CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel

Startet av 19quiz76, mandag 13. januar 2014, klokken 23:36

« forrige - neste »

Voll1

Fungerer linken til regnearket? Jeg får ikke åpnet arket, men får en error 400.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

19quiz76

Har fjernet det mens jeg gjør noen justeringer, kommer snart opp igjen..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Oppe igjen nå, men må fortsatt jobbe litt med CO2-avtrykk for raffinering av bensin/diesel når jeg får tid..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Havebigfun

I dagens Aftenposten på debatt-sidene "fastslår" Per Svardal som er siv ing prosessteknikk uten noen som helst tvil at "Elbiler gir økt klimabelastning"
Han begrunner det med at strømmen som forbrukes av elbilen erstattes av fossil (brun-)kullstrøm ettersom det er mangel på fornyrbar kraft verden over. Dette er kjente argumenter som er egnet til å forvirre den som ikke har fulgt med her 8).
Det er en gylden anledning til å komme med kvalifiserte ord og få tildelt verdifull spalteplass i Aftenposten. Håper det er noen som er bedre kvalifisert enn meg som har lyst/anledning til å motsi Svardal. :)

OddB

Her en noen interessante tanker om Tesla, bl.a. om miljø. Solenergiproduksjonen "eksploderer" i USA og påvirker både miljøfotavtrykket til elbiler, boliger og industri.
http://www.investnaire.com/?q=groups/tesla-comprehensive-review-leading-fud-touchpoints
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

19quiz76

En ting jeg har lurt på; er strømmarkedet egentlig globalt/kontinentalt? Hvis man ser bort fra opprinnelsesgarantier, er alle lands kraftproduksjon koblet sammen slik at alle bidrar med mer eller mindre fornybar energi og tapper ut blandingsproduktet?
Mente at Norge var koblet til Norden gjennom NorPool, men har vel skjønt at store deler av Europa bidrar i det samme markedet. NVE stiller med varedeklarasjon for den importerte strømmen, og konkluderer så vidt jeg husker med at den fordeler seg ca 50/25/25 mellom hhv fossilvarme, atom- og fornybar kraft. I så fall tar vel Svardal feil i sin entydige konklusjon, eller går jeg glipp av noe her? Vi er da vitterlig nettoeksportør av strøm?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OddB

#21
http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitetaar/aar/2013-03-20?fane=tabell&sort=nummer&tabell=104192
I følge denne tabellen har vi nettoimportert ca 1 promille (!)av vårt strømforbruk de siste 17 årene.

Uansett, overføringskapasiteten fra utlandet klarer ikke å dekke hele landets forbruk, pt. er det vel begrenset til litt over 5 GW, og strømforbruket ligger vel på ca 13 GW i snitt, og kanskje over 20 GW på dager som i dag ?
http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/haster-med-plan-b-for-norge/
http://kraftbloggen.no/rekordhoyt-norsk-stromforbruk-i-oktober/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

svingen

Sitat fra: sondell på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:31
Sitat fra: orjan på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:15
Kan noen forklare hvorfor det antas at produksjon av elbil medfører høyere utslipp sammenlignet med fossilbiler, all den tid produksjon av selve batteriet er oppført for seg selv? Sliter med å forstå at produksjonen av en Leaf uten batteri forårsaker høyere CO2-utslipp enn produksjon av en RAV4 - og til og med biler store biler som F150 og Escalade.
Hvor mye på en leaf er aluminium? Det kanskje kan påvirke. Ellers, lavt antall produserte biler?

Er det noen plass man kan finne ut av det her?
hører stadig vekk det her "vet du hvor mye det koster og produsere en elbil min land rover kjører jeg med i om 20 år,elbilen din varer nok bare 6 år så må du bytte batteri og da kjøper du sikkert ny bil"

ville jo vært moro og finne ut hvor mye det kostet og produsere en VW Passat 2.0 TDI 2014 vs en Tessla få og se når "passaten" blir tatt igjen vs en tessla/leaf/trilling men er vel ingen som faktisk har data på hvor mye CO2 det går til produkusjon?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

M@Do

#23
Ett annet utelatt punkt i kalkylen er utslippene som skjer på norsk sokkel, altså i prosessen med oljeleting, oljeboring og transport av råolje. Over 25% av CO2 utslippene i Norge skjer her. Dere kan lese mer om utslippene på norsk sokkel i denne rapporten. Her er det betydelige utslipp.
http://www.norskoljeoggass.no/Global/2013%20Dokumenter/Publikasjoner/NOROG%20miljørapport%2013.pdf

Norsk sokkel er også en betydelig forbruker av elektrisk energi. Norsk sokkel benytter i en viss grad landstrøm for å redusere sitt CO2 utslipp. Denne energien som brukes her hadde vi selvfølgelig kunne solgt ut av landet til land som ikke har ren energi og vi hadde sluppet å kjøpe kraft! Dette sørger for at olje industrien fremstår som renere og sparer penger på CO2 kvoter. Men summen av utslippene går opp i opp. Gassen som oljeplattformer tidligere benyttet for å produsere strøm blir solgt til kontinentet og utslippene skjer der isteden.
http://www.energinorge.no/getfile.php/FILER/NYHETER/ENERGI%20OG%20KLIMA/Zerorapport%20Strøm%20fra%20land.pdf


xprez

Sitat fra: M@Do på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:25
Ett annet utelatt punkt i kalkylen er utslippene som skjer på norsk sokkel, altså i prosessen med oljeleting, oljeboring og transport av råolje. Over 25% av CO2 utslippene i Norge skjer her. Dere kan lese mer om utslippene på norsk sokkel i denne rapporten. Her er det betydelige utslipp.

Jeg lurer litt på hvilke andre punkter som også "glemmes" her. Der er jo ekstremt mye forbruk i å bygge rigger, skip, transportkostnader på personell i helikopter etc. etc. Alt dette kan selvsagt ikke legges på bilbruk, men om verden var 100% elektrisk på bilfronten så ville vi vel spart mye på antall rigger og skip som må bygges og driftes? Jeg vet det er ikke er mulig, men elektrisiteten er i alle fall mulig i fremtiden å produsere veldig ren, det er ikke oljen og gassen.
VIN: 24188 - Levering 18.03.2014 - Ålesund - Confirmed 14.09.13
S85 - Rød Multi,tech,luft,pano,park,lyd,SC,dobbel,19"

sondell

Stålende initiativ!

Men du var litt snill mot Passaten :). Skal mye til om en klarer 120g CO2/km rellt. Og så var du litt stygg mot Tesla med 2.5 kWh, på årsbasis närmer jeg nok 2 eller kun marginalt over. 2.5 kWh föles som vinter forbruk.

Kan peke til det jeg linket til her en gang også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9186.msg117668.html#msg117668
at 95% av strömmen som leveres i Norge er vannkraft. At opprinnelsesgarantier selges til andre lender som uansett ikke får den strömmen speler jo ikke noen rolle spör du meg.

Linker gjerne til arket fra bloggen min :)

Jalla

Sitat fra: flux på tirsdag 14. januar 2014, klokken 00:17
Siden vi bor og kjører i Norge, må du regne ned mot 0 gram CO2 pr kWh elektrisitet.

Norge eksporterer mer (ren) elektrisitet enn vi importerer elektrisitet. Det er ikke hold i argumentet at Norge heller bør selge ren strøm til Europa enn å bruke den selv, siden vi uansett nå selger opp mot det maksimale av vår overføringskapasitet. De neste årene vil og gi oss ytterlige overkapasitet på ren elektrisitet, og vi vil fortsatt ha overkapasitet selv om alle nye biler som blir solgt er elbiler.

Passat 2.0 er ikke representativt. I undersøkelser her på forum var det sterk overvekt av Audi og BMW kjøpere som nå heller valgte å kjøpe en Tesla. Noe en og ser i nedgangen i nysalg i 2013 av BMW og Audi. Mer sannsynlig erstatter model S biler med 150-200 gram CO2 utslipp.

Tror du bør sjekke tallene litt for hva vi produserer og hva vi importerer av strøm.

Mellom 1974 og 1993 forekom mindre kraftunderskudd bare to ganger. I perioden 2001-2011 har det derimot vært underskudd på vannkraft 6 av 11 år, og disse underskuddene har vært til dels store; I 2003, 2004 og 2010 var de på henholdsvis 8.4, 11.5 og 11.5 % av vannkraftproduksjonen. Du kan lese mer her: http://www.cicep.uio.no/aktuelt/2012-11-07_kraftbalanse.html

drFloyd

#27
Når det gjelder det reelle forbruket av bensin/diesel i "vanlige" biler kan man benytte følgende linker: http://www.honestjohn.co.uk/realmpg
http://www.fuelly.com/car/

M@Do

En liten digresjon:
Oljedirektoratet har regnet ut at petroleumsektoren trenger over 12 TWh med støm fra land innen 2020 - 3 dobling fra idag. (Oslo bruker 9 TWh i året)
Med dette forbruket kan man lade over 4,4 mill. elbiler i året med årlig kjørelengde på 12000 km.

19quiz76


Sitat fra: M@Do på tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:51
Oljedirektoratet har regnet ut at petroleumsektoren trenger over 12 TWh med støm fra land innen 2020 - 3 dobling fra idag.

Interessant - er det 12 tWh pr år?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA