Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regnsensor er nærmest ubrukelig

Startet av Olauten, torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38

« forrige - neste »

Olauten

Det er vel noen andre som har nevnt dette, men er alle like elendige som min regnsensor?
Hvis man regner første steg på vindusviskerspaken som 1 så er dette på steg 3, neste steg er da tvungen kontinuerlig kjøring - mao. uavhengig av sensoren. Tidligere biler har dette fungert smertefritt, hvorav VAG har vært best.

Dette er altså så responsiv jeg får denne til å bli ved bruk av regnsensoren, strengt tatt er den fullstendig ubrukelig. Ca. 1.5min tok det før den gadd å aktivere viskeren.



Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

Muffinman

Heller ikke imponert over dette i min bil, og er den dårligste jeg har hatt på noen bil. Blir stadig sittende og starte viskeren manuelt, spesielt når det er mørkt.

Trinn en kunne man spart seg; trinn to er knapt følsomt nok for de fleste tilfeller. Burde vært et trinn tre med høyere følsomhet.

Li-Ion

Samme her. Tragisk dårlig.
Skal inn på service på mandag for noe småplukk, og dette er også på listen.
Teslaeier siden 2013 :)

heimabrygg

Vi får tro på en SW-oppdatering som kan stille sensitiviteten? Opplever også at jeg må trykke inn manuelt for å viske alt for ofte.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Johnny

Jeg klarer ikke å se at det er noe forskjell på de to trinnene. Dermed er det på trinn to at følsomheten er for lav. Regner med at sensoren er en Mercedes komponent, og at det ikke er mulig med en software justering for å fikse problemet.
TMS og eGolf.

turfsurf

Sitat fra: Johnny på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:05
Regner med at sensoren er en Mercedes komponent, og at det ikke er mulig med en software justering for å fikse problemet.
Kommer an på om det er en analog eller digital sensor. Ville trodd den er analog, så kan man lett lage funksjon som man vil med en utgang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

snurrehue

Sitat fra: Johnny på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:05
Regner med at sensoren er en Mercedes komponent, og at det ikke er mulig med en software justering for å fikse problemet.

Nå har jeg ikke akkurat så mye erfaring med Model S i regnvær, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan viskerautomatikken der fungerer. Men Mercedes har jeg kjørt ganske mye, og der har jeg aldri følt noe behov for å overstyre viskerautomatikken. Ei heller på andre biler. Så om sensoren er fra Mercedes, uten noen Model S-tilpasning/justering, burde den fungert helt ypperlig.

scoot

Sitat fra: Johnny på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:05
Jeg klarer ikke å se at det er noe forskjell på de to trinnene. Dermed er det på trinn to at følsomheten er for lav. Regner med at sensoren er en Mercedes komponent, og at det ikke er mulig med en software justering for å fikse problemet.
Selvom dette er en Merce komponent så er det i allefall ikke komponenten sin skyld, sist jeg kjørte Mercedes fungerte i allefall regnsensoren helt ypperlig.
2009 Revai

kristmara

Jeg synes den bruker lang tid på å komme opp i fart. Hvis det er stabil nedbør over en periode er jeg fornøyd, men når det veksler mellom å regne lite og mye eller jeg kjører i tunneler er det håpløst en liten stund. Det jeg husker fra Leafen er at den er dårlig på en type sludd, men har ikke opplevd en type nedbør teslaen ikke takler enda...

Jeg tror jeg merker forskjell på de to trinnene, men bruker aldri trinn 1.
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

Johnny

Selfølgelig er det statistiske grunnlaget syltynt, men jeg mener å ha hørt at sensorene på MB ikke når helt opp til konkurentene sine. Godt mulig jeg tar feil, og jeg har aldri kjørt Mercedes.

Verre er det at jeg frykter at vindusviskerautomatikken ikke er koblet til bilen med annet en 12V. Da blir det ikke noen forbedring av dette problemet!
TMS og eGolf.

Corny

Flere ulike erfaringer her tydeligvis. Jeg kom fra bil uten regnsensor, men har sammenligningsgrunnlag med en IX35. Har kjørt Model S nå i halvannen måned i Stavangerdistriktet, med mye og variert nedbør.

Jeg kjører 95% av tiden med viskerne på trinn 1. Hadde en tur i kraftig regn, og brukte da trinn 2 og trinn 3 (kontinuerlig).  Synes det fungerer overraskende bra, og bedre enn på vår bil nr 2 (Hyundai IX35).
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

sindrej

Hos meg er den i all hovedsak rævva uansett trinn.  Må overstyre hele tiden.

Trøndertesla

Hos meg har det gått fra ubrukelig til meget bra, og jeg trodde dette skyldtes en softwareoppdatering. De siste ukene har de fungert prikkfritt, men de første månedene så var regnsensoren tilnærmet ubrukelig. Det tok da svæææært lang tid før de slo seg på og jeg måtte kjøre på manuelt hele tiden. Skjønner ingenting... Om det ikke er en softwareoppdatering som har gjort dem bra - hva er det da? Kan det være at de fungerer bedre i kaldt vintervær en mildt høstvær...? Eller kan det være andre faktorer? Kan det være at vindusruta til å begynne med hadde et belegg som nå er slitt av, og at sensoren derfor fungerer bedre? Nå er jeg ut på tynn is her kjenner jeg... men noe må det jo være.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september


laumb


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA