jo ikke før noen bekrefter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cdabel

Foreslår at vi starter en ny tråd for å diskuterer folks erfaring med den ny software. Vi kan kanskje kalle den , "Ny software (v.5.8 -1.49.83 og utover", eller noe slik.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Amoss

Sitat fra: janmb på ons 22. jan 2014, kl. 14:48
Dersom man går ut fra at UMCen og bilen bryter standarden for den pluggen de har valgt å bruke

Vi behøver ikke å gå ut i fra noe som helst, vi VET at bilen bryter standarden som pluggen i bilen etterligner.  Om bruddet på standarden kun gjelder DC ladning - og hvilke signaler som bruker ifm. med DC ladning - vet vi (i alle fall jeg) ikke.

Vi vet også at da MS ble lansert så valgte de å ikke bruke noen standard plugg på bilen (i US), da de mente at standarden(e) var for dårlig(e). Da den Europeiske versjonen ble lansert så valgte de altså (heldigvis!) å bruke en annen plugg her, en som er kompatibel med type 2, og som var istand til å kobles til standardpluggene for AC ladning i EU (altså type 2).

Meget mulig at UMC'en rett og slett er en vanlig ladekabel som følger type 2 standarden, men også - så langt jeg vet - fullt mulig at den ikke gjør det.

Og ja, er enig i at det vil være synd dersom de har valgt å bryte standarden, men om de har en god grunn til det så mener jeg det ikke er noen krise så lenge det altså fungerer med bilen mot standardutstyr.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA