Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regnsensor er nærmest ubrukelig

Startet av Olauten, torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38

« forrige - neste »

Dr.Ling

Jeg har ikke RainX eller lignende (hvor er egentlig sensorfeltet på ruta?), og deler erfaringene til dem som mener sensitiviteten har forbedret seg siden jeg fikk bilen. Men er fortsatt ikke perfekt, langt dårligere enn Honda CRV (eneste jeg har erfaring med).
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Bjørn

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 17. januar 2014, klokken 15:42
Jeg har ikke RainX eller lignende (hvor er egentlig sensorfeltet på ruta?), og deler erfaringene til dem som mener sensitiviteten har forbedret seg siden jeg fikk bilen. Men er fortsatt ikke perfekt, langt dårligere enn Honda CRV (eneste jeg har erfaring med).

Sensoren sitter der som speilet er limt fast i ruta.. :) Nei, den er milevis bak de premiumbilene dem ønsker å sammenlikne seg m.

scoot

Bare for å skyte inn en ting til dere som sammenligner med litt eldre biler ( eldre MB, BMW, Audi, VW - hvasomhelst ). Det er ganske viktig at sensoren blir kalibrert ved skifte av frontrute så vidt jeg forstod på en glassmester jeg kjenner. Dette skal jo selvfølgelig være gjort fra fabrikk på en ny TMS. Men har hørt om mange som har fått "ujavn" effekt etter ruteskift.
2009 Revai

Brede

Noen som opplever forandringer på regnsensor etter 7.0?

Jeg har så langt vært fornøyd med sensoren, men har de siste dagene nesten utelukkende måtte kjøre viskerne manuelt da automatikken er ALT for sent ute.

Noe har skjedd her iallefall..

Sjøhyene

Er tydeligvis mye som kan gjøres av Tesla mtp kalibrering/justering av denne sensoren.
Jeg også var ganske skuffet over hvor dårlig regnsensoren fungerte når jeg fikk bilen, men kjørte rundt med den i 9mnd ca og vendte meg til det, ved å stadig vekk bruke manuell overstyring f.eks. Men etter at jeg byttet rute (pga stor sprekk fra steinsprut) ble den heldt horribel. Startet plutselig helt tilfeldig i solskinn og unnlot å starte i kraftig regn osv osv.

Men nå etter at de så på den på service fungerer den tilnærmet perfekt og helt klart mye bedre enn den noen gang har gjort. Nevnte noe om at de som byttet ruta hadde montert den tillbake litt feil, men tydeligvis var det også noe som var gjort feil før rutebyttet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Ljosdal

I tillegg til alt som nevnes her, irriterer jeg meg over at den nesten aldri stopper i tuneller før jeg er 10mtr fra og ha kjørt igjennom. Må alltid skru den av manuelt..
Jeg skal på 40K service i desember, da skal det nevnes for Tesla at dette er ubrukelig!
Svart P85 Signature #88

Brede

Tydeligvis stor forskjell mellom biler/sensorer ja, vår stopper f.eks bestandig i tuneller. Går aldri mer enn en til to ganger etter at en har kjørt inn.

Sitter i bilen og tester litt nå. Ser ut til at det fungerer bra når bilen står rolig, men den starter alt for sent når bilen er i fart.
Kan også virke som om den virker bedre i dagslys enn når det er mørkt, om det er mulig.

Roma

Er det bare meg som klikker når vindusviskerene går amok i høyeste hastighet på lett yr?

Hadde det vært opp til meg så kunne Tesla tatt hele viskersystemet sitt og plante det der peppern gror.

Sjøhyene

Sitat fra: Roma på onsdag 11. november 2015, klokken 10:13
Er det bare meg som klikker når vindusviskerene går amok i høyeste hastighet på lett yr?

Hadde det vært opp til meg så kunne Tesla tatt hele viskersystemet sitt og plante det der peppern gror.

Tror mange har helt motsatt problem, nemlig at den ofte går på for lav hastighet.
Så alt i alt er nok dette nok en ting som må settes på kontoen for dårlig/varierende kvalitetskontroll.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

lunitiks

wikipedia:


"The most common modern rain sensors are based on the principle of total internal reflection: an infrared light is beamed at a 45-degree angle into the windshield from the interior — if the glass is wet, less light makes it back to the sensor, and the wipers turn on. Most vehicles with this feature have an "AUTO" position on the stalk."


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

SunSeeker

Sitat fra: Brede på onsdag 11. november 2015, klokken 08:12
Noen som opplever forandringer på regnsensor etter 7.0?

Jeg har så langt vært fornøyd med sensoren, men har de siste dagene nesten utelukkende måtte kjøre viskerne manuelt da automatikken er ALT for sent ute.

Noe har skjedd her iallefall..

Sier meg enig her Brede

StevenE

jeg tror det meste, hvis ikke alt, er datamaskin styrt og en sensor som er pa vinduet sender bare info ut til datamaskinen om det er regn pa vinduet. sa er det programvare som styrer selve vindusvisker av/pa. men eg hadde gjerne heller sett en hjulknapp isetedenfor 4 trinn. da kunne jeg stille sensitivitet med denne (pa samme mate du stiller lys pa skjermen). storste problem jeg har med vindusviskere er at de ikke gjorer vinduet rent, og vaeske sproyte er heller ikke bra....
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA