Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde i vinterland.

Startet av kristin1, onsdag 15. januar 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

kristin1

Selv med god forvarming og i 60 km/t ligger forbruket de siste dagene på gjennomsnittlig 375 Wh/km - og både projected og instant range står på om lag 17,5 mil når bilen er ferdigladet (standard range, ikke max). Kjører vanligvis 1-2 mil per tur.  På samme strekninger har forbruket tidligere i vinter stort sett ligget omkring 200 Wh/km. Må innrømme at jeg ikke har giddet å kjøre i en fryseboks, men 19-20 grader inne i bilen må man jo få lov å ha.

Hvordan er deres forbruk i temperaturer nedover på minusskalaen? Er det sannsynlig med lavere forbruk på lengre turer? Opplever at jeg stadig får beskjed om at batteriet varmes opp, både på kortere og lengre turer. Er det normalt at batterivarmen står på nærmest konstant? Eller kan det være at batteriet ikke forvarmes skikkelig?

Øyvind.h

Du må nok op i minst 10 mils turer før forbruket stabiliserer seg på et fornuftig nivå.

Problemet med kulde er at effekten av redusert hastighet til dels faller bort pga varmebehovet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

Forvarming pluss rangemode og en litt lengre kjøretur vil vell gi deg ganske bra rekkevidde. Har selv greid over 30 mil rekkevidde på alle langturene den siste tiden, men nå den siste uka med temperaturer mellom -10 og -20 hadde jeg nok neppe kommet mer enn 25 mil. Har dog 60 kW-utgaven og R2-dekk med ekstra luft.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:33
Du må nok op i minst 10 mils turer før forbruket stabiliserer seg på et fornuftig nivå.

Kjørte drøye 9 mil i går, da fikk jeg 262Wh/km i snitt med rangemode, 18.5C og ca 100km/h på motorvei. Da hadde bilen gått ett par mil med småkjøring på forhånd. Synes det er i overkant mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Kjørte 26 mil forrige helg fra Ringebu til Oslo. Forbruk 212w/km, men det var nok snittfart rundt 80-85kmt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Milzit

Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

Maartensommer

Sandefjord-Oslo 126km hvorav ca 90km i 120km/t: 250-260 w/km.  Klima på 20c og ingen range mode (Bilen er alltid forvarmet)

Øyvind.h

#7
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:20
Sandefjord-Oslo 126km hvorav ca 90km i 120km/t: 250-260 w/km.  Klima på 20c og ingen range mode (Bilen er alltid forvarmet)

Høres greit ut det. Forvarmet, men ellers ikke omtanke for rekkevidde (høy hastighet) og i skikkelig kulde(antatt)= rekkevidde ca 32 mil.

Skal dog ikke se bort fra at forbruket kunne dalt litt ved enda lengre tur, og rangemode påslått halvveis i turen kunne også hjulpet forbruket ned :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maartensommer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:20
Sandefjord-Oslo 126km hvorav ca 90km i 120km/t: 250-260 w/km.  Klima på 20c og ingen range mode (Bilen er alltid forvarmet)

Høres greit ut det. Forvarmet, men ellers ikke omtanke for rekkevidde og i skikkelig kulde(antatt)= rekkevidde ca 32 mil.

I oktober/november lå forbruket på mellom 220-230 w/km.  Så minusgradene påvirker noe, men ike mer enn forventet.  Min erfaring er at regn, vind og "slafseføre" påvirker forbruket langt mer enn minusgrader.

Øyvind.h

Ja kraftig motvind, regn, få plussgrader i høy hastighet dro forbruket mitt opp i drøyt 270w/km på en tur jeg hadde for en stund siden :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ebbrey

Min daglige 9 mils tur pleide å bruke 19 kw (plussgrader). Nå trekker den 22 kw. Stort sett 115 km/t E18. Var -5 idag. Idag ladet jeg ikke. Men satte bilen på forvarming HI i 20 minutter før avreise. Bilen hadde forvarming av batteri i 5 km. Ingen effektbegrensning. 30kw regen limit.

Range mode av. 20 grader auto. Stereo full blås.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Knnot

Blir spennende å se hvilke erfaringer folk gjør seg opp spesielt vedrørende rekkevidde nå i vinter. Blir den avgjørende faktoren for min del om det blir kjøp eller ikke.  ;)


ebbrey

#12
Sitat fra: Knnot på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:33
Blir spennende å se hvilke erfaringer folk gjør seg opp spesielt vedrørende rekkevidde nå i vinter. Blir den avgjørende faktoren for min del om det blir kjøp eller ikke.  ;)

32 mil maks på vinterstid. Er nok der jeg lander på 85kw pakka.
(gjør-som-du-pleier-range) Du kan selvfølgelig komme lenger med tiltak.

Du kan også sjekke Canadierne sine erfaringer. De er på sin andre vinter ;)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Knnot

Sitat fra: ebbrey på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Knnot på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:33
Blir spennende å se hvilke erfaringer folk gjør seg opp spesielt vedrørende rekkevidde nå i vinter. Blir den avgjørende faktoren for min del om det blir kjøp eller ikke.  ;)

32 mil maks på vinterstid. Er nok der jeg lander på 85kw pakka.
(gjør-som-du-pleier-range) Du kan selvfølgelig komme lenger med tiltak.

Du kan også sjekke Canadierne sine erfaringer. De er på sin andre vinter ;)

32mil ser ut til å være et jevnt snitt hittil med normal/vanlig kjøring. Håper det ikke reduseres når vi er kommet til slutten av April  ;) Uansett er 320km akkurat i grenseland for meg enn så lenge og frem til det kommer flere hurtigladere/superladere.

Kanadierene er på god vei inn i vinter nr 2, men alltid mer spennende med hvordan mine lokale "naboer" gjør det på samme veier jeg vil kjøre på

kristin1

Sitat fra: Milzit på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

Jeg får den i alle fall når det kryper under fem blå som i dag. Bilen sto på Torp lufthavn uten lading fra torsdag til søndag forrige uke. Forvarmet mens vi kom oss fra fly til bil,  ca 15-20 minutter.  Da var kupéen passe varm,  men batteriet var nok kaldt (hadde jo stått i kaldt p-hus noen dager). "Battery is heating"-meldingen poppet opp utallige ganger på hjemveien. Det var -12 ute. Kjørte et godt stykke ca 70-80 km/t. Batteriet tappet seg fra 145 km til 70 km på i underkant av fire mil til fergeleie. Med venting på ferge og fergetur sto vi rett over en time med varmen på 18 grader (ungene sov i bilen, så varme måtte vi ha). Vi Kjørte et par mil hjem i ca 100 km/t og da var det 17 km ideal range igjen da vi svingte inn på gårdsplassen.  Brukte altså vel 130 km ideal range på 60 km og en times oppvarming... Synes det gikk vel mye strøm, og "Battery is heating" blinket omtrent hele veien. "Regen disabled" har jeg imidlertid aldri fått. Fikk "Park assist disabled" i sted... Moro med litt feilmeldinger...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA