Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av TMS for dummies!

Startet av kjølholdt, torsdag 16. januar 2014, klokken 22:22

« forrige - neste »

kjølholdt

Jeg fant etterhvert ut hvordan 32 amper adaptere egentlig skulle plugges i . Og ikke minst holdes på plass. Lokket er da med å å holde den på plass. Fikk ikke dette til med forrige 32 amper kontakt.legger ved et bilde av hvordan det skal se ut. PS ikke skikkelig kontakt fører til svidde stål pinner, etter min erfaring.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Orcuz

Fant ut nå at jeg har 3fas hjemme, men 230v. Hvor raskt kan jeg da lade med umc og hvor raskt kan jeg evt lade med saltobox etc?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Griffel

Sitat fra: Orcuz på mandag 20. januar 2014, klokken 16:09
Fant ut nå at jeg har 3fas hjemme, men 230v. Hvor raskt kan jeg da lade med umc og hvor raskt kan jeg evt lade med saltobox etc?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Så lenge du har 230V er det enfas som gjelder. Opp til 32A om anlegget ditt tillater det.
Salto og UMC kan i teorien tilby det samme men et fast opplegg er noe sikrere enn en løsning med stikkontakt, og en kabel som er fastmontert i en veggboks er noe mer praktiskt en løs kabel som må pagges opp og ned.
Ønsker du 3 fas må du inn med en transf. 230V til 400V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orcuz

Så trist. En sånn trafo koster vel flesk vil jeg tro? Da blir det nok 32A blå stikk :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


satheesh.net

Sitat fra: Orcuz på mandag 20. januar 2014, klokken 16:55
Så trist. En sånn trafo koster vel flesk vil jeg tro? Da blir det nok 32A blå stikk :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Jeg lader ca.33 km/t med blått adapter hjemme. Holder mer enn nok!

Orcuz

Veldig sant. Kommer sikkert aldri til å trenge mer enn 13a, meeen veldig kjekt å ha da den ene gangen jeg kanskje trenger å lade raskere =p

Jeg trenger helt sikkert ikke 85kw og dobbeltader heller, men har kjøpt det fordet ;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Griffel

#6
Sitat fra: Orcuz på mandag 20. januar 2014, klokken 17:02
Veldig sant. Kommer sikkert aldri til å trenge mer enn 13aA, meeen veldig kjekt å ha da den ene gangen jeg kanskje trenger å lade raskere =p

Jeg trenger helt sikkert ikke 85kwkWh og dobbeltader heller, men har kjøpt det fordet ;)
Med stort batteri (85kWh) vil det ikke være ofte at du trenger raskere lading hjemme. På tur derimot er det bra å ha muligheten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orcuz

Jada veldig fint å ha. Misstenker at kjøremønster blir litt anderledes med Tesla enn med rav 4 2006 model såh ;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


shb

Det gjelder også de røde 400V adapterene som kommer. Det er for å holde de godt sammen. De er ofte montert på vegg da henger kabelen ned. Da kan de gli ut, uten denne låsen.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA