Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

ebbrey

Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:14
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 10:41
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:28
(ebbrey: antar du har IT-nett?)

Ja, IT nett hjemme. Jeg hadde bilen først til lading på TN, leid parkeringsplass til jeg fikk garasjen klar. Var da jeg flyttet doningen hjem problemene dukket opp her. 12V batteriet mitt hadde 3V igjen når ranger skiftet det :P

Tesla kunne sikkert økt toleransen for skjevbelastning og vært kvitt mye problemer. Men de har sikkert en grunn.

Ok.. da stemmer ikke det jeg ble fortalt på Tesla Lade at bilen kobler fra 12V bat. ved for lav spenning tydeligvis.. 12V batteriet blir da så å si ødelagt..  ???

Joda, bilen kobler fra 12V batteriet. Det er DET som er problemet med 12v low. Du kobler til lading.. Lading starter og du forlater bilen.. Laderne merker at her er det grums i strømmen. Så de kobler ut 12v batteriet fra hovedbatteriet som fortsetter å ta imot strøm. Vedlikeholdsladingen av 12v er dermed slått ut og det er feilmelding på systemet. 12v systemet begynner å sende meldinger til Tesla at det er problemer/feil på bilen. Dette fortsetter til 12v systemet er tomt. Eller du plugger ut kabelen og skrur på bilen som da fjerner feilmeldingen og åpner vedlikeholdsladingen til 12v systemet igjen.

Antageligvis så har de nok fjernet denne sikkerhetsfunksjonen de har lagt inn i neste software update, slik at ikke 12v kuttes fra hovedbatteriet selv om det er krøll med strømtilførselen.

Ah.. jeg mente ikke koblet fra h.batteri.. :) slik jeg ble fortalt det skulle 12V bli koblet fra *alt*.. altså at det ikke skulle bli belastet mer v feks 10V (fikk ikke oppgitt grense volt)
men siden du målte 3V så er altså ikke denne funksjonen til stede.. :) ved en slik feil blir 12V bat fullstendig nedtappet.. mao en slik funksjon finnes ikke.

Nei, men denne funksjonen hadde vært kjekk å ha.. 10V da kan du hvertfall få startet bilen igjen. Men da må de slutte med mulighet for tilkobling mot bilen. Samt bilen må slutte å sladre når det er noe galt.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Bjørn

Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 12:48
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:14
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 10:41
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:28
(ebbrey: antar du har IT-nett?)

Ja, IT nett hjemme. Jeg hadde bilen først til lading på TN, leid parkeringsplass til jeg fikk garasjen klar. Var da jeg flyttet doningen hjem problemene dukket opp her. 12V batteriet mitt hadde 3V igjen når ranger skiftet det :P

Tesla kunne sikkert økt toleransen for skjevbelastning og vært kvitt mye problemer. Men de har sikkert en grunn.

Ok.. da stemmer ikke det jeg ble fortalt på Tesla Lade at bilen kobler fra 12V bat. ved for lav spenning tydeligvis.. 12V batteriet blir da så å si ødelagt..  ???

Joda, bilen kobler fra 12V batteriet. Det er DET som er problemet med 12v low. Du kobler til lading.. Lading starter og du forlater bilen.. Laderne merker at her er det grums i strømmen. Så de kobler ut 12v batteriet fra hovedbatteriet som fortsetter å ta imot strøm. Vedlikeholdsladingen av 12v er dermed slått ut og det er feilmelding på systemet. 12v systemet begynner å sende meldinger til Tesla at det er problemer/feil på bilen. Dette fortsetter til 12v systemet er tomt. Eller du plugger ut kabelen og skrur på bilen som da fjerner feilmeldingen og åpner vedlikeholdsladingen til 12v systemet igjen.

Antageligvis så har de nok fjernet denne sikkerhetsfunksjonen de har lagt inn i neste software update, slik at ikke 12v kuttes fra hovedbatteriet selv om det er krøll med strømtilførselen.

Ah.. jeg mente ikke koblet fra h.batteri.. :) slik jeg ble fortalt det skulle 12V bli koblet fra *alt*.. altså at det ikke skulle bli belastet mer v feks 10V (fikk ikke oppgitt grense volt)
men siden du målte 3V så er altså ikke denne funksjonen til stede.. :) ved en slik feil blir 12V bat fullstendig nedtappet.. mao en slik funksjon finnes ikke.

Nei, men denne funksjonen hadde vært kjekk å ha.. 10V da kan du hvertfall få startet bilen igjen. Men da må de slutte med mulighet for tilkobling mot bilen. Samt bilen må slutte å sladre når det er noe galt.

Ja, det hadde vært veldig kjekt.. bedre å ha mulighet for å starte bilen, enn at Tesla skal ha kontakt m bilen 1-2t extra.. (regner med dem ikke hadde kontakt m bilen din lengre, v 3V)

Griffel

#287
Sitat fra: Sjøhyene på søndag 19. januar 2014, klokken 12:23
Et spørsmål:
Ser at når jeg måler på mitt IT nett så har jeg ca 70V på en fase og ca 160V på den andre fasen (målt mot jord). Er det dette dere mener med skjevt belastet nett? Er det primært dette som gir UMC`en problemer?

Har jo aldri opplevd problemer med noe som helst annet elektrisk noen gang så lenge vi har bodd i dette huset. Så er jo litt rart da at det skal være så innmari vanskelig for tesla dette her.
Det er nok dette som  primært dette som gir UMC`en problemer, men det er ikke det som menes med skjevbelastet nett.
Skjevbelastning = ulik belastning av faser i et trefasnett.

Ulik spenning mellom fase og jord i et IT har med lekasjestrømmer å gjøre. I et nett med litt utstrekning vil det altid oppstå noe lekasje som resulterer i at jordpotensialet kan ligge nær sagt hvor som helst. Dersom Teslas ingeniører hadde fått med seg dette før de produserte UMCen ville dettte ikke vært noe problem.
Men det hender rett som det er at 3 faslikerettere (f.eks inngangslikeretter til motordrifter) må returneres til produsent som ikke har forstått dette, så Tesla er ikke den første som har snublet her.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sjøhyene

ah, skjønte nå plutselig at det jo er jordpotensialet som har driftet i en eller annen retning. Og at det er der problemet ligger og ikke i de to fasene.
Lært en del elektronikk etter at jeg bestilte MS gitt ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JWinterburn


Sitat fra: Amoss på søndag 19. januar 2014, klokken 09:00
Sitat fra: JWinterburn på søndag 19. januar 2014, klokken 07:51
En annen ting jeg lurer litt på. Ladekabelen løser ikke helt ut, så jeg må inn i bagasjerommet å løse den ut med spaken, erd et en lett måte å justered ette på , eller må jeg på tesla ?

Du må vel låse opp bilen først...

Ps: Gratulerer med ny bil :)
takker :) joda låst opp bil, og lås klikker, men ikke nok :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Muffinman

Plussgrader, og flere feil oppstår. Gult lys i går og "Charge cable unlached". Et par nye forsøk, og ladingen gikk som den skulle. I dag fikk jeg ved innplugging "charge cable problem, try a different cable". Flere forsøk, og ladingen kom i gang til slutt.

Økende problemer her med andre ord. Har ikke fått noen oppdatering enda.

kjølholdt

Har aller siste oppdatering, fikk den på søndag. Denne løste ladeproblematikken min. Dvs start stopp fra app, tidsinnstilt lading, ikke lenger feilmelding etter endt lading.Har ikke fått sjekket vedlikeholdslading og preheating om dette går fra strøm og ikke batteri, skal sjekke dette i dag
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:48
Plussgrader, og flere feil oppstår. Gult lys i går og "Charge cable unlached". Et par nye forsøk, og ladingen gikk som den skulle. I dag fikk jeg ved innplugging "charge cable problem, try a different cable". Flere forsøk, og ladingen kom i gang til slutt.

Økende problemer her med andre ord. Har ikke fått noen oppdatering enda.

Kan det være at kontaktene bil/kabel begynner å bli skitne?  Mener å huske en bruker som ble kvitt lignende problemer ved å spraye med CRC 5-56.

Muffinman

Verdt å prøve. I så fall er dette noe som bør være beskrevet som periodisk vedlikehold av leverandøren, og slettes ikke noe som bør oppstå etter tre måneder/8000 km.

arnehelge

Jeg har også, etter snart 10 000km, merket at det må flere og flere forsøk til for at bilen skal ta lading.
Jeg sprayet med noe tilsvarende sist lørdag, og lading har startet uten problemer siden. Greide for 1. gang å starte lading fra app (t.o.m. 4 ganger !). Jeg har ikke fått siste oppdatering.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:48
Plussgrader, og flere feil oppstår. Gult lys i går og "Charge cable unlached". Et par nye forsøk, og ladingen gikk som den skulle. I dag fikk jeg ved innplugging "charge cable problem, try a different cable". Flere forsøk, og ladingen kom i gang til slutt.

Økende problemer her med andre ord. Har ikke fått noen oppdatering enda.

Har heller ikke fått oppdatering enda - typisk at det tar tid når det endelig er en man vil ha...  :o
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

frankols

Dette med manglende TN-nett kan enkelt ordnes med en skilletrafo der den ene fasen på sekundærsiden jordes. Da lager man i prinsippet et TN-nett med en null (jordet) og en fase.

Per Magnus

Jeg har også hatt noe problemer med at lading ikke vil starte med en gang. Men, etter at jeg lot døren (ved sjåfør) stå åpen når jeg plugger i så har ikke dette gjentatt seg. Nå starter bilen å lade med en gang. Det var en annen på forumet, evt. på facebooksiden som tipset om dette.

Har ikke fått siste SW oppdatering.
Model X - 90

Nuvolari

Sitat fra: Per Magnus på tirsdag 21. januar 2014, klokken 12:36
Jeg har også hatt noe problemer med at lading ikke vil starte med en gang. Men, etter at jeg lot døren (ved sjåfør) stå åpen når jeg plugger i så har ikke dette gjentatt seg. Nå starter bilen å lade med en gang. Det var en annen på forumet, evt. på facebooksiden som tipset om dette.

Har ikke fått siste SW oppdatering.

Jeg har også testet dette med å la førerdøren stå åpen i det man plugger i kabelen.

Jeg får ofte feilmelding de gangene jeg plugger kabelen i og døren er lukket. Hver gang døren er åpen starter lading på første forsøk.

Har ingen forklaring på hvorfor det fungerer men det er åpenbart en sammenheng.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

FThorsen

Det hadde vært interresant med en avstemning om hvor mange personer som faktisk opplever problemer med å lade Tesla'en sin. Differensiere noe på f.eks. aldri, 1-5 ganger, på noen faste lokasjoner, med blått adapter, noen ganger når det er kaldt, aldri, etc. Jeg har en følelse av at det i prosentandel ikke er så mange som opplever problemer med lading.

Jeg har opplevd det to ganger på ett spesifikt gammelt schuko stikk, men aldri ellers. Har dok kjøpt meg en Saltolader jeg har liggende i bilen just in case (og så slipper jeg å dra med UMC'en inntill jeg skaffer meg en fastmontert lader).
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA