CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel

Startet av 19quiz76, mandag 13. januar 2014, klokken 23:36

« forrige - neste »

Jarleø

Ihht: transportmiljo.no tema nøkkeltall vei

Livsløputslip produksjon av
1 liter bensin er 2,8 kg ved forbruk 0,6 = 168gram pr km
1 liter diesel er 3,1 kg ved forbruk 0'6 = 186gram pr km

Vannkraft 10 g pr kWh ved forbruk 0,25 kWh kilometer = 2,5 gram pr km
Vind, landbasert 10g pr kWh
Elvekraftverk 13g pr kWh
Solceller 32g pr kWh
Atomkraft 66g pr kWh
Gasskraft 443 g pr kWh
Kullkraft 960g pr kWh forbruk 0,25 kWh kilometer = 240 g pr km

Kilde: Raport fra Vattenfall

Så hvis vi holder oss unna ren kullkraft så bør det være miljøvennlig :-)

Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

Øyvind.h

Sitat fra: Jarleø på onsdag 15. januar 2014, klokken 16:19

Hei,

Kan du forklare denne nærmere? Er dette utslipp fra produksjon, forbrenning eller begge deler?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

flux

Sitat fra: M@Do på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:07
Sitat fra: sigurdi på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:01

Tror du bør sjekke tallene litt for hva vi produserer og hva vi importerer av strøm.

Mellom 1974 og 1993 forekom mindre kraftunderskudd bare to ganger. I perioden 2001-2011 har det derimot vært underskudd på vannkraft 6 av 11 år, og disse underskuddene har vært til dels store; I 2003, 2004 og 2010 var de på henholdsvis 8.4, 11.5 og 11.5 % av vannkraftproduksjonen. Du kan lese mer her: http://www.cicep.uio.no/aktuelt/2012-11-07_kraftbalanse.html

Er litt merkeilg at hun ikke tar med vindkraft sammen med vannkraft, som begge er fornybare helt rene resurser.

Dette er miksing av tall, for å få frem et poeng.

Samtidig som elkraft produsert fra naturgass er det reneste ikke fornybare produktet en kan produsere elkraft fra det vi finner på havets bunn.

Fra artikelen:

"Når statistikken viser ca 3 TWh/år overskudd også det siste tiåret, så er det altså nesten utelukkende pga. gass- og vindkraft: Det siste tiåret har totalbidraget fra gass og vind vært hhv. 22.5 og 6.7 TWh. Vi er nå bare så vidt i pluss med fornybar energi i Norge, og dagens politikkutforming må ta utgangspunkt i denne realiteten."   

Men hvor har norge sin kraftproduksjon fra gass?
Har vi land anlegg som er i dift?

Eneste jeg kan finne er produksjon av elkraft på rigger og fartøyer i norsjøen, dette kan dog ikke tas med med for tanking av elbil, siden de prodserer bare til eget forbruk. :-)

For å sette litt målestokk på forbruk på sokkelen.

En rig jeg var innom hadde 7 stk gassturbiner på 26MW pr stk = 182MW som er mer en alta kraftverket (150MW)

Produksjons fartøy (Ikke norsk sokkel) har 4stk V18 - 6750kW motorer  og 4 V16 - 6000kW.
Totalt 51000 kW - motorer går kontinuerlig på 80-95%
Motorene går på gass, rett fra brønnen.
Dersom de må gå på diesel, drikker de ca 270 000 liter pr døgn. :-)

sigurdi

Norge har mange gasskraftverk:

Mongstad - Total produksjonskapasitet er 630 MW, fordelt på 280 MW til elektrisitetsproduksjon samt 350 MJ/sek i form av varmeleveranse til raffineriet. Årlig produksjonskapasitet for elkraft blir dermed omlag 2,3 TWh. Intern bruk.

Kårstø - Kapasiteten er på ca 430 MW, noe som gir en årlig produksjonsevne på 3,5 TWh. Dette tilsvarer elektrisitetsforbruket til ca 175.000 husstander eller ca 3% av norges totale etterspørsel. komersielt og internt bruk.

Melkøya - Kapasitet er på 215 MW, Intern bruk til Snøhvit LNG.

Offshore - 167 gassturbiner med en samlet kapasitet på 3000 MW

Kilde: http://www.zero.no/offshore
Gasskraftverkene er ikke særlig lønnsomme lenger, og produksjonen er nedadgående:
Siste års data av el produksjon i Norge (des. 2012 - nov. 2013):
ca 130 twh vannkraft
ca 3 twh gasskraft
ca 2 twh vindkraft (Stiger 18% fra året før)

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/maaned/2014-01-13?fane=tabell&sort=nummer&tabell=156933

Når en bruker tall om elektrisitets produksjon er det viktig å bruke ferske tall.  Det det skjer store endringer år for år nå.

Feks dekket Danmark over 50% av sitt strømbehov i desember med vind.

Bjoris

Utrolig bra at noen orker å prøve å finne ut av dette.

Jeg syns det viktigste med elbil er som Elon Musk sier å få trransport over på bærekraftig energi eller da fornybar energi. Det virker som dette ofte drukner i slike diskusjoner der det regnes til en blir blå og en kan få de resultatene en vil. Fokuset blir helt feil, heldigvis virker det som at politikerne har forstått dette gjennom alle ordningen vi har. Det er jo åpenbart at hver enkelt forbruker ikke kan bruke en masse penger ekstra for å være miljøvennlig og bidra til en fremtid vi alle vet må komme før eller senere. Jeg liker å si til skeptikern at det er frivillig å kjøpe elbil, enn sålenge:) Litt barnslig selvsagt:)

Jeg ser virkelig frem til kalkylen og håper den kan bidra til at såkalte eksperter og andre elbilmotstandere ikke får ha sine påstander stående uten at mannen i gata forstår at det er helt feil... Kanskje fokuset da kan komme over på det som virkelig er viktig med elbil?

flux

Det viktigste med elbil er jo at den rett og slett er bedre :)

lakjebra

Det viktigste med elbil er at det ikke er eksosanlegg på den. Jeg er veldig enig med Bjoris her. Vi som elbilbrukere er vanlige konsumenter som alle andre som ikke kjører elbil. Det vil si at vi ikke kan forplikte oss til å sortere i kraftkilder mer enn andre. Det er det jo også begrensede muligheter til. Norge er i teorien selvforsynt med energi basert på vannkraft. Vi som elbilister kan ikke ta ansvar for den europeiske energipolitikken, og den norske samkjøringen med den, mer enn andre forbrukere. Vi har fått muligheten til å bidra til en utslippsfri egentransport, og det er jeg veldig glad for. Det er hva vi velger når vi kjøper noe vi gir signal til markedet hva vi vil ha. Så får vi håpe det tolkes riktig..nemlig at vi ikke vil ha utslipp til luft, hverken fra biler eller kullkraft.

TMS 85 (med bedre samvittighet enn med fossilbil)

Jarleø

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 16:27
Sitat fra: Jarleø på onsdag 15. januar 2014, klokken 16:19

Hei,

Kan du forklare denne nærmere? Er dette utslipp fra produksjon, forbrenning eller begge deler?

Så vidt jeg forstod utifra informasjonen så var det:

Produksjon og Forbruk/forbrenning. Det stod livssyklus!
Jeg antar, fra produksjon til forbrenning av 1 liter.

Men jeg ser ikke for meg at de har tatt høydde for produksjon og drifting av platformer, skip osv, osv.
Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

OddB

Jeg er enig i at å finregne på disse tallene egentlig har liten hensikt.  Det regnestykket blir "akademisk" før eller senere.
Som Elon sa det. .Det ekperimentet vi holder på med er uforståelig.  Vi pøser atmosfæren full av CO2 for å se om det er skadelig.  Når vi så er ferdig med eksperimentet er det ikke mer fossilt brensel å brenne av.
Da er det mest fornuftige å skrinlegge eksperimentet nå.
En elbil KAN kjøre på 100% fornybar energi.  Selv i Norge kan du produsere nok strøm til bilen med et solcellepanel på taket av huset ditt.
Dette handler om å bidra til å styre utviklingen for transport i en bærekraftig retning.
Ved å kjøpe en Tesla støtter du denne visjonen.
Solceller, batteribanker og elbiler er framtiden i store deler av verden. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun

Sitat fra: OddB på onsdag 15. januar 2014, klokken 19:51
Jeg er enig i at å finregne på disse tallene egentlig har liten hensikt.  Det regnestykket blir "akademisk" før eller senere.
Som Elon sa det. .Det ekperimentet vi holder på med er uforståelig.  Vi pøser atmosfæren full av CO2 for å se om det er skadelig.  Når vi så er ferdig med eksperimentet er det ikke mer fossilt brensel å brenne av.
Da er det mest fornuftige å skrinlegge eksperimentet nå.
En elbil KAN kjøre på 100% fornybar energi.  Selv i Norge kan du produsere nok strøm til bilen med et solcellepanel på taket av huset ditt.
Dette handler om å bidra til å styre utviklingen for transport i en bærekraftig retning.
Ved å kjøpe en Tesla støtter du denne visjonen.
Solceller, batteribanker og elbiler er framtiden i store deler av verden.
Fornuftige ord OddB.
I hverdagslivet møter mange av oss familie/kolleger/venner som "gnåler" om at elbil er miljøfientlig.
Det hadde vært kjekt å møte disse med en link hvor de kan gjøre seg kjent med problemstillingen- eller enda bedre ha de viktigste fakta på harddisken slik at man kan legge denne diskusjonen død- selvsagt på en hyggelig måte.
Det fundamentale som du har skissert er riktig- bortsett fra vi mennesker antakelig ikke kan leve med at all fossil energi brennes opp- mesteparten av det som ligger i bakken må bli liggende der.
På individnivå er det lett å ta ett valg når man ser at fossilkonseptet er nødt til å mislykkes- men de som ikke er overbevist trenger noen argumenter- gjerne også som exel-ark.
Altså både- og :)

OddB

Ja tall må til,  men det er da like viktig å regne FRAMOVER.
Politikerne klarer ikke å vedta en Model S, det må det en visjonær grunder til for å realisere. For meg er bilen noe mye mer enn en bil. Gjennom den sier jeg nei takk til oljeselskapene. Bare en promille av bilene som triller på norske veier er en Tesla men oppmerksomheten rundt og påvirkningskraften på bilindustrien er mye større.
Mine framtidige barnebarn kommer sikkert til å le av bestefars gammeldagse Tesla,  men jeg er overbevist om at de kjører elbiler og er stolt over at bestefar var med på revolusjonen :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun

Anders Heibø

Sitat fra: OddB på onsdag 15. januar 2014, klokken 20:24
Ja tall må til,  men det er da like viktig å regne FRAMOVER.
Politikerne klarer ikke å vedta en Model S, det må det en visjonær grunder til for å realisere. For meg er bilen noe mye mer enn en bil. Gjennom den sier jeg nei takk til oljeselskapene. Bare en promille av bilene som triller på norske veier er en Tesla men oppmerksomheten rundt og påvirkningskraften på bilindustrien er mye større.
Mine framtidige barnebarn kommer sikkert til å le av bestefars gammeldagse Tesla,  men jeg er overbevist om at de kjører elbiler og er stolt over at bestefar var med på revolusjonen :-D
Hvor er liker knappen :-)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

19quiz76

Da har jeg lagt til grunn Transportmiljo.no sine CO2-tall for produksjon og forbrenning av diesel og bensin (takk, Jarleø) - tok et snittall (2,95 kg pr liter) for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Her er det sikkert mulig å angripe modellen, men de fleste henvisninger jeg har fått i denne tråden ligger i dette området, og gjør at fossil vs elbil går break even med EU-mix på ballpark 60-80 kkm.

Så da tror jeg modellen skal være gyldig i hvert fall som et innspill de gangene skitten strøm til elbil kommer på banen, så får man være enige om at vi aldri vil klare å kartlegge dette 100% :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

janmb

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:44

Sitat fra: janmb på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:22
Har ikke sett på dette i detalj, men har ett spørsmål:

Tar regnestykket ditt med seg forbruket av elkraft i produksjonskjeden til fossilt brennstoff? Dette er overlegent den viktigste faktoren som typisk glemmes i slik sammenligninger.

Jepp - den regnes inn med samme CO2-tall som strømmen til elbilen :)

Supert.

Hvor kommer dataene for faktisk elforbruk i næringskjeden til bensinen fra? Ser du linker til transportmiljo.no, men fant ikke noe der i farta. Skulle gjerne sett noen flere underlag(ulike kilder på faktisk svinn (elkraft) i næringskjeden til fossilt drivstoff - aller mest for å se hvordan dette tallet per kjørte kilometer sammenligner seg mot elbilens direkte bruk av elkraft.

Jeg tror diskusjonen om den relative miljøvennligheten til elbiler kontra ICE burde handle mye mer om dette enn hvor ren elkraften faktisk er. Dersom forbruket av elkraft er sammenlignbart på begge sider av ligningen er renheten relativt sett irrelevant.

Diskusjonen om norsk vs. internasjonal elproduksjon derimot er fullstendig på bærtur. Innen makro klimapolitikk må man se på elkraft som en flytende, flyttbart og salgbar vare. Hvor ren vår egen produksjon er sammenlignet med andre, eller hvor mye folk betaler seg til ren samvittighet endrer ikke det faktum at en ren kW brukt her = 0.9 uren kW hos noen andre. (ikke helt 1:1 ettersom elkraft ikke kan transporteres ubegrenet uten tap, men for praktiske formål er det greit å se på det som en fritt transporterbar vare)

På sikt ligger åpenbart elbilens miljøvennlighet nettopp i potensialet for ren elkraftproduksjon - et potensiale fossile alternativer totalt mangler.

Men samenlignet med fossilt per i dag er elbilen allerede miljøvennlig - nettopp fordi ICE-bilen også går på strøm.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA