Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefeil, Think city

Startet av Ben, mandag 13. januar 2014, klokken 14:14

« forrige - neste »

Ben

... nei, det er nok ikke noe håp for stakkaren - det ser ut til at elektrolytten lekker inn i kjølekretsen også...

Ben

Nå lader jeg blokkene individuelt, og lasttester dem individuelt. Etter lasttesting tenkte jeg å full-lade dem individuelt før jeg setter dem sammen i kassa igjen - riktig tenkt?

Ben

#17
Enda et spørsmål:
Henviser til vedlagt dokumentasjon for saft batteriene. Er det batterispenning som skal bli 8,15V (frakoblet lader), eller er det spenningen ved lading som skal opp til 8,15V?
Jeg nådde opp til 7,5V batterispenning på min første laderunde

Elmo

Sitat fra: Ben på søndag 20. april 2014, klokken 13:53
Er det batterispenning som skal bli 8,15V (frakoblet lader), eller er det spenningen ved lading som skal opp til 8,15V?

Det er spenningen under lading når "fase én" lading skal avsluttes og "fase to" lading skal fortsettes med betydelig lavere strømstyrke.
Hvis du ikke kom over 7,5 volt så bruker du enten feil utstyr til å lade med, eller du har ikke ladet lenge nok.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Ben på søndag 20. april 2014, klokken 09:04
Etter lasttesting tenkte jeg å full-lade dem individuelt før jeg setter dem sammen i kassa igjen - riktig tenkt?

Think classic har batterikasse av metall og den bør renses og behandles før du setter batteriene tilbake. Les mere her på Elbilwiki
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ben

Spenning under lading kom opp til ca 8V. Men det ble nok ikke en optimal lading: jeg brukte skolelaboratorie-spenningskilder: så jeg kunne maks lade ved 6A.

takk for linken til think-batteriene! Jeg har sett den før, men glemt den helt vekk. Ja kassa på bilen trenger ny maling: på det stedet som den lekke blokka stod var noe av malingen flasset av. Ikke rart det ble isolasjonsfeil..

Nå tenkte jeg å fikse kassa, sette 18 blokker tilbake i kassa, koble dem til bilen og teste om bilen tar lading + teste om motor og annet fungerer. Og jeg kan videre teste batteriene ved hjelp av varmeapparatet tenkte jeg..

Angående sikkerhet: jeg må si jeg ikke føler meg helt komfortabel med å arbeide med høye spenninger (jeg er ikke skolert for dette - har utdanning kun innen svakstrøm).
Det anbefales isolert verktøy. Betyr dette bare verktøy med ikke-ledende grep, eller henvises det til en egen klasse av verktøy for slike formål?
Hva med verneutstyr? Det finnes elektrohansker - lurt å bruke kan jeg tenke meg. Hvor kan man gå å kjøpe slike?

Ben

Da ser det ut til at problemet er løst! Bilen tar lading:-)
Ladet hver av blokkene separat og satte dem tilbake i kassa (unntatt den med lekkasje). Måtte også skifte en sikring på interface-boksen.
Tømte batteriene for ca 30Ah (varmeapparat på fullt i 1 time). Deretter ladet bilen på 10A (tror jeg) i litt over 5 timer: da gikk energimåler fra 0% til 40% (dvs ca 40Ah regner jeg med...). Når ladingen stoppet, spratt nåla opp til 100%

Har også testet motoren - den snurrer ihvertfall;-)
Tenkte å tømme batteriene ned til 20-30% før jeg setter bilen for lagring.

Takker alle for råd og vink!

Nå får jeg se hva jeg gjør med bilen: til elbåt-prosjekt, eller jeg selger den hel eller i deler... Uansett får ikke jeg bruk for en to-seter...

Elmo

Sitat fra: Ben på tirsdag 22. april 2014, klokken 08:50
Nå tenkte jeg å fikse kassa, sette 18 blokker tilbake i kassa, koble dem til bilen og teste om bilen tar lading . . . . .

19 blokker vel ? !!!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ben

Neida, det står nå 18 blokker i kassa. Fikk råd om at det burde funke greit. Men jeg skrur ikke sammen bilen med 18 blokker, da må jeg i tilfelle erstatte den ødelagte blokka...

elektrolux

Det vi har gjort er å fylle lut på blokken i stedet for vann, og så latt luten renne over ved neste opplading.

Da tynnes i alle fall ikke konsentrasjonen av lut ut enda mer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ben

Nå føler jeg meg rimelig idiot...
Ville bare sette inn den 19. blokka i Thinken for å fullføre arbeid med batterikassa.
Koblet sammen kabler til HV-boksen, og i tussmørket klarte jeg å forveksle de to BT kontaktene!
Etter å nå ha koblet riktig, er det bare tull med bilen: energimeteret danset mellom 80 og 100%. Og motor går ikke. Jeg lot varmeapparetet stå på ca 1,5t. Nå danser nåla mellom 50 og 80%. Men når jeg skrur av tenninga står den på 100%. Den tar heller ikke ladning.
Noen som har sett liknende? Er det BMS som har gått føyka?

elektrolux

Det er normalt ikke noe problem å bytte om på de to sorte runde kablene.

Har du lukket serviceluken? Hvis ikke vil ikke bilen ta lading eller kjøre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ben

OK! Jeg var redd det var 12V et sted det ikke skulle...
Ja luken er lukket.
Før jeg koblet inn det 19. batteriet ladet jeg opp alle 18 blokker med bilens lader. Kan BMS være forvirret: først er ladestatus 100%, og deretter plutselig mer enn 100% (fordi en ekstra blokk ble koblet inn)?
Skal prøve å boble fra og til 12V for å se om det kan resette noe...

Ben

Det var medisinen! Av og på med 12V:-)
Det minner meg om en Star Trek episode: Enterprise går i bane rundt en planet hvor et sterkt elektromagnetisk felt har slått ut hovedcomputeren på skipet. De vet ikke sin arme råd stakkarene og de prøver en masse forskjellig - til ingen nytte. Inntil maskinisten til slutt skrur av og på hovedstrømmen til skipets computer, og vips: alt i orden;-)

Et lite spørsmål: jeg merker meg at radiatorvifta går svært mye: f.eks hver gang jeg putter i ladekabelen. Merkelig ved så lav utetemperatur vi har nå..!? Og nå har den begynt å ule - høres ut som om at viftemotorens lager e.l. er utslitt (?)

elektrolux

Så bra det ikke var verre enn det.

Går radiatorviften mye kan det være defekt temperatursensor i batterikassen. Ser mye slikt for tiden.

Bruk diagnose apparat og les av batteritemperatur.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA