Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med i3 leveranse.

Startet av Tore Wold, søndag 12. januar 2014, klokken 15:28

« forrige - neste »

Tore Wold

Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:24

Alt som leveres med bilen og står på fakturaen for bilen er momsfritt (hvis de gjør som alle andre).
På de første MiEV'ene som ble levert ville visst ikke Motorforum selge vinterdekkene momsfritt, men de "tok seg inn" etter å ha fått litt pepper.

Da jeg startet denne tråden sa jeg utrykkelig om at dette kun gjaldt i3 kunder!!!  Elmo synes å ikke kunne lese, eller har du kanskje bestil i3?   Shame on you if not!  >:(
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

leifm

Momsfritak gjelder vel for kjøp av utstyr til elbil generelt som leveres med denne(miev og i3) så her trenger vel ingen være uvenner? :) Dette ble jeg opplyst om da jeg bestillte i3 og la på vinterdekkene så detre var altså nytt for meg. Vi som er nye her på forumet skiller kanskje ikke så mye mellom merkene enda (og innkjørte forumregler)men håper da på at elbilister generellt er av den vennlige typen :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

Øyvind.h

#32
Sitat fra: leifm på onsdag 22. januar 2014, klokken 00:10
Momsfritak gjelder vel for kjøp av utstyr til elbil generelt som leveres med denne(miev og i3) så her trenger vel ingen være uvenner? :) Dette ble jeg opplyst om da jeg bestillte i3 og la på vinterdekkene så detre var altså nytt for meg. Vi som er nye her på forumet skiller kanskje ikke så mye mellom merkene enda (og innkjørte forumregler)men håper da på at elbilister generellt er av den vennlige typen :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
+1...... Kjeppjaging hører ikke hjemme her på Elbilforum.no

Ellers praktiserer også T**** at alt som skal kjøpes momsfritt må stå på fakturaen. De selger ikke varer under egne salg momsfritt mot kortbetaling i forkant, ved levering eller i etterkant av utlevering. Alt må på fakturaen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Jeg er glad for alle svar om moms, uavhengig av bil. Flere av temaene går på elbil, og ikke på i3.

Da får jeg snakke med min selger, det kan være at jeg måtte ha bestilt det allerede for at skulle bli med på fakturaen. Takk for oppklaring!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tore Wold

Sitat fra: LMOR på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:12
Sitat fra: Tore Wold på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:58
Vi opplevde litt leveranseproblem med spesifisert utstyr

Kan du si noe mer om det?

Siden det desverre er så mange Leaf og Tesla eiere som oversvømmer dette i3 forumet (åpenbart med negative hensikter) ønsker jeg ikke å si noe mere her. Dersom du vil LMOR, kan jeg dele dette med deg som melding.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

jkirkebo

Sitat fra: Tore Wold på onsdag 22. januar 2014, klokken 16:54
Siden det desverre er så mange Leaf og Tesla eiere som oversvømmer dette i3 forumet (åpenbart med negative hensikter) ønsker jeg ikke å si noe mere her. Dersom du vil LMOR, kan jeg dele dette med deg som melding.

Dette er ikke noe i3-forum, det er et elbilforum som tilfeldigvis er oppdelt i undergrupper basert på bl.a bilmerker. De fleste av oss leser hele forumet, gjerne via funksjonen "nyeste innlegg". Om man ønsker et lukket BMW i-forum uten input fra eller diskusjon med folk som eier andre merker anbefaler jeg at man heller oppretter et slikt forum helt uavhengig av elbilforumet.

Jeg har heller ikke sett noen her som har skrevet noe som kan tolkes negativt mot i3. Stort sett alle som frekventerer elbilforumet ønsker alle nye modeller velkommen og håper på rekordsalg for alle produsentene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 17:14
Sitat fra: Tore Wold på onsdag 22. januar 2014, klokken 16:54
Siden det desverre er så mange Leaf og Tesla eiere som oversvømmer dette i3 forumet (åpenbart med negative hensikter) ønsker jeg ikke å si noe mere her. Dersom du vil LMOR, kan jeg dele dette med deg som melding.
Jeg har heller ikke sett noen her som har skrevet noe som kan tolkes negativt mot i3. Stort sett alle som frekventerer elbilforumet ønsker alle nye modeller velkommen og håper på rekordsalg for alle produsentene.
Da er vi enige (at elbiler er bra), men flere av trådene her inne har tatt noe voldsomt av - med ganske mye usakligheter - så jeg synes dette kan Tore gjøre som han vil med.  Bare les tråden om i3 og pendling så skjønner du nok hva jeg mener, og den er jo ingenting i forhold til noen av de låste trådene.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

leifm

Jeg tror at vi som forbrukere ofte ønsker å bekrefte våre kjøp ovenfor fornuft og objektivitet. Da starter diskusjon med pris og rekkevidde, komfort og stil :) Etter en liten titt på i3 kan en si at følelser også spiller en stor rolle og det er kanskje i sjiktet mellom fornuft og følelser det skapes diskusjoner. I3 føles bedre i mitt hode og hvis så formidles en historie som ikke er godt nok "researchet" håper jeg da at elbilister flest her er høflige i å poengtere mine feil slik at jeg som ferskis kan lære av dere som har skrevet og delt så mye kunnskap her over tid. Slik bygger vi god kultur og gir god opplæring til hverandre :) Gleder meg til å dele filmklipp av kjøretøyet mitt i april(krysser fingre) til de som evnt da enda  venter på sin :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 17:14
Dette er ikke noe i3-forum, det er et elbilforum som tilfeldigvis er oppdelt i undergrupper basert på bl.a bilmerker.

Slik er vel mange bilforum og andre forum oppdelt? Ikke bare dette.

Her er det generelle deler, og deler som gjelder bilmerkene. Alle må selvfølgelig få lese og kommentere, men saklig så langt det er mulig.

Jeg synes også at en skal tåle at en i i3 forumet er i3-frelst, som en kan være Tesla-frelst i Tesla forumet.
Jeg synes derimot ikke det er greit at en skal ha "humanetiske" hensikter med å ta fra oss troen?
Jeg leser mye i Telsa og Leaf forumet, og mye skrives der som ikke er nøytralt, men jeg skriver ikke innlegg om det der,  slik mange gjør her...

For å ta på meg i3 entusiasmen igjen, så tyder det på at flere av de som ikke kunne velge i3, nå må inn her for å gjøre i3 mindre attraktiv. Jeg, og alle som har kjøpt i3, har faktisk hatt et valg, og dermed trenger ikke vi bevise noe som helst. Vi kan bare glede oss. Det betyr ikke at jeg dermed tror at i3 kan kjøre lengre en Tesla S.

Nå mener jeg ikke alle de som kommer med nyttige innspill, dette gjelder heldigvis bare noen få.

Men det å henvise til tester og omtaler andre veien har ikke noe for seg. Du finner alltid tester som sier det du vil, og useriøse tester, som ikke engang opplyser om grunnlaget for testen, s.f.eks. vintertesten. Det ligger en haug med positive tester og omtaler her i en egen tråd. De som vil lese om en Leaf test kan gå inn på Leaf forumet, og de som vil lese om alle feilene på Tesla kan gå inn på Tesla S forumet, osv.

Det mye mer kraft i den faktiske erfaringen vi snart får om hvordan i3 fungerer i forhold til andre. Frem til da må vi på i3 forumet få beholde "troen"!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

leifm

-i3 i mai

pberg

Et forum der alle er enige, og ingen møter noen motstand er jo omtrent like spennende som et kaffeslabberas på gamlehjemmet med diskusjon av strikkeoppskrifter.

Et diskusjonsform er jo til å diskutere i, og det må være lov, så lenge argumentasjonen er rederlig og saklig. Ja, fjern innlegg fra troll og kranglefanter, men det må være lov til å diskutere.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

Istedet for å diskutere trolling og forum-moral, så har jeg et spørsmål som faktisk er relevant til denne tråden, og til de som åpenbart har fått i3 overlevert:

Inne på webportalen for BMW Connected, så har jeg sett (i korte blink på noen videoer), at det skal være sider for statistikk. Siden jeg har en andel i fellesgarasje (fellesstrøm), er jeg svært interessert i å kunne lese av historikk for lading - slik at dette kan fremlegges for avregning av strømforbruk. Dette vil kunne elliminere behov av "egen strømmåler". Kan noen av de som har fått bilen bekrefte/avkrefte at man kan lese ut/generere rapporter på dette ? Lim gjerne inn utklipp for hvordan dette evt. ser ut der inne...

Link til webportalen : https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/login?locale=en_NO

Vind

Sitat fra: bromm på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:37
Istedet for å diskutere trolling og forum-moral, så har jeg et spørsmål som faktisk er relevant til denne tråden, og til de som åpenbart har fått i3 overlevert:

Inne på webportalen for BMW Connected, så har jeg sett (i korte blink på noen videoer), at det skal være sider for statistikk. Siden jeg har en andel i fellesgarasje (fellesstrøm), er jeg svært interessert i å kunne lese av historikk for lading - slik at dette kan fremlegges for avregning av strømforbruk. Dette vil kunne elliminere behov av "egen strømmåler". Kan noen av de som har fått bilen bekrefte/avkrefte at man kan lese ut/generere rapporter på dette ? Lim gjerne inn utklipp for hvordan dette evt. ser ut der inne...

Link til webportalen : https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/login?locale=en_NO
Hei, Det er nok ikke så detaljert, og veldig knyttet til forbruk . Du vil vel også lade ute av og til, og da vil jo ikke statistikken fortelle hvor mye du har brukt ute.

Men her er det beste bildet jeg kan se om forbruk og slikt, det er ganske likt det som er på appen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Lars-bgo

#44
Jeg fikk levert min i3 28. januar.

Proff og grei overlevering i Bergen.
Selger satt opp navigasjon og iPhone/BMW applikasjon, enkelt og problemfritt.

Helt problemfri overlevering og ukomplisert bruk de første dagene.  Jeg kunne ønske meg lenger rekkevidde (125 km i Comfort mode)  men man får det man betaler for.

Bilen ble levert ladet og på vinterdekk. Vinterdekk på felg er momsfrie så lenge de er bestilt og fakturert sammen med bilen. 

Vinterdekkene sine trykksensorer var åpenbart  "nye" for bilen, og dekktrykkovervåkings systemet bad meg stoppe bilen og resette systemet etter noen få kilometer. (normal prosedyre ved skifte av dekk.)

Matter måtter kjøpes separat med mva.

Hurtigladekabelen var ikke med ved levering, den må ettersendes. Ikke et stort problem for meg da jeg har en 32A kabel liggende som skal brukes til å lade i3 mot en 32A Slimbox.

Jeg fikk tilbud om vedlikeholdsavtale, gikk for 5 år 100.000, venter på faktura.

Bilen har innfridd mine forbentninger på alle måter.


En kommentar til strømmåling:  Jeg har behov for å måle forbruket på elbil og har løst dette ved å montere en KWH måler i en vanntatt kapsling. TG Electronics har en egnet som koster ca kr. 400,-, det løser mulige diskusjoner/kostnadsfordelinger.



Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA