Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viduspussere fryser "innvendig" og får ikke vekk snø og is

Startet av Balrog, fredag 17. januar 2014, klokken 12:02

« forrige - neste »

Balrog

Jeg opplever til stadighet at det samler seg snø rundt viskerne i snøvær og det blir til is inne i den idiotiske konstruksjonen ("huset" til pusserbladet) slik at pusserarmene blir stive og ikke gjør ruta rein. Det er et lite helvete å fikse uten varme eller varmtvann og de fryser gjerne til igjen etter nye 10 minutters kjøring i snødrev. Jeg har aldri hatt dette problemet i nærheten av samme grad på biler før. Bruk av spylervæske forverrer problemet. Jeg bruker alltid varmt (ikke kokende!) vann til å fjerne is og snø fra frontruta i stedet for isskrape.

Andre som har opplevd dette eller har en løsning på problemet? (Nei jeg har ikke vinterpakke, og Tesla forteller at de ikke vil ettermontere tilleggsutstyr, serviceinnstilt som de er)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

eledille

Kan bekrefte problemet.

I tillegg tror jeg selve viskerbladet er for mykt, så når det blir isete mister de funksjonen veldig fort. Mine tidligere biler har hatt en mye mer solid konstruksjon for å holde jevnt trykk inn mot ruta over hele viskerbladet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

trygvelo

Syns ikke vinterpakken hjelper mot dette. Feltet som varmes opp er bare akkurat der viskerne ligger i ro og det hjelper lite når feltet ovenfor fremdeles er iskaldt fordi varmluften innenfra ikke treffer ruta der. Alt fra viskerbladets hvileposisjon og opp til der varmluften treffer burde hatt varmetråd.

gbzdoc

Synes vinterpakken helt klart hjelper, men er det snødrev så iser det oppå viskerbladene og rundt de. Selve flaten som treffer vinduet pleier å holde seg fin.

Men isen oppå og rundt viskerbladet som ikke tines av varmen fra vinterpakka har jeg opplevd at stiver opp viskerbladet slik at ikke hele ruten blir ren. Da må jeg ut og banke løs is. Men jeg har hatt tilsvarende problemer på begge mine forrige biler hvor den ene hadde oppvarmet rute slik som Tesla og den andre ikke. Den eldste parkerte jo viskerne der ruta fortsatt ble tint av luftdysene inni bilen.

Tror vi må innse at det neppe finnes noen optimal løsning pr. dags dato for kombinasjonen snøvær, saltlake og mange kuldegrader. :-(

Blir nesten som en branntrekant: ta bort en av delene og problemet forsvinner...

PS! Har identisk viskerblad på Toyotaen, og det er helt vanlig at konstruksjonen er slik i dag uten metallkonsteuksjon for å fordele trykket. Men Toyotaen har nok en kraftigere fjær som presser viskerbladet noe hardere mot ruten. Den er nok derfor hakket bedre, selv om jeg opplevde tilsvarende tilstander der også.

Hyperstress

En trenger ikke gå ut av bilen for å renske viskeren for is. Vet ikke om det funker på TMS, men på alle andre biler jeg har hatt så er det bare å åpne vinduet, strekke seg fram og nappe ut viskeren idet den snur ved A-stolpen. Da smeller smeller den tilbake i ruta, og vips er isen borte  ;D.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

ebbrey

http://www.youtube.com/watch?v=8y27lI4riFY

Det var dette jeg trodde jeg fikk :P

Hva med å hive inn slike og finne strømtilførselen til varmefeltet? :D

http://www.youtube.com/watch?v=2lrcOnGBYas
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Nuvolari

Sitat fra: gbzdoc på fredag 17. januar 2014, klokken 15:13
Synes vinterpakken helt klart hjelper, men er det snødrev så iser det oppå viskerbladene og rundt de. Selve flaten som treffer vinduet pleier å holde seg fin.

Men isen oppå og rundt viskerbladet som ikke tines av varmen fra vinterpakka har jeg opplevd at stiver opp viskerbladet slik at ikke hele ruten blir ren. Da må jeg ut og banke løs is. Men jeg har hatt tilsvarende problemer på begge mine forrige biler hvor den ene hadde oppvarmet rute slik som Tesla og den andre ikke. Den eldste parkerte jo viskerne der ruta fortsatt ble tint av luftdysene inni bilen.

Tror vi må innse at det neppe finnes noen optimal løsning pr. dags dato for kombinasjonen snøvær, saltlake og mange kuldegrader. :-(

Blir nesten som en branntrekant: ta bort en av delene og problemet forsvinner...

PS! Har identisk viskerblad på Toyotaen, og det er helt vanlig at konstruksjonen er slik i dag uten metallkonsteuksjon for å fordele trykket. Men Toyotaen har nok en kraftigere fjær som presser viskerbladet noe hardere mot ruten. Den er nok derfor hakket bedre, selv om jeg opplevde tilsvarende tilstander der også.

Har du prøvd uten vinterpakken som sammenligningsgrunnlag?

Jeg har ikke vinterpakken og har nesten ikke problemer med dette. Det verste jeg opplever er at jeg får noen tynne vannstriper som følge av is på viskerbladet.

Av det jeg har lest så langt ser jeg ikke at vinterpakken hjelper mot dette i det hele tatt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

Jeg har kjørt biler med begge deler. Opplevde Oslos første desembersnøfall med påfølgende kaos på vei inn til Skøyen med min uten. Kjørte hjem i samme drittværet med varmen på i lånebilen.

Tilnærmet null forskjell.

gbzdoc


Sitat fra: Nuvolari på fredag 17. januar 2014, klokken 18:38

Har du prøvd uten vinterpakken som sammenligningsgrunnlag?


Ja, for den må skrus på manuelt. To i en vetu... ;-)

Men som sagt, den løser noen problemer, men på langt nær alle.


Harlex

Ikke opplevd dette selv men har ikke kjørt i skikkelig drittvær. Jeg har heller ikke prøvd bil uten vinterpakke. Tråden er heller ikke lang men aner jeg en aldri så liten antydning av dobbeltladersyndromet? For dem som ikke skjønner hva det dreier seg om tenker jeg på alle dem som mente dobbeltlader var helt unødvendig men som nå i disse dager angrer kraftig... En brannfakkel og det sitter gjerne langt inne å innrømme: Kanskje vinterpakken ER noe mer enn varme i baksetet som det i sin tid ble hevdet av mange? Jeg bare spør....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

El-boy

Sitat fra: gbzdoc på fredag 17. januar 2014, klokken 19:27

Sitat fra: Nuvolari på fredag 17. januar 2014, klokken 18:38

Har du prøvd uten vinterpakken som sammenligningsgrunnlag?


Ja, for den må skrus på manuelt. To i en vetu... ;-)

Men som sagt, den løser noen problemer, men på langt nær alle.
Jeg kan bekrefte at det er forskjell med og uten varme på viskerene. Den avhjelper situasjonen en god del, der er det ikke tvil. Men det som hjelper mest er vel sommeren... he he ;D

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ebbrey

Sitat fra: Cirion på fredag 17. januar 2014, klokken 21:01
De var fine Ebbrey!
http://www.youtube.com/watch?v=bJo2moMwuNY#t=70

Må sjekke disse modde gutta på TMC om noen har installert. Kunne vært meget kjekt, om det ble en pen installasjon. Ville hatt den typen med temp sensor istedenfor den som går via tenninga på bilen. Vil jo bruke minst energi :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Øyvind.h

Sitat fra: Harlex på fredag 17. januar 2014, klokken 19:38
Ikke opplevd dette selv men har ikke kjørt i skikkelig drittvær. Jeg har heller ikke prøvd bil uten vinterpakke. Tråden er heller ikke lang men aner jeg en aldri så liten antydning av dobbeltladersyndromet? For dem som ikke skjønner hva det dreier seg om tenker jeg på alle dem som mente dobbeltlader var helt unødvendig men som nå i disse dager angrer kraftig... En brannfakkel og det sitter gjerne langt inne å innrømme: Kanskje vinterpakken ER noe mer enn varme i baksetet som det i sin tid ble hevdet av mange? Jeg bare spør....
Synes egentlig alt er som forventet med pakken og tilbakemeldingen. Noen ser verdien, andre ikke. Varme dyser er tull og tøys, men varme under viskere kan hjelpe i noen tilfeller. Og varme i baksetet kan være kjekt å ha. Til 4800,- er ikke prisen ille.

Vinterpakken er definitivt ikke et müst slik dobbeltladeren er, men mange setter pris på den :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA